Wounded in Action Part 4.

Dit topic is gesloten

Niet direct eigen fouten nu (die komen nog wel), maar leuke dingen die ik anderen heb aangedaan of heb zien gebeuren.
Omstreeks 1975 werkte ik bij de reparatiedienst van een grote audio/video/witgoed keten in Rotterdam. De tech dienst zat in een zijstraat van de Zwartjan straat. De straat uitlopen en je stond bij Van Embden binnen (deze electronicawinkel bestaat ook helaas niet meer, was er toen dagelijks kind aan huis).

Er was een hulpje op onze TD die ook wel wat wilde leren (Fred heette hij geloof ik). Een radio (buizen) had geen ontvangst, eindtrap werkte. MF was defect. Er zaten van die aluminium capaciteit lucht-toltrimmertjes in. "Probeer die eens wat te verstellen, kijken of het MF daar op reageert" zeg ik tegen hem.
Voordat ik het weet pakt ie met zn blote vingers die luchttrimmer beet. Tja... daar stond wel ongeveer 300V DC over.

Ook heb ik hem wel eens naar Van Embden gestuurd om MF olie te halen, om de ontvangst van een radio te verbeteren.
Ik zag de boys van Van Embden in gedachten al staan (ze kenden onze tech dienst bezetting natuurlijk van haver tot gort).
Komt ie terug met een literfles van één of andere olie. Van Embden was de de lachende 3de.

De buitendienst bracht regelmatig defecte TV's naar binnen. Deze werden dan op de TD gerepareerd. Wat iedere TV technieker deed als hij een TV aanzette (zat na verloop van tijd in de genen) was over de TV heenhangen en naar binnen kijken om te zien hoe de gloeidraden opstarten.
De TV technieker die de TV binnenbracht moest ook altijd zijn accoord geven op de reparatie voordat hij deze terugbracht.
Zo ook die keer, Kees had in de namiddag zn akkoord gegeven en zou de volgende dag de TV terugbrengen. Wat Kees niet wist is dat we nadien een 100W gloeilamp er in hadden gehangen. Bij het terugplaatsen van de TV deed hij de gebruikelijke procedure om er overheen te hangen en aanzetten... Hij schrok zich rot.

Wordt vervolgt.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

In de categorie ff snel..

Bij een tante wat werkzaamheden aan het doen. Ik wilde even met de multimeter (goedkoop modelletje)checken of er op een stopcontact ook daadwerkelijk spanning stond (oud huis).

Jammer dat op de multimeter de snoeren nog in de max 10 amp meetgaten zaten.

Gevolg vonken, zwarte meetpennen, stop eruit en lichte schrik.
Multimeter werkt overigens nog.

Met vriendelijke groet, Rob

Ik was een oud fotocameraatje (met een filmrolletje nog) aan het slopen. Zat het batterijtje nog in voor de flitser. Op gegeven moment de hoogspanning geraakt met mijn vingers, hnnnnnnnnnnnng !!!!!!! Gelijk in de kliko gemikt, de rotzak.

pa3gws

Golden Member

Op 26 januari 2016 08:34:38 schreef Hubie:
@pa3gws:Vorige week 58 geworden,zal het begin van dementie nu al zijn intrede hebben gedaan ? ;-)

Dat zal toch wel niet want deze jongen gaat in de zomer naar de 60.
En heb er voor zover ik weet nog geen last van.
Maar dat kan ik beter aan mijn omgeving vragen. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Jinny

Golden Member

Uit een oud topic,

S'avond voor het slapen nog een beetje prutsen met ictjes, er 1tje laten vallen lang m'n bureau die langs m'n bed staat. En er dan 's morgens met m'n lampe voeten op gaan staat (prikt nogal)

Ik lees dit voor aan mijn oudste zoon (18 jaar) waarna ik die jongen ineens bijna kan reanimeren, denkt in beeldjes tijdens het nemen van een slok thee....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
evdweele

Overleden

Voor de gevallen dat ik net een slok koffie heb genomen en ik zulke verhalen op het beeldscherm lees heb ik ruitenwissers op het beeldscherm gemonteerd :D ;)

En om het on topic te houden:
Er liep een keer iemand bij mij de werkplaats binnen die vroeg "Zou je eens naar het strijkijzer van mijn vrouw kunnen kijken? Het doet het niet meer".
Ik bekeek het strijkijzer en het snoer. Niets bijzonders aan te zien.
Ik steek de stekker in het stopcontact... een lichtflits, een doffe dreun en de werkplaats in het donker.
Hevig geschrokken deinsde de man achteruit en vroeg nogal benauwd "Er is je toch niets overkomen?"
Ik was nauwelijks geschrokken, maar de hand waarmee ik de stekker in had gestoken was wel helemaal zwart :-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Jinny

Golden Member

Mijn werkplaatsje is voorzien van een aparte aardlekloze 16 Amp afgezekerde wcd waarbij boven de wcd een kastje zit met een 4 Amp exemplaar met een hoofdschakelaar parallel.
Hoofdschakelaar normaal uit, afgezekerd met 4 Amp.
Mocht dat te kort zijn, hoofdschakelaar om en 16 Amp....
Noodknop in de buurt waarmee nagenoeg alles (behalve het licht) spanningsloos gemaakt kan worden...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

heb ik op t werk ook zo gemaakt. automaat B10 A met een serielamp 105W in serie met een overbrugging voor de serielamp. is het vermogen al hoger als die 10A dan heb ik de serielamp voor de hele werkbank nog, 3000W halogeen. deze staat wel standaard overbrugd.

sinds dat zo is gemaakt, is de 16A krachtgroep waar de werkplaats opzit er niet meer uitgegaan.

collega's hebben er eens hun verstand op staan verkijken toen ze de compressor in het verkeerde wcd staken met de 3000W serielamp overbrugging op uit. toen ging er veel licht ineens branden :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hubie

Special Member

Ik had al wat radio's en andere dingen gebouwd uit het boek'Jongens Radio' met goed resultaat en kon al aardig solderen maar printplaten hadden de toekomst(gedrukte bedrading noemde ze het toen)
Op de fiets naar Dordt en een bouwpakketje gekocht met print voor een 3 Watt versterkertje met een paartje AC187\AC188 als eindtrap.
Het kwam niet in mij op om de printsporen even op te schuren voor het solderen.
Het solderen ging dus zeer moeizaam.
Uit de wijze lessen van Dr.Blan wist ik:Nooit,never,ever soldeervet of S39 gebruiken.
Ik dacht Dr.Blan kan het rambam krijgen,ik neem gewoon een beetje S39 en dat verdun ik met water dan kan het geen kwaad.
Versterkertje in elkaar gesoldeerd en een voeding gemaakt.
Ik had nog een mooie ovale dubbelconus speaker uit een gesloopte TV.
Alles in een kastje gebouwd en spelen maar.
Na een week of 2 begon de versterker rare kuren te vertonen.
Printje eruit gehaald,alle printsporen waren bedekt met een soort mini broccoli of waren compleet opgelost ;-)
Edit\Jong en eigenwijs,maar wel een 'leermomentje' ;-)

De broccoli is typerend en herkenbaar :-)
Net als met spruitjes, als je ze maar lekker kunt maken!

evdweele

Overleden

Dat is een lumineus idee! Laatst had ik brocolli moeten meenemen voor het avondeten. Glad vergeten.
S39 staat nog wel in de kelder en printplaat heb ik ook nog voldoende :D

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ik was een oud fotocameraatje (met een filmrolletje nog) aan het slopen. Zat het batterijtje nog in voor de flitser. Op gegeven moment de hoogspanning geraakt met mijn vingers, hnnnnnnnnnnnng !!!!!!!

Daar kan mijn mama ook over meespreken ;-) Vroeger, toen ik nog op de middelbare school zat ging ik regelmatig langs een fotowinkel om wegwerpcamera's met flits op te halen. Die werden anders weggegooid. Gebruikte b.v. de batterijen op nieuw. Een keer was mama boos over al die electronica door over mij buro slingerde en begon allerlei spullen in een doos te doen. En natuurlijk lag daar zo'n printje van wegwerpcamera. Ik zei, pas op, die print niet aanraken maar het was te laat.
Sindsdien vroeg ze van elke print of ze die veilig kon aanraken ;-) Ik heb in het begin ook wel eens zo'n schok gehad.
Of: wij woonde vroeger in de bossen op een oude boerderij. We hadden ook 2 pony's thuis. Er kwamen ooit vriendjes logeren "uit de stad" En ze dachten dat het grappig was om tegen het schrikdraad te gaan plassen..... Ze geprobeerd uit te leggen dat niet handig was maar die "stadse" wilde me niet geloven. Daarna wel ;-) Ik was toen al aan het "prutsen" met electronica (was een jaar of 6) en wist heel goed dat water elektriciteit geleidde.

Lambiek

Special Member

Op 31 januari 2016 23:17:33 schreef brains:
Er kwamen ooit vriendjes logeren "uit de stad" En ze dachten dat het grappig was om tegen het schrikdraad te gaan plassen.....

(was een jaar of 6) en wist heel goed dat water elektriciteit geleidde.

Water valt op zich wel mee, maar in urine zitten zouten en die zorgen ervoor dat de geleiding stukken beter wordt. >:)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De 750v van een 3e rail is wel wat anders dan de 5000-25.000v op een schrikdraadapparaat :P

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Tidak Ada

Golden Member

Zoals mij al bekend was (urologisch verleden) eindigt een zeikstraal in druppels, dus geen direct contact :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Er is anecdotisch bewijs dat er onder bepaalde omstandigheden toch "iets" gebeurt. De: "je krijgt een schok van het tegen de schrikdraad plassen" kan je ook als myth beschouwen.

Mythbusters is leuk omdat ze regelmatig "doorzetten" totdat het WEL ontploft. Maar hun conclusies zijn wetenschappelijk niet altijd even verantwoord.

Aannemende dat je als lage-landen-inwoner gewoon kan zwemmen, kan jij zwemmen in zwembadwater? Zeewater? Dode-zeewater? En in <iets-met-een-rho-van-0.9> ? De "water" varianten hebben oplopende dichtheid. Essentieel om te kunnen zwemmen is dat het overgrote deel van je gewicht door de archmedes-kracht wordt opgeheven. Heeft het medium waar je in zwemt maar een rho van 0.9, dan moet je zo'n 10% van je lichaamsgewicht aan opwaartse kracht zien te verkrijgen met actieve zwembewegingen. Een hoofd (+/- 8kg) boven water houden is niet triviaal voor iemand die niet heeft leren watertrappelen. Doe daar eens 7-8kg bij doordat je die opwaartse kracht mist door de verminderde opwaarse kracht van het "water", en je kan het shudden! je gaat gegarandeerd koppie onder.

Meng 10% (volumeprocenten) kleine luchtbelletjes met water en je hebt effectief een medium met een rho van ongeveer 0.9. Zwemmen, watertrappelen, drijven worden allemaal onmogelijk. In de Bermuda-driehoek laat de bodem zo nu en dan grote hoeveelheden gas los. Kleine belletjes die vanaf beneden zich met het water mengen. Ook een boot drijft dan beroerd. Geen ziel die het na kan vertellen.

Waarom dat verhaal? De mythbusters hebben tot tweemaal toe een halfzachte poging gewaagd om zoiets te reproduceren en zijn daar niet in geslaagd. Keiharde natuurkunde voorspelt dat het effect ZEKER werkelijkheid is. Maar ondanks "imposante" apparatuur die ze hadden gebruikt, was het onvoldoende om een voor hun meetbaar effect te hebben. "Myth busted".... My ass.

Hier hetzelfde. De druppeltjes zullen de stroom makkelijk onderbreken. Maar onder "uitzonderlijke" omstandigheden zal het allicht gebeuren dat er wel een geleidend pad onstaat en je een tik krijgt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Hoogspanning gaat ook door lucht, dus ook wel door de lucht tussen de druppeltjes zit ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Tidak Ada

Golden Member

Hangt er van af hoe lang de druppeltjes 'keten' is.
Als de afstand tussen de druppeltjes 3mm is, heb je bij 10 druppeltjes al een gap die equivalent is aan 30 mm. Wat is daarbij de overslagspanning?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Op 1 februari 2016 12:48:43 schreef rew:
Meng 10% (volumeprocenten) kleine luchtbelletjes met water en je hebt effectief een medium met een rho van ongeveer 0.9. Zwemmen, watertrappelen, drijven worden allemaal onmogelijk. In de Bermuda-driehoek laat de bodem zo nu en dan grote hoeveelheden gas los. Kleine belletjes die vanaf beneden zich met het water mengen. Ook een boot drijft dan beroerd. Geen ziel die het na kan vertellen.

Waarom dat verhaal? De mythbusters hebben tot tweemaal toe een halfzachte poging gewaagd om zoiets te reproduceren en zijn daar niet in geslaagd. Keiharde natuurkunde voorspelt dat het effect ZEKER werkelijkheid is. Maar ondanks "imposante" apparatuur die ze hadden gebruikt, was het onvoldoende om een voor hun meetbaar effect te hebben. "Myth busted".... My ass..

Is dat echt zo? De gasbellen komen van de bodem van de oceaan en stijgen op. Deze slepen een waterstroom mee omhoog. Ik kan me voorstellen dat het verlies aan draagkracht ivm verminderde ρ (vrijwel) geheel gecompenseerd wordt door de kracht van de omhooggaande waterstroom.

Nee, je zinkt als een baksteen. Bovendien: Zit je inderdaad op het oppervlak, dan kan die "meegesleurde" hoeveelheid water nergens heen. Tuurlijk, doordat je zeg 1km lagere-rho-water onder je hebt, zal het waterniveau 100m hoger zijn. Daar zit je dan, ofwel op het oppervlak waar het water zijwaarts wegmoet of ineens 100m onder het oppervlak! Not fun! OK. Het wordt inderdaad 1 grote bruisende dynamische omgeving. Maar als het puntje bij het paaltje komt blijkt archimedes nog voor een groot gedeelte gewoon op te gaan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik kan je uit ondervinding vertellen dat je een schok krijgt. In 100% van de gevallen? Dat weet ik niet, in ieder geval was één keer genoeg om het niet opnieuw te proberen.

Aan de non-believers; rits open en zelf proberen! :-)

Wegens regenbuitje was ik wat nat geworden. Ook m'n portemonnay. Dus die te drogen gelegd, op de BLDC+prop die in een bescherm-kooi zitten omdat ik met een ESC bezig ben. ESC gewoon op stroom sturing, 10A door de motor en alles blaast lekker droog....

Anyway, even later wat nieuwe PBCtjes gemaakt en uiteindelijk is de tijd daar om even "op vermogen" te testen.

http://prive.bitwizard.nl/postbankcard.jpg

Het ding heeft m'n portemonnay gepakt, de postbank-card er uitgehaald en die vervolgens opgegeten. Ik mis nog een paar stukjes.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit topic is gesloten