Het rariteiten topic.

trix

Golden Member

ik heb is bij een electriciene aan tafel gezeten en die vertelde een opmerkelijk verhaal wat achteraf toch heel aannemlijk was :

hij was bij een wat oudere dame in huis aan het werk, die tijdens de kofie vertelde dat ze om de paar weken water uit de lamp van de w.c. moest halen ?????? ja.. dan moest ze op de w.c. gaaan staan om de bol los te draaien en vervolgens deze omkiepen in de pot !!!!!
ach ja denkt die elektrieker... oud mens al wat dement natuurlijk :) nee, nee, echt waar kom maar mee kijken...... en inderdaad er stond al wat water in de bol.

die man aan het zoeken, bleek dat de badkamer boven die w.c. zat en dat de aardleiding van het metalen bad via de doos in de w.c. naar de meterkast liep. dus onder hat bad kwam een pijpje van c.a. 2 of 3 cm. uit de vloer.en er was een lek in de afvoer,dus bij het leeg lopen van het bad steeg water nivo onder het bad natuurlijk tot het pijpje als een soort overloop functioneerde.... water in de bol.

zoiets verzin je toch niet....

eigenwijs = ook wijs
Tidak Ada

Golden Member

Ben net zoiets tegen gekomen: Het was een inregenend ontluchtingspijpje (plat dak).
Het water liep direct het armatuur in!!
Ik heb het pijpje een halve meter verhoogd en de kwaal was over.
Zo zie je, amateurs kunnen ook wat :P

Bij dezelfde schoonzus een uitbreiding aan de installatie verricht. Daarvoor moest ik een draad in een leiding bijtrekken. De trekveer kon er met geen mogelijkehid door. Dan maar proberen alle draden er uit te halen en opnieuw bedraden. Helaas, pindakaas weer een stop.

Uiteindelijk moest het plafond open (gelukkig schrootjes)
Wat bleek: de aannemer had een draadnagel dwars door de leiding geslagen om een boeiboord vast te zetten.
Wie verwacht dat nu van een 'vakman' :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
klein is fijn

Moderator

Zo heb ik ze wel eens gezien waarbij de olie door de kabel liep. YMVK-AS kabel, de dunne witte olie werd aan de ene kant opgezogen door de aardlitze waarna het aan de andere kant er weer uitdruppelde. Zo recht het armatuur in. We noemden die dingen ook wel olielampen.

Zo heb ik ook wel eens een emmer olie gevonden in een datarack. Omdat men dit nog had liggen had men een glasvezelkabel gebruikt die om een of andere reden vol zat met olie, blijkbaar kabel om in de grond te leggen en aan beide einden even hoog af te monteren. Als je nu deze kabel van op de eerste naar de 10e verdieping legt loopt de olie er beneden uit. Gelukkig was er een andere kabel besteld maar in afwachting had men alvast een emmer er onder gezet.

guidob

Overleden

Samen met mijn pa een keer bij familie op bezoek gegaan. Klacht was "muur staat onder stroom". Gewoon een vlakke muur zonder maar iets van een stopcontact in de buurt. Een aardige tinteling als je een hand op de muur legde.

Bleek een combinatie van pas behangen+ijzeren buizen+versleten bedrading te zijn :-)

Ze hadden ook een nieuwe keuken aangebouwd. Die was "aangesloten" op het dichtsbijzijnde stopcontact van de kamer...... Toch maar ff wat nieuwe leidingen getrokken. Kuch.

hmm, vage elco's op school vandaag, een axiaale elco met een streep en + op de zelfde plek bijna, zo dus:

code:


       _______________
      |   |           | 
______|  +|           |___________
      |   |           |
      |___|___________|

dus ik zet het pootje met de plus het dichtstbij aan de plus.
hmm, waarom rookt ie zo, en dan dichterbij komen om te kijken, KNAL
oeps, riktw gehuld in een rookwolk
het was de enige die er zo uit zag, de rest zag er normaal uit.
misdruk ofzo?

Misdruk kan natuurlijk. Maar als je even nadenkt weet je dat op elco's altijd de min staat aangeven en bijna nooit de plus. De plus wordt zowieso nooit alleen aangegeven. Dan is ook altijd de min aangegeven.

Maak me niet gek, ik ben al gek.
maartenbakker

Golden Member

Bij axiale elco's kan de + wel degelijk aangegeven staan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Samen met mijn pa een keer bij familie op bezoek gegaan. Klacht was "muur staat onder stroom".

Iets dergelijks had ik ook begin jaren 70 toen ik nog installatiewerk deed. Ik moest naar een adres waar de kraan onder spanning zou staan. Is wel een triest verhaal, de bewoner van 45 jaar ging onder de douche en werd niet ouder.
Wat bleek, niet de kraan, maar de vloer en de afvoeren evenals de CV stonden onder spanning. Er was eens een koelkast aangesloten en dat waren toen nog de oude kleuren, wit en zwart voor de spanning en rood als aarde.
Wat had men gedaan, de zwarte en de rode als spanningsdraden genomen en de witte als aarde. Dat heeft jaren zo gewerkt, totdat door electrolyse de aarddraad 6mm2 was doorgerot en onderbroken.

Later ben ik nog een aantal jaren hoofd TD geweest in een groot bedrijf. Daar ging tijdens de lunchpauze ineens het licht uit.
De storing was vrij rap gevonden, een rat in de hoofdverdeelkast! Vraag mij niet hoe deze er in is gekomen, voor mij leek dit onmogelijk en heden ten dage weet ik het nog steeds niet!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Op 13 maart 2009 01:21:10 schreef maartenbakker:
Bij axiale elco's kan de + wel degelijk aangegeven staan.

Klopt, maar dan staat de min ook aangegeven.

Maak me niet gek, ik ben al gek.
joopv

Golden Member

Op 11 maart 2009 10:23:45 schreef flagada:
Jaren geleden had een vriend van mij een ouwe Mac computer waarvan de harde schijf niet goed meer werkte. Hij wou niet vanzelf meer gaan draaien.

Oplossing: hij had de harde schijf een beetje opengewerkt zodat hij iedere keer als hij zijn computer aanzette de schijf een zetje kon geven zodat ie toch ging draaien. Het ding heeft het op die manier nog lange tijd goed gedaan.

Plakkende koppen waren een bekend probleem. Drive uitbouwen, een flinke zwieper geven met je hand, snel weer aansluiten, pc opstarten ging weer en dan maar snel een backup maken.

Ik heb eens een uur met een 40MB seagate drive in m'n handen zitten wiebelen: de lagers waren versleten of zo en alleen als in de drive rechtsom draaide tegen de corioliskrachten in kon ik de data lezen van de disk.

Het was geen gezicht, maar de klant was wel erg blij dat hij al zijn data nog had.

Tidak Ada

Golden Member

Op 12 maart 2009 23:36:11 schreef WilToyo:
Misdruk kan natuurlijk. Maar als je even nadenkt weet je dat op elco's altijd de min staat aangeven en bijna nooit de plus. De plus wordt zowieso nooit alleen aangegeven. Dan is ook altijd de min aangegeven.

Nog eenvoudiger: De min is altijd het huis en de plus is altijd geïsoleerd van de behuizing

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 13 maart 2009 09:24:13 schreef joopv:
[...]
Plakkende koppen waren een bekend probleem. Drive uitbouwen, een flinke zwieper geven met je hand, snel weer aansluiten, pc opstarten ging weer en dan maar snel een backup maken.

Ik heb eens een uur met een 40MB seagate drive in m'n handen zitten wiebelen: de lagers waren versleten of zo en alleen als in de drive rechtsom draaide tegen de corioliskrachten in kon ik de data lezen van de disk.

Het was geen gezicht, maar de klant was wel erg blij dat hij al zijn data nog had.

plakkende koppen? is dit niet de motor die gewoon vastzit? ik heb al hard disks open gehad die ook blijven hangen (niet opspinnen) maar de koppen zaten zelf niet meer op de platter, maar in een veilig zone op een plastiek beugel. zo een motor krijg je meestal aan de praat door die op te warmen. een disk die jaren aan een stuk heeft opgestaan en je ineens stillegt, kan soms plakken bij aansluiten als die koud is
print eraf, hard disk onderaan warm stoken, print erop, spanning erop en daar gaat die weer. of eens een tik tegen tafel doen op het moment dat je de spanning aanlegt, maar das meestal niet zo gezond voor de koppen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
joopv

Golden Member

Nee het ging echt om koppen die vastgeplakt zaten op de disk (vanwege het ultragladde oppervlak hadden ze zich vastgezogen) en zodoende de disk vasthielden.

Dat was een veel voorkomend probleem met seagate 40MB drives in die tijd.

40MB, das beetje voor mijnen tijd. de eerste schijven die ik in handen heb gehad waren 250MB (heb hier toch nog ergens een 10MB 5,25" disk liggen met ISA controller).

de eerste problemen die ik veel tegenkwam zijn de TJAK TJAK TJAK TJAK 10GB IBM/QUANTUM schijven.

recent nog eens tegengekomen en daar was het de koppen die dus niet vrijgelaten worden door de 'lock' die de koppen op hun landingplaats houden (kleine plastiek houder naast de platters). computers, altijd rare dinges geweest :p

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
High met Henk

Special Member

40 mb klein??

sorry, mijn 1e PC had ik toen ik 9 was met een HDD van 20 MB: een XT uit 1986 van 4 MHz!!!!!!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

mijn eerste was een, ik dacht, 8086 met 2x 5,25" floppy ZONDER harde schijf en zwart wit scherm
ken hem nog steeds, schneider PC1512
http://www.rolf-limbach.de/images/schneiderpc1512.jpg

men 2de was een 286 met 3,5" DD floppys ZONDER harde schijf met oranje scherm
dat was zoiets, geen idee meer welk model
http://www.a-claesen.be/afbeeldingen/Computer/Amstrad_CPC_6128.jpg
op school in de electronica geleerd over kristallen en overclocken. jammer genoeg niet verteld dat je extra moest koelen. ding is van 2.7 naar iets van 5mhz gegaan en is toen gesneuveld

toen is het 2-3 jaar kalm geweest en heb toen voor school een Pentium 75 gekocht met 400MB harde schijf. en toen is de pc wereld begonnen. ondertussen al een kleine 7-8 jaar werkzaam in IT ook. hoe dat ne mens zo snel omschakeld hé. vroeger was electronica men hobby en intresseerde pc's me niet, nu werkzaam en thuis ook heel actief met PC's en is electronica iets voor erbij gekomen

thuis was niemand met pc's bezig, en om dat er al 14jarige binnen te krijgen was ook geen makkelijke taak. nu heb ik iedereen in de familie al verder besmet :-) (nu vollop bezig de grootouders te overtuigen)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Laatst was mijn pa zijn pc-luidsprekers gestorven. Eerst was het probleem dat 1 kanaal heel zwak door kwam en later hebben beide luidsprekers volledig de geest gegeven.

Het vreemde er aan was nu het volgende:

Toen het linkse kanaal ermee ophield was mijn pa een het kijken geweest of het niet zelf te herstellen was. Hij had al de datasheet van het ic, een stereo versterker ic van 2x5W opgezocht en wou wat aansluitingen nameten.
Hij met zijn (goedkope 4-standen) multimeter aan de slag. Hij zet de ene pin van de meter op de masse van de print, achter de versterker ic en opeens begint de pdf datasheet op het scherm naar onder te scrollen. Het verschijnsel was redelijk goed reproduceerbaar.

Heel vreemd, het setje was gewoon een standaard 2.0 luidsprekersetje met geen terugkoppeling naar de pc. Aangesloten op een geluidskaartje van creative (oude '1024 live' kaart of zoiets). Er was geen draadloze muis of zo aanwezig en de kabel van de muis kwam niet in de buurt van de luidsprekers of de kabel ervan.

Ik heb nu dus nog altijd geen idee hoe de scrollfunctie van de muis getriggerd kan worden door zelfs gewoon de - pen van de multimeter op de massa van de luidsprekers te houden.

The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot. - Shakespeare was a mathematician : root(4*b^2) = 2b or -2b

Op 13 maart 2009 14:25:25 schreef High met Henk:
40 mb klein??

sorry, mijn 1e PC had ik toen ik 9 was met een HDD van 20 MB: een XT uit 1986 van 4 MHz!!!!!!

Hehe, hier precies hetzelfde! Ik was 7 toen ik de oude bedrijfscomputer van m'n pa kreeg, een XT'tje van Tulip met een 20MB MFM harddisk, een 5 1/4" double density (360kB) floppydrive, en een groen-zwart scherm. Er zat toen 512kB RAM in, later is dat nog (met veel moeite) ge-upgrade naar 640kB.

Jaren later vond ik er een onderdeel van terug (ik stond erop), geen idee waarom het ding uit elkaar gehaald was. Toen heb ik alle onderdelen weer bij elkaar gezocht, met stukken papier ertussen los aan elkaar gehangen, en bij de eerste poging startte het ding weer op! Moet je eens met een moderne computer proberen...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fripster

Golden Member

oh ja!...Headstart XT en dan zelf een HDD inbouwen! Mijn eerste was een 20Meg Seagate ST225 5.25" HDD, met een losse MFM controller. Moest je in DEBUG met "g C800:5" naar de ROMbased lowlevelformatter springen.....dat waren nog eens tijden. Dan kon je met SpinRite de timing van de interleave zo kiezen dat je het onderste uit de kan perste..;-) (heb de hdd van mijn buurman eens 100% sneller gekregen daardoor)

fripster

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
trix

Golden Member

Op 13 maart 2009 04:25:39 schreef Zoef de Haas.:
[...]
De storing was vrij rap gevonden, een rat in de hoofdverdeelkast! Vraag mij niet hoe deze er in is gekomen, voor mij leek dit onmogelijk en heden ten dage weet ik het nog steeds niet!

van ratten weet ik het niet, maar een muis heeft maar een ontiegelijk klein gaat je nodig.

eigenwijs = ook wijs
GJ_

Moderator

Op 12 maart 2009 20:50:13 schreef klein is fijn:
Zo heb ik ze wel eens gezien waarbij de olie door de kabel liep.

Water gaat ook prima. Ik heb ooit een z**knatte schakelkast in een kurkdroge ruimte gehad. Drie verdiepingen hoger, een natte ruimte en een open lasdoos liep het water de kabel in om er beneden weer uit te lopen.

Op 13 maart 2009 16:40:12 schreef trix:
van ratten weet ik het niet, maar een muis heeft maar een ontiegelijk klein gaat je nodig.

Een gat ter grootte van een dubbeltje (wie kent ze nog) is een riante opening voor een volwassen muis.

Overigens heeft eenn moderne muis een duspol om de nek hangen. Hele kasten de isolatie leegvreten, behalve de 230 en 400V draden.
En overal rode, groene, en gele muizedrollen, afhankelijk van hun draadkeuze.
Moderne bedrading smaakt gelukkig slecht (speciaal vies gemaakt voor muizen).

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 13 maart 2009 17:11:18 (43%)

Een onder spanning staande muur ben ik ook wel eens tegengekomen, de eigenaar zag zelf niets verkeerd aan het tweelingsnoertje voor de wasmachine dat met een nagel tussen de 2 draadjes vast vastgemaakt.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 12 maart 2009 14:59:43 schreef High met Henk:
zo heeft mijn pa een leuke:

als het een zonnige dag is valt zijn Tv weg

Wat kan een mens nog meer wensen (buiten "helemaal geen TV)? :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)