Ik ben een newby wat betreft met electronica. Ik ben zelf monteur sterkstroom installaties maar vind het wel leuk af en toe te knutselen. Nou heb ik iets bedacht maar ik heb daar iets van een printplaatje voor nodig. Mijn idee is het volgende. Ik heb een playstation 3 en ik wil daar graag een liftje voor maken zodat hij uit mijn tv-meubel komt zetten zodra ik de playstation aan zet en weer naar beneden gaat als ik hem uit zet. Er zit een groene led op wanneer hij aan gaat een een rode als de ps3 uit staat. Ik dacht zelf om een klein relais over het groene lampje te plaatsen zodat ik een potentiaal vrij contactje maak die gesloten is als de ps3 aan staat en open is als hij uit staat. Nou zou het natuurlijk wel heel makkelijk en mischien wel noodzakelijk zijn dat ik de snelheid en de looptijd van het motortje allebei aan kan passen met potentiometertjes. Ook zou ik een voet van plexiglas willen maken met daarin blauwe leds zodat de ps3 van onder verlicht wordt. Mischien is het mogelijk deze leds ook via de printplaat aan te sturen? Zoals gezegt heb ik hier niet heel veel verstand van dus mischien zijn er wel veel beter manieren en ik zou ze graag horen! 
benleentje
Golden Member
Ik heb ook wel eens van die liftjes gemaakt. Heb daar nooit een printje voor gebruikt. Heb daar 3 relais voor gebruikt en een zware 3 fase motor. Maar ik moest een TV plus opbouw en dekplank omhoog duwen. Alles bij elkaar meer dan 80kg.
Ik gebruikte 1 relais voor de stuurstroom en 2 relais voor de motor elk voor 1 richting. Elk hoofd relais werd gestopt door een eindschakelaar.
In jouw geval heb je mischien een kleinprintje nodig maar dat kan gewoon gaatjes print zijn. Je hebt een solid state relais nodig met een gewone is het moeilijker. De ingang van de solidstate relais kan je aansluiten op de led van de playstation.
Maar voordat je de playstation ombouwt met de solidstate relais maak eest maar eens de lift zelf dat is nog een hele lastige klus.