Hoe kan je bepalen of inschatten hoeveel snelheid het netwerk moet hebben?

eerst bekijken hoeveel data er verzonden moet worden en naar hoeveel adressen. Dan rekenen en kijken welke cyclitijd jij nodig hebt.

encoder - aantal pulsen per omwenteling - toerental - enz enz.

Ik heb een "absolute encoder" gekozen van Baumer. In de specificaties staat ST (Single turn) 13bit en MT (Multi turn) 16 bit. Bij general data in de datasheet vind ik:

steps per turn 8192 / 13 Bit
Number of turns 65536 / 16 Bit

Hoe interpreteer ik deze gegevens? Waarom zijn de waardes niet identiek? Kan iemand dit verklaren?

multiturn wil zeggen dat ie ook het aantal omwentelingen bijhoud. Dat kan natuurlijk niet tot in het oneindige maar tot max 65536 omwentelingen. Daarna begint ie weer op 0.

Het je al "gekozen" of heb je maar wat geprikt. Met zulke vragen kan er van een echte keuze nog geen sprake zijn.

Waarom heb je een encoder nodig met zoveel delen per omwenteling? Voor veel machines beperk ik het tot 360 of 1024. Vergeet niet dat al die data ook nog eens verwerkt moet worden.
Heb je het benodigde aantal pulsen echt berekend?
Is een multiturn nodig of liep je daar per ongeluk tegenaan?

Op 18 maart 2009 08:01:48 schreef GJ_:
Jij gaat van Maastricht naar Amsterdam verhuizen. Je kunt een F1 gebruiken of een vrachtwagen. Die F1 kan inderdaad enorme snelheden halen, maar toch duurt je verhuizing langer

Kostelijk. Die mag ik vast wel af en toe van je lenen om het verschil tussen latency en throughput uit te leggen, hoop ik.

Ik ben nu de componenten aan het selecteren om zo het probleem te benaderen via ethercat. Dit was in het aanbod al de laagste aantal delen per omwenteling. Bij elke encoder staat ST/MT bij vermeld. Ik heb 20-tal stations op de machine dus ik moet 20 posities kunnen uitlezen. Eén omwenteling van alle 20 stations bedraagt ongeveer 2 a 3 sec.

Het laagste aantal delen per omwenteling???? Welnee.
ST/MT = single turn/multiturn.
Als het enkel om de aspositie gaat is ST voldoende.
Voor 20 encoders en dan met zo een oplossend vermogen over een bus zou ik mn bedenkingen hebben.

Als het puur om synchronisatie gaat zo ik eerder een ascontroller overwegen, en een dikke ook.

Als ik achter absolute encoders zoek die geschikt zijn voor op een netwerk als profibus, ethercat, ... zoek, dan zijn die allemaal rond dezelfde hoge resolutie.

Ik heb in mijn opstelling maar één encoder nodig.

Nou begin ik m te snappen. Je moet met een ketting oid van station naar station? Waarom dan een absoluutencoder en geen incrementele?

Eén machine heeft een centrale as en een machine heeft 20 roterende stations op die betreffende as.

Kijk eens eerst of wat jij wil niet beter kan gebeuren met een electronisch nokkenwerk. Die zijn snel, hebben hoeknokken, tijdnokken, vervroegende nokken enz

http://deutschmann.de/de/produkte/elektronische_nockensteuerungen/

Euhm mijn duits is niet zo goed en in het Engels is het niet beschikbaar precies.

Heidenhain had dacht ik modules voor profibus.
Van ethercat ken ik niets.

Maar:
1) Met wat voor systeem wordt de as aangedreven?
2) Hoe nauwkeurig moet de positie zijn?
1024 pulsen per omwenteling geeft al een nauwkeurigheid van 0,35 graden.
3) Hoe snel moet de as draaien? (en hoe snel is mijn totale loop)

Op de as zijn 20 stations geplaatst dus in principe moet de encoder enkel 20 plaatsen kunnen detecteren. Per station moeten aan de hand van een aantal ind. sensoren enkele metingen gedaan worden. Eén toer is 2 a 3 sec.

Ik ga gebruik maken van een absolute encoder. Het probleem is dat de as van de machine een diameter heeft van 400mm. Hoe kan je dit oplossen?

Op de kopse kant plaatsen? Of een gedeeld kettingtandwiel.

Ik denk dat deze oplossing niet mogelijk is.

Achterop de motor dan. Hou er wel rekening mee dat de overbrengingsverhoudingen meestal niet decimaal uit te drukken zijn omdat een goede tandwielkast eerder een tandwielcombinatie van bv 11/21 heeft in plaats van bv 10/20, dit omdat deze 10/20 domweg 100x sneller slijt.

Als je industriële netwerken met elkaar wilt vergelijken, welke gegevens zijn dat het belangrijkste? Ik zou namelijk een universeel overzicht willen maken in grafiekvorm maar ik weet niet zo goed welke puntjes erin op te nemen. Iemand raad?

Ik heb een klein vraagje:

Hoe werkt een inductieve benaderingsschakelaar met analoog uitgangssignaal?

De werking van een gewone inductieve benaderingsschakelaar ken ik. Die bestaat uit 3 blokken: oscillator, schmitt-trigger en versterker.

Wat is het verschil met analoge uitgang? Welke blokken zijn er daar? Hoe werkt dit?

[Bericht gewijzigd door Visserke op (12%)]

Met een analoge kun je de afstand bepalen tot het voorwerp.

Op 4 mei 2009 09:11:36 schreef Visserke:
Ik heb een klein vraagje:
............................

Wat is het verschil met analoge uitgang? Welke blokken zijn er daar? Hoe werkt dit?

Jij hebt een klein vraagje, ik vraag mij dan af wat een grote vraag is? een boek schrijven???

Met Google en een zelf een beetje moeite doen geraak je al heel ver.
Ik heb hier zowat 2GB aan info over sensoren, netwerken en aanverwante electronica gedownload, voor persoonlijk gebruik.
Dat is iets wat een jonge kerel als jij toch ook makkelijk moet kunnen.

En je moet eens anders tewerk gaan.
Eerst uw probleem in kaart brengen en dan zoeken wat je het best kunt gebruiken.
Laat een vertegenwoordiger langskomen en zoek dan samen naar de beste oplossing, of als je in een bedrijf werkt kun je altijd documentatie aanvragen.

Mensen als GJ_ hebben ervaring en connecties en dat kan hier niet allemaal beschreven worden als ze niet kunnen zien hoe de machine in elkaar zit.
Zoek iemand in uw streek die misschien een prijsofferte kan maken dan heb je nog garantie dat het zal werken.