Op 8 april 2009 13:43:28 schreef riktw:
hmm, ambilight bij de pc, mijn to-do lijst is weer langer.
maar erg mooi, doosje ook reddevil.
of tv als je pc aan je tv hangt
Dit topic is gesloten
Op 8 april 2009 13:43:28 schreef riktw:
hmm, ambilight bij de pc, mijn to-do lijst is weer langer.
maar erg mooi, doosje ook reddevil.
of tv als je pc aan je tv hangt
YES!!! 101ste bericht!
Ik heb vandaag begin gemaakt aan mijn "functiegenerator" maar eigenlijk is het dat niet echt. Het word een apparaat met 2 puls kanalen voor de cmos4000 serie (denk aan 4017 en 4026) en 2 PWM kanalen om bijvoorbeeld h-bruggen te testen.
(alleen thumbnail vanwege technische problemen)
Getal veranderen = volgende foto. (bij de eerste)
leime
Voedingsprintje van oude HD-unit in een buis gemonteerd voor mijn TFT Touschscreen:
*klikbaar voor meer info en plaatjes*
zo laat ik ook maar weer eens wat zien
zie hier mijn nieuwe cd speler werkt pefeckt met al die oude cd-rom drive's linkje: http://picasaweb.google.com/tinus12/CdDriveDraaitDoor#
oja en nog een tellertje op mijn klijne breadboard
linkje: http://picasaweb.google.com/tinus12/OnlangsBijgewerkt#5322719672933112…
[Bericht gewijzigd door Tinus016 op donderdag 9 april 2009 18:02:57 (27%)
Ik ben bezig met een project om planten op LED licht te laten groeien. Het totale vermogen in de 3 LED lampen is ongeveer 60 Watt
Het ziet er niet echt wetenschappelijk uit nu, omdat er bijvoorbeeld ook zonlicht op valt. Hier komt nog verandering in, ik ga er ook echt mee experimenteren. Dit is alleen maar om planten voor te kweken voor de tuin.
Heeft iemand hier verder ervaringen mee?
Weet je al op welke golflengte je planten het beste groeien?
Tevens werkt extra C02 ook bevorderend voor de groei.
Is het niet makkelijker om de platen gewoon met de zon te laten groeien en eventueel alleen met de lampen de 'zon' uren te verlengen?
Golden Member
Sommige planten kunnen het daglicht niet verdragen
Ja je kunt ook het licht alleen als signaalfunctie gebruiken en zo de groeicyclus van sommige planten beïnvloeden.
Het zoeken naar de juiste golflengtes lijkt nog vrij lastig te zijn, de meeste planten absorberen namelijk in het blauwe gebied en in het rode gebied, maar dat betekent natuurlijk nog niet dat er dan ook fotosynthese plaatsvindt.
Planten hebben in theorie alleen rood licht nodig, omdat het fotosyntheseproces alleen op die golflengte werkt. Als er blauw licht op een plant valt (blauw licht heeft per foton 2x zoveel energie als rood licht) wordt dit als het ware omgezet door de plant naar rood licht. Die extra energie wordt dan niet gebruikt. Dus in principe moet je alleen rood licht gebruiken.
Maar het is ook nog zo dat blauw licht een signaalfunctie heeft. Te weinig blauw licht kan er voor zorgen dat sommige planten op een hele rare manier gaan groeien.
Kwekers gebruiken nu vaak HPS en HID lampen, maar leds zijn in theorie efficienter.
heel leuke project met die leds planten laten groeien.
Wil ik ooit ook een keer doen om een leuke citroen boompje te kweken oid.
Golden Member
Geen verstand van planten maar ik kan me voorstellen dat het rode licht ook een stuk richting infrarood gaat en het blauw naar UV en dat stralen leds niet uit neem ik aan
Special Member
neej hoor fred: jij vergist je. er zijn zelfs UV en IR led's
En energie zuinige groeilampen doormiddel van leds bestaan al geruime tijd.
Op 10 april 2009 12:54:22 schreef Gadget_inc:
oei, een gloeilamp doormiddel van leds? leguit!
Special Member
nou, ik had ooit eens 8 witte led's in serie en geen weerstand ervoor: langzaam spanning opdraaien, maar de currentlimiter vergeten....
1 grote flits en toen waren het gloeiledjes... alleen de ene kant gloeide nog een beetje op.... verder gebeurde er niets meer: licht was dus ook niet wit, maar meer oranje en je moest er een vergrootglas bij leggen om het licht te kunnen zien: enfin tot zover het verhaal over gloeiledjes....
Op 10 april 2009 11:21:39 schreef devil777:
Ja je kunt ook het licht alleen als signaalfunctie gebruiken en zo de groeicyclus van sommige planten beïnvloeden.
Het zoeken naar de juiste golflengtes lijkt nog vrij lastig te zijn, de meeste planten absorberen namelijk in het blauwe gebied en in het rode gebied, maar dat betekent natuurlijk nog niet dat er dan ook fotosynthese plaatsvindt.
Planten hebben in theorie alleen rood licht nodig, omdat het fotosyntheseproces alleen op die golflengte werkt. Als er blauw licht op een plant valt (blauw licht heeft per foton 2x zoveel energie als rood licht) wordt dit als het ware omgezet door de plant naar rood licht. Die extra energie wordt dan niet gebruikt. Dus in principe moet je alleen rood licht gebruiken.Maar het is ook nog zo dat blauw licht een signaalfunctie heeft. Te weinig blauw licht kan er voor zorgen dat sommige planten op een hele rare manier gaan groeien.
Ander dan rood en blauw licht schijnt ook een dergelijke signaalfunctie te hebben. Bovendien zijn er meerdere pieken waarbij photosynthese plaatsvindt, dus ook wat dat betreft al heb je niet genoeg aan rood. En dan zijn er ook nog planten met paarsige bladeren, je zou verwachten (weet ik niet) dat die ook weer een iets ander optimaal spectrum hebben.
Kwekers gebruiken nu vaak HPS en HID lampen, maar leds zijn in theorie efficienter.
Op 10 april 2009 12:54:22 schreef Gadget_inc:
Het probleem daarmee is dat de speciaal daarvoor bestemde gasontladingslampen een hogere lichtopbrengst per watt hebben dan LED's. Je moet het met de "groeilampen" die jij noemt dus waarschijnljik hebben van een heel nauwkeurige afstemming van de optimale golflengtes anders gaan ze nooit energiezuinig zijn.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 10 april 2009 13:54:53 (39%)
Op 10 april 2009 13:02:06 schreef VWG3JB:
[...]
oei, een gloeilamp doormiddel van leds? leguit!
Gadget_inc had het over groeilampen.
Het punt is, "energiezuinig" is een rekbaar begrip. Gasontladingslampen hebben inderdaad een hoge efficientie als je in Lumen meet, maar nu is het geval dat de golflengte die mensen juist het best kunnen zien (groen) planten juist vrijwel niks aan hebben.
En de eenheid Lumen is afgestemd op wat wij het beste kunnen zien en dus een waardeloze eenheid als je de efficiëntie van groeilampen wilt meten.
Op het internet kom ik vaak dingen tegen als "4 tot 6 keer efficiënter dan HPS" maar dat zijn vaak beweringen van de fabrikant. Ook zal het per plant uitmaken
Heel nauwkeurige afstemming op wat planten nodig hebben valt wel mee. Zie deze grafiek:
http://img378.imageshack.us/img378/1300/ledhidch.jpg
Ook de led-piek komt niet helemaal overeen met de Chlorofyl -piek, en je moet bedenken dat absorbtie niet het zelfde is als fotosynthese
Nog iets voer het verschil tussen absorptie en productie (van zuurstof en voedingsstoffen)
Golden Member
Lees dit eens: http://www.groeiservice.nl/downloads/Kleuren%20de%20invloed%20van%20go…
Ik heb zelf ook wat LEDs boven planten hangen die 's winters te donker hangen.
Heb je voor de foto veel moeite moeten doen om speciaal andere planten in je bak te zetten?
Hoe bedoel je Uranium?
Bedankt fzwart, ik heb inderdaad gemerkt dat veel van mijn planten raar zijn gaan groeien (te veel rood licht) Het ziet er naar uit dat je voor de groeifase inderdaad vooral blauw licht nodig hebt.
De grootste plant, de zonnebloem blijft juist vrij laag en krijgt grote bladeren. De sla groeit op een hele gekke manier en richt zijn bladeren ook niet meer op de "zon" de erwt-planten groeien recht omhoog zo lijkt het.
[Bericht gewijzigd door devil777 op vrijdag 10 april 2009 16:55:32 (33%)
Moderator
Dit is een Showtopic, dus ontopic graag!
Eindelijk weer eens een projectje af
Een 1 fase frequentieregelaartje om een ventilator mee te kunnen regelen. Maximaal vermogen is 100 Watt.
De schakeling is opgebouwd rond een PIC16F690.
De pic genereert middels PWM een sinus die instelbaar is tussen 5Hz en 50Hz. Dit kan met de potmeter ingesteld worden of middels een serieel signaal.
De uitgangsspanning loopt mee met de frequentie anders zou de motor verbranden. Dus 220V bij 50Hz en bij 5Hz is de spanning 22V.
De pic draait op een 20MHz kristal. De PWM-frequentie is 46kHz.
De print krijgt z'n voedingsspanningen ( 5V, 14V, 320V) van een kleine standaard SMPS.
Het testen was letterlijk en figuurlijk spannend met 320V DC direct aan het lichtnet gekoppeld. Maar alles is goed gegaan ( tot m'n verbazing )
http://www.uploadarchief.net/files/download/freq_reg1.jpg
Zeer mooi zonnepaneeltje!
Ook die zwarte printplaat is handig, dan zie je de brandplekken niet als er iets op vermogen misgaat
Volgende stap: 3fase 400V uit enkelfasig net hé.
Ik denk dat er veel belangstelling zou zijn moest die in de "schakelingen" sectie komen.
Dit topic is gesloten