Hoi Henry S, ja een dikke maar!
Ik snap er geen snars van, de bedrading is ruim voldoende dik. Het schakelingetje rond de low drop regelaar komt uit het boek buizenversterkers repareren en modificeren van elektuur. Ik kan de spanning maar heel beperkt regelen en zakt op een bepaald moment in naar 1,25 volt. Ik bouw dat gedoetje nog eens opnieuw op, misschien heb ik ergens een slechte verbinding of een sluiting. Het moet toch mogelijk zijn uit een wikkeling die 6,7 volt geeft onder belasting, na gelijkrichting en afvlakking 8,2 volt en dan met een low drop regelaar 6,3 volt in te kunnen stellen. Of is dat artikeltje uit dat boek ergens uit de lucht gegrepen...
Nog even over het massapunt, bedoel je dat ik deze moet verplaatsen door middel van een clip verbonden met het losgemaakte dus dan zwevende sterpunt en dan met de clip op diversen plaatsen proberen wat beste resultaat oplevert?
thetris Ik heb zelf ook verschillende versterkertjes die werken met gloei op wisselspanning die lekker stil zijn.
misschien heb ik hier ook geen gelijkspanning nodig maar ik wil het graag proberen. Het verleggen van de massa draden is niet zo heel veel werk, het moet toch opgelost worden dus ik ga dat ook gewoon proberen. Ik heb de condensator in de voeding al iets kleiner gemaakt maar dat helpt niets. ik meet geen rimpel op de hoogspanning. Het is een heel raar volgens mij 50hz brom die een beetje een rond draaiend geluid maakt het woord ringing doet me vermoeden dat het dat wel eens kan zijn alhoewel ik geen flauw idee heb hoe dat klinkt haha het is namelijk geen ruis. Even ter informatie, het is een voeding met indirect gestookte gelijkrichtbuis en geen diodes.
Misschien is een schematje wel op zijn plaats. Ik zal dit even posten morgen.
Bromt kan ook afkomstig zijn van resonantie als je een microfonische buis te pakken hebt voor de spanningsversterker (driver).
Nu zou het handig zijn als we een bibliotheekje van verschillende stoorgeluiden zouden hebben. 
Ik denk dan ik wel begrijp wat je met dat "ronddraaiende" geluid bedoelt. Het is in zoverre brom dat het uiteindelijk afkomstig is van 50Hz, maar het is niet de gewone zware/wollige brom. Het klinkt meer alsof je in de verte best opeens heel zacht radiozenders zou kunnen horen... zoiets?
Als dat het is, komt het toch ergens op de ingang binnen. Dat kun je proberen door van de roosters om de beurt met een C'tje aan massa te leggen (of met een draadje als het betreffende rooster ZEKER WETEN op nul volt hangt).
Op 30 maart 2009 23:18:08 schreef disko:
euh, ga je er van uit dat stoorsignalen uitsluitend op het rooster binnen komen? [not]
Al komt het op de anode binnen, dan vind je hem evengoed hoor. De storing verdwijnt dan bij het kortsluiten van het volgende rooster, maar niet het vorige rooster.
Op 30 maart 2009 20:24:01 schreef disko:
Hmmm, als je geluk hebt. Het filter heeft exacte afstemming nodig anders verplaats je slechts de oscillatiefrequentie. Als je pech hebt werkt het filter zelfs averechts, lees er meer over in dit document van Jim Hagerman.
Blijkbaar heb ik daar veel geluk mee
. Zet standaard 4.7nF over de diodes, en verder geen ringing.
Duidelijk documentje, even opgeslagen.
Op 30 maart 2009 22:22:04 schreef probeerseltje:
Het moet toch mogelijk zijn uit een wikkeling die 6,7 volt geeft onder belasting, na gelijkrichting en afvlakking 8,2 volt en dan met een low drop regelaar 6,3 volt in te kunnen stellen. Of is dat artikeltje uit dat boek ergens uit de lucht gegrepen...
1.9V verschil tussen in- en uitgang is niet echt low-drop.
Het moet met de LT1085 wel mogelijk zijn, en ik denk dat je wat verkeerds gedaan hebt want de uitgangsspanning daarvan is traploos regelbaar tussen 1.25V en 7V bij jouw 8.2V ingangsspanning, of je hebt een fixed ipv de adj versie.
Ook is het belangrijk in- en uitgangsstromen goed te scheiden, knooppunt is door LT aangegeven: Onderkant van de potmeter.
En vergeet niet de regelaar goed te koelen.
Nog even over het massapunt, bedoel je dat ik deze moet verplaatsen door middel van een clip verbonden met het losgemaakte dus dan zwevende sterpunt en dan met de clip op diversen plaatsen proberen wat beste resultaat oplevert?
Dat bedoel ik idd, maar als ik het zo verder lees dan heb je last van externe brom met veel harmonischen, ik ga dus mee met FET.
Hier even een snel geschetst schematje van het voedings gedeelte van het projectje waar ik de brom maar niet uit krijg.
De spannings regelaar voor de gloei daar heb ik te weinig tijd voor gehad, die moet ik nog even opnieuw in elkaar knutselen om te kijken of ie het dan wel doet.
[Bericht gewijzigd door probeerseltje op (30%)]
Op 1 april 2009 21:18:56 schreef probeerseltje:
Hier even een snel geschetst schematje van het voedings gedeelte van het projectje waar ik de brom maar niet uit krijg.
De spannings regelaar voor de gloei daar heb ik te weinig tijd voor gehad, die moet ik nog even opnieuw in elkaar knutselen om te kijken of ie het dan wel doet.
[afbeelding]
Zet ook eens een 10µF elko direct aan de kathode van de 6X5. Zo is het een swinging choke afvlakking.
Dit is een somversterker, ik dacht dat je een EL84 bakje aan het knutselen was. Wat voeg je samen, uitgangen van een DAC? Plaats even gritstoppers van 1K zo kort mogelijk op de roosters, als je last zou hebben van oscillatie ben je het nu kwijt.
Hoeveel stroom trek je uit die voeding? Door een choke moet namelijk een zekere stroom lopen om stabiel te werken, 10mA is wel het minste.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Vroeger zetten we een 50 á 100 Ω draadgewonden instelpotmeter (c.a. 5W) over de 6,3V Gloeispanning met de loper aan de massa. Afregelen op minimale brom.
Het werd een 'ontbrompotmeter' genoemd
Hoi Hugo, ok een 10uF elko op de cathode van de 6x5 kan ik eens proberen. Ik heb net even gekeken met PSUD wat hiervan de gevolgen zijn betreft de uitgangs spanning. Ik zie dat deze best een eindje omhoog gaat. Ik ben er niet zeker van of dit wel of geen problemen geeft. Ik ga dan volgens mij de maximale spanning van 150 volt overschrijden. Wat is een goede oplossing om dit te voorkomen. Alleen de weerstanden iets hoger nemen?
Nee het is geen EL84 bakje inderdaad Disko, je hebt het goed gezien dat dit aan een gebalanceerde DAC van een cd speler geknoopt zit. Dat met die Gridstoppers van 1k die kan ik in principe tijdelijk over de 100k heenzetten die er nu inzitten nietwaar? Of is het beter met een condensator zoals Frederick E gepost heeft? Het gaat er in principe om dat ik de boel min of meer kortsluit op een verantwoorde manier zodat er geen signaal en of storing versterkt zou moeten kunnen worden of begrijp ik het nu verkeerd?
Hoeveel stroom het geheel van de hoogspanning trekt moet ik even nakijken of meten dat laat ik even weten zodra ik dit weet.
Tidak Ada, ik ben dat principe met die potmeter al eens ergens tegen gekomen in een of ander schema, bedankt voor de tip. Maar ik weet niet of dit wel een oplossing is in dit geval. Het gaat nu alleen nog maar om de gloeistroom van de gelijkrichtbuis, de versterker buisjes draaien op een apparte voeding tot nu toe. Het lijkt mij dat de eventuele brom van de gloei er ten alle tijden uit gehaald word door de voedings filter.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Zit die gelijkrichterbuis op een aparte 5V voeding? (GZ34 of zo) De groistroom vn de gelijkrichter werd nooit iets aan gedaan. Kan ook niet want die staat zo'n 350V boven massa. en een rimpel van 7 volt (5,6V voor A-buizen) is niet zo veel voor die hoogspanning.
Wèl de 6,3V voor de rest van de buizen, dáár komt die potmeter overheen. Verder de gloeileidingen twisten *). Heb je die gloeispanning soms gelijkgericht en gestabiliseerd?? Dan is een potmeter niet meer nodig, nutteloos zelfs.
*) Deden we door twee draden in de bankschroef te klemmen en aan het andere eind in een handmetaalboor te doen. Tegenwoordig zou het met een elektrische schroevendraaier met boorkopje kunnen. Dat twist erg mooi. Steeds een stuk op lengte afknippen van je gemaakte vorraadje.
Op 2 april 2009 22:12:44 schreef probeerseltje:
Dat met die Gridstoppers van 1k die kan ik in principe tijdelijk over de 100k heenzetten die er nu inzitten nietwaar?
Dat werkt niet. De gridstoppers van 1k moeten tussen rooster en 100k weerstand, en zo dicht mogelijk bij de buisvoet.
Oei ja Henry S vergissingkje, heb even niet opgelet wat betreft de weerstand aan het rooster, ik ga dat zo even proberen.
Tidak, die gelijkrichterbuis zit rechtstreeks op de 6,3 volt wikkeling van de trafo met getwiste draden. De gloeistroom van de versterkende trapjes is dus appart uit mijn labvoeding op dit moment.
Disko
Ik heb nog even in de datasheet van de buisjes gekeken wat ze aan stroom uit de hoogspanning trekken. Dat is de Plate Current geloof ik toch, dat is namelijk 4,8 mA. Dan zit ik met de twee buisjes samen nog onder de 10 mA.
Ik heb de roosters eerst een voor een met een weerstandje van 1k aan massa gelegd, toch over de 100k heen. deze zit namelijk rechtstreeks op de buisvoet gesoldeerd. Daarna nog eens de buide roosters met 1k. De brom blijft ongeveer hetzelfde. Alleen als ik bij een rooster een weerstand plaats komt er een lichte hogere toon bij. De brom komt dus denk ik niet aan de ingang binnen. Ik twijfel steeds meer aan of de hoogspanning of storing van de wisselspanning bedrading op de overige onderdelen.
Ik denk dat ik het geheel als proef eens wat verder uit elkaar ga plaatsen en de wisselspanning bedrading wat verder van de rest afleggen. Misschien dat dit dan helpt of hebben jullie nog een idee misschien?
De 10uF condensator aan de cathode van de 6x5 levert een veel ste hoge spanning op voor de buisjes dus die heb ik weer even ertussenuit gehaald.
Ships, ik kom er maar niet uit.
Ik heb gemeten hoeveel stroom de buisjes uit de hoogspanning trekken, dat is 13,6mA per kanaal. In de datasheet staat dat deze stroom maximaal 9mA mag zijn.
EDIT: dit is per plate zie ik nu dus dat is dan als ik het goed heb onder de limiet....
Het is inmiddels met alle veranderingen eigenlijk alleen nog maar een wollige 50Hz brom en geen ronddraaiende brom zoals ik eerder omschreef.
Ik weet niet zo goed meer wat ik nog zou kunnen veranderen. Ik zou ook graag eens de gelijkrichterbuis willen vervangen door gewone diodes.
Maar als ik de voeding simuleer met PSUD met de belasting van 27 mA of met de opgegeven plate resistance die in de datasheet staat dan kom ik ook niet eens in de buurt van de spanning die ik meet. Laat staan dat ik dan op basis van PSUD de voeding om kan bouwen met diodes.
Ergens begrijp en doe ik iets verkeerd.
Wil iemand hier mij mee helpen??
[Bericht gewijzigd door probeerseltje op (22%)]
Henry, ik heb de hele voeding nog eens gecontroleerd, ik kan er geen fouten in vinden. Ik denk dat het eerder aan de opbouw en de plaatsing van de onderdelen ligt. Ik wil graag een foto uploaden maar mijn camera heeft helaas de geest gegeven. Ga zo snel mogelijk een andere halen en dan plaats ik alsnog een plaatje! Ik heb nu de voeding opgebouwd met gewone diodes ik ga deze nu ook eens proberen, kijken of er verschil in zit.
Om nog even terug te komen op het originele topic....
Intussen heb ik een aardig aantal condensatoren uitgeprobeerd aan de uitgang van de buizenkoptelefoon versterker. Elco's diverse folie condensatoren etc.
Er zit daadwerkelijk een wonderbaarlijk groot verschil tussen de ene of de andere condensator.
Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een MKP van 15uF van het merk SCR, zo'n dikke wc rol
die klinkt naar mijn mening het beste van de condensatoren die ik ergens had rondslingeren. Ik heb ze uit een luidspreker filter van visaton gesloopt. In ieder geval heb ik nu een mooi geluid wat stukken beter is dan alle 22uF elco's die ik geprobeerd heb. Dat wou ik dus nog even laten weten dat het gelukt is. Bedankt voor jullie hulp!
probeerseltje, volgens mij is het uberhaupt niet handig om hiervoor een elco te gebruiken. Ik wil je wel nog adviseren om even de spanning te meten die over de condensator valt. In mijn eigen buizenbrouwsel bedraagd deze 160 volt, dus goed letten op de maximale toelaatbare spanning is erg belangrijk.