Het rariteiten topic.

Iedere techneut heeft weleens een vreemde situatie meegemaakt en daarom lijkt het mij leuk om eens een aantal vreemde ervaringen te verzamelen in een topic.
Laat ik hier het spits afbijten met een geval dat door een technisch neefje is "opgelost".

Ik kreeg eens een videorecorder ter reparatie waar een tape in was vast gelopen en die er vast maar door een "kenner" was uitgehaald.
Het betrof een Akai met bovenlading systeem en dit type ging niet meer open als er een snaar slipte. De klep van de lift zat er op geschoven en zat over de kap heen, zodat de kap er niet af kon zonder de klep te verwijderen.
Nu was daar een simpele truc voor zonder het apparaat te slopen. Gewoon de bodem er af, 2 schroeven van het voorfront er uit en dit iets naar voren trekken, zodat met een verenhaak de pal van de vergrendeling kon worden bereikt en de lift omhoog kwam.
Men had de machine open gekregen door de kap in 2 stukken te zagen en daarna met enig geweld de klep te openen.
Gevolg, tape gemold en de halve machine gesloopt, maar de tape was er wel uit!
Vermoedelijk een "instructie tape" geweest!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Als we het toch over videorecorders hebben,

Jaren geleden, zat bij een kennis in de tuin lekker een biertje te drinken.
Zijn zoontje van goed 2.5 jaar oud liep al heel de middag om aandacht te vragen.

Komt op een gegeven moment met de opmerking "papa video honger". papa "Ja hoor, papa is even druk bezig! ga maar lekker eten en video kijken."

Resultaat de kleine techneut had besloten dat de videorecoder nodig aan een verversing toe was, en had braaf zijn boterham met pindakaas door de opening naar binnengepropt, gevolgd door een voedzaam bekertje roosvisé.

Je wilt niet weten wat een klus het is geweest om die machine schoon en weer aan de praat te krijgen.

Ferry.......

wij hebben mijn mijn vorige werkgever ook eens een gevalletje 12 ambachten 13 ongelukken met een AEG wasmachine gehad.Mijn collega is bij deze klant geweest omdat de deur niet meer open ging hij heeft toen het druktoetsenpanneeltje vervangen en alles werkte weer prima.
Twee dagen later belde mevrouw dat ze de avond daarvoor de deur van de wasmachine wilde openen en dat na een knal het hele huis donker was.Wat was het geval na onderzoek op de zaak bleek dat er een veertje in het deurslot gebroken was
resultaat een aantal printsporen op de timer doorgefikt
het druktoetsenpanneel weer defect was als klap op de vuurpijl was ook de hoofdzekering bij de klant gesprongen omdat ze zelf de 16A groepzekering door 20A hadden vervangen en deze dus niet meer selectief ten opzichte
van de hoofdzekering was.

zorg dat je nooit maar dan echt nooit wat met ziggo internet en /of telefonie te maken krijgt !!
Thevel

Golden Member

Zo heb jaren geleden iemand zien proberen met veel geweld de achterkant van een tv te verwijderen.
Hij had 4 schroeven aan de zijkant losgedraaid maar had niet in de gaten dat de dat de achterkant met 2 verzonken schroeven nog aan print vast zat.
Hij gaf een een enorme ruk, de achterkant was los.
In de printplaat zat nu een enorm gat, aan de achterkant hing nu de hoogspannings trafo inclusief een stuk print...

Meegemaakt jaartjes terug iemand had een cd wisselaar uit elkaar getrokken en tandwielen gebroken refentiepunt schakelaars kapot .

Kom ik met mededeling dat ik dat niet meer voor elkaar krijg .

Krijg ik een domme opmerking goh ik dacht dat jij zo handig was !!!

Nou dat is dus de laatste keer dat ik zo,n iemand help

daan

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

3 jaar geleden in een werkplaats een draaibank (Heiligenstaed voor scheepsassen) die het niet meer deed. Bleek vervuiling in de olie te zitten die al 80000 jaar niet meer ververst was. Resultaat aanlopen ging een beetje moeizaam en er ging een fase uit. Dat hadden de mannen (bankwerkers) handig opgelost ! Gewoon een stuk draadeind M10 op lengte van een D patroon zagen en in cupes stoppen ! Hoppa ! Draaien maar jongen.

Week later bellen ze dat de bank nu helemaal niets meer doet. Motor wikkeling uitgefikt en een groot deel van de bedrading. Zelfs de YMVK naar de groepenkast was licht vervormd.

Tip van Nico - Hang nooit een krachtverdeler op een plek waar elke boeren*** erbij kan.

hadv

Golden Member

Een oude toshiba laptop. De diskette drive leek niet meer te werken. Dus ik het hele ding uit elkaar gehaald omdat ik dacht dat er een plug los zat.
Afijn, een uur later komt mijn vriendin even kijken en zegt "he, dat schakelaartje stond toch altijd anders?"...."Dat schakelaartje" was dus waarmee je de diskette drives kon selecteren.....

Just find out what you like and let it kill you

Vreemde situaties jeetje dat zijn er teveel hopor dan moet ik gaan graven.
Vieze situaties dan maar? Complete families in tv,s welke met kakkerlakken noemt.
Deze onsymphatieke diertje,s geleiden de stoorm heel goed en juist in een voeding en dan zie jee lijk van een kakkerlak en de rest springt er uit en dan val je haast van je stokje en heb je een kakkerlakken plaag.
Maar goed heeft ongediertebestrijding ook weer werk.
Meest vreemde verhaal betreft de toko waar ik nu werk.
(staat op radar of kassa)
Projectie TV thomson defect oorzaak enorme hoeveelheden muizenkeutels dus toetsel afgekeurd want gewoon te smerig om aan te raken.
KLant maakt hier natuurlijk werk van en wordt meerdere keren vriendelijk te woord gestaan maar op een gegeven moment wordt dan toch gezegd dat zo,n man gewoon tja een viezerik is HAAA nou lees dat verhaal zou ik zeggen want daar was de man het niet mee eens moesten de gaten maar niet zo groot zijn dat er muizen in konden en dat je ook niet kon verwachten dat een klant met een geweer ging staan wachten tot de muis tevoorschijn kwam.

Rechtzaken ook meegemaakt
Een LOEWE misschien moet ik wel voorkomen echt waar Hr (LOEWE KLANT wie heeft ervaring)vind dat zijn geometrie niet goed is maar die is uitstekend te noemen voor een CRT Hr maakt er een rechtzaak van en dat gaat echt heel ver hoor.
Roepen ze me op ja de pot op dus maak het nou.
Complete halve katten in TV,s geld tja ga zo maar door.
Video.s inderdaad waar een (natuur)film met geweld uit verwijderd was en dan heel onozel "hij deed het nog prima stoptte er ineesn mee"
Ja ik denk dat we allemaal wel verhalen kennen

op mijn werk.

de frituur doet het niet meer. zou jij even willen kijken?
Hij maakt sluiting.

Jahoor bij het inschakelen van het grote relais voor het verwarmingselement ging de groep uit.
Even zoeken.
Ik dacht hmm vreemd er loopt hier een bruin draadje wat ik niet zou verwachten.

Alleen bleek dat geen draadje te zijn ;)
http://www.martijnbeen.nl/images/muis.jpg
deze muis werkte niet op 3*380V

Life is waiting!

Ik hoop dat er niet al te veel mensen dit topic morgen bij 't ontbijt lezen...

huh?

heb je geen zin in gefrituurde muis op je brood? :P

Life is waiting!
hadv

Golden Member

ronduit goor

maar wel om te lachuh

Just find out what you like and let it kill you

Zo kreeg ik eens een autoradio in reparatie die volgens de klant alleen maar locked op het display gaf. Dat kan als 3X een verkeerde code is ingevoerd. Als na ongeveer 3 uur alsnog de juiste code wordt gegeven dan gaat hij gewoon weer aan. Klant vond dat dit te lang duurde en besloot de processor er maar uit te trekken. Alle printbanen waren weg en hij dacht dat het wel weer ging werken, echter deed hij het uiteraard nooit meer!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Nou zeg, wat een gedoe om een paar kleine muisjes. Ik heb een paar keer bij een slachterij onder een defecte weegbrug gelegen waarbij je eerst de dode ratten aan de kant moest schuiven en de levende wegjagen voordat je kon komen waar je moest zijn.

Ik vroeg me de eerste keer wel af waarom ik perse werkhandschoenen aan moest, en die in de mouwen van m'n jas moest stoppen...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
free_electron

Silicon Member

Op 11 maart 2009 00:20:17 schreef mts plus:
heb je geen zin in gefrituurde muis op je brood? :P

mouseburger with french flies. huhu huhe hehe huhu shut up beavis !. hehehuhu ( zoek maar op er is een episode waar ze een muis diepfrieturen. butthead vraagt of hij er french flies bij wil, op een instemmend antwoord zwikt hij een vliegenvanger met een paar honderd stoffelijke overschotten in het frituurvet.. waarnz ze beiden een wedstrijd houden om te ze zien hoe lang ze hun hand in het frituurvet kunnen stoppen...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 11 maart 2009 00:41:37 schreef klein is fijn:
Zo staat er al een hele tijd eentje op het net van een printer waarbij een gratis muis zat.

Laserprinter...optische muis?

Zo lijkt het in een kamertje ( zo'n kamertje waar je af en toe iets uit ophaalt of wegzet, dus waar je meestal kort bent) bij mij thuis te spoken. Aan het plafond zat 5 jaar een peertje van 40 Watt. Toen die stuk ging kwam er weer een peertje in en sindsdien blijf ik er nieuwe lampen indraaien. Peertjes blijven enkele maanden heel en de laatste 2 keer een spaarlamp geprobeerd. De eerste bleef 1 jaar heel en gisteravond ging de 2e na 4 maand trouwe dienst naar de eeuwige jachtvelden. In zijn val heeft hij ook nog een zekeringautomaat uitgeschakeld. Al diverse malen de spanning gemeten en op de scoop bekeken en geen vreemde dingen gezien. Ook de fitting tegen beter weten in vervangen. Tot nog toe zonder resultaat.

Jochem

Golden Member

Bij m'n schoonouders flikkerende lampen op de bovenverdieping zo nu en dan. Allemaal zelfde groep, dus dat doet je denken aan bekabeling en lasdoppen e.d. Maar uiteindelijk bleek het een goedkoop setje lampen te zijn, die allemaal dit euvel hadden.

Misschien heb jij ook zo'n setje cheapo's gehad, en daarna nog wat goedkope spaarlampen (ik heb die dingen weleens sneller dan na 1 jaar kapot gezien). De eerste (Philips) spaarlamp die m'n ouders thuis hadden is overigens wel 5 jaar mee gegaan. Daarna is flipsen ze snel gaan 'verbeteren'; de verkopen zakten natuurlijk in.

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Op 11 maart 2009 00:11:37 schreef mts plus:
deze muis werkte niet op 3*380V

Ik weet uit ervaring dat muizen op in 48Volt appparatuur ook niet goed werken. :-p

Om daarna naar de IT afdeling te lopen met de vraag of ze een nieuwe muis hadden. :-7

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

Op 11 maart 2009 07:50:15 schreef Jochem:

Misschien heb jij ook zo'n setje cheapo's gehad, en daarna nog wat goedkope spaarlampen .

Peertjes van Philips, Osram en Hema, spaarlampen van Osram.

Ik ben eens een afdelings fileserver kwijt geraakt (toen ik nog systeem beheerder was).

De server draaide destijds onder Novell 3.12. Enorm stabiele omgeving, hoefde je nooit fysiek naar toe, deed het altijd. Was er ook al ruim anderhalf jaar niet meer naar toe geweest.

Toen kwam het millenium - moest toen alle servers updaten naar Novell 3.2

Alleen één server kon ik niet vinden, hij zou toch in deze ruimte moeten staan. Hij was ook al anderhalf jaar on-line, dus verplaatst was hij niet.

Een week later bleek dat men een loze wand in de ruimte had geplaatst met een kapstok ervoor (over de hele breedte). Toen ik achter de kapstok doorkroop en de scheidingswand volgde kwam ik bij m'n server uit.

Vroeger was ik Schizofreen, maar... nu gaat het goed met ons
Schimanski

Golden Member

Niet persoonlijk meegemaakt, maar van horen zeggen.

Mevrouw belt helpdesk dat haar printer (deskjet color) het niet doet. Medewerker langs maar mevrouw is er niet. Medewerker ziet dat papierlade leeg is, doet er nieuw papier in en test de printer. Deze doet het gewoon. Mederwerker laat mededeling achter dat printer het weer doet.

Paar dagen later, mevrouw weer aan de telefoon, printer is toch echt stuk, hij print wel, maar alleen "geel" doet het niet. Medewerker weer langs, blijkt er geel papier in te zitten. Geel werdt wel geprint, maar was niet zichtbaar op papier met exact dezelfde kleur. :(

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Binnenkort zal ze wel weer bellen, cartridge leeg :-)

Jaren geleden had een vriend van mij een ouwe Mac computer waarvan de harde schijf niet goed meer werkte. Hij wou niet vanzelf meer gaan draaien.

Oplossing: hij had de harde schijf een beetje opengewerkt zodat hij iedere keer als hij zijn computer aanzette de schijf een zetje kon geven zodat ie toch ging draaien. Het ding heeft het op die manier nog lange tijd goed gedaan.

Ik heb een signature dus ik ben

Ja, storingen aan computer hardware waren voor de "kenners" wel leuk, zeker in de begin tijd. De volgende heb ik zelf meegemaakt, en zijn me altijd bijgebleven. Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat deze anekdotes wel voor 1995 spelen (toen de kennis van de gemiddelde gebruiker nog niet zo hoog als nu was).

Her-intredende secretaresse meldt een keyboard storing aan. De letters blijven hangen. Ter plekke had ik 'em al snel door.

De bewuste dame was haar leesbril thuis vergeten, en zat zowat met haar neus op het beeldscherm. Ze was tevens uitgerust met een behoorlijke borstpartij....

Een collega was zijn wachtwoord kwijt. Ik pas het wachtwoord aan, en meld hem dat hij met het tijdelijke wachtwoord 12345 weer in het systeem kan. Vervolgens vraagt hij "mag ik dat ook met cijfers intypen?"...

Een collega van de boekhouding meld dat het boekhoud programma een bepaald bestand op "de floppy" (ja, ja, 5 1/4") niet herkend. Ik verzocht hem een kopie te maken van de floppy, en deze via de interne post naar mij te sturen.

De volgende dag lag er keurig een A4 tje op mijn buro met een aangehechte notitie; bij deze de kopie van de floppy...

Er wordt een storing aan een (gloednieuwe) laserprinter gemeldt (in die tijd waren die dingen nog stervensduur). Ik onderzoek het apparaat, en haal er een latje uit ter grootte van een verfroerder. Als antwoord kreeg ik; Ik dacht dat hij zo een bredere linker kantlijn zou afdrukken...

Preventief onderhoud aan de mini van de afdeling boekhouding. Ik ben net bezig de binnenkant van de kast te stofzuigen als het hoofd boekhouding (zat tegen z'n pensioen aan) langs loopt. Bezorgt kijkt hij mij aan en vraagt of de stofzuiger invloed heeft op de volgorde van de boekingen...

Vroeger was ik Schizofreen, maar... nu gaat het goed met ons