Op 13 maart 2009 13:48:09 schreef joopv:
Nee het ging echt om koppen die vastgeplakt zaten op de disk (vanwege het ultragladde oppervlak hadden ze zich vastgezogen) en zodoende de disk vasthielden.

Dat was een veel voorkomend probleem met seagate 40MB drives in die tijd.

ah stiction .. (static friction) de kop en de oppervlakte zijn zo gladgepolijst dat die inderdaad gaan kleven.

bij moderne drivew lukken al die truuks niet meer.
als ene fase van de motor faalt of er onstaat ene short naar groudn dan mag je schudden wat je wilt. die drive zal niet starten. vrogere kon je de motor aanzwnegelen duur snel een draai te geven aan de ganse drive en er dan stroom oop te zetten. maar nu gebeurt er ene fase test . een open of short wordt gedetecteerd en de motrocontroller start niet.

Of de motor-controller begeeft het met een flinke knal en een berg rook. Ik heb al diverse Maxtor/Seagate schijven door m'n handen gehad met een mooi groot gat in die controler.

Overigens, het geluid van die oude Seagate drives kom je nog steeds in allerlei films en games tegen. Dat prrrt-prrrt-bliep-bliep is kennelijk erg populair als geluidseffect.

Een kameraad kwam overlaatst ook met zo'n verhaal. In een kamer heb je een dubbelpolige schakelaar en een leiding naar een lamp. Het rare was dat de eigenares vertelde als ze het licht aandeed en de schakelaar in het midden bediende, het licht gewoon aanging, maar als je dezelfde schakelaar vanonder links in de hoek bediende de verliesstroomschakelaar er onherroepelijk uitging.
Ze hebben dat verschillende keren gesimuleerd en het lukte steeds. En het werd vreemder: bij het nakijken van de lampsocket en het vaster draaien van de gloeilamp was het probleem weg. De lamp iets losser en hetzelfde probleem.
Nu jullie.
Ik heb hem de raad gegeven te gaan meggeren. Hij had de dubbelpolige schakelaar ondertussen al vervangen, de rest is afwachten.

- - big bang - -

dubbelpolig (fase+nul) of wisselschakelaar?

Op 13 maart 2009 21:42:44 schreef bjokal:
Of de motor-controller begeeft het met een flinke knal en een berg rook. Ik heb al diverse Maxtor/Seagate schijven door m'n handen gehad met een mooi groot gat in die controler.

de oude hebben inderdaad geen detectie daarop de nieuwe doen dat wel allemaal. het probleem is dat er current protection op zit tijdens normaal bedrijf.
tijdens spinup wordt die uitgeschakeld (software control) omdat ze anders teveel retries aan hun broek hebben.

[Bericht gewijzigd door free_electron op (21%)]

Als we het toch over harde schijven hebben... Ik heb een jaar of 15 terug een oud IDE schijfje gekocht op de rommelmarkt. Het werkte nog wel, maar het lager was rot. Opengemaakt, plakkertje van het lager gehaald, drupje olie erin, plakkertje terug en draaien. Dat scheelde behoorlijk, maar niet voor lang. Een hoop kabaal en een rookwolk. Wat bleek: de olie was onder het plakkertje gekropen en op de schijf gekomen. Daardoor was de kop op de schijf vastgeplakt (head-crash) en brandde de motorsturing door.

recent nog eens tegengekomen en daar was het de koppen die dus niet vrijgelaten worden door de 'lock' die de koppen op hun landingplaats houden (kleine plastiek houder naast de platters). computers, altijd rare dinges geweest :p

De quantums parkeren allemaal op een gecoate ring bij het midden van de plaat. De lock bij de quantus is dus dat ie niet van die ring afgaat. Ik heb het ook wel eens gehad dat de vlag om als ie draait de kop vrij te geven niet goedgenoeg meer werkte. Even een zetje geven als ie probeert op te starten, en je hebt je data terug.

De IBMS zijn jarenlang de enige 3.5" schijven geweest die zo'n plastiek ding hadden om de koppen van de plaat te halen. De meeste laptop (2.5") schijven hebben dat, maar weinig 3.5".

Dat prrrt-prrrt-bliep-bliep is kennelijk erg populair als geluidseffect.

Ik heb er nu 1 liggen die dat doet. Geen beweging in te krijgen..... Hij wil NIET draaien. Niet omdat de motorsturing kapot is (kan altijd nog), maar omdat het lager vast staat.

[Bericht gewijzigd door rew op (15%)]

Op 13 maart 2009 21:51:44 schreef Jochem:
dubbelpolig (fase+nul) of wisselschakelaar?

Gewone dubbelpolige schakelaar. Voor fase en nul.

- - big bang - -

ik heb thuis een ratje (handig voor draadeindjes te laten verdwijnen) ik kan je zeggen dat die beestjes juist maar met hun kop erdoor moeten kunnen om er hellemaal door te kunnen, zoniet eten ze hun wel een weg naar binnen :D

Op 13 maart 2009 23:47:00 schreef rew:
[...]
De IBMS zijn jarenlang de enige 3.5" schijven geweest die zo'n plastiek ding hadden om de koppen van de plaat te halen. De meeste laptop (2.5") schijven hebben dat, maar weinig 3.5".

Enigszins off-topic, maar Hitachi (heeft IBM overgenomen) is bij mijn weten nog steeds het enige 3,5" merk dat dit doet. Voor mij ook een reden om in draagbare schijfbehuizingen nooit iets anders te monteren en in computers die met een enkele schijf werken (geen RAID, geen andere manieren om het risico te spreiden) ook niet. Wijs geworden door vele tientallen Quantums en Maxtorren die ik stuk heb zien gaan.

Op 13 maart 2009 13:48:09 schreef joopv:
Dat was een veel voorkomend probleem met seagate 40MB drives in die tijd.

Was dat soms niet de Seagate ST-251?
Ik heb mijn ST-251 nieuw voor 36.000BEF (900€!) gekocht in (dacht ik) 1988 om de 20MB ST-225 in mijn toenmalige AT286 te vervangen.
Omzeggens van in het begin moest ik de schijf regelmatig een tik geven opdat deze zou starten.
Tweetal jaar later heeft ie een iets hardere tik ;) niet overleefd...

Op 13 maart 2009 15:59:41 schreef fripster:
Dan kon je met SpinRite de timing van de interleave zo kiezen dat je het onderste uit de kan perste..;-) (heb de hdd van mijn buurman eens 100% sneller gekregen daardoor)
fripster

Aha, SpinRite!
Heb ik ook regelmatig gebruikt om de interleave factor van een MFM harde schijf aan te passen.
Deze actie duurde meestal 24/24 1 à 2 dagen om te voltooien...

Na de crash van mijn ST-251 heb ik dan mijn eerste 3.5" 40MB IDE schijfje gekocht.
MFM controller eruit, IDE controller in ISA sleuf.
Probleem was dat het BIOS van mijn 286 maar 23 vaste types harde schijven kende (niks 'autodetect' dus).
Dan maar met een Data IO programmer de twee (pare + onpare adressen) BIOS EPROMS uitgelezen, in hex de translatieparameters (aantal cylinders, aantal sectoren/cylinder, aantal koppen, landing zone cylinder) van een hard disk type aangepast met de parameters van mijn schijf, BIOS checksum herberekend, EPROMS herprogd, en gaan met de geit!
De laatste disk die ik zo nog in de 286 gebruikt heb was een Seagate 400MB.

Uit de berichten hier blijkt dat voor de elektrotechniek
vaak de wet van murpy van toepassing is.Hier nog een leuk
geintje wat ik een keer meegemaakt heb.Een aantal jaren geleden heb ik de groepenkast bij een oom van mij vervangen
er moest ook gelijk 3fase komen dit is door het energiebedrijf geregeld.Een paar jaar later belt hij mij
dat er toch zoveel apparaten en lampen in het huis stuk gaan.Ik er heen is de nul vanaf de meter onderbroken door het verkeer op de drukke doorgaande weg waren na onderzoek
door het energiebedrijf de schroefjes van de aansluitklemmen van de kwh meter losgetrild.gelukkig niet mijn schuld maar een ravage was het wel.

Een vriend van me (a-technisch op electro-gebied) had thuis eens een kastje in de badkamer gehangen waar bovenin een lamp zat met daarnaast een stopcontact. Helemaal zelf aangesloten.
Als z'n vriendin de fohn aan zette ging ook meteen de lamp aan.

Ik las hier al e.e.a. over muizen in printers. Ook eens meegemaakt:
Voor een klant was ik bezig met een ontwerp voor een machine om koeken te verpakken. Kantoor lag vol met allemaal koeken als demo-materiaal, alleen kwamen er na verloop van tijd gaten in de verpakkingen. Op een dag stuur ik een tekening naar de plotter; deze begint te draaien en meteen komt er een geschrokken muis uit schieten. Paar weken later deed de plotter het niet meer; bleken wat kabels doorgeknaagd te zijn.
Koeken toch maar in de fabriek neergezet en op kantoor wat muizenvallen.

tsja, dieren en electronica...:-)
bij mij werkt het anders wel!
de 1.5V LED flitser van CO gebouwd, voor in de halsband van onze hond als je hem in het donker s'winters uitlaat, of gewoon s'nachts.
hij heeft ermee gezwommen in een sloot(!!!), onder een hek door gekropen(skriiieeek, diepe kras in het kastje, maar de 10mm led zat nog!) gerold, is afgevallen in een plas water, toen ben ik erop gaan staan(per ongeluk) en heb ik het opnieuw vast gezet. kwam ik thuis. bandje af, kastje opengeschroefd, kwam een beetje water en zand uit, stonk als hell :-r maar de led deed het nog!!! :-)

Ik heb het ook al eens in een ander topic gepost, maar staat hier helemaal niet mis, vandaar:

Over rare praktijktoestanden gesproken: ze brachten eens een Tig lastoestel binnen op het werk voor servicing.

Wij: Wat is het probleem?
Klant: euh, start niet meer op.
Wij: hoezo?
Klant: ik denk dat daar iets serieus mis mee is...
Wij: vertel...
Klant: wel, als je hem insteekt gebeurt er nog niks, maar van zodra je hem inschakelt, knalt de automaat van 20A waar hij is op aangesloten eruit.
Klant vertrekt.

Toestel wordt opengedaan, eerst wat rondkijken, speuren naar brandmerken die al direct onraad verraaden. Niks te zien. We kunnen dat ding niet rechtstreeks aansluiten om wat te gaan rondmeten, dus een lampbelasting in serie met voeding. Gaat vol aan als netschakelaar ingezet wordt.

Weette wat probleem was? Men had dubbelpolige netschakelaar vervangen, maar inkomende fase én nul op één kontakt gezet, en de 2 vertrekkende draden naar toestel op ander kontakt.
Zo dus:

F -----------|         -------------
             |         |
             |         |             
net in        \        \        naar toestel
               \        \         
             o         o
             |         |
N ------------         --------------

Dat zijn er dan die zelf aan een toestel liggen te kl#ten, en dan het niet meer zien zitten.
Aaaarrrrg, ge zou ze afschieten....

- - big bang - -

Op 13 maart 2009 23:47:00 schreef rew:
[...]
De meeste laptop (2.5") schijven hebben dat, maar weinig 3.5".

al de 3.5 die de laatste 3 jaar geproduceerd zijn doen dat ( als ene disk groter is dan pakweg 120Gb mag je er van uit gaan dat de koppen van de plaat gehaald worden.

Op 14 maart 2009 13:57:59 schreef citroen 2cv:
..door het verkeer op de drukke doorgaande weg waren na onderzoek door het energiebedrijf de schroefjes van de aansluitklemmen van de kwh meter losgetrild.

Was dat de verklaring van het energiebedrijf? Lekker makkelijk, ik vind het nogal onwaarschijnlijk dat die zomaar lostrillen door verkeer op de weg. Hebben ze wel alles vergoed, of was dit hun manier om er onderuit te komen?

Ik vind het nog niet zo raar, ben het ook op machines tegengekomen.

Tja, maar die kunnen van zichzelf nog wel trillen. Geeft een drukke weg echt zoveel gerommel af? Lekker dan, straks fikt je huis af door zo'n geintje...

Ik ken huizen waar bij elke bus of vrachtwagen die langskomt de kopjes in de kast en de voorruiten staan te rammelen.

Bij ons in de winkel is de etalage door de bussen en vrachtauto's elke dag weer anders. :-)

Goede vriend van mij kwam bij me: mijn toiletventilator
doet het niet meer!
Wat een ramp!
Vroeg hem of het een rechtsdraaiende of een linksdraaiende motor was.
Een rechtsdraaiende antwoordde hij.
Hmmm, na even denken, een spuitbusje contact 60 in zijn handen gedrukt en hem verteld dat het euvel kwam doordat er linksdraaiend smeermiddel was gebruikt en de motor daardoor blokkeerde.
Spuit hier de lagers maar mee in.
Na het toepassen van contact 60 kwam hij juichend op mij toe: het heeft geholpen en hij doet het weer!
Ik weet nou nog steds niet of contact 60 nou lnks- of rechtsom draaiende olie bevat; waarschijnlijk geen van beide!
Groeten,
Mac.

is er een verschil daarin voor links en rechts te draaien?

Zeker weten rechts om zuigt de lucht af, en linksom zorgt ervoor dat de stank zo lang mogelijk aanwezig blijft. :-)