Electromigratie, dat zal het zijn.

- - big bang - -

Van alle componenten van een versterker is het gedrag redelijk bekend. Ook de degradatie bij hogere temperturen of veroudering. Zie diverse posts.
Als een component gedurende een paar uren niet verandert, heeft het geen zin om een versterker te laten inwerken.

Op 19 april 2009 16:20:17 schreef MagicBox:
Nou ik heb het gedaan hoor..Van me versterker op beide kanalen het feedback pad opgezocht en onderbroken!

Nee, jij hebt het verhaal begrepen hoor :+
Het was toch een grapje hoop ik?

Wel amusant dat zelfs een doorgewinterde CO'er zich afvraagt of het een grapje was.. ;)

Je kunt absoluut niet zomaar de feedback lus onderbreken en kijken of het beter klinkt. (Als we het over eindversterkers hebben) Das nonsens. het ontwerp moet er op ontworpen zijn!! Dit kan alleen bij goede ontwerpen welke zijn gemaakt om te werken zonder feedback!
Het ia het meest open geluid wat een versterker kan weergeven wanneer het ontwerp zo is designed.
Het moet zeker zijn dat elke soort ontwerp z'n toepassing kent en/of pro's en cons. bezit. Maar voor in de huiskamer waar het over ging geloof ik willen we wel wat magic in de muziek hebben. Omdat we er wel zoveel mogenlijk in willen zitten zeg maar in het geluidbeeld > holografisch beeld zoveel mogenlijk. De meeste moderne ontwerpen vindt ik enorm plat, maar inderdaad zeker wel erg goed, maar dan plat en soort van surrogaat opgewekt geluidsbeeld, dus een beetje plastisch. Prima om muziek mee te beleven (hebben we 'm weer) voor de meeste, maar als je het andere als referentie kent dan wil je niets anders meer!!
Kijk maar eens op: http://silbatoneacoustics.com/collection.html
Een vriend van me in Korea!! erg mooi echt spul!!
Iemand wel eens ervaring met langere tijd luisteren met dit soort systemen?
En reken maar dat het naa een week spelen echt wel een héél stuk meer holography aanwezig is yeah! Ervaring iemand? Try it. Ga het eens proberen in je eigen omgeving een half jaar en spreek dan nog eens over elco's condensatoren weerstanden buizen (transistoren) etcetc
En inderdaad zijn de meetgegevens van buizenversterkers peanuts!! Lage dempingsfactor, hogere vervorminscijfers (maar wat voor en welke vervormig!), minder vermogen etcetc, maar gaat het hierom? nee. Het ging eigenlijk nog steeds over het inspelen. Maar mischien moet ik maar eens een luistershow organiseren en kunnen we met zijn alle lekker een dagje babbelen! Is da niks.
Imand toevallig met vinyl bezig? nee he niet goed genoeg zeker weer?! Heb net een element ingespeelt en goh wat een wereld van verschil..
En dan hebben we het dus over waar het door komt dat inspelen en wat er voor gegevens te meten zijn waardoor dingen aantoonbaar worden. Ik probeer me er in te verdiepen om deze niewigheid inspeling door te lichten. Alleen denk ik nog steeds dat we inderdaad enkele gegevens kunnen gaan meten, maar lang niet alles en dan hebben we nog de interpretatie van de gegevens!
Meten gaat verder als onze zintuigen maar toch kunnen we natuurlijk alleen meten wat we uitgevonden hebben te kunnen meten!

Oh ja en feedback is nodig om vervorming tegen te gaan? hihi ok das logisch maar als we nu zorgen dat we geen trucjes hoeven toe te passen dan hebben we een heel eerlijke versterker lijkt me toch. En een goed ontwerp is dus voorberied om te werken zonder trucages! (vooral trafo is hier belangrijk!!)

Waarvoor dient feed-back in een versterker eigenlijk, als je beter zonder kunt???

Ik zei al dat het met het soort en hoe het ontwerp is ontworpen te maken heeft. je voeding zal beter moeten presteren, een kwalitatieve uitgangstrafo is belangrijker, etc
Waarom passsen ze trucjes toe omdat ze aan het meten slaan en mischien vanuit de wetenschap te werk gaan?
Door feedback hef jeje vervorming in of meer op omdat ie in tegenfase word aangeboden, maar zoals alles heeft dit natuurlijk ook nadelen!!

Over het algemeen gebruiken transistor amplifiers, vooral in de jaren 80, een flinke hoeveelheid negative feedback. Dit maakt een zeer lage harmonische vervorming mogelijk. (hebben we het nog niet over hoe we wat voor vervorming beleven in onze bol!!) Buizen amps gebruikten een weinig of geen negative feedback, en in de laatste jaren is er een tendens in transistor versterkers om weinig feedback te gebruiken en designs zijn meer linear geworden, een process wat het sonische verschil tussen tube en transistor ontwerpen heeft vermindert. Daarom is het ook onzin dat een buizenversterker warmer klinkt als een transistor ontwerp these days!
Een buizenversterker heeft nog als voordeel dat de harmonische vervorming die buizen versterkers produceren ook beter in het gehoor liggen dan de harmonische vervorming van transistor versterker.

Heb je al eens een triode gezien met een LINEAIRE karakteristiek?? >:)
Of een transformator meteen echt lineaire frekwentie karakteristiek??

Gewoon ff 1+1=2

http://en.wikipedia.org/wiki/Negative_feedback_amplifier
leesvoer

en een eerlijke versterker is heel leuk, maar als die feedback nodig is om de vervorming binnen de perken te houden heb ik liever een versterker die liegt;)
en een trafo die een liniar frequentiebereik heeft van 10~30.000 hertz, dat is wel knap ja
en liever heb je een nog groter frequentiebereik lijkt me

[Bericht gewijzigd door Riktw op (20%)]

Op 25 april 2009 23:58:45 schreef muze:
Ervaring iemand? Try it.

Goed. Ik ga op je aanbod in. Je mag zo een systeem komen plaatsen bij mij voor 6 maand. Als het goed is koop ik het. Indien ik geen verschil hoor na zeg maand stuur ik het terug .

En goed , ik neem aan dat inspelen belangrijk is. Geef je me hints wat ik best draai om in te spelen ? elke muziek is anders . ik denk dat er een groot verschil is als je zou inspelen met Mozart of Iron Maiden.
Ik wil een installatie die perfect getuned is op het soort muziek waar ik van hou.

Mooi das dan een leuk experiment, en ik kan je een set neerzetten waarvan ik zeker weet dat je omver gaat!
Inspelen ga je dus ook meemaken en beleven, maar het maakt niet uit wat je draait, er zijn ook burst-in cd's die speciaal ontworpen zijn om configuraties in te spelen maar das natuurlijk weer de commerciéle kant van het verhaal van inspelen, dus niet nodig.
Hoeveel wil je besteden aan je set? Wat ik lever is een losse twee kanalen voortrap, een eindtrap al dan 2x mono of een stereo versie, en of een converter voor je digitale domein met evt. loopwerk (bovenlader) of eventueel een phono trap.
Ik moet dus een beetje weten wat je wil.
Weet niet wat voor en welke bron je nu gebruikt, dus het kan ook alleen het versterkende gedeelte zijn natuurlijk. Maar denk dat je de bron die ik kan leveren wel gaat waarderen!!
Verder zakelijke afspraken doe ik met je wanneer we akkoord gaan.

Zodra de set dan ingespeelt is of nog later, zullen we een nieuw experiment doen.
Ik ga je versterkers modificeren door andere condensatoren te monteren. (ander types en/of andere merken) Kun je ervaren wat dat doet ook. Want het kan altijd een stapje hoger.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (13%)]

Verder zakelijke afspraken doe ik met je wanneer we akkoord gaan.

Vergeet niet een postje "reiskosten" mee te nemen :-).

Groeten, Bram

hahahahaha zal je wel ff naar de USA moeten muze, kijk eens in zijn profiel.
hij woont in silicon valley.

[Bericht gewijzigd door Riktw op (16%)]

Op 26 april 2009 01:09:22 schreef muze:
Inspelen ga je dus ook meemaken en beleven, maar het maakt niet uit wat je draait, er zijn ook burst-in cd's die speciaal ontworpen zijn om configuraties in te spelen maar das natuurlijk weer de commerciéle kant van het verhaal van inspelen, dus niet nodig.
Hoeveel wil je besteden aan je set?

Bedoel hier dus mee dat het niet gaat over de hoogte van de prijs. In elke prijsklasse van dit genre kun je het level van deze kwaliteit halen! Het is de kunst van combineren.

Als free_electron een goede set wil komen we daar wel uit denk ik.

Positieve fb noem je in het Nedrlands meekoppeling. Dat gaat 100% zeker oscilleren, Je vind het dan ook alleen is oscillatoren :P

Negetieve feedback, zoals plaatsvind toor de toepassing in verstekers dient o.a. om de open lus verstrking te beperken en de lineariteit te verhogen. Niet toepassen van feedback maakt een versterker instbiel. Niet correct toegepaste feedback ook. Een van de belangrijkste dingen bij fb en grote bandbreedte is een correcte fase karakteristiek van het fb netwerk.

Feedbak kan op vele plaatsen in een systeem worden aangebracht Bijvoorbeeld de emitter/katodeweerstand, in combinatie met parallel geschakelde netwekjes hieraan (meestal een condensatoren maar het kan ook ingewikkelder).
Het bekendst is naturlijk de fb van uitgang naar inverterende ingang (180° fasedraaiïng!!) bij een (Operationele) versterker. Juist ter linearisering van alle niet lineaire componenten (en dat zijn alle, op weerstanden na).

Slaap zacht....

Daar hadden we het over precies.
Positieve feedback hadden we het niet over, feedback everywhere, prima verhaal.
En dus waar gaat het over, inspelen nog steeds hier toch.
Lineaeriteit wat is dat of wat zegt dat? Het blijft hier gaan om de beleving en perceptie en das waar we het over hebben.

Luister goed...

[Bericht gewijzigd door muze op (24%)]

Wie begon er vanavond met een post over feedback, muze??
Niet zwetsen dus en ff onthouden wat je zelf hebt geschreven!!

Ik ontken toch niet dat ik feedback geen belangrijk isue vindt?

Op 26 april 2009 00:40:08 schreef riktw:
en een eerlijke versterker is heel leuk, maar als die feedback nodig is om de vervorming binnen de perken te houden heb ik liever een versterker die liegt;)
en een trafo die een liniar frequentiebereik heeft van 10~30.000 hertz, dat is wel knap ja
en liever heb je een nog groter frequentiebereik lijkt me

En ik toch zeker een versterker die het beste klinkt!!

Op 1 april 2011 00:40:08 schreef Tidak Ada :
In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand: de entropie is dan maximaal

Zou het zo kunnen zijn dat bij ontwerpen van audio toch ook andere zaken meespelen buiten de wetenschap om ?
Inspelen heeft hier een oorsprong.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (86%)]

Maar wat is nou de verklaring dat inspelen verschil maakt? Wetenschappelijk of niet, je hebt die nog nergens gegeven... Zelfs geen begin van een poging. Van zeggen dat iets zo is is nog nooit iemand beter geworden. Sterker nog, veel oorlogen hebben een basis of een versterkende factor in religie. Want dat is waar jij het in bovenstaand bericht over hebt, misschien zonder het zelf te beseffen.

Muze:
1) Het is duidelijk dat jij niet weet wat entropie en enthalpie inhoudt (is ook moeilijk)

2) Als jij indertijd ooit bij ons op de sociëteit was kunnen binnenkomen was je doorlopend met de volgende vraag geconfronteerd:

"Heb jij al gen***t, vandaag ??????"

Op 25 april 2009 23:58:45 schreef muze:
Meten gaat verder als onze zintuigen maar toch kunnen we natuurlijk alleen meten wat we uitgevonden hebben te kunnen meten!

Zorg eens voor betere meetapparatuur...

Op 26 april 2009 01:51:01 schreef muze:
Zou het zo kunnen zijn dat bij ontwerpen van audio toch ook andere zaken meespelen buiten de wetenschap om ?
Inspelen heeft hier een oorsprong.

Voodoo?

Weltrusten! |:(
Is trouwens een hele vreemde post van jouw kant, want in het begin van dit topic was volgens jou alles prima natuurkundig te verklaren.

Lekker tegenstrijdig, je weet het zelf ook niet? Geef dat nu maar eens toe...

En je hebt een waarschuwing wegens topickicken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (16%)]

[knip]

Modedit: Vervelen doe je maar ergens anders

[Bericht gewijzigd door Sine op (90%)]

En daarmee heeft dit gekibbel wel weer lang genoeg geduurd imho.