Niet direct eigen fouten nu (die komen nog wel), maar leuke dingen die ik anderen heb aangedaan of heb zien gebeuren.
Omstreeks 1975 werkte ik bij de reparatiedienst van een grote audio/video/witgoed keten in Rotterdam. De tech dienst zat in een zijstraat van de Zwartjan straat. De straat uitlopen en je stond bij Van Embden binnen (deze electronicawinkel bestaat ook helaas niet meer, was er toen dagelijks kind aan huis).
Er was een hulpje op onze TD die ook wel wat wilde leren (Fred heette hij geloof ik). Een radio (buizen) had geen ontvangst, eindtrap werkte. MF was defect. Er zaten van die aluminium capaciteit lucht-toltrimmertjes in. "Probeer die eens wat te verstellen, kijken of het MF daar op reageert" zeg ik tegen hem.
Voordat ik het weet pakt ie met zn blote vingers die luchttrimmer beet. Tja... daar stond wel ongeveer 300V DC over.
Ook heb ik hem wel eens naar Van Embden gestuurd om MF olie te halen, om de ontvangst van een radio te verbeteren.
Ik zag de boys van Van Embden in gedachten al staan (ze kenden onze tech dienst bezetting natuurlijk van haver tot gort).
Komt ie terug met een literfles van één of andere olie. Van Embden was de de lachende 3de.
De buitendienst bracht regelmatig defecte TV's naar binnen. Deze werden dan op de TD gerepareerd. Wat iedere TV technieker deed als hij een TV aanzette (zat na verloop van tijd in de genen) was over de TV heenhangen en naar binnen kijken om te zien hoe de gloeidraden opstarten.
De TV technieker die de TV binnenbracht moest ook altijd zijn accoord geven op de reparatie voordat hij deze terugbracht.
Zo ook die keer, Kees had in de namiddag zn akkoord gegeven en zou de volgende dag de TV terugbrengen. Wat Kees niet wist is dat we nadien een 100W gloeilamp er in hadden gehangen. Bij het terugplaatsen van de TV deed hij de gebruikelijke procedure om er overheen te hangen en aanzetten... Hij schrok zich rot.
Wordt vervolgt.
TonHek