[off]
waarom zijn die beter dan draadbruggen?
mijn techniekdocent heeft mij laatst een
rol montagedraad à 100 meter gegeven ( gratis!) dus....
maar waarom?

en nog(!) meer offtopic:
waarom C*? kan je niet gewoon uispellen? conr..?
naam vervloekt?

[/off]

C* is net zoiets als Voldemort. Iedereen kent het, maar niemand heeft van de ervaring ermee genoten...

De orspronkelijke reden voor het gebruiken van 0Ohm weerstanden, zijn de pick&place machines; die zijn het niet eens met draadbruggen. Een weerstand extra zal ze echter een worst wezen.

Dus Conrad heeft dus wel 0 Ohm weerstanden, ik heb ze wel eens gezocht maar kan ze niet vinden.
Iemand een art. nummer?

Op 18 maart 2009 19:51:17 schreef TechnOoB12:
waarom zijn die beter dan draadbruggen?

Omwille van de automatisatie. Een plaatsingsmachine kan een een 0Ω weerstand net zo behandelen als een weerstand van 10k. Maar bij een naakte draadbrug is de situatie geheel anders.

Voor zelfbouw zijn 0Ω-weerstanden zinloos. Je moet geld uitgeven aan iets dat geen enkele verbetering aan je project bijdraagt.

Persoonlijk vind ik 0 Ohm weerstanden netter dan draadbruggen.
Maar dat is dus persoonlijk...

Op 18 maart 2009 20:24:52 schreef thevel:
Dus Conrad heeft dus wel 0 Ohm weerstanden, ik heb ze wel eens gezocht maar kan ze niet vinden.
Iemand een art. nummer?

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=403709
Alstublieft.

Ik gebruik voor draadbruggen meestal afgeknipte pootjes van weerstanden e.d.
Is toch net iets goedkoper dan een 0 ohm weerstand...

Ik heb er trouwens helemaal geen problemen mee om Conrad voluit te schrijven. Bestel er al ruim 20 jaar. Vorig jaar is er voor het eerst iets misgegaan bij een levering. Doos was beschadigd en er ontbrak 1 zakje weerstanden. Toch maar een mailtje gestuurd en dat zakje werd netjes (kostenloos) nageleverd.

[Bericht gewijzigd door Willis op (44%)]

Op 18 maart 2009 19:38:17 schreef pros:
[...]
Je kan enkele pinnen uitsparen door een 3-draads interface te gebruiken. Het kan zelfs met 1 draad, maar dan wordt de timing nogal spannend...

Mooi printje, overigens!

Ik weet van het bestaan van die interface en ik had deze reactie dan ook wel jou verwacht ;)
maar voor het doel van dit printje "het leren programmeren in (PIC)Basic" is de standaard interface vele malen makkelijker. Dit ontwerp is namelijk niet voor mezelf .. maar voor leerlingen van de school waar ik op zit en nu ook stage loop.
Voor de leerlingen die er echt verder mee gaan die ontwerpen dan ook een eigen print en kunnen dan ook een grotere PIC gebruiken.

De weerstanden met een enkele zwarte band zijn inderdaad 0Ohm weerstanden. Dit omdat draadbruggen nogal eens vergeten worden en ook omdat dit voor leerlingen is gemaakt en dus in een oogopslag te zien moet zijn of alles aanwezig is. daarnaast is het gewoon makkelijker monteren en vindt ik het er persoonlijk mooier uitzien dan een brugje.

De 0Ohm weerstanden zijn trouwens zoals vrijwel alle onderdelen gekocht bij RS.

Wat een schema betreft .. als er oprechte interesse is kun je mij mailen op het adres in mijn profiel en met een beetje geluk krijg je dan het schema toegestuurd. let wel ! alleen het schema als pdf verder dus geen bewerkbare bestanden, printlayouts oid.

Op 18 maart 2009 20:33:02 schreef pros:
[...]
Omwille van de automatisatie. Een plaatsingsmachine kan een een 0Ω weerstand net zo behandelen als een weerstand van 10k. Maar bij een naakte draadbrug is de situatie geheel anders.

Voor zelfbouw zijn 0Ω-weerstanden zinloos. Je moet geld uitgeven aan iets dat geen enkele verbetering aan je project bijdraagt.

juist. voor stukken bloot draad is een andere 'turret' nodig . en koppen wisselen kost geld.
voor massaproductie zetten ze gewoon een machiene in lijn die alleen draad schiet. voor kleinere oplages is dat te kostelijk en dan schieten ze 0 ohm 'weerstanden'

Op 18 maart 2009 20:41:43 schreef Willis:
=Ik heb er trouwens helemaal geen problemen mee om Conrad voluit te schrijven. Bestel er al ruim 20 jaar.

Kan ik volledig onderschrijven. Mijn "eerste keer" met Conrad moet ook alweer zo'n 20 jaar geleden zijn. Conrad Nederland heette toen nog Conrad-de Windmolen (vanwege de vestigingsplaats zeker). Inmiddels toch zeker wel een keer of 30 wat bij Conrad besteld en nog nooit iets fout gegaan! Ik kan het me niet herinneren in elk geval.

draad/weerstanden schieten???
Ik heb denk ik nog een lange weg tegaan voordat ik zonder blikken of blozen kan zeggen dat ik elektronicus ben...

Ik heb tevens mijn eerste printje ooit zelfgeetst, maar heb nog niet alle componenten.
Normaal zou het in het school gefreesd worden maar ik kon niet wachten en moest mijn etsbakkie toch met iets kunnen uit proberen.
Morgen ga ik de rest van de onderdelen(trim C en een keramische C) schooien en daarna een fototje schieten :p

[Bericht gewijzigd door watchout3 op (54%)]

vroeger kon ik via iemand bij philips zakken onderdelen kopen die van zo een bestukkingsmachine waren gevallen, zitten allemaal op plastiekjes.
Zo kwam ik aan duizenden onderdelen, spiksplinternieuw.

waaronder ook 0 ohm weerstanden maar dan van die groene, zijn dat dan ook metaalfilm weerstanden ?

Op 18 maart 2009 21:51:44 schreef watchout3:
draad/weerstanden schieten???
Ik heb denk ik nog een lange weg tegaan voordat ik zonder blikken of blozen kan zeggen dat ik elektronicus ben...

@ watchout3
om je een idee te geven, volgend filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=YZ_xyh4ehNo&feature=related

.... en toen was er weer eentje klaar....

[Bericht gewijzigd door Jakasol op (16%)]

Op 18 maart 2009 20:56:49 schreef free_electron:
[...]

juist. voor stukken bloot draad is een andere 'turret' nodig . en koppen wisselen kost geld.
voor massaproductie zetten ze gewoon een machiene in lijn die alleen draad schiet. voor kleinere oplages is dat te kostelijk en dan schieten ze 0 ohm 'weerstanden'

Als je een sequence reel maakt dan heb je geen andere turret nodig. Draad op reel tussen de andere axiale componenten gesequenct wordt net zo gemakkelijk als de rest op een print geschoten. Philips en Neways hebben het jaren zo gedaan.

Op 19 maart 2009 00:23:56 schreef Henry S.:
[...]
Als je een sequence reel maakt dan heb je geen andere turret nodig. Draad op reel tussen de andere axiale componenten gesequenct wordt net zo gemakkelijk als de rest op een print geschoten. Philips en Neways hebben het jaren zo gedaan.

als je een sequence reel maakt kan het inderdaad. zonder sequencer draaien die losse draadeindjes in de prut.
probleem is dat er bij sequence reels weer een aparte machiene nodig is om de sequence aan te maken. en dat ding moet ook gevoederd worden ( en een plaatsje krijgen die dingen zijn vrij grote machienes) ... maar datis weer alleen voor massaproductie.

voor kleine reeksen, of waar sequences meerdere malen per dag wisselen doen ze dat niet.

ik ben ooit in philips brugge gewwest. daar hadden ze een sequencer staan. dat ding was langer dan de rest van de productielijn. ( der stonden 12 inserters die gevoederd werden door 1 sequencer. een inserter kon 4 borden simultaan doen. dat was echt impressionant om te zien. ( was jaren 80. ik denk 86 ) en toen kreeg ik in 1991 een panasert chipshooter te zien... (bij nokia) dat ding blies meer dan 10000 componenten per uur . precies zo een gatling gun. een roterende kop met wel 20 nozzles. was het eerste toestel wat dynamisch en dropped component kon compenseren . Als ie een miste dan injecteerden ze een ander een 10 componenten later kwam hij dan terug naar de plaats waar er 1 ontbrak. er was een camera die van langsonder naar het component keep, verifieerde dat de poten er aan stonden ( ding zette alleen 0805 en sot23. niks anders ) mat de hoek op en liet de nozzle roteren zodat hij jui stond tegen dat hij beneden kwam.

als je ooit de kans krijgt om dergelijke dingen in actie te zien : doen. Dat is echt indrukwekkend. die servodrives die gans die stage laten bewegen zijn zeer indrukwekkend. elke beweging is gecontroleerd versneld en terug afgeremd om in de kortst mogelijke tijd te verplaatsen . die motertjes zijn 2x niks in grootte maar der staan joekels van koelplaten op...

tis wel ontnuchterend . als je dan thuis 50 smdtjes soldeert op een bordje en je daar een uurtje mee zoet bent ... tegen zo een modern kanon die dat in 1 seconde zet...

Op 18 maart 2009 20:41:43 schreef Willis:
[...]
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=403709
Alstublieft.

Thanx.
Nu zie ik waarom ik ze niet kon vinden, het is ook erg logisch dat ze bij weerstandsnetwerken staan |:(

Als je er eenmaal aan gewend bent om componenten niet te zoeken op de plaats waar je ze verwacht, is de webshop van Conrad ineens heel duidelijk :+

nog een leuke: elke shop bedenkt vaak zijn eignen aam voor componenten :P :+

fotos van een projectje tussendoor:

http://94.100.115.72/523650001-523700000/523697401-523697500/523697436_5_RNbk.jpeg

5 meter led strip voor een muur mooi te verlichten (RGB)

http://94.100.115.241/523650001-523700000/523696801-523696900/523696833_5_Y6Ra.jpeg

Op 18 maart 2009 22:05:02 schreef kombucha:
vroeger kon ik via iemand bij philips zakken onderdelen kopen die van zo een bestukkingsmachine waren gevallen, zitten allemaal op plastiekjes.
Zo kwam ik aan duizenden onderdelen, spiksplinternieuw.

waaronder ook 0 ohm weerstanden maar dan van die groene, zijn dat dan ook metaalfilm weerstanden ?

Idd, ik ben daar indertijd ook aangekomen, twas een prutprijs per kilo. Maar wel goed materiaal en ook geen kromgeduwde poten, gewoon naast de shooter gevallen.

Wat betreft DIE phillips 0Ω weerstanden, dat zijn er met turkoïse laklaag, het zijn metaalfilms en die heb ok nooit meer ergens gevonden. Ik denk dat de overgrote meerderheid 0Ω weerstanden koolfilm is, althans toch voor thru hole.

Op 19 maart 2009 02:40:41 schreef free_electron:
ik ben ooit in philips brugge gewwest... dat was echt impressionant om te zien. ...
als je ooit de kans krijgt om dergelijke dingen in actie te zien : doen. Dat is echt indrukwekkend. die servodrives die gans die stage laten bewegen zijn zeer indrukwekkend. elke beweging is gecontroleerd versneld en terug afgeremd om in de kortst mogelijke tijd te verplaatsen . die motertjes zijn 2x niks in grootte maar der staan joekels van koelplaten op...

tis wel ontnuchterend . als je dan thuis 50 smdtjes soldeert op een bordje en je daar een uurtje mee zoet bent ... tegen zo een modern kanon die dat in 1 seconde zet...

Daar heb ik al dikwijls goesting voor gehad, en dan vooral voor de ra-zend-snelle servobesturingen. Das pas techniek.

Ik heb vroeger ook nog wel eens een meesterlijk snelle servobesturing gezien op Flanders Expo, maar toen was ik nog te jong om te beseffen waarover het ging. Maar die motor deed ook werkelijk beulenwerk. De acceleraties/deceleraties waren indrukwekkend. Ze lieten die motor zeer snel draaien om dan heel even te stoppen op positie 3uur, zeer snel vele toeren verder en daar na stoppen op 6uur, verder nog een keer op 9uur en op 12uur. Dat ding draait dus zeer snel en geeft héél even en stilstaand beeld op 4 punten, precies een strobocopisch effect. Door die 4 punten langzaam iets terug te schuiven zag je dat patroon dus terugdraaien terwijl de motor vollop vooruit spinde. En andere effecten.

- - big bang - -

Netzoals die machines om wafers te verplaatsen, in een afstand die minimaal is moeten ze een zeer hoge snelheid hebben, enorme acceleratie, erg nice.

Op 19 maart 2009 21:36:35 schreef christiaan-elektro:
5 meter led strip voor om een muur mooi te verlichten (RGB)

Dat zijn die rollen van DX he? Ik zou graag een totaal-foto zien van een verlichte muur. Ben benieuwd naar spreiding, lichtopbrengst en kleuren (+wit). Aangezien dat op foto's altijd lastig is mag je daar natuurlijk ook een verhaaltje met je eigen ervaring bij zetten.

Sjonge jonge .. ik had nooit gedacht dat een printje met 4 0Ohm weerstanden zoveel los kunnen maken.
En nu weer Show your projects ??

jochem misschien in de volgende vakantie pas dat ik het kan uitvoeren, dan is de winkel waar het in moet komen in verbouwing dus kan ik daar maakelijker bij.

Op tweakers had iemand ook die DX strip gemaakt:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/30955824#30955824

volgens mij is die strip bij het raam de DX strip. anders moet je het even vragen.
controller ga ik trouwens maken met PIC en LCD ( en natuurlijk de rand componenten)
gr
Jens

Dit weekend ook weer een projectje afgewerkt. Een Philips gezichtsbruiner en oude scanner samengevoegd tot een lichtbak. Het was jammer dat de voorkant van de scanner rond loopt, hierdoor kon ik het LCD display en de toetsen niet echt goed kwijt. Op zich was ik er niet kapot van maar heb toch maar een extra kastje aan de voorkant bevestigd. Schakelklokje gebaseerd op de Het ontwerp en code van Thijs, uit "geloofsovertuiging" niet met een PIC maar AVR.

Groeten, Bram

http://www.familie-prosman.nl/PROJECTS/lichtbak/lichtbak_001a.jpg
http://www.familie-prosman.nl/PROJECTS/lichtbak/lichtbak_002a.jpg
http://www.familie-prosman.nl/PROJECTS/lichtbak/lichtbak_003a.jpg
http://www.familie-prosman.nl/PROJECTS/lichtbak/lichtbak_004a.jpg
http://www.familie-prosman.nl/PROJECTS/lichtbak/lichtbak_005a.jpg