Wounded in Action Part 4.

Dit topic is gesloten

@KIF: adereindhulzen zijn in verschillende lengtes te koop; op het werk zwerven er nog wat van 25mm lang (ooit verkeerd besteld door iemand die dat ook niet wist). Bij de steeklas met de bruine draden kun je wel zien dat deze in ieder geval te kort zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
vergeten

Golden Member

Op 9 juni 2017 18:21:14 schreef Shiptronic:
Ik stoor me het meest aan de zwarte kabel aan de linker kant. Daar had de wartel boven moeten zitten zodat de kabel rechtdoor de doos inloopt.

Zal wel een kwestie zijn geweest van "verkeerde breekpoortje eruit gebroken" zeker erg slordig :-)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Enkele maanden geleden heb ik eens een 10W ledlamp in gloeilampvorm gekocht.
Gisteren gaf ze de geest en ik was het aankoopticket kwijt dus deze maar eens opengedaan om te zien waarom die defect is gegaan.

Er was een led te zien met een zwart puntje binnenin en die led was bij het meten ook defect.
Wat opviel was dat het alu-plaatje aan de ene kant niet meer tegen de koeling zat, ze hebben vergeten een van de vijsjes aan te spannen en dat zal ook de oorzaak geweest zijn van het defect, onvoldoende koeling, want dat plaatje krijgt heel warm zelfs met koelplaat erop geplakt.

Daarna wat opgezocht, de switcher is een BP2832A, de totale spanningsval over de leds zo'n 27 x 3V3 = 89V en de stroom is +-100mA en staan allemaal in serie.
Dit laatste heb ik niet gemeten maar uitgerekend adv de datasheet.
Stroommeetweerstand is zo'n 2R9 (3 + 150ohm parallel)

Het ledje werd overbrugd om te proberen en alles werkte terug omdat de leds stroomgestuurd zijn komt het niet op een led, zolang de spanningsval over de leds boven de 15V is volgens de datasheet.

De leds zijn zeer fel, je kun er niet in kijken.

Het blijkt dus een fabricagefout te zijn maar deze module zal wel eens van pas komen voor een of ander projectje.

LDmicro user.

Ik heb een printje met een kortsluiting. Gewoon weggooien is het meest economisch, maar ik wil weten waar het zit zodat we straks niet met tientallen zitten met dezelfde kortsluiting ofzoeits.

Ik heb de stroom zitten volgen, en kan het probleem maar niet vinden. Op een gegeven moment is het dan "labvoeding op 10A, spanning op laag (2V)" en kijken wat er doorbrand....

Voor de "1A en traceren waar de spanningsval zit" was SWD-1 een makkelijk punt om de "lage spanning" aan te bieden.... Voor 10A was dat dunne draadje toch iets aan de dunne kant. Ik heb niet gekeken of ie de 10A gehaald heeft: Ik heb hem losgehaald toen ik rook dat het niet goed ging.

Daarna vanaf "L2" (ook 3.3V) naar GND 10A zitten duwen en dan gebeurt er niets. Gewoon 10A door m'n printje. Zucht.

Voor degenen die mee willen puzzelen. De normale 3.3V aansluiting is vanaf de regeleaar, naar L2/C27 (analoge VDD), naar rechts naar C3, dan op de achterkant met een T-figuur naar de C2/C4 hoek en de C1/C7 hoek. ALS ik 1A door m'n 3.3V circuit duw zie ik van C3 naar C1 nog spanningsval en naar C2 iets minder. Mijn conclusie is dus dat er nog steeds kortsluitstroom door het draadje van C3 naar C1 loopt en ook nog vanaf de T-splitsing naar C1. Het 3.3V circuit gaat nog naar wat leds bovenin, maar dat draadje heb ik doorgekrast. Daar kan het probleem niet meer zitten....

@joopv hieronder: Ja, dat dacht ik ook.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
joopv

Golden Member

Met een millivoltmeter en een probe met een hele scherpe punt moet je de stroom toch wel kunnen volgen?

rew, heb je een warmtebeeld camera?
als ik het echt niet kan vinden jas ik er 2V, 5A door en zoek zo waar het warm wordt.
zelfs de meest kleine sluiting kun je op die manier vrij exact vinden.

RTFM, dan pas vragen...

Helaas, nee geen warmtebeeld camera. :-( Met 1A kan ik het met de multimeter in de 200mV stand prima volgen tot in de hoek met C1/C7. Om "onder die condensatoren" uit te sluiten, heb ik ze er afgesloopt om grappen als "ongesmolten tinpasta onder de condensator" te kunnen controleren... Maar niets.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Conclusie: je hebt een grotere labvoeding nodig. Als het echt ruig moet heb ik hier een opstelling die zo'n 400A kan leveren bij maximaal 1.85V...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Kan het niet onder je IC (die grote) vandaan komen? Veel sporen komen daar vandaan toch.

Optie is, een onbestukte print nameten (de sporen dus). Is misschien wel wat werk maar misschien komt er iets uit.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Wat zit er (in de eerste foto) onder C4? Die hoek lijkt me niet helemaal fris.

C4 lijkt mij een inductor.

LDmicro user.

C4 heeft na het reflowen niet goed vastgezeten. Dat heb ik ondertussen gefixed.

Zowel pin 1 als pin 48 zitten aan de 3.3V. Op de eerste-als-bijlage-getoonde foto kijk je duidelijk die hoek in.

Je ziet de VIA naar de bottomlayer tussen pin 48 en C1. de spanning is op pin 48 bij 1A zo'n 1mV hoger dan op C1. Dus de stroom loopt vanaf de VIA NAAR C1.

Ik heb de via uitgeboord.

Het probleem zit in het C1/C7 stuk.

Eagle vind dat er geen groundplane tussen de draadjes en C7 doorkan (wel langs het VCC pad, NIET langs het ground-pad!). Dus daar ligt een "rew-draadje".

Ik weet niet waarom ie de foto niet laat zien. http://prive.bitwizard.nl/dsc06959_crop.jpg iets misgegaan bij het croppen: plaatje was gewoon wit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

wat meet je als je een ohm meter tussen de pinnen van C1/C7 zet?

ik heb het ooit met een PCB leverancier gehad; sluiting tussen sporen. De PCB's hadden een beetje te kort in het zuurbad gelegen...
vervolgens coating er over en geen sluiting meer te zien. Maar meten, tja, dat dan wel.

complete productie series door af kunnen storten...

[Bericht gewijzigd door wielklem op 19 juli 2017 16:38:44 (69%)

RTFM, dan pas vragen...

Ietsie meer dan 17 miliohm bij 10A. Maar dat is inclusief de contactweerstand van m'n probes, want ik heb niet genoeg handen voor de vierpuntsmeting.

Edit: Ha! ongeveer 2mOhm zijn de verbindingen tussen C1 en C7 bij mekaar. Meet ik op de vlakjes voor C1, dan is het nog maar 15mOhm!

Ik heb het draadje tussen C1-VCC (de rechter) en de onderbreking linksboven in beeld doorgekrast. Dicht bij de linker poot van U1. Nu heb ik geen kortsluiting meer. Hij doet het nu (ik kan hem programmeren).

Update: Ik vermoed dat het een fliebertje koper is in het cirkeltje. Ik heb hem nu bij het pijltje doorgekrast.

[Bericht gewijzigd door rew op 19 juli 2017 19:42:04 (12%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Ik gebruik daar een iprober 520 voor. Maar ik heb er eerder dit voor gemaakt. De onderste moet je hebben (voor de volgende keer). Is een Bob Smith schema (van LTC)) Die werkt contactloos.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Op 19 juli 2017 17:20:27 schreef rew:
Update: Ik vermoed dat het een fliebertje koper is in het cirkeltje. Ik heb hem nu bij het pijltje doorgekrast.
[bijlage]

nou, dat heb ik hier dus ook wel eens :(
kun je erg lang op zoeken.
Maar die had op zich wel weg mogen smelten met 10A, daar had het andere spoortje (wat veel breder is) niet de geest voor mogen geven.

Nog even een tip voor het aanbrengen van rondjes en pijltjes in foto's: Snagit

dan krijg je dit als resultaat :)

RTFM, dan pas vragen...

Op 20 juli 2017 09:09:58 schreef wielklem:
Maar die had op zich wel weg mogen smelten met 10A, daar had het andere spoortje (wat veel breder is) niet de geest voor mogen geven.

Dat spoortje waar het mee begon is "gewond", nog niet overleden. Die heb ik nodig om hem te programmeren (zonder kunstgrepen) en dat ging gewoon.

dan krijg je dit als resultaat :)

Ja, Ziet er ook mooi uit. Ik gebruik "gimp" en kies er voor om het zo te doen. Ik vind het er wel leuk ouderwets uitzien in deze moderne tijden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Maar die had op zich wel weg mogen smelten met 10A.

Ik heb laatst eens geprobeerd hoeveel stroom er door dunne draadjes moet gaan voor ze als zekering werken. Dat is heeeel erg dun. Met 5A kreeg ik het uiteindelijk met een vezeltje uit een Chinees stuk coax afscherming voor elkaar. Dat had voldoende weerstand. Nog dunner verzilverd draad uit een militair stuk coax mantel bleef wel heel.

10A is veel maar bij 15 mohm is dat maar 0,22W.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Ik heb 0.15 V gemeten terwijl er 10A liep. Volgens mij is dat dan 0.15V*10A = 1.5W. Maar het overgrote deel zit natuurlijk in dat spoortje naar hehttps://www.circuitsonline.net/images/icons/toolbar_numlist.pngt fliebertje. (Edit: Ah! je hebt iets met R2 gedaan, het is I2.R)

Maar goed, kennelijk koelt het fliebertje nog behoorlijk aan het aard-vlak waar ie aanvast zit. En het wat langere stuk spoortje ging na verloop van tijd dus wel roken. Ik heb bij dit ontwerp niet alle voedingsdraden dikker gemaakt. Soms heb je een paar ledjes die met 1 kant aan de VCC hangen. Die hebben hier dus een dun draadje gekregen. (dit draadje dus!).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

wat jaren terug heb ik eens die elektuur campingzekering gebouwd, maar dan met keuze voor de schakelstroom. middels 4 stukjes juist bemeten verschillende draad om 4,6,10,16A te behalen. de draad werkte als serieweerstand.

als je een enkele haar als zekering gebruikt, dan gaat die niet snel eruit. een enkele haar uit een stukje 1,5mm2 gaat over de 10A heen.

heb hier zekeringen liggen van BUSS die 20A zijn bij max 32V. daar zit een stukje 1,5mm dikke soldeertin in als smeltdraad..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@REW: heb je geen elektrische test van je board laten doen?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fred101

Golden Member

Op 20 juli 2017 10:30:07 schreef rew:
Ik heb 0.15 V gemeten terwijl er 10A liep. Volgens mij is dat dan 0.15V*10A = 1.5W. Maar het overgrote deel zit natuurlijk in dat spoortje naar hehttps://www.circuitsonline.net/images/icons/toolbar_numlist.pngt fliebertje. (Edit: Ah! je hebt iets met R2 gedaan, het is I2.R)

Discalculus sucks, Ik kan niet herleiden dus gebruik ik de solver van mijn HP prime, werkt perfect zolang de formule klopt.... dus die heb ik nu maar even aangepast ;-) Bedankt voor de correctie. Er stond P=U²x I dat zie ik zelfs, als ik er naar kijk tenminste, dus veel fouter kon haast niet.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Op 20 juli 2017 12:39:02 schreef SparkyGSX:
@REW: heb je geen elektrische test van je board laten doen?

Natuurlijk wel, maar daar is ie dus kennelijk doorheen gekomen. Je weet dat ze in het begin "gratis 50% E-test", en dat je iets mocht betalen voor de 100% test. Toen werd de 100% test gratis, maar moest je aanvinken. En sinds reeds lange tijd is het gewoon standaard.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Voor het grove test werk, en een 1e indruk waar een sluiting zit zonder de boel gelijk op te stoken: print voorzien van een dunne laag alcohol (oid) en er power op zetten, daar waar de alcohol het eerst verdampt heb je waarschijnlijk een warmte probleem.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

het ligt een beetje aan de leverancier, maar die testen zijn vaak niet 100%.
ook bij 100% testen glipt er met enige regelmaat een tussen door.
een goede reden om een 100% QC op het eindproduct te houden.

oftopic:
mooie raamsticker ;)

RTFM, dan pas vragen...

Dit topic is gesloten