Beste helpers
graag wou ik een termostaat opbouwen voor mijn biljart verwarming constant tehouden.In de rubriek " schakelingen "
vond ik een gepaste termostaat schema die 220V kan schakelen.Mijn verwarmings element van mijn biljart is 35 ohm op 220 V en zal algauw zo'n 8Amp stroom nodig hebben.
Om daar een beetje controle over te hebben had ik ook gedacht aan het schema van de 3-degit DMV (ook tevinden in rubriek schakelingen)om die bijden te kombineren maar ik weet niet hoe het moet.
Kan U mij daarbij helpen
groeten
jack
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Je kan als temperatuursensor een LM35 nemen. Die levert een uitgangsspanning van 10mV per °C. Bij 20°C is dat dus 200mV.
Die spanning kan je dan op de HI-ingang van de CA3162 van de DVM plaatsen.
pros
Je kan ofwel de LM35 samen met de DVM afzonderlijk opbouwen, of je kan de LM35 ook inzetten als sensor voor de thermostaat door zijn uitgang aan te sluiten op pin 2 van IC1.
Bij die schakeling zijn dan wel enkele aanpassingen nodig, omdat de uitgangsspanning van de LM35 vrij laag is. Zo moet je voor IC1 (de 741) een CA3140 oid. nemen. De 741 kan namelijk niet overweg met dergelijke kleine spanningen. Daarnaast moet ook de spanningsdeler (P1, R4, R5) anders uitgevoerd worden:
D1 zorgt er voor, dat wisselingen op de voedingsspanning geen invloed hebben op de instelling.
Ook is er enige hysteresis toegevoegd in de vorm van R2.
[Edit]
ASCII-plaatje vervangen door duidelijk schema.
[Bericht gewijzigd door pros op (27%)]
Hallo Pros
Ik heb enkele vragen omtrent het schema van die termostaat schakeling:
- CA4140 bestaat niet of niet meer,maar k'heb die vervangen door CA3130
- LM35 is niet beschikbaar en vervangen door LM355.
Ik heb die schakeling uitgeprobeerd op breadbord en die werkt niet.De LM335 krijgt een hoge temperatuur.
Heeft U daar raad mee?
groeten
jack
Jack,
Een LM335 is niet hetzelfde als een LM35.
Een LM35 sluit je rechtstreeks over de voeding aan, maar een LM335 wordt steeds met een serieweerstand aangesloten.
Ik denk dat je sensor klaar is voor de vuilbak.
Download beide datasheets maar bij NS en bestudeer ze even.
Volgens mij kan je een LM335 gebruiken, maar dan wel met serieweerstand.
Op 18 april 2009 22:25:01 schreef Jack2:
- CA4140 bestaat niet of niet meer,maar k'heb die vervangen door CA3130
Een CA3130 oscilleert zonder compensatie, niet vergeten.
Je had ook een CA3140 kunnen nemen die dat niet doet,zie post van pros. De genoemde CA4140 is een tekenfout.
Is het mogelijk een uitgewerkt schema te verkrijgen.
Ik ben maar goed genoeg om een bouwdoos samen te stellen.
Van oscilleren met of zonder compensatie en het gebruiken van Datasheets heb ik geen bal begrip van.Komt daarbij dat het schema die ik heb ontvangen fouten bevat,het voor mij onmogelijk is dit tot een goed einde te brengen.
Bedankt voor het begrip
jack
Pros heeft al een schema voor je getekend.
Er is alleen maar 1 cijfertje verkeerd. Het moet de CA3140 zijn.
En de LM35 is gewoon verkrijgbaar, ik heb hem pas nog aangeschaft voor een project.
Lichte verbetering in de opbouw.
-Opamp vervangen door CA3140
-sensor vervangen door LM35
-als transistor in gelijding komt gaat triac open en zou mijn belasting in verbinding komen te staan met het net.
Mijn Leddisplay is ook al aangesloten.Om verder te kunnen opbouwen zullen er waarschijnlijk wel enkele ijkingen en instellingen moeten gebeuren,maar hoe weet ik niet?
Verder nog één vraag : kan ik met deze schakeling een gewenste temperatuur instellen?
groeten
jack
en velen dank voor de moeite
Met de potmeter (P1/10K) kun je de gewenste temperatuur instellen.
Met de terugkoppel weerstand (R2/2M2) bepaal je de Hysterese.
Wat betreft ijking, de LM35 levert 10mV per graad celcius, dus 21 Graden = 210mV.
Groeten, Bram
[Bericht gewijzigd door bprosman op (22%)]
pros
Op 19 april 2009 16:10:27 schreef Henry S.:
De genoemde CA4140 is een tekenfout.
Zeg dat wel! Is ondertussen aangepast. (Schaamrood)
@Jack2: hoe zit het met de gewenste nauwkeurigheid? D1 fungeert zo'n beetje als zenerdiode, maar de spanning hierover varieert een beetje met de omgevingstemperatuur. Hetzelfde geldt voor een echte zenerdiode.
Als het helemaal goed moet zijn, ben je beter af met een LM385 als referentie. En met een 10-slagen potmeter.
Voor het instellen van een bepaalde temperatuur heb je een (digitale) multimeter nodig. Daarmee kan je de spanning tussen GND en de "plus" ingang van de opamp meten. Verdraai P1 tot de gewenste temperatuur, vermenigvuldigd met 10, op het scherm verschijnt als mV. Zie bprosman's uitleg.
Met ijking bedoelde ik het leddisplay K3032 van Velleman.Er zijn 2 potmeters aanwezig.Daar moet toch de regeling mee gedaan worden.
Beste Henry
Sorry voor de drukfout.
Dit diplay staat bekend onder K2032.
Ik heb daar geen dokumentatie van want ik heb dat verworven uit afbraak.
groeten
jack
pros
Op 23 april 2009 21:52:43 schreef Jack2:
Sorry voor de drukfout.
Dit diplay staat bekend onder K2032.
Ha! En wij maar zoeken... 
Documentatie kan je hier vinden.
Die DVM gaat van 000mV tot 999mV. De LM35 levert 10mV/°C, dus bv. 250mV bij een temperatuur van 25°C. Je kan de uitgang van de LM35 dus rechtstreeks op de ingang v/d DVM aansluiten.
De DVM heeft wel een stabiele 5V voedingsspanning nodig.
Lees in de manual, hoe je de DVM op 0V moet instellen.
Ik denk dat ik klaar ben met die instelling.
Hoe kan ik nu controleren of die LM35 bij een bepaalde temperatuur de waarde op mijn display aangeeft?
pros
Met een multimeter. Meet de spanning tussen de uitgang van de LM35 en GND. Bij 20°C zal dat 200mV zijn. Draai nu aan RV1 op het display-printje, tot daar "200" verschijnt, en je bent klaar.
Bij de uitgang van de LM35 spreekt u over spanningen in mili- Volts,bij mij staat tussen uitgang en massa 11.3V ???
pros
Dan is er wat mis, tenzij de temperatuur daar 1130°C is!
Hoe heb je die LM35 aangesloten? En op welke voedingsspanning?
Die LM35 is aangesloten op +12V voeding spanning.Verder heb ik het schema gevolgd die u mij heeft opgestuurd.
groeten
jack