No_Brain
"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"
Waarom zo moeilijk? Een klein printrelaisje met een kleine spoelstroom op de USB poort is meteen galvanisch gescheiden. Verder nog een motortje + voeding en 2 eindcontacten, dat is alles wat je nodig hebt.
Mja en k moet een schakelingetje maken dat het motortje de ene kant op gaat als het relais in ingeschakeld en andersom ma dat gaat me nog wel lukke 
Ma ik heb zitten speuren en de ene zegt je kan beter een opto en tor gebruike (waar ik nogsteeds niet uit ben hoe dat werkt) en andere zeggen dat je gewoon een relais met een diode in sper over de spoel moet gebruiken omdat je anders een piekspanning terug kan krijgen die je usb kan slopen.
Heb jij (of mischien iemand anders) ervaring met een relais op je usb zetten?
No_Brain
"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"
Aangezien jij niet precies weet hoe een optocoupler werkt vraag ik me af of jij je playstation sneller sloopt met het maken van een schakelingetje waar een optocoupler in zit of een schakelingetje met een relaisje erin. Ik zie het nut niet van een optocoupler in dit geval.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik zie het nut van de optocoupler zeer zeker wel in; hij kan de schakeling maken en testen zonder de playstation, en als het geheel werkt, en hij alleen 2 draden van 1 kant van de optocoupler naar de USB poort brengt, weet hij zeker dat het nagenoeg onmogelijk is om de playstation te slopen. Als er iets mis gaat, kan hooguit alles wat hij zelf gemaakt heeft, tot aan de optocoupler, stuk gaan.
@TS: heb je al datasheets van die onderdelen opgezocht? Welke typenummers hebben ze?
Kun je, van de verschillende torren, de typenummers opgeven?
De onderdelen die op de koelplaten zitten, zijn in ieder geval ook interessant. Misschien niet direct voor dit project, maar die konden nog wel eens van pas komen als je de motorregeling schakeling gaat maken, omdat de motor anders te snel loopt, bijvoorbeeld.
Dit is de schakeling die je moet gaan maken: http://www.electro-tech-online.com/attachments/micro-controllers/23387…
De nummers van jouw onderdelen komen zeer waarschijnlijk niet overeen, maar dat maakt niet uit, de functionaliteit is hetzelfde.
Beste No_Brain, het is de bedoeling om de playstation helemaal niet te slopen
Daarom heb ik dit topic gestart en ben ik niet gewoon maar wat gaan doen
Ik zou super graag willen weten wat jullie allemaal weten en heb er ook respect voor want het kan best wel ingewikkeld zijn! maar wel heel erg leuk en vooral ook interessant! Alleen kon ik me vroeger op school al lastig concentreren dus dat zal nu wel niet veel beter zijn
En ik geloof ook niet dat je zomaar verstand heb van electronica..
Sparky heel erg bedankt voor dat schema! Alleen heb ik nog 2 vraagjes.. Jij gebruikt i.p.v. een nul de aarde, oke bij mij is in theorie nul hetzelfde als aarde omdat ze in de hoofd meterkasten aan elkaar vast zitten, maar bedoel jij dan dat ik de leeds (buitenmantel zoals bij grondkabel) moet gebruiken als 'nul' i.p.v. het zwarte draadje in de usb kabel? En die 5v en aarde die jij omcirkelt heb moet ik neem ik aan van een aparte 5v trafo halen he? Owja op de torren die ik in de voeding heb kunnen vinden staat: (het zijn trouwens 2/3 verschillende maten, van klein naar groot)
- C945 P 28E (niet zeker of t een tor is, rond met 1 kant vlak)
- J211 TOP222Y 18113A
- TT2144M 2B4
Maar ik zou het ook helemaal niet erg vinde om deze gewoon bij conrad mee te bestellen
als het maar goed is! Ow en die motor regeling moet ik misschien wel maken want de playstation hoeft niet met een noodgang omhoog te komen. Ik las trouwens op deze site ook iets over een stroomdetectie dat is ook wel interessant. Mocht de lift dan vast lopen en dus het motortje teveel stroom verbruiken schakelt hij de motor uit. Maar ik ga niet teveel hooi op mn vork nemen en eerst maar het liftje zelf 
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik heb dat schema niet zelf getekend, het was simpelweg het eerste kloppende schema wat ik tegenkwam toen ik zocht op "optocoupler" en "relay".
Die aansluitingen van de USB plug komen alleen aan de linkerkant van die optocoupler, verder niet! Dat is nou juist de kracht van zo'n optocoupler; zonder elektrische verbinding tussen het linker en rechter deel van de schakeling, kun je toch informatie overbrengen. Je mag dus geen draden langs de optocoupler trekken, vanaf de 12V voeding naar de USB plug. Als je dat doet, loop je het risico de PS3 te slopen, en dan is het idee van de optocoupler ook helemaal wel. Het is namelijk helemaal niet nodig om dat te doen.
Daar aarde tekentje is gewoon de ground of "-" van je 12V voeding, die hoeft niet aan de aarde van een stopcontact of zo. De 5V die in de tekening staat, mag ook gewoon 12V worden zonder, als je die 470 ohm weerstand vervangt door een 1k exemplaar.
De C945 is een NPN tor die 60V en 150mA mag hebben. Die is prima bruikbaar. Datasheet: http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/82713/ETC/C945/++WQ524…
De TOP222Y is een PWM regelaar, daar kun je op dit moment niet veel mee. Niet weggooien natuurlijk.
Van die TT2144M kan ik geen datasheet vinden.
Zitten er niet meer verschillende transistors e.d. in? Meestal vind je ook wel een dubbele schottky diode in een TO-220 behuizing, waarschijnlijk hetzelfde formaat als de grootste transistor.
De weerstanden in die schakeling zijn overigens niet kritisch; die weerstand van 4.7k mag wel ergens tussen de 2k7 en 12k of zo zitten, en de weerstand van 470 ohm in dat schema mag tussen de 1k en 3k3 zitten. Die weerstand zul je waarschijnlijk ook wel in die voeding vinden.
Hey Sparky (om miss iemand anders?) Ik heb even wat zitten denken en doen. Ik heb een schematje gemaakt en ik hoop dat hij goed is?
Er zitten trouwens geen verschillende torren op de voeding maar hij is ook heel oud mischien daarom? Iniedergeval bestel ik alles wel gewoon bij conrad ofzo
Zo duur is dat toch niet..
Ik heb geen fouten in je schakeling aangetroffen. Ik heb wel een aantal opmerkingen:
-Uit een trafo komt geen DC, dus ik mis gelijkrichting en afvlakking in je schema.
-Die trafo levert na gelijkrichting en afvlakking en onbelast misschien een te hoge spanning voor die 555 en misschien ook wel voor je relais'. 12*wortel(2)=17, onbelast misschien wel 20. Neem dus een andere trafo, of als je die hoge spanning aandurft voor je relais' en motor kun je een 7809 gebruiken om je 555 te beschermen.
-Leds 2-6 hoeven niet allemaal parrallel met hun eigen weerstand. Je kunt ze zeker per 2 in serie zetten en waarschijnlijk 3 en misschien 4, maar dat hangt helemaal van je spanning af.
Wat voor een voeding denk jij dan dat ik het beste kan gebruiken? De motor zal maar op een laag toerental draaien..
SparkyGSX
Ik zie het nut van dat tweede relais niet echt in. Je kunt die LEDs ook parallel zetten met de spoel van K1. Als je voor K1 een relais neemt met 4 wisselcontacten of zo heb je K2 helemaal niet nodig.
Verder lijkt de tekening wel te kloppen, maar vind ik hem erg onduidelijk. Je werkt wel van links naar rechts, dat is goed, maar van boven naar beneden vind ik het niet logisch. Pull-up en pull-down weerstanden worden bijvoorbeeld bijna altijd verticaal getekend. Als je de + van de voeding horizontaal aan de bovenkant laat lopen, en de - aan de onderkant, gaat het eigenlijk vanzelf wel goed. Je kunt dan ook veel sneller en gemakkelijker foutjes spotten met diodes en transistors die verkeerd om staan en zo.
Ik zou een 12 volt voeding gebruiken of een 9 volt trafo met gelijkrichting en afvlakking, let dan wel op dat de voedingsspanning niet hoger komt dan 16 volt, want dat vind de 555 niet leuk.
[Bericht gewijzigd door critiacrof op (67%)]
als ik het goed begrijp kan ik dan een trafo van 9v gelijkrichten en afvlakken 9* wortel 2 = 12,7v dan gaat het wel goed toch of heb ik dat mis?
Okeej bedankt man 
Er gaat trouwens wel een beetje spanning van af door de diodes in de gelijkrichtbrug, maar dat geeft niet zoveel. Mooi ontwerp(of is dat gekopieerd?)!
[Bericht gewijzigd door critiacrof op (14%)]
Dat ding heb ik niet zelf gemaakt. Die is eigenlijk voor motoren. Voor de rest heb ik het wel zelf verzonnen jah 
Ik heb trouwens het schema aangepast.. Ik hoop dat hij zo wat duidelijker is 
[Bericht gewijzigd door DarkRaver op (49%)]
SparkyGSX
Dat ziet er al een stuk beter uit. Nog niet helemaal perfect, maar dit is al redelijk goed leesbaar.
Je hebt wel stiekem T2 omgedraaid, die zit nu verkeerd om.
mooi idee met de schaarlift.
Die bewegen echter niet meer dan ongeveer 38 cm, kan je dat (mechanische ?) eenvoudige verhogen ?
(antwoord zal wel weer poepsimpel zijn maar je moet er opkomen)
Ik heb nu de bovenkant van de lift eraf gehaald en dan gaat de lift van 8cm naar 42,5cm. Dus in totaal beweegt hij 34,5 cm. Naar komt nog een plaatje op en dan nog het plexiglas dan zit ik op 33,5 ongeveer. De playstation zelf is 32cm dus heb ik nog 1,5 cm over voor iets wat het geheel af moet gaan dekken waar ik nog niet over uit ben. Het makkelijkste is aan de achterkant een scharnier en dat de playstation het weg duwt en dat het weer terug valt als ie naar beneden gaat. Het mooiste zou zijn een dun plaatje wat binnenin de kast weg schuift maar dan moet de lift ook vertraagt worden als ie omhoog gaat en de 'deksel' moet dan vertraagt worden als ie naar beneden gaat.. Moet ik nog ff over denken 
In principe zou je hem wel kunnen verlengen denk ik. Dan zou je eigenlijk de bovenste plaat er ook af moeten halen en dan nog 2 kruizen hier bovenop moeten zetten die dan eigenlijk hetzelfde doen als de onderste. Ik denk wel dat je dan de lengte van de armen even lang moet zijn als ze nu zijn. En natuurlijk zal hij dan ingeklapt wat hoger uitkomen. Ook moet je dan wel iets van lagers tussen de koppeling van de kruizen maken want ze moeten natuurlijk vrij van elkaar kunnen draaien en het moet natuurlijk niet te zwaar gaan. 
Die T2 had ik expres ff omgedraaid Sparky.. Kwou ff kijke of je nog goed op zat te letten haha
Nee bedankt dat je het nog ff heb gezegt want jij ziet dat in 1 opslag en ik zou het waarschijnlijk verkeerd aansluiten 
Owja ik zat te denken he.. Ik heb geen flauw idee hoe zwaar mn motor moet zijn. Die ik gevonden heb ik een krachtige 12vdc 6A. Nou zal hij nooit voluit staan de draaien. Hij heeft ff wat koppel nodig om over het dooie punt aan de onderkant heen te komen maar voor de rest dan ik het met 2 vingers nog best makkelijk omhoog draaien.. Gaat die motor dan wel echt 6A trekken? Is het eigelijk zo dat in de motor regeling ik de snelheid van de motor aanpas door de weerstand te verhogen? Als dat zo is gaat de stroom dan niet omlaag als je de weerstand verhoogt of gaat dan alleen de stroom over de motor omlaag en blijft de totaal stroom gelijk? Dat zal t wel zijn.. Is er mischien een manier (niet al te omslachtig
) om een beetje te berekenen hoe krachtig de motor moet wezen?
Of is er een manier om de trek kracht van een motor in kg te berekenen?
Uhhh... Ik weet niet of iemand hier verstand van heeft en mij kan zeggen of ik het zo goed doe.. Het schroefdraad heeft 70 ringen en ik heb nagenoeg alle ruimte nodig. Als ik daar een tandwiel op zet met een buitendiameter van 57mm dan moet dit tandwiel toch een afstand afleggen van 70 x 57mm = 3990mm. Als ik de lift in ong. 5 sec omhoog wil hebben dan moet hij toch in 1 sec. 3990 / 5 = 798mm afleggen? Als er dan op de motor een tandwiel zit met een buitendiameter van 25mm dan moet dit tandwiel toch 798 / 25 = 31,92 omw/sec maken? als ik dat keer 60 doe zit ik op 1915 omw/min en het nominaal toerental voor de motor die ik had gevonden is 2000 omw/min 
met die schaarkrikken voor auto's en caravans krieken ze 150 kg en meer op, kost ook niet zo duur
kijk maar bijvoorbeeld eens:
manueel tot 3 ton tot 60 cm
http://www.keeman.be/ProduktLijst.php?Cat=9&Type=014
http://www.hmk.nl/view_product.php?database=auto_acc&productID=196…
1000 kg 15 - 35 cm
Op 5 juli 2009 19:56:29 schreef DarkRaver:
Dit is leuk! ik leer een hoopecht bedankt iedereen voor hun goede ideeen! Hier is trouwens een beetje het idee van de lift zelf:
Even een klein vraagje tussendoor. Waar kun je van deze kleine liftjes halen? Ik zoek er namelijk eentje voor m'n motor.
SparkyGSX
De uitkomst is goed, de methode niet helemaal. Behalve dat het een beetje ongebruikelijk is om met de afgelegde afstand te rekenen, is dat op zich niet fout, en in sommige gevallen ook wel handiger. Je bent alleen wel gaan rekeningen met de diameter van de tandwielen, niet met de omtrek, dus je zit er bij beide tandwielen een factor Pi naast. Omdat die tegen elkaar wegvallen, is de uitkomst nog wel goed.
Het uitrekenen van de lineaire kracht is wat lastiger, ook omdat deze niet constant is gedurende de beweging. Weet je het nominale koppel van die motor?
Als we even uitgaan van 12V en 6A, dus 72W, en 2000 toeren per minuut, zou dat op 72 / ( 2000 / ( 60 * 2 * Pi ) ) = 0.34Nm uitkomen. (toerental omrekenen naar hoeksnelheid, vermogen hierdoor delen).
Dit is echter wel bij 2000 toeren en met 100% rendement. Het rendement zal natuurlijk lager zijn, maar daar staat tegenover dat de motor vanuit stilstand meer koppel zal kunnen leveren.
Zonder meer informatie is het niet echt uit te rekenen, maar mijn gevoel zegt dat die motor ruimschoots sterk genoeg zal zijn.
Misschien een loze opmerking, maar waarom ga je een sensor over je led bouwen en niet gewoon de current in je netsnoer meten.
Op het moment dat je ps3 aan gaat neemt de current toe en zul je de ps3 omhoog moeten heisen.
Neemt de current weer af dan laat je hem weer zakken. Heb je wel een printje voor nodig, maar het is een voordeel dat je nu niet je ps3 hoeft open te slopen.
SparkyGSX
Er waren al andere opties genoemd om de PS3 niet te hoeven openen, maar dat vond de TS geen probleem. Een netslaaf schakeling is inderdaad ook wel een goed idee, dan kun je er elk willekeurig apparaat op zetten. Voor een netslaaf heb je natuurlijk wel weer een schakeling nodig die toch wel een stuk ingewikkelder is dan een optocoupler met een transistortje en een paar weerstandjes.