Ik ben bezig om met wat low-budget onderdelen een soort van boombox te bouwen waarbij een versterker en een stroombron zijn ingebouwd.
technische specificaties SPEAKER:
100W RMS/ 350W max - 4 Ω
technische specificaties ACCU:
12V 1,3A
nou is mijn vraag:
aangezien het om een (kleine) AUTOversterker gaat is de gekozen stroombron wel krachtig genoeg om de versterker het benodigde vermogen te leveren.
want de reden waarom ik die accu kies is omdat ie maar een tientje kost en makkelijk is om in te bouwen.
hier kan ik er dus ook 2 parallel van schakelen.
- of is het toch handiger om een grotere 12V accu te kopen?
alle tips en antwoorden zijn hartelijk welkom!
Technische specificaties VERSTERKER:
voor volledige info over versterker zie onderstaande PDF:
http://www2.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/350000-374999/370976-…
Afm.: (bxhxd) 100 x 36 x 78 mm
Kleur: Zwart
Stabiel tot impedantie: 2 Ω
Muziekvermogen (max.): 2 x 50 W
RMS-vermogen: 2 x 18 W
Type: 2-kanaals
Frequentiebereik: 15 - 30 000 Hz
Impedantie: 4 Ω
Massa: 300 g
Je accu zal het een kwartiertje uithouden, daarna is de spanning dermate ingezakt dat je versterker niet meer werkt.
Vuistregel:
versterker 2x18W = 36W; 70% rendement (36/0.7) = 51/12=4A
Dus minimaal een 4Ah accu om het een klein uurtje te laten werken.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/69744/1
Ga voor een 7AH noodstroomaccutje (7 euro gebruikt maar prima bruikbaar, ietsje meer nieuw) en een setje betere (GEEN AUTO) speakers zoals beschreven in het bovenstaande topic (monacor, visaton enzo moet je hebben)
kijk dat noem ik nog is snelle reacties 
dus als ik bijvoorbeeld een 7Ah accu erin doe, dan ben ik wel verzekerd van een paar uur (harde) muziek?
en dan is de laatste vraag:
is een 7Ah accu ook goed op te laden met onderstaande druppellader?
Kenmerken
-Geschikt voor het laden van 2V, 6V en 12V loodaccu`s, lood-gel, lood-vlies en onderhoudsvrije accu's
- Schakelaar voor het selecteren van 2V / 6V / 12V
- Volledig automatisch laden
- Schakelt uit zodra de accu vol is
- Beveiligd tegen kortsluiting
- Beveiligd voor aansluiten met verkeerde polariteit
- 2 LED`s
Specificaties
- Input: 230V~ 50 Hz
- Output: 2,3V / 6.9V / 13.8V DC
- Charging current: 600mA
- CE approved
Meet op een gemiddeld volume de stroom sterkte.
Als dit minder is dan 600 mA zal de accu redelijk langezzam door blijven laden, grote bas pieken worden door de accu wel opgevanen.
Als je meer dan 600mA gebruikt is je lader te klein.
en ik kan dus beter een kleinere versterker nemen zodat de accu dan langer meegaat, want ik kan ook nog kiezen voor een zelfde soort auto versterkertje, maar dan van 10W RMS.
Technische specificaties
Afm.: (bxhxd) 110 x 40 x 85 mm
Kleur: Zwart
Stabiel tot impedantie: 4 Ω
Muziekvermogen (max.): 2 x 50 W
RMS-vermogen: 2 x 10 W
Type: 2-kanaals
Frequentiebereik: 20 - 20 000 Hz
Impedantie: 4-8 Ω
Voedingsspanning: 12 V
Massa: 230 g
Dat zou ik ook doen ja. Met een set GOEDE speakers een recept voor een flinke bak herrie 
Die gammadingen hebben een rendement van niets en zullen dus met 10w niet bijster veel geluid produceren...
dergelijke versterkers transformeren de spanning niet op waardoor een maximaal RMS vermogen van ruim 5 watt gehaald kan worden bij 4 ohm aan 12 volt.
3db verschil verdubbeld het vermogen. Ik denk dat als je speakers zoekt met een hoog rendement je veel meer geluid kan produceren.
Als we het even niet over geluidskwaliteit en afwerking hebben, betaal je voor zo'n gamma boombox net iets minder dan een piezo tweeter met 10" celestion a 96db1w1m. Ik kan je zeggen dan kan je daarvoor wel 4 boomboxen voor vervangen.
okey, maar het punt is dat ik een tijd terug al 4 van die karwei-boxen heb gekocht, mijn idee was om hier wat mee te maken.
ik kan eventueel later nog in betere speakers investeren.
nou heb de onderdelen gister besteld dus we zullen zien 
sorry dat ik al zolang niet heb gereageerd, heb een probleem met m'n computer gehad.
alsnog hierbij de foto:
het is een goed geslaagd project! de accu kan wel dagen meegaan en het volume was ook superhard!
het enigste minpuntje is een kleine vervorming van de bass als het volume voluit staat.
en de vakantie komt eraan, dus ik ga hem een upgrade geven 
ik heb een nieuwe woofer bestelt en een nieuw versterkertje. het is precies hetzelfde formaat versterker, maar met 2 X 30W RMS i.p.v. 2 X 10W RMS.
zie hieronder voor foto's:
Maar hier zit nog een vraag aan:
De speakers die nu in de boombox zitten zijn 4 Ohm en de woofer die ik besteld heb is 8 Ohm.
De versterker heeft weer een bereik van 4-8 Ohm.
Maakt het verschil qua vermogen als ik de tweeter+middentoon van 4 Ohm op kanaal 1 van de versterker zet, en de nieuwe woofer van 8 Ohm op kanaal 2???
hoe zou dat gaan dan bij dit versterkertje? als dit de achterkant is:
dat zou dan toch betekenen dat je Mono geluid krijgt?
en bedankt voor de supersnelle reactie!
[EDIT] de woofer die ik besteld heb is er trouwens een van Visaton. dat adviseerde Ledlover mij een aantal posts terug.
zijn die van betere kwaliteit als auto woofers?
[Bericht gewijzigd door ivarovich op (28%)]
bij veel audioinstallaties worden de lage tonen gescheiden en dan via een gebridgde versterker uitgestuurd. Dit geeft idd een mono geluid, maar omdat het mid en hoog gewoon stereo is merk je hier helemaal niets van. Sowieso voel je niet echt een stereoeffect in je bassen. (Er gaat nu een audiofiel reageren die vindt dat het wel verschil maakt
)
Wat voor accu heb je er nu inzitten? Anders heeft elektronica-online een hele berg goedkope loodaccu's met redelijke capaciteiten...
er zit nu een 12V 7Ah accu in van conrad en die doet z'n werk heel goed, duurt heeel lang voordat hij leeg is!
dus vandaar dat ik een iets zwaardere versterker ga gebruiken, want dat trekt hij met gemak.
maar mijn vraag is nog niet volledig beantwoord.
ik ga dus een 8 Ohm woofer op kanaal 1 aansluiten en een middentoon + tweeter van 4 Ohm aansluiten op kanaal 2.
krijg ik hier te maken met veel vermogenverlies of is het anders op te lossen?
p.s.: ik weet trouwens niet heel zeker dat de middentoon+tweeter 4 Ohm zijn, maar dat denk ik me te herrinneren dat dat op de doos stond van die KARWEI speakers.
alvast bedank!
[Bericht gewijzigd door ivarovich op (51%)]
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Begrijp niet helemaal waarom je nu een nieuwe woofer in die kist plaatsen wilt?
Volgens mij is het de bedoeling zoveel mogelijk herrie te produceren.
Met een 8 Ohm speaker trek je minder vermogen uit je versterker, immers de impedantie is hoger als bij de 4 Ohm speaker.
Het versterkertje is zo niet te bruggen, hiervoor zou je de fasedraaier bij de CO schakelingen kunnen gebruiken. http://www.circuitsonline.net/circuits/view/48
Let wel op dat als je dit toepast de impedantie niet lager dan 8 Ohm mag zijn!
Verder trekt de versterker meer stroom als normaal, dus je accu zal sneller leegraken.
Ik zou persoonlijk de boel gewoon werkend maken, en de kist maken dat je zo lang mogelijk kan doen met een acculading.
de accu gaat lang zat mee met de 2 X 10W RMS versterker. daarom gaat er een 2 X 30W RMS versterker in.
en de nieuwe woofer plaats ik, omdat de woofer die er nu in zit van bagger kwaliteit is en ik een diepere bass wil.
vandaar de Visaton woofer.
de bass vervormt bij vol volume toch ff teveel.
hoop dat ik met die visaton woofer meer rendement eruit haal.
evegoed zal het wel knallen! 
Een goede woofer (zeker als je 'n mooie visaton neemt) vraagt om een goede kast. Check op www.zelfbouwaudio.nl de winISD tutorial eens, en bouw een mooi basreflexkistje ervoor.
Alternatief: versterkertje bruggen en een dubbelconusspeaker nemen, heb je geen gerommel met scheidingsfilters enzo.
Skytronic heeft dubbelconusspeakers voor buitengewoon lage prijzen, die er behoorlijk goed uitzien- ik heb er alleen geen ervaring mee. De TS parameters voor winISD staan er ook bij, dus 't is een kwestie van een paar getalletjes invoeren en je weet hoe je kast zich gedraagt.
Let verder even op de accuspanning. Die mag niet onder de 10,5v komen (echt niet, neem 11v als een veilige grens) anders gaat ie in plaats van 500 ladingen maar 50 ladingen mee...
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (14%)]
eindelijk!!! ik heb na heel lang zoeken een mooie Visaton woofer gevonden met dezelfde afmetingen.
en daar is ook meteen mijn probleem met Ohmage opgelost, want dit is gewoon 4 Ohm.
het gaat om de:
20cm ( 8" ) Car Woofer - Visaton No. 4720 - T 200 - 4 Ohm
Rated power 80 Watt
Maximum power 120 Watt
Nominal impedance 4 Ohm
Frequency response (-10 dB) fu - 7500 Hz
(fu: Lower cut-off frequency depending on cabinet) .
Mean sound pressure level 87 dB (1W/1m)
Maximum cone displacement 20 mm
Resonance frequency fs 43 Hz
Magnetic induction 1 Tesla
Magnetic flux 660 µ Weber
Height of front pole-plate 6 mm
Voice coil diameter 3,5 cm
Height of winding 1,2 cm
Cutout diameter 18,3 cm
Net weight 1,2 kg
D.C. resistance Rdc 3,6 Ohm
Mechanical Q factor Qms 3,51
Electrical Q factor Qes 0,69
Total Q factor Qts 0,58
Equivalent volume Vas 49 l
Effective piston area Sd 211 cm2
Dynamically moved mass Mms 18 g
Force factor Bxl 4,98 T · m
Inductance of the voice coil L 0,55 mH
alle gegevens staan er bij! dus ik ga binnenkort even kijken met de winISD tutorial of de kast nog verbeterd kan worden! bedankt voor deze tip Ledlover!
en ik zorg idd dat de accuspanning niet onder de 11V komt, heb daar speciaal ff een mini-multimetertje voor aangeschaft.
net ook ff op Ebay het andere versterkertje aangeschaft:
Als ik alles binnen heb en alles heb aangesloten zal ik weer een paar foto's maken.
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Nu moet je voor de grap beide versterkers eens openhalen en kijken wat er nu werkelijk inzit.
Ik denk eerlijk dat het exact hetzelfde ic is..
Ik heb de versterkers opengehaald en ze blijken inderdaad identiek aan elkaar...
toch gaat de nieuwe een stuk harder als de oude???
afijn.. nou nog wachten tot de Visaton woofer er is.
en deze IC versterkertjes zijn idd helemaal niet slecht!!!
als je kijkt hoeveel ze kosten, sta je nog te kijken hoeveel geluid ze produceren! 
[Bericht gewijzigd door ivarovich op (24%)]
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/