Ik was weer heel even met die DC-ontvanger bezig en weer brak die domme spoel af. Ik ga dus een poging doen kleinere spoelen te maken. Met meer wikkelingen en een stukje ferriet moet dat kunnen lijkt mij. Nou nog dat stuk van Fred over de Q-factor uitlezen (vergeet ik telkens) dan weet ik ook wat daarmee gebeurt.

Hopelijk heb ik straks, in de vakantie, weer wat meer tijd. Veel te druk met school nu en dan ook nog die saxofoonuitvoeringen waardoor ik ook nog eens extra op een bariton op de muziekschool moet oefenen (had ik er zelf maar een;)). Nouja, veel te druk in ieder geval.

//Offtopic (Hoewel ik het ontopic-gehalte van de vorige alinea ook betwijfel)
Weet iemand of je ergens ook kleine stukjes krimpkous kan kopen? Ik heb zo'n 6-7cm 50mm krimpkous nodig, alleen bij Okaphone verkopen ze alleen per meter. Dat is te veel en te duur.

Ik ga vandaag of morgen naar de Baco, daar hebben ze een hele zooi van die rommel.
Heb daar een redelijk grote order, lul er wel een stukje voor je los als je geen haast hebt.
Past daarna in een enveloppe, dus komt vanzelf door de bus.

/edit, stuur mij even een mailtje met BACO in kapitalen in de header, en de maat en lengte aub.
Ik heb meer vragen en dan vergeet ik het niet.

[Bericht gewijzigd door Jinny op (24%)]

Dat zou geweldig zijn.:) Hoopte ook stiekem op zoiets.
Trouwens, vandaag nog? Dat is toch wel heel laat?

Maar als je dat wilt doen ben ik erg blij. Als je nog een kleur mag kiezen: Transparant graag. Heel erg bedankt in ieder geval. Heb je mijn adres? Anders mail ik het wel even.

/edit: Reactie op jouw edit: Oké. Doe ik.

Zit niet mee met de FT225rd. Ik dacht het te hebben gevonden maar toch niet. De helft van het LPF filter was gaar. Daar zijn geen waarden van dus met de SNA een zo goed mogelijke aanpassing gevonden.

Daarna de porto op 5W op de SA via een verzwakker en uitkoppelaar tussen set en dummy aangesloten en die op een bepaalde referentie gezet. Nu weet ik tenminste zeker wat 5W is. Er kwam echter veel minder uit. Dan weer wat meer dan weer minder. Bij nameten blijkt de 4,7V zener voor de bias de schuldige. Deze moet volgens het boek voor een 9V bias zorgen. Volgens het schema is hij echter 4,7. Deze had ik niet dus er een 6,7V in gezet. Nu had ik een stabiele 5W. Dat zijn er echter nog 20 te weinig. Ik denk dat dat in het lpf zit maar dat wordt dus lastig en ik kan me niet voorstellen dat daar 20W gaat zitten zonder vuurwerk en omdat er in SSB een watt of 10-15 uitkwam voor de zener definitief sneuvelde. Nu is dat ook maar 5W.

Kortom, ik weet het even niet meer, stomme torrenbak :-(

Als er in dat LPF 20W gedissipeerd wordt , zal je dat wel moeten kunnen merken aan een zekere temperatuurstijging in dat filter , dunkt mij .

En 6,7V is natuurlijk nog geen 9V .
Hoe bedoel je dat volgens het schema een 4,7V zener voor een bias spanning van 9V moet zorgen ?

Radioortje

@Fred: Als dat LPF gewoon voor een flinke misaanpassing zorgt, dan hoeft er in principe nog niet heel veel vermogen in dat filter gedissipeerd te worden, terwijl toch het vermogen veel te laag is.

Je moet (met een spanningsdeler) eens meten wat er op de tor zelf gebeurd. (ok, is lastig) Kijken of de spanningen daar wel in orde zijn. Als er te weinig op de uitgang van de tor staat, of als de tor juist op max. spanning staat, dan is waarschijnlijk de resonantie van het filter wel goed, maar de aanpassing verkeerd.
Het kan best een filter zijn dat bedoeld is van 10 Ohm naar 50 Ohm aan te passen. Als dat ding nu vna 50 naar 50 Ohm staat aan te passen krijg je dus nog maar 1/5 van het vermogen.

Gezier er nog wel 5W uit komt kan niet de hele eindtor kapot zijn. Hoogstens half kapot. Maar niet helemaal.

Trouwens, die 6.7V zou ook wat krapjes kunnen zijn. Wat stelt die zener nou eigenlijk in? Is dat de gate-voorspanning?

Er zit geen FET in, zijn twee torren.

Ik heb het gevonden. De eindtor is denk ik dood. Waarschijnlijk was hij al halfdood of aan het overlijden vandaar het fluctureren van het vermogen denk ik. Zal de zener ook wel daardoor gesneuveld zijnj en was nu de extra bias de druppel. Dat ik meer had na de zener kwam doordat de eerste tor nu beter werkt. Ik heb de booster unit er afgehaald en op een aparte voeding aangesloten. Toen wat signaal op de eerste tor en daar was versterking. Toen op de tweede tor en daar was de uitgang nagenoeg gelijk met de uitgang. Ding er uit gepriegeled met tinzuiger en goed koelen (is zo'n stomme vlinder tor) Daarna in de tortester (ook in de stand power) en daar deed hij ook niets. Ook met de componenten tester niets maar met de diode meter geeft hij wel keurig aan dat de diodes goed zijn. Kan het zijn dat zo'n ding pas open gaat bij 5W ofzo en dus nog heel is.

Krijg de neiging om de eerste tor gewoon naar de uitgang te brengen en er een 807 achter te zetten >:-) of een hele nieuwe eindtrap in dat doosje te bouwen met 4x een IFR520 FET ofzo. Is ruimte zat. Is een apart doosje achterin/op het apparaat.

Je staat vrij om er een nieuwe eindtrap in te bouwen , maar als de metingen jouw vertellen dat er geen eindtor gesneuveld is ....
Dan moet het toch aan iets anders liggen ...

Radioortje

De meting laat zien dat de eindtor niet versterkt alleen weet ik niet of je zo'n powertor met een tortester kunt testen. Ik heb als test de porto op de ingang van die eerste tor gehangen en dat signaal wordt daardoor flink versterkt. Op de basis van de tweede tor is het dan iets verzwakt en na die tor nog iets.

@Z: ik heb het filter actief getest dus een signaaltje in gestuurd op de basis van de eerste en gemeten op de antenne uitgang met de torren op spanning.

Maar er kan ook best meer fout zitten. Het ding was eigenlijk slooprijp. De modeschakelaar was eruit gehaald en vervangen door een ander waarbij de nodige aansluitingen weg waren. De PLL lockte niet, hij stond naast zijn frequenties. Er was behoorlijk wat veranderd in het ding zelf. Het zendrelais was afgekoppeld en de exiter uitgang naar buiten gebracht. Waarschijnlijk omdat de eindtrap defect was denk ik nu. Dat is allemaal weer goed denk ik (ontvangst nog niet in alle modes getest) Alle modes lijken het te doen alleen nu nog meer vermogen.

Op 4 juni 2009 00:06:15 schreef fred101:
Kan het zijn dat zo'n ding pas open gaat bij 5W ofzo en dus nog heel is.

Nee, het blijft een gewone bipolaire transistor en die moet je ook gewoon DC kunnen testen.
Zou trouwens ook niet anders kunnen in een versterker die ook SSB moet versterken.

Normaal stuur je de MRF212 met 1,3W in. Dan komt er 10W uit. De 2N5591 heeft 9W nodig (de rest verlies je in de kringetjes) om daar 25W van te maken.
Die exciter zal dus zeker 1,5W moeten kunnen maken.

Nu zijn die getallen voor hun normale bedrijf. Hier staan ze lineair ingesteld, en zal de versterking wat hoger kunnen liggen. Toch heb je nu enig idee misschien. :)

Test eens hoe groot de gelijkstroomversterking is. klein stroompje door de basis, en dan meten hoeveel stroom er door de collector gaat. Soms vallen torren dan pas door de mand.
Ik heb al vaak meegemaakt dat bc547c e.d. nog maar een hfe van 30 ipv 500+ hadden, met flinke lekken. De diodes zijn dan nog wel redelijk, maar versterking is er niet echt veel meer. In een schakeling gaan ze zich dan raar gedragen.
Zo kon ik met dergelijke kapotte torren een knipperlicht maken met slecht een led, condensator en weerstand. (is al lang geleden, toen ik nog niet wist hoe je een knipperlicht moest maken, toen probeerde ik gewoon maar wat) Met goede torren erin deed de schakeling niets. Maar als ik een tor op de goede manier overbelaste, dan werkte hij als knipperlicht. Heb verschillende torren gehad die werkten.

Hij doet helemaal niets in mijn tortesters en ook mijn niet in mijn "curvetracer" Daarbij zet ik een wisselspanning tussen collector en emitter en een gelijkstroom op de basis (tot 10mA/6V) Geen enkele reactie behalve dat de spannings lijn wat wazig wordt, dat zal de lekstroom wel zijn.

Maar ik vind het wel een leuke uitdaging een andere eindtrap te maken. In feite heb ik nu zo'n twee watt en de diverse modulaties, ook nog steeds de losse exiter uitgang achterop dus best leuk om een buizenlineair voor twee meter te maken met gridsturing. Een 807 (daar is ie weer :-) , maar ik wil daar een keer iets mee maken), werd daar vroeger volgens een vriend vaak voor gebruikt.

IRF 820 gaat ook prima :)

Wat voor spanning heb je voor de voeding?
Is het 1.8-30MHz? Want het is niet direct eenvoudig om hiervoor een net trapje te maken. Het gaat wel, maar reken erop dat het wat tijd kost voordat je alles stabiel hebt. Begin ook maar vast frietkerntjes te bestellen.

(en zo duur is zo'n torretje vast niet >:) )

Als ik de tor aansluit op DC zoals Z zegt dan lijkt hij wel goed. Ik zet de component tester op de C en E en dan de labvoeding met 4V zonder voorschakelweerstand op de basis. Dan gaat hij wel open, 10mA is blijkbaar te weinig of hij is toch gammel. Mijn tortester kan ook die dikke schakeltorren testen. Dan moet dit toch ook gaan lijkt me.

de labvoeding met 4V op de basis...
De enige manier dat dat kan, is als de tor kapot is, of wordt gemaakt. (tenzij de voeding in stroombeveiliging schiet)
Maar goed, er bestaat torren met een hfe van 5 ofzo (hoogspanningstorren). Dus het is zaak om basisstroom en collectorstroom echt te meten. Misschien is dit er ook zo eentje. In de datasheet kon ik geen hfe vinden.
Maar alles lijkt erop dat hij kapot is.

De hfe van de 2N5591 is minimaal 5.. meer willen ze er niet van zeggen. :)
Met 10mA in de basis moet je dus minstens 50mA Ic krijgen.

4V op de basis is echt teveel. Het blijft gewoon Si.

Op 4 juni 2009 12:05:21 schreef fred101:...Een 807 (daar is ie weer :-) , maar ik wil daar een keer iets mee maken), werd daar vroeger volgens een vriend vaak voor gebruikt...

807 is een leuk buisje, maar of 't nog lekker bruikbaar is op 144 Mhz.. Ik betwijfel het. Je zou er twee nodig hebben en dan een balanseindtrapje maken.
Met een QQE03/20 (25 Watt) of QQE 06/40 (60 Watt) gaat het veeeeel beter. Of als je QRO wilt, bouw dan iets coaxiaals met 2 x 2C39 of 4CX150.

Vroeger gebruikte men vaak de 829 voor 2 meter.

Boekje over de QQE06/40 met o.a. een 30 Watt eindtrapje voor 430Mhz

Ik heb een aantal 807's maar geen QQE's. Wel qua uiterlijk zo'n ding en een equivalent daarvan. Leuk glazen ding met twee oortjes.
Heb ook 4cx250's maar geen voeten en dat ziet er niet uit als buis.Is net een groot uitgevallen tor.

@Z: Torretje kost 48 euro ex btw

Ik heb nog steeds een 50W eindtrapje liggen voor 2 meter. Die wilde ik hier achter zetten. Hij heeft 5W nodig. Er kwam 4W door een defecte tor heen dus die 5W zal er wel inzitten. Moet ik alleen het filter aanpassen op het ingangcircuit van die eindtrap want die wil 50 ohm zien.

Ik zou geen kapotte transistoren in het signaalpad laten zitten. Dan kun je beter de uitgang van de MRF212 gebruiken om die eindtrap aan te sturen.

Komt daar wel de normale ongeveer 8W uit?

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (13%)]

Ik kwam deze site tegen met allerlei artikelen het Genootschap waardig. Veel scans uit oudere engelse bladen (Radio Constructor, Practical Wireless, etc.)

http://vintageradio.me.uk/radconnav/valvetrf/

Nu heb je het gedaan! Ik voer morgen weer geen slag uit op die manier. :(

Zo bereiden wij ons voor op het weekend ;)...

Ha. leuke lectuur, ik neem morgen vroeg maar eens vrij :-)

Ik heb de tor er tussen uit gehaald en overbrugd met een 1nF condensator. Dat is niet ideaal denk ik dus daar ga ik nog wat meten. De eindtrap heb ik van iemand gehad ooit die hem niet afgeregeld kreeg en dat valt ook inderdaad niet mee.

Eerst een reflectiemeting gedaan en het FT filter op 50 ohm afgeregeld. Helemal perfect over 2MHz. Toen in en uitgang van die eindtrap op de zelfde manier. Resultaat nul komma nul power. Toen de scoop op de uitgang over 50 ohm. Pi filter gepiekt. De zender aan de eindtrap en die op zijn ingang en daarna uitgang gepiekt. Een dikke 20W. Ikke blij maar ikke is niet echt gek dus de SA er aan. Tja die 20W was erg mooi verdeeld over een piek met aan weerskanten twee kleinere pieken. Ongeveer 20dB en 30dB lager. Daarna weer de boel verdraaid tot ik alleen die piek overhield en zelfs een paar dB meer dan er voor. De powermeter gaf toen ongeveer 12W aan, dus een dikke 8W minder rotzooi op de band.

Die 3m meter jongens die hun zelfbouw half of ongefilterde spul zonder SA afregelen. Knap hoor.

Ik ga denk ik die driver tor van een beter LPF voorzien zodat er ook een Watt of 5 uit komt. Die eindtrap zou er dan 50W van moeten kunnen maken volgens de bouwer. Dan ben ik dik tevreden :-)

Je moet je prioriteiten kennen dus de FT225 opzij gezet en de Rus open getrokken. Kost al een middag om bij de units te komen en om die units open te krijgen. De borgvloeistof moest per schroef eerst warmgestookt worden met een soldeerbout. En dan zo'n deksel onder en boven.
Nu nog uitzoeken welke diodes ik kan gebruiken voor de defecte mixerdiodes en dan hopelijk werkt hij weer.

Heel raar. Meet diodes door in situ van ringmixer. Zijn er een paar niet goed. Zal wel door baluns komen denk ik. Soldeer er drie aan een kant los. Meet daarna ze door en nu is er maar één niet goed. De gene die nog vast zat.Later nog een testje. Diode los gemaakt, gemeten en goed bevonden. Een kwartiertje later nogmaals gemeten, diode lek. Even bout punt er tegen (echt maar even aantikken) en hij meet weer goed. Het rare is dat de sna koud juist even wel werkte maar warm niet meer. De 610-1250 band deed het nog wel dus moest het tussen de mixer en uitgang zitten.

Er was ook een diode defect van de automatische gain regeling. Deze zit over de uitgang heen dus dat verklaart de vervorming en rare volumeregeling.

Weet iemand hoe een HP 423A point contact detector in elkaar zit. Hij heeft nooit zo goed gewerkt als mijn zelfbouw en ik heb hem open gemaakt. Alle onderdelen zijn heel maar het ziet er niet uit alsof het zo hoort. De diode past namelijk niet goed en zit dmv een vulring vast terwijl hij los in de weerstand zit. Het pinnetje is de helft van het gat. Hij maakt wel contact maar ik geloof nooit dat dit origineel is. Er zit een parallel ring-condensator in, een minidiode en op een bladveertje een 50 ohm weerstand in serie met de diode. De weestand is hol en de diode moet daar invallen.

Natuurlijk de verplichte plaatjes zodat jullie kunnen meegenieten van dit stukje russische High tech anno eind jaren 70 begin 80. Er zitten SMD condensators in. Veel verzilverd, veel slordigheidjes, hele grappige onderdeeltjes die ik niet kan thuisbrengen. Kleine gouddraad boogjes die van spoor naar spoor gaan. Een minuskuul halve mm diameter klein wit knopje waar het draadje uit komt (eigenlijk een strookje van ongeveer een 0,25 mm breed en haardik) Je ziet ze met het blote oog bijna niet zitten:

http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=82&t=977&p=4267#p4267