Ik vind het leuk om schakelingen te verzinnen die te maken hebben met het hoorbaar maken van de ultrasone geluiden van vleermuizen. Dit geluid zit voor de nederlandse soorten tussen ca. 10 kHz en 100 kHz

Bestaande standaardmethoden hiervoor zijn o.a. heterodyning met een ultrasoon signaal, high-speed opnemen / vertraagd afspelen, frequentiedeling door nuldoorgangen te tellen.

Ik wil eens kijken of het ook met software-defined radio (SDR) achtige technieken kan. Mijn huidige idee is het volgende:
1) Vermenigvuldig het vleermuissignaal in een tayloe-mixer met een vaste frequentie van 40 kHz, zodat ik een complex signaal (I/Q) overhoud waarin frequenties rond de 40 kHz omlaag zijn gebracht rond 0 Hz.
2) Pas een laagdoorlaat filter toe op beide signalen.
3) Neem dit geluid op in stereo 48 kHz samplerate met een wave-recorder of laptop.
Het opgenomen signaal bevat dan alle signalen die zich binnen 24 kHz (halve samplereate) van de 40 kHz basisfrequentie bevinden, dus 16 kHz tot 64 kHz, wat zo'n beetje het belangrijkste stuk vleermuisspectrum afdekt.
Door het gebruik van een complex (I/Q) signaal i.p.v. alleen een reeel signaal kunnen als het goed is achteraf 38 kHz en 42 kHz (beide 2 kHz van de basisfrequentie) toch nog onderscheiden worden.

Klinkt dit als een haalbaar idee? of zie ik iets over het hoofd?

Ik vermoed dat ik bestaande SDR software kan gebruiken voor de verwerking van het I/Q signaal.
Kan iemand mij een specifiek programma aanraden?

Verder denk ik dat het erg handig is om uit het complexe signaal ook weer een reeel signaal te kunnen reconstrueren (bijv. een wav file met 192 kHz "samplerate") waarbij het signaal weer rond 40 kHz gecentreerd is. Deze file kan ik dan gebruiken met bestaande software voor spectrumanalyse van vleermuisgeluiden.
Weet iemand of en welke software er bestaat om deze reconstructie uit te voeren?

Kijk eens naar: Spectrum Lab
Scroll naar "Bat Converter". Er schijnt iets leuks ingebouwd te zijn voor Animal Voices. Heb er zelf geen ervaring mee.
Je hebt dan wel een 96KHz soundcard nodig en geschikte microfoon natuurlijk.

He Bertrik, die van http://bertrik.sikken.nl/bat/index.html neem ik aan :-) [offtopic]Ik heb je converter gebouwd maar nog geen succes. Oscillator is een blokgolf en dat mixed niet goed. Wordt aan gewerkt nog.[/offtopic]
Met SDR is wel heel gaaf natuurlijk. Zie je de chirps in een groot deel ban het bat spectrum op je schermpje. Lijkt met niet moeilijk te maken.

Op 11 april 2009 10:30:44 schreef jojo:
...Je hebt dan wel een 96KHz soundcard nodig ....

192 kHz bedoel je? Gegeven het door de vleermuizen gegenereerde geluid tot 100kHz.

Er zitten vreselijk veel beestjes onder de 48 kHz. Toevallig de meest voorkomende hier in de buurt zit op 38kHz - handig, net de piek van de goedkope transducertjes. :)
Met een 96kHz kaart zie je dus best veel.

Op 11 april 2009 11:19:09 schreef joopv:
192 kHz bedoel je? .. geluid tot 100kHz.

Als je I en Q hebt, dan is je bandbreedte gelijk aan de samplerate. Dus een standaard 44kHz soundcard geeft al een 44k spectrum. Met 96k heb je dus het hele bat spectrum.

jojo: ziet er interessant uit, ik ga dat binnenkort eens downloaden
flipflop: inderdaad :), ben niet meer zo bezig met analoge detectors, tegenwoordig met direct samplen en opnemen op sd-kaart via een microcontrollertje.

Met de komst van steeds hogere samplerates op geluidskaarten wordt het inderdaad steeds aantrekkelijker om direct te samplen. Ik denk toch dat dit een aardige truuk kan zijn om het uiterste uit bestaande apparatuur te halen en de hardware hiervoor kan (denk ik, hoop ik) vrij eenvoudig blijven.