Eigenlijk krijg ik wel zin om het voorbeeld van RES te volgen.
Misschien tijd voor een nieuw topic: "Guess my project"?
Dit topic is gesloten
Eigenlijk krijg ik wel zin om het voorbeeld van RES te volgen.
Moderator
Op 30 november 2008 16:04:00 schreef Daan Timmer:
sorry rode usernames, maar ik vind het toch wel grappig wat RES doet, maakt het een beetje spannend :-]
Alleen in dit topic niet echt de bedoeling, 1e keer leuk, 2e keer minder, 3e keer...
Op 2 december 2008 21:09:04 schreef pros:
Be my guest.
Eigenlijk is er meer voor RES z'n methode te zeggen (hoewel een beetje irritant), dan voor de vele mensen die hier slechts beschrijven dat ze met een project bezig zijn, zonder een foto te tonen (show your projects).
In dat kader zal ik binnenkort ook weer eens wat op de gevoelige plaat chip zetten, want mijn VHDL-project hier beschrijven schiet niet echt op natuurlijk.
nuja, alleen wanneer je een poging wilt doen voor de nominatie van de langste post ooit...
ben ook weer bezig met mijn kloksoftware. staat alleen op ontwikkelbordje dus is niet echt spannend. Als de numitronversie komt post ik wel weer..
Golden Member
1-30MHz Sa-projectje, Dit keer iets hypermoderns, geen buizen maar torren (pnp). Hier de frontend oscillator die 60-90Mc doet en de mixer met 60Mc filter. ondertussen is de 60Mc amp ook af. Er komt alleen een buis in als Y versterker, de zaagtand voor de VCO komt van de scoop af (tek 535A)
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=52&t=686
http://www.hamforum.nl/download/file.php?id=1172&mode=view
Ben ook met een breadboard voor buizen bezig.
@fred101
vanwaar die scheidingen tussen de groepjes componenten?
afscherming denk ik.
Golden Member
Inderdaad afscherming. Je wil niet dat signalen van een groep opgepikt worden door de andere.
Heb wel de boel omgegooit. Dat filter was niet tot tevredenheid. Ik heb er nu een 6KHz breed 88,9MHz kristalfilter in gezet. De mixer en oscillator erna is nu ook klaar. Een kristal oscillator met frequentie verdriedubbelaar. draait nu op 88,9MHz.
Nu nog de VCO aanpassen aan de nieuwe frequentie. hij moet toch nog open want ik ben de ingang voor de zaagtand vergeten naar buiten te voeren. Dan nog een logamp en dan ben ik benieuwd.
Voor een profielwerkstuk zijn wij bezig een snelheidsmeter te maken met behulp van lasers. Even kort uitgelegd: We hebben een raamwerk gemaakt met aan de zijkanten spiegels, daar schijnen 2 achter elkaar geplaatste lasers op en hierdoor ontstaat een raster. onderaan zitten dan twee sensoren die een signaal afgeven als de laserstraal onderbroken wordt. De tijd wordt dan opgemeten van die onderbreking en hierdoor kan de snelheid uitgerekend worden, die op een display wordt weergegeven. Hij is nog niet helemaal af.
Een paar foto's:
Het printplaatje met display:
Het raamwerk:
Alles in een kubus van plexiglas met blauwe LEDs (klikbaar):
@Marissa: De blauwe ledjes maken het helemaal af.
Werkt het ondertussen ook allemaal?
Nog niet helemaal, de lasers en sensoren moeten nog in het raamwerk gebouwd worden. de meting werkt nog niet helemaal, als je met 1 vinger langs de lasers gaat geeft hij wel een snelheid, maar met een hele hand dan geeft hij de snelheid heel kort weer en gaat dan naar 055. maar dit komt waarschijnlijk doordat als je de 1e laserstraal onderbreekt er een nieuwe meting begint en ook weer reset als de volgende keer de laser onderbroken wordt, maar dat moeten we nog programmeren dat hij na 5 sec ofzo gereset wordt en niet als de volgende keer de 1e laserstraal wordt onderbroken. ook weten we nog niet of hij wel de juiste snelheid weergeeft, dat moeten we nog testen.
En de blauwe ledjes maken het zeker helemaal af!
Nu nog een video Daan
En maak thumbnails van de foto's en niet een stukje foto als "thumbnail" ik vind het irritant
vond het eigenlijk wel mooi <-- niet boos bedoeld!.
Video komt, als de led strips er zijn . Niels is gestopt met de huidige actie, dus moet wachten op nieuwe actie
oke, oke, boeip geeft alleen zijn mening.
Kijk anders hier eens: http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=1524
ik weet niet precies wat je zoekt maar deze zijn 38 cm lang en verkrijgbaar in verschillende kleuren voor 4.50-9.00
[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 5 december 2008 19:22:38 (33%)
Ik weet dat boeip alleen zijn mening geeft, maar dat zielige gezichtje kijkt alleen zo boos >_<. (is niet boos bedoeld )
Graag discussies/tips over projectje in m'n eigen topicje Anders gaan rode namen klagen
[Bericht gewijzigd door Daan Timmer op vrijdag 5 december 2008 17:02:43 (14%)
Op 5 december 2008 16:52:28 schreef Daan Timmer:
vond het eigenlijk wel mooi<-- niet boos bedoeld!.
Video komt, als de led strips er zijn
. Niels is gestopt met de huidige actie, dus moet wachten op nieuwe actie
/offtopic
Er is al weer een nieuwe actie van niels hoor.
Ik heb ook weer een mooi RGB projectje gemaakt. Ik noem 'm Karmalite, omdat ie zelf bepaalt wat z'n stemming is. Er zit true random in, afgekeken van pros, maar toch net iets anders. Een diode werkte bij de ATtiny13 niet, dus maar een LED in doorlaatrichting genomen naar de massa met een 1M weerstand naar de Vcc.
De print
Overview (De print komt nog in het blikje)
Foto met kapje erop.
En natuurlijk het schema!
De source kan je hier vinden: KLIK
EDIT: Oja, de snelheid en de verandering is te veranderen door een paar parameters te wijzigen. Het filmpje is op speed 1 en bits 7, ik heb 'm zelf op speed 4 staan en bits 6, dan is het niet te druk, maar nog opvallend genoeg!
[Bericht gewijzigd door Benadski op vrijdag 5 december 2008 18:55:28 (11%)
@ Benadski: mooi projectje!!! welke frequenties haal je als die gewoon bezig is? en met welke resolutie? 8 bit?
Op 2 december 2008 21:32:30 schreef Jochem_S:
Eigenlijk is er meer voor RES z'n methode te zeggen (hoewel een beetje irritant), dan voor de vele mensen die hier slechts beschrijven dat ze met een project bezig zijn, zonder een foto te tonen (show your projects).In dat kader zal ik binnenkort ook weer eens wat op de gevoelige
plaatchip zetten, want mijn VHDL-project hier beschrijven schiet niet echt op natuurlijk.
Er komt nog wel een foto van die Single Digit Nixie klok van mij, ik wil alleen eerst de bugs er uit hebben, en 't is nog even zoeken naar een goeie behuizing...
O wacht maar, er komen hier de komende paar weken een hele hoop fotos van mij: SDNC, zweefmagneet, de kleinste en domste ledkubus ooit etc. Ik heb ook nog een labvoeding die nog niet echt geshowed is (en ook niet echt mooi), en een KLM3 (opvolger & reincarcycling KLM2) robot (die wel mooi, maar softwarematig nog niet af is).
Op 6 december 2008 10:27:46 schreef snypermann:
@ Benadski: mooi projectje!!! welke frequenties haal je als die gewoon bezig is? en met welke resolutie? 8 bit?
De interne klok is ingesteld op 1.2MHz, de PWM frequentie is ongeveer 73Hz. Het kan dus makkelijk nog sneller, de interne klok kan tot 9.6MHz gaan. Vergeet dan alleen niet de ADC klok aan te passen. Als je mijn stroombronnen gebruikt hoef je echter geen hoge PWM frequentie te hebben, de LEDs knipperen dan helemaal niet meer, ze worden analoog gestuurd 0-350mA.
Als je de ADC misbruikt om random-getallen te genereren, kan je de ADC-klok best hoger dan 200kHz nemen.
BTW: is er een bepaalde reden om stroombronnen te gebruiken i.p.v. de LED rechtstreeks met PWM aan te sturen? Als je de ATtiny13 op z'n hoogste snelheid laat draaien, is ook software-PWM snel genoeg voor de taak, denk ik.
Ja, klopt inderdaad. Als ik op 600Hz zou PWMmen zal het ook wel rustig ogen. Alleen bij een snelle draaiing van het hoofd zal je dan misschien enige knippering kunnen ontdekken.
Een voordeel van dit analoge systeem is dat bij de overgang tussen bijvoorbeeld rood met een klein beetje groen en rood met een klein beetje blauw de stapjes niet te groot zijn. Tussen de 8-bits waardes wordt ook nog gefade! Je ziet geen springerige overgangen meer.
PS. De ADC draait bij mij nu op 300kHz. Heb de clk/8 fuse uitgezet en speed op 40 staan.
Een voordeel van dit analoge systeem is dat bij de overgang tussen bijvoorbeeld rood met een klein beetje groen en rood met een klein beetje blauw de stapjes niet te groot zijn. Tussen de 8-bits waardes wordt ook nog gefade! Je ziet geen springerige overgangen meer.
Zo had ik het nog niet bekeken. Maar je hebt gelijk; als een LED rechtstreeks gestuurd wordt met een puls/pauze-verhouding van 1/255 gaat hij --verhoudingsgewijs-- veel te fel oplichten.
Alleen als je elke keer dezelfde PWM waarde gebruikt. Als je toch op 600Hz aan het PWM'en bent, kun je ook verschillende waarden gebruiken voor opvolgende cycles, en zo een tussenliggende waarde krijgen. Bijvoorbeeld 2, 2, 3, 2, 2, 3, enz. Op die manier heb je effectief 2.33 gebruikt. Je kunt natuurlijk ook langzamer PWM'en en daarmee de resolutie verhogen.
Ik heb het ooit zoiets gemaakt met het Bresenham lijn algoritme op de tijd te bepalen.
Dit topic is gesloten