dag Tom,
eerst even dit: Gebruik je een tegenkoppeling in de schakeling? Dit kan veel uitmaken.
Je kunt ook de instelling van de 6SL7 aanpassen.
Ik zit nog even in het buizen boek te kijken en daarin staat de nominale instelling van de buis. Bij een anodespanning van 250 volt en een negative voorspanning van 2 Volt loopt er een anode stroom van 2.3 mA.
Dit betekend dat de kathode weerstand 2V:2,3mA= 860 ohm moet worden. De anode weerstand kun je nu eenvoudig berekenen.
Deze word (360-250)V:2.3mA=47Kohm. De open versterking van de eerste trap is zou dan 47000:860=55x moeten zijn.
Als ik jouw was zou ik de anode weerstand en kathode weerstand veranderen in 47Kohm en 860ohm. De anodespanning zal dan ongeveer 250 Volt bedragen. Probeer het maar en meet het maar.
Omdat de uitgagsimpedantie van deze trap lager wordt kun je ook beter de eindbuizen aansturen.
Douwe
p.s Ik heb gisteren een schema gezet op
http://www.douwebakkerhifi.nl/gfxwinkel/douwe.png
maar zie dat ook hier nog een lekweerstand ontbreekt. Er moet dus nog even een weerstandje van 1 Mohm tussen de loper van de instelpotmeter en massa.
Douwe, dank, ik ga dit proberen en kom terug! Geweldig dat je meedenkt in deze.
Overigens gebruik ik tegenkoppeling, maar tijdens het testen gisteren bleek dat ik deze beter weg kan laten. Ook heb ik met een potmeter instelbare tegenkoppeling. Het gedrag van de tegenkoppeling was heel vreemd, het geluid werd niet achter als ik meer tegenkoppeling gaf. Bij mijn oude voortrap met ECC83 werkte dit perfect. Wellicht komt dit alsnog goed. Weglaten is natuurlijk ook een optie.
Ik ga eerst de weerstanden aanpassen volgens je voorstel. Hopelijk is de vervorming dan weg.
tom
[Bericht gewijzigd door thetris op (74%)]
een kanaal is klaar. ik heb extra vrij genomen vandaag want het moet gaan lukken. Toch merk ik nog enigzins een vervorming. Welke aanpak moet ik kiezen om uit te sluiten dat er nog iets niet goed is? Ik heb 210 volt op de anode staan.
Verdorie waarom heb ik er toch zo weinig verstand van 
wat fotos:
(oude schema)
Dag Tom,
Heb je de lekweerstand van 1 a 2 megohm wel tussen de loper van de instelpotmeter en de massa geplaatst? Deze had ik niet in het schema getekend.(vergeten).
vraagje, heb je een scoop en een toongenerator bij de hand?
Douwe
Op 24 april 2009 12:24:36 schreef thetris:
Ik heb 210 volt op de anode staan.
Op welke anode?
Heb je scoop en functiegenerator tot je beschikking?
Zonder wordt het nogal tasten in het duister.
En hoeveel Volt negatief op het stuurrooster van de eindbuizen?
Anodestromen zijn ook belangrjk.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (26%)]
Volgens mij wordt hier de anodespanning van de bovenste triode bedoeld. De onderste triode zou dezelfde anode spanning moeten hebben
Op 24 april 2009 17:30:11 schreef Henry S.:
[...]
Op welke anode?Heb je scoop en functiegenerator tot je beschikking?
Zonder wordt het nogal tasten in het duister.
En hoeveel Volt negatief op het stuurrooster van de eindbuizen?
Anodestromen zijn ook belangrjk.
op de anode van beide triodes, dus na de weerstand van 47k. ik heb een scoop en mijn pc is een functiegenerator. ik zal ook het tweede kanaal opbouwen om te vergelijken. wat mij opvalt is dat ik geen verschil hoor als ik aan de potmeter draai. ik heb bij gebrek aan 25k hiervoor een 50k gebruikt.
@douwebakker, ik heb de roosterlekweerstand geplaatst tussen de loper van de potmeter en massa.
Wat ik erg jammer vindt aan dit ontwerp is dat ik in tegenstelling tot mijn ecc83 circuit nu 4 koppelcondensator gebruik in plaats van 2. 
Mannen hij doet het! Na het plaatsen van een 1,5M ohm rooosterweerstand klinkt het redelijk! Nu deze weerstand vervangen voor 1M en we zijn er.
Ik ga straks meten. Super bedankt!
Tom
Op 24 april 2009 18:38:17 schreef thetris:
[...]op de anode van beide triodes, dus na de weerstand van 47k. ik heb een scoop en mijn pc is een functiegenerator. ik zal ook het tweede kanaal opbouwen om te vergelijken. wat mij opvalt is dat ik geen verschil hoor als ik aan de potmeter draai. ik heb bij gebrek aan 25k hiervoor een 50k gebruikt.
@douwebakker, ik heb de roosterlekweerstand geplaatst tussen de loper van de potmeter en massa.
Wat ik erg jammer vindt aan dit ontwerp is dat ik in tegenstelling tot mijn ecc83 circuit nu 4 koppelcondensator gebruik in plaats van 2.
Of je nu 2 koppelcontensators gebruikt vam 100K of 4 van 220K in de schakeling komt eigenlijk op hetzelfde neer.
Voor het istellen van de potmeter moet je even met de scoop de roosterwisselspanningen van de twee eindbeuizen vergelijken en zodanig afregelen dat de amplituden gelijk zijn.
Douwe
maar is het niet zo dat hoe meer condensatoren, des te verminkter het geluid wordt, omdat geen enkele condensator perfect is?
VRAAG:
ik wil toch graag tegenkoppeling gebruiken, hoe deze aan te sluiten?
groeten
tom
[Bericht gewijzigd door thetris op (29%)]
Het nadeel van deze schakeling, maar met goede condensators van de juiste waarde zal je daar niets van merken.
Tegenkoppeling is in beide schema's aangegeven.
Op 25 april 2009 09:45:51 schreef thetris:
Mannen hij doet het! Na het plaatsen van een 1,5M ohm rooosterweerstand klinkt het redelijk! Nu deze weerstand vervangen voor 1M en we zijn er.
Hier moet je het niet zoeken, zoals gezegt moet je met de potmeter voor de symetrie zorgen.
Op 25 april 2009 09:45:51 schreef thetris:
Mannen hij doet het! Na het plaatsen van een 1,5M ohm rooosterweerstand klinkt het redelijk! Nu deze weerstand vervangen voor 1M en we zijn er.Ik ga straks meten. Super bedankt!
Tom
Fantastisch dat het nu werkt. Ik ben echter nog wel benieuwd naar het soort en type uitgangstafo's die je gebruikt.
Douwe
ik gebruik 2* een Push Pull trafo met een primaire impedantie van 3400ohm.Een trafo komt uit een dynaco bass king en de andere uit is van onbekende herkomst. Uiteraard is hierdoor verschil hoorbaar. ik kan daar gelukkig mee leven totdat mijn budget betere trafos toelaat. Ik zit op een anode spanning van zo`n 430 volt en ik meet ongeveer 40mA over de kathodeweerstand van 1 ohm, per el34.
De voedingstrafo komt van een tektronix scoop, type 565.
ik heb toch nog een vraag. het gekke is dat wanneer ik met de scope meet achter de stopweerstanden voor de eindbuizen, ik verschillende sterktes signaal heb. als ik aan de potmeter draai dan zie ik de sinusgolf niet groter of kleiner worden. wat kan er aan de hand zijn?
als in het schema de bovenste triode 1 is, en de onderste 2, dan meet ik het volgende:
L1 161volt
L2 170volt
R1 173volt
R2 180volt
Ik denk dat aanpassing van Rk dus nodig is. Alleen waar ik mee zit, het bevalt mij niet, dit schema. Ik heb toch een probleem met al die condensatoren, wel 4 aan elke kant. En de vaste Rk voelt ook al niet geweldig. Is er geen beter schema dat ik kan maken, dat minder condensatoren heeft, en wellicht niet zo afhankelijk is van gelijk Rk`s, maar toch symetrisch is? Of vraag ik te veel? Probleem wat ik namelijk heb is dat ik regelmatig van buis wil veranderen. Ik vraag me af of ik dan met een vaste Rk wel gelijke versterking krijg uit beide triodes.
tom
met de vraag "wat meet je op de anodes" bedoel ik de wisselspanning. Het signaal dus.
En wat betreft het schema. Persoonlijk zou ik ook liever de schakeling kiezen met de automatische negatief instelling door middel van kathode weerstanden bij de eindbuizen. Je komt dan automatisch in klasse AB.
Het vermogen is dan natuurlijk wat minder maar de geluidskwaliteit gaat vooruit.
Het schema komt er dan zo uit te zien als wat je op 19 april postte.
Douwe
De gelijkspanningen op de anodes lijken me geen probleem, het komt niet op een paar Volts aan, bij buizen zijn afwijkingen >10% normaal.
Je probleem zit in de wisselspanningsversterking, en ik haal m'n vorige commentaar nog eens aan: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/951113#951113
Op 25 april 2009 18:36:03 schreef Henry S.:
[...]
Hier moet je het niet zoeken, zoals gezegt moet je met de potmeter voor de symetrie zorgen.
Er is iets mis in de fasedraaier.
Zomaar wat andere fasedraaiers: http://home.zonnet.nl/pgpeet/gitaar/buistechniek/fasedr.html
goed te horen dat de verschillende spanningen niet erg zijn. na een aantal dagen te hebben geluisterd kom ik tot de volgende conclusie. Er is niets mis met de fasedraaier. Ik heb alleen vervorming als ik vermogen vraag. Ik zal proberen het te verwoorden. Met de ECC83 had ik meer gain, en als ik kijk in de datasheets dan zie ik dat de ECC83 een mu heeft van 100, en de 5691 een mu van ongeveer 35 met mijn instellingen. Zou hier het verschil in kunnen zitten? Of kijk ik niet goed?
tot nu toe heb ik spijt van het ombouwen van ecc83 naar 6sl7/5691. Het lijkt wel alsof bij zacht volume het geluid veel beter is, maar bij hard volume des te slechter.
Wat ik ga doen is de versterker ombouwen naar het schema zoals eerder gepost. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.
Lees de posts van de afgelopen tijd nog eens na, alles duidt op asymetrie. En dat zit wel in de fasedraaier.
Probeer het dan eens met 2xEF86
kijk op
http://www.geocities.com/ResearchTriangle/Lab/6722/quadiicir.html
voordat ik andere buizen gebruik eerst eens de kathode weerstanden. Ik heb wat hulp nodig. Nu heb ik een Va van 442 volt en een Vg2 van 433 volt. Daarnaast een Vg1 van -38 volt. Hierdoor heb ik een Ik van ongeveer 40mA. Hoe de kathode weerstanden te berekenen?
Op 28 april 2009 19:40:35 schreef douwebakker:
Persoonlijk zou ik ook liever de schakeling kiezen met de automatische negatief instelling door middel van kathode weerstanden bij de eindbuizen. Je komt dan automatisch in klasse AB.
Het vermogen is dan natuurlijk wat minder maar de geluidskwaliteit gaat vooruit.
Het schema komt er dan zo uit te zien als wat je op 19 april postte.Douwe
Nu zit ik eens naar de datasheet van de el34 te kijken en waar ik niet uit kom is het volgende. als ik de versterker aansluit met een vaste nrs van -38 en Va van 400 en Vg2 van 425 heb ik bij een vermogen van 55 watt 5 procent vervorming. Aan de andere kant heb ik kathode weerstanden van ongeveer 470 ohm en heb ik 35 watt, maar ook bij 5 procent vervorming. Beiden bij een primaire weerstand van de ugt van 3400ohm. Ik probeer dit wetende de opmerking over de betere geluidskwaliteit bij Rk`s vs. vaste nrs te begrijpen.
Tom
Tubes have guidelines en zijn daardoor op vele manieren in te stellen. Reken bijv de nrs bij gebruik van 470Ω kathode weerstand eens uit. Verder wordt daarbij uitgeggaan van ontkoppeling.