Oh, is de rus overleden. Snif. Je moet er ook altijd een fles wodka naast zetten...

Neem een paar zeer snelle bat-diodes. Liefst matchen op capaciteit en doorlaatspanning. Capaciteit valt te meten met een meetbrug met HF erop.
Het zal wel een foutje in het fabricageproces zijn ofzo, waardoor die dingen langzaam kapot gaan. Zoiets valt wel te verwachten bij state of the art spul. (zeker van de russen :P )

Hoe dat met die hp423 zit weet ik niet. Maar dat zijn waarschijnlijk speciale diodes, want het ding is gespecificeerd op 12.4GHz. :) Wordt lastig om de goede vervanger te vinden.

Dat kleine knopje kan een diode zijn. Ik heb zoiets ooit gezien in een kristalontvanger.

Het ziet er wel weer leuk uit, dat HF-gedeelte. Lekker degelijk. (mechanisch dan)

Wat doet een Rus met een Philips kristal? Lijkt wel of er eerder in gespit is.

Zwaar in gespit. Is een 10MHz kristal en ik weet niet wat er in hoort. Als ik op de SA kijk is het sterkste signaal in het ding 50MHz. Ook direct bij het kristal. Hij draait dus op zijn 5e overtoon. Er moet echter 1, 10 en 100MHz uit komen. Er is echter maar een uitgang en een ingang van het wobbelsignaal dus er wordt wat gemixed in dat ding. Als ik op die ingang een meetzender zet kon ik in iedergeval een 100MHz en 1MHz signaal er uit destileren.

Helaas werkt hij verder nog niet. Ik heb bat-diodes gebruikt.

Fred,

zitten er delers (bijv ttl) in?
welk type BAT?

Geen idee, er zitten russische IC's in en dat kunnen delers of opamps zijn. Ronde torretjes van metaal met 8 pootjes

De diodes zijn uit mijn hoofd bat48 maar de diodes is van latere zorg. Eerst kabal verlengen en aansluiten buiten de unit en dan de VCO spanning controleren en afregelen. Dan kan ik ook meten terwijl hij aanstaat. Daar ga ik eerst eens meten. Ik heb geprobeerd de Trr van een diode te meten maar dat valt niet mee. Daar is een 150MHz scoop niet goed genoeg voor maar ik heb nu een pdf gevonden met wat alternatieve methoden. Er was nu teveel ringing om de recoverytijd te bepalen.

50V voeding is defect. speciale russische pnp tor in een To66 achtige behuizing die in een soort koelplaat valt. Ik was als eerste bij de voeding begonnen maar hij viel in het begin pas na een tijdje uit en die 50V was het eerste wat ik gemeten had. Kwam er achter dat de VCO stuur spanning niet inverteerde en bovenin oscilleerde. Die werd opgebouwd mbv die 50V. Nu nog een oplossing zoeken. Zal iets anders moeten maken. Is maar een hele primitieve voeding. Een pnp tor met een rijtje zeners naar de basis. 50V bij 20mA. Ik heb geen pnp wel dikke NPN.

Schema: De rechtse -27V en +50V. Het -27V deel is goed.
http://www.hamforum.nl/download/file.php?id=1613&mode=view

P214A, dat is nog germanium, PNP, 10W, 60V, 15V, 5A
Vervanger is AD142 oid, is ook nog verkrijgbaar: http://www.oppermann-electronic.de/html/body_transistoren.html

Waarom gebruikemn ze een 5A tor voor een 20mA voeding ?

- Om dat die bestond?
- Om dat die in grote hoeveelheden vooradig was?
- Om dat die 60V en 10W aankan?
- Om dat de ontwerper een blackout had?
- Om dat die op het koellichaam past?

;)

Misschien zijn de stromen tijdens het aanschakelen wat hoger.
Maar echt snappen doe ik het ook niet.

Maar mocht je die tor niet kunnen krijgen dan zijn er genoeg vervangers voor. Het is nou niet echt een schakeling die veel van de tor vraagt.

Ik heb even een noodvoeding gemaakt. Hij is absoluut niet goed maar ik heb een stabiele 50V (zolang de trafospanning niet inzakt want dan volgt hij gewoon) Ik ga noch een betere maken maar ik weet nog niet helemaal hoe dat moet.
Ik moet in iedergeval een stroommeetweerstand introduceren na de hoofdtor, een referentie maken en iets wat een correctie maakt voor de basis van de hoofdtor. Hij levert alleen maar de spanning waar de varicap van de VFO mee wordt bestuurd.Dat kan volgens mij al met een paar standaardtorren. De nu gebruikte 2n3055 is wat overkill. Dat wil ik kunnen bedenken want al die oude meetapparatuur heeft voedingen die zo zijn opgebouwd en ik snap de werking nog niet helemaal.

Dit heb ik nu gemaakt:
http://www.hamforum.nl/download/file.php?id=1615&mode=view
Deze bedacht als aanzet tot beter:
http://www.hamforum.nl/download/file.php?id=1616&mode=view

Ik weet dankzij Rene al dat deze niet goed zijn maar laat ik jullie ook weer eens lastig vallen, we zakken namelijk wat af. Iedereen is nu blijkbaar druk met onweerdetectors :-)

Nu moet ik nog de -10V die bereik I inschakeld vinden. Band twee is weer helemaal goed (en dat is hij achteraf waarschijnlijk nooit geweest) en de oscillaties zijn weg.

Er is progressie.

Een betere spanningsregelaar gebruikt een spanningsreferentie. Dat kan met een zener, maar dat is vrij temperatuurgevoelig. Er zijn ook chippie's dat goed doen. Met zener moet je iets nemen van 5V ofzo, en daar met een simpele 1-tor constante stroombron 2mA doorheen sturen. Dan heb je een redelijke spannigngsreferentie.

De spanning over de spanningsreferentie vergelijk je dan met de uitgangsspanning. Eerst deel je de uitgangsspanning door 10 met een spanningsdeler, zodat er over de spanningsdeler even veel spanning staat als over de spanningsreferentie. (als de uitgangsspanning klopt)
Dan gebruik je een comperator (2 torren) om beide spanningen met elkaar te vergelijken. (dat is zo'n schakeling met twee torren, emitters aan elkaar, basissen op de twee verschillende ingangsspanningen, zoek maar, je vind het wel)
En dan kan je 1 van de 2 uitgangen van de comperator gebruiken om de tor mee aan te sturen. Dit is volgens mij de gebruikelijke methode.

Vraag maar raak, ik kan ook wel wat kleine stukjes schema geven hier en daar.

Is het overigens niet simpeler om een vervanger voor die tor te zoeken?

Dat is al een redelijk duidelijke uitleg. Ik had een vervanger er in gezet. Toen had ik 15V. Ik dacht dus dat ik het fout gedaan had daarna mijn voeding er op. Ook 15V tot ik er achterkwam dat ik op de generator unit de 50 en 12V had omgedraaid. Daar is niets gesneuveld want die 50V kan maar een paar mA leveren dus die zakte gelijk in tot 15V.

Daarvoor dacht ik dat dat inzakken kwam omdat er misschien een elco of zener defect was dus die heb ik er afgesoldeerd. Nu zijn die printen ingespoten met een soort lak bestand tegen nucleaire aanvallen, je multimeter pen moet er met geslepen punt en kracht doorheen en het zit ook op de onderdelen zelf. Op het moment dat je nu soldeerd smelt hij heel makkelijk maar met een afgrijselijke geur en vallen de printsporen er spontaan af. Die print is dus verknalt en dat is wel jammer want die andere tor deed het dus achteraf wel. De orginele was echt defect. Blijkbaar plakken ze zilverpapier erop en fixeren dat naderhand met lak :-)

Ja, lekker, printen die meteen uit elkaar vallen.

Trouwens, een 78xx kan je ook wel zo misbruiken dat er meer spanning uit komt. Dan moet je het ground-contact aansluiten op een spanningsdeler van uitgang naar ground.
Maar ik weet niet hoe stabiel dat is. En je hebt ook het probleem dat de ingangsspanning misschien te hoog wordt voor de regelaar.

Daar heb ik aan gedacht. Ik kan alleen niet vinden in de datasheet hoeveel hij mag hebben want hem zo toepassen staat daar niet in.
Ik kan wel met zener eerst wat lager. Er staat iets van 54VAC op de ingang. Dat wordt door een enkele diode gelijkgericht op de print zelf. Ik wil eigenlijk het ding snel weer werkend maar wel zo goed mogenlijk krijgen maar ook weer wat leren dus vandaar dat ik wat twijfel over wat te doen.

Tja, hoe langer je twijfelt, hoe langer het duurt voor ie het weer gaat doen :P

De 7824 mag max 40V op zijn ingang hebben. Je zei volgens mij dat de spanning van de trafo heel snel inzakt. Al bij lage stroom.

In dat geval zal de 7824 de 50V uit de trafo naar beneden trekken totdat ie zijn eigen uitgang op spanning heeft. En dan moet het veilig kunnen. Maar het blijft een beetje tricky.

Een 7824 mag idd 40V hebben tussen ingang en referentie aansluiting. De referentie aansluiting hangt meestal aan GND.

Als de referentie aansluiting op 26V tov GND zit, mag de ingang dus 66V zijn.
Er zijn wel mogelijke problemen oa kortsluitvastheid.

Gezien de prijs en de vooraad 7824 die ik heb maak ik me over de kortsluitvastheid niet druk. Het wordt ook geen voeding. Zolang de weerstandsdeler heel blijft ontstaat er geen kortsluiting en zo ja dan keldert de spanning.

Oja de ingang is 75 Volt....

75V betekent dat er voor de, referentie niet aan GND, 7824 nog iets moet komen wat de ingangsspanning van de 7824 beperkt tot ong. 60V.
Een NPN, weerstand en zener. ;)

Gaat toch een behoorlijke operatie worden ben ik bang. Russische zeners zijn blijkbaar niet erg duurzaam. Maar er is ook een onbekend IC (denk ik) gesneuveld. Een inverter die de sweep negatief maakt voor band 1.

Ic zou nog goed kunnen zijn. Er blijkt een tweede +12,6V voeding in te zitten. Als ik omschakel naar band 1 valt namelijk op een van de contacten de spanning weg. Ik vond een tweede 12,6V en deze is waarschijnlijk alleen voor band 1 (het schema is een zooitje, je kunt bijna niet zien wat naar wat gaat en staat barstens vol fouten) Daar zit weer zo'n zelfde dikke power tor (dit keer moet hij maar liefts 500mA leveren bij 12,6V dus zit hij op een nog groter koelblok). Deze is tripolair geworden en alleen nog bruikbaar als powersplitter. Hij heeft alle poorten doorverbonden. Dat heb ik nog nooit eerder gezien.
Verder ben ik voor de zekerheid alle zeners aan het testen want die zijn waardeloos. Driekwart van de metalen uitvoeringen is defect.

Ik denk dat ik gewoon printjes ga maken met daarop alle voedingen mbv 78XX en LM317's. Er zitten nu 4 printen in om +50V/20mA, -27/20mA, 2 maal + 12,6 (1A en 0,5A) en twee maal -12,6 (1 en 0,5A) te maken. Maar ik kom ook 6V op sommige plaatsen tegen. De oude connectors er uit solderen, die vastsolderen aan een stukje pcb en daar de sporen op frezen en een koellichaampje erop als nodig. Zo'n connector heeft 32 pinnen maar ze gebruiken er maar een paar van dus het weer vast solderen is niet zo moeilijk. Knip gewoon de ongebruikte weg :-) maar eerst hang ik daar als test mijn labvoeding aan. Wie weet wat er nog meer rot is.

Dus dan kan ik gelijk die 50V netjes doen en heb ik een betrouwbaardere voeding. Dan hoop ik dat hij het volhoud tot ik een keer een HP SNA of VNA tot in ieder geval 500MHz zie te vinden.

Ook maar weer eens een projectje. Wel met zandtriodes, helaas.

Ik zeg nog niet wat het het is, dat komt als het helemaal af is. Functioneel werkend is het al wel.

http://welther.nl/hugo/Zendamateur/New%20project/090615%20Voorzijde%20kast%201.jpg

http://welther.nl/hugo/Zendamateur/New%20project/090615%20Binnenkant%20kast.jpg

Rd21tf, sssstttt, niet zeggen.

Ik weet het... (maar zal het niet verklappen)

Ik heb vandaag ook m'n doosje zandtriodes gehaald. FT-60. Meer waar voor je geld dan met een dualband bamiporto (prijsverschil is 40 euro).

[Bericht gewijzigd door Schimanski op (92%)]

Ik weet het nog niet...

2e foto is net niet duidelijk genoeg om de opdruk van de ic's te lezen.
Twee kristallen, twee potmeters, wat schakelaars en ic's?

Mans, gefeliciteerd met je FT60. Naar mijn mening geen verkeerde keus.

Vorige week de nieuwe VX8 in handen gehad. Veel te klein, de FT60 is toch meer "porto".
De modulatie van de VX8 vind ik niet om aan te horen. Veels te veel DSP-achtig, een metaal klank. Maar de GPS/APRS die er in zit is wel weer grappig.