Ik ben een newby wat betreft met electronica. Ik ben zelf monteur sterkstroom installaties maar vind het wel leuk af en toe te knutselen. Nou heb ik iets bedacht maar ik heb daar iets van een printplaatje voor nodig. Mijn idee is het volgende. Ik heb een playstation 3 en ik wil daar graag een liftje voor maken zodat hij uit mijn tv-meubel komt zetten zodra ik de playstation aan zet en weer naar beneden gaat als ik hem uit zet. Er zit een groene led op wanneer hij aan gaat een een rode als de ps3 uit staat. Ik dacht zelf om een klein relais over het groene lampje te plaatsen zodat ik een potentiaal vrij contactje maak die gesloten is als de ps3 aan staat en open is als hij uit staat. Nou zou het natuurlijk wel heel makkelijk en mischien wel noodzakelijk zijn dat ik de snelheid en de looptijd van het motortje allebei aan kan passen met potentiometertjes. Ook zou ik een voet van plexiglas willen maken met daarin blauwe leds zodat de ps3 van onder verlicht wordt. Mischien is het mogelijk deze leds ook via de printplaat aan te sturen? Zoals gezegt heb ik hier niet heel veel verstand van dus mischien zijn er wel veel beter manieren en ik zou ze graag horen! 
benleentje
Golden Member
Ik heb ook wel eens van die liftjes gemaakt. Heb daar nooit een printje voor gebruikt. Heb daar 3 relais voor gebruikt en een zware 3 fase motor. Maar ik moest een TV plus opbouw en dekplank omhoog duwen. Alles bij elkaar meer dan 80kg.
Ik gebruikte 1 relais voor de stuurstroom en 2 relais voor de motor elk voor 1 richting. Elk hoofd relais werd gestopt door een eindschakelaar.
In jouw geval heb je mischien een kleinprintje nodig maar dat kan gewoon gaatjes print zijn. Je hebt een solid state relais nodig met een gewone is het moeilijker. De ingang van de solidstate relais kan je aansluiten op de led van de playstation.
Maar voordat je de playstation ombouwt met de solidstate relais maak eest maar eens de lift zelf dat is nog een hele lastige klus.
Ik zat te denken aan een mini liftje voor een motorfiets (een kleine krik zeg maar). Oke ze kunnen wel veel meer gewicht optillen dan mijn playstation (350kg en mijn ps3 is zo'n 5kg) maar je moet ze omhoog draaien met een moment sleutel dus als ik daar mijn motor aan bevestig dan heb ik een lift die van 8cm naar 38cm gaat
En aangezien ik geen motorfiets op ga tillen heb ik ook geen 3-fase motor nodig
De metalen plaat kan ik zelf wel bewerken zodat ik er mijn playstation op kan bevestigen.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
WilToyo
Maak me niet gek, ik ben al gek.
Voor zo'n lift kun je gebruik maken van een katrol.
Aan de bovenkant van je meubel (aan de binnenzijde uiteraard) hang je 2 katrollen aan weerszijden van het gat in je meubel. Op de bodem twee motoren met een (staal)kabel, kabels door de katrollen en aan de drager (onderkant) van de Playstation.
Op die manier heb je een niet al te zware motor nodig en elektronica heb je eigenlijk niet nodig. Alleen een paar relais en wat eindschakelaars.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Het kan inderdaad met draadstangen, en die kun je weer gezamenlijk aandrijven door ze te koppelen met een ketting of tandriem, maar zo'n schaarlift lijkt me ook wel een mooie oplossing, en vooral lekker simpel.
Het lastige van katrollen en kabels is dat het platform niet perse recht omhoog zal gaan. Je zult dan iets moeten maken om ervoor te zorgen dat het ding recht blijft.
Een relais over die LED gaat waarschijnlijk niet werken, maar een optocoupler wel, als je de originele LED los maakt. Wat je ook zou kunnen doen, als je de PS3 niet wilt opereren, is een fototransistor voor die LED zetten, en afschermen van omgevingslicht.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (15%)]
Ik heb al even zitten kijken en denken en zo'n schaarlift leek mij ook de mooiste en vooral ook de makkelijkste oplossing inderdaad 
Ik zie er niet heel er tegenop om de led los te halen. Het zal waarschijnlijk wel smd zijn maar daar heb ik heb op de controllers ook blauwe smd leds gemaakt i.p.v. rode. Het liefst zou ik dan wel de optocoupler in plaats van de rode led willen zetten die aan gaat als de ps3 uit staat. Aangezien ik hem zo 'origineel' mogelijk wil houden en de rode led staat dan toch aan als hij in de kast zit.
WilToyo
Maak me niet gek, ik ben al gek.
Op 27 juni 2009 12:13:03 schreef SparkyGSX:Het lastige van katrollen en kabels is dat het platform niet perse recht omhoog zal gaan. Je zult dan iets moeten maken om ervoor te zorgen dat het ding recht blijft.
Niks lastigs aan, vier latjes die rechtopstaan waar de ps3 of whatever in hangt is voldoende. Daar hoef je echt geen timmerman voor te zijn om dat te maken.
Als ik nou die optocoupler 2 relais laat schakelen met ieder 2 schakel contacten. Dan gebruik ik van de ene de 2 NO contacten en van de andere de 2 NC contacten en daarmee draai ik de polen van de motor om. Als ik dan 2 eindschakelaars plaats in de voet van de lift waarvan de ene de + van het NO en de ander de + van het NC contact schakel dan ben ik er of niet? of praat ik nu heel raar 
Switching Power
Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP
Waarom aansluiten op het groene ledje, de usb poorten geven 5V als de playstation aan staat daar kan je dan meteen het relais mee voeden 
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Gadget_inc
RoboticPro
Voor ICT Problemen of Webdesign mail me;) http://www.briansservice.nl
en als je nou de usb een opto aanlaatzetten en die opto schakeld het relais weer?
kun je gewoon aparte voeding voor je liftje maken;)
Op 27 juni 2009 23:09:46 schreef Gadget_inc:
USB poorten kunnen max 500ma leveren.
En pas na enumeratie, anders houdt het met 100mA op (USB2.0).
Maar het is helemaal geen voedingspoort. En sommige moederbordjes laten meer dan 500mA toe zonder begrenzing, wat rook kan opleveren.
Uhh ja rook uit mn playstation is niet echt waar ik naar opweg ben
Ik was zoiezo wel van plan om een aparte voeding van 12V dc te gebruiken voor het liftje. Maar heeft iemand een idee welke optocoupler ik het best kan gebruiken als ik hem op mijn usb poort aan wil sluiten? Iniedergeval al bedankt iedereen voor de goede ideeen! 
Waarom zou het omhoog en naar beneden signaal uit je playstation willen halen? Je maakt je liftje met twee relais en twee eindschakelaars en een druktoets om de lift te bedienen. In de bovenste stand de eindschakelaar de playstation aan laten zetten. Ook lekker milieuvriendelijk als de playstation niet gebruikt wordt is die ook werkelijk uit.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Hoe wil je de playstation eigenlijk aan zetten als de lift naar beneden is? Kun je dat met de controller doen of zo?
Wat voor optocoupler je precies gebruikt, maar weinig uit, aangezien je geen eisen hebt voor de snelheid of zo. Waarschijnlijk zul je er toch een torretje achter moeten hangen om een mechanisch relais te kunnen schakelen.
Als je toevallig nog een oude computervoeding hebt liggen, kun je daar waarschijnlijk wel een geschikte optocoupler uit slopen. Met een beetje mazzel vind je ook nog een leuke tor om het relais mee te schakelen, en anders kun je ook de FET gebruiken die er in zit. Ook de blusdiode kun je daar vinden.
Oude computervoedingen zijn best handig voor onderdelen.
De playstation zet je aan door een knop op de controller. Dus de playstation zal altijd op standby moeten staan
Natuurlijk is het makkelijker als ik de lift apart bedien maar ik vind het leuker als hij reageert op de playstation zelf 
Waarom niet een knopje naast de lift?
Al druk je daar op gaat je playstation aan, en het liftje gaat omhoog.
Als ik de voeding van de playstation schakel zal ik de playstation zelf altijd nog aan moeten zetten op de playstation zelf of met de controller. Een knop naast de lift zou trouwens niet kunnen omdat ik deze in de kast ga inbouwen en wegwerken
Ik heb er gewoon mijn zinnen op gezet om het met het aan en uitgaan van de playstation mee te te laten gaan
Die oude pc voeding heb ik trouwens wel alleen ik heb niet zoveel verstand van torren en zo maar ik ga het is uitpluizen en een schemaatje zoeken
iniedergeval bedankt voor de tip!
Boudie
Vervangen DOOR.
Hey Sparky! Ik heb die voeding gesloopt
Ik denk dat ik gevonden heb wat je zei.. Opto (klein rechthoekig en aan weerskanten 2 pennetjes) tor (klein rond en aan 1 kant vlak, 3 pennetjes aan de onderkant) en een diode (soort zwarte weerstand met aan 1 kant een licht streepje) maar ik zal je eerlijk zeggen dat ik niet weet wat ik ermee moet en of het wel goed is..