idd leuke raamsticker
[Bericht gewijzigd door testman op zondag 15 oktober 2017 13:36:20 (28%)
Dit topic is gesloten
idd leuke raamsticker
[Bericht gewijzigd door testman op zondag 15 oktober 2017 13:36:20 (28%)
Die "leuke raamsticker" is dat een eufemisme voor het dreigement: "ik weet waar je huis woont"?
reclamefoldertje van Farnell:
Die zou handig geweest zijn. Maar goed. Voor die enkele keer niet z'n geld waard vind ik.
[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 25 juli 2017 15:59:33 (27%)
ja pas maar op. mijn boebot heeft een lijn gevonden
Goed...
Die currentprobes zijn daar inderdaad erg handig voor. je kunt er ook zelf een maken trouwens de truuk met een cassette dek kop en een AC voeding werkt namelijk ook nog steeds erg goed.
Golden Member
Op 25 juli 2017 16:38:07 schreef wielklem:
ja pas maar op. mijn boebot heeft een lijn gevondenGoed...
Die currentprobes zijn daar inderdaad erg handig voor. je kunt er ook zelf een maken trouwens de truuk met een cassette dek kop en een AC voeding werkt namelijk ook nog steeds erg goed.
Je was toch niet echt van plan een (test)AC spanning op een DC gevoede print te gaan zetten om een sluiting te vinden!
IKKE niet...
Toen ik het las, dacht ik Hmm. Dan zou je iets van 1 Vp-p moeten aanbieden, gesuperponeerd op 1VDC. Omdat het commerciele ding op DC zou moeten werken, werkt ie met een hall-sensor. Misschien zelf eens maken. Ik koop een paar van deze. Eens kijken of het na te maken is.
Op 25 juli 2017 17:11:19 schreef vergeten:
[...]Je was toch niet echt van plan een (test)AC spanning op een DC gevoede print te gaan zetten om een sluiting te vinden!
tuurlijk wel.
Wel met een dubbele gelijkrichter er tussen natuurlijk. Kom, wel even blijven nadenken.
En een goede condensator om hem af te vlakken.
Hedenmorgen even met mij Geloso versterker bezig geen prik erop ( gewoon solderen en uitzoek) , shit wat ruikt het hier branderig "elektrisch".
Na paar minuten magische rook uit de tl lamp in de leesloep.
Zat er over het voorschakel apparaat een echte Rifa.
Ondanks dat de hele zijkant vol staat met kreten...
Golden Member
Op 15 oktober 2017 13:29:44 schreef Peter112:
Hedenmorgen even met mij Geloso versterker bezig geen prik erop ( gewoon solderen en uitzoek) , shit wat ruikt het hier branderig "elektrisch".Na paar minuten magische rook uit de tl lamp in de leesloep.
Zat er over het voorschakel apparaat een echte Rifa.
Ondanks dat de hele zijkant vol staat met kreten...
Van die lucht ga je nog weken plezier hebben.
Golden Member
Tsja, elektronica is best klein, zeker tegenwoordig. Ik gok dat 90% van de chip in beslag genomen wordt door de regeltor. Dan valt de grootte best nog wel mee.
Vers uit china, afgebouwd (draden er aan) en... Rook!
Dan veeg je dus zo de solder-resist van dat spoortje.
Dat spoortje gaat maar naar 1 plek: De condensator. Dan kan er maar 1 ding kapot zijn: de condensator (of het spoortje er heen maakt kortsluiting naar aarde, toch?
Condensator verwijderd. Meet als 998 uF terwijl er 1000uF op gedrukt staat. Mwah zou goed moeten zijn...
Er blijft dus een kortsluiting tussen de voedingslijnen. Mosfets verwijderd (middenonder), nog steeds. Dan de TVS (rechtsonder) verwijderd: hehe, eindelijk!
Anyway... Blijkt dat de mosfets net wat lullig gemonteerd zijn dat ze kortsluiting maken. Kennelijk heeft dat enerzijds: Het spoortje naar de condensator overbelast en anderzijds de TVS op z'n donder gegeven. Die TVS was echt ook kapot. Nu we de mosfets controleren voordat er spanning op gaat, geen kapotte spoortjes, geen andere problemen meer.
Maar goed. Dat spoortje goed bestuderend: Wat er dus vooral heet geworden is, dat is de VIA. Dus waar ik het spoortje dik maak omdat het een voeding is, moeten dus ook 2 vias. Weer wat geleerd.
Spoor je wel
Golden Member
Kicad (En Altium...) heeft een handige calculator voor via sizes / meerdere via's parallel en spoorbreedtes. Zijn ook tabellen voor.
Is ook een van de reden dat die Siemens vaatwassers problemen hadden met loskomende relais, alle stroom voor het verwarmingselement loopt daar door het gat waar het pootje van dat relais in zit. Eigenlijk wil je helemaal niet van kant wisselen met hoge stromen... (Of via stitchen, maar waar gat zit, zit geen koper... dus moeten de banen weer breder...)
Uiteindelijk is het allemaal R=ρ*l/A , maar die formule kon ik nooit onthouden... (Vandaar dat ik 'm nu uit mijn hoofd weet). (En voor via's en printsporen is een tabel ook gewoon véééél handiger...)
Bij het zien van het WiA topic denk ik altijd "zou het weer REW zijn?". Ik vraag me af of jij nou zoveel sloopt of dat je gewoon één van de weinige bent die het hier durft te posten.
De volgende keer toch maar een zekering in serie, of als alternatief een MOSFET die bij correcte aansluiting aangestuurd wordt zodat de verliezen laag blijven?
Special Member
Kan het nu wel zeggen, verjaringstermijn is verstreken.
Klant met italiaanse automobiel had een lege accu. Bij garage startbooster eraan gehangen en toen kwam er overal rook uit elke ecu.
Klant zegt: booster zat verkeerdom, schuld garage
Garage zegt: fout in auto, klant betaald
Werd rechtzaak. Ik kreeg de nobele taak op basis van een abs ecu, radio vaginatie module en ecm om te achterhalen wat er gebeurd was.. Alles was van Magnetti spaghe... Ehh Marelli.
Oorzaak was vrij snel gevonden. Er zat een tvs in en een resettable fuse (zo'n ptc achtig ding). Maar erachter zaten elco's. In elke ecu zat nog 1 a 2 v negatief over de elco....
Oorzaak snel gevonden. Ompoling dus. Maar bij magnetti was dus zelfs een serie diode te duur....
Bij bosch overleven de ecu's dit meestal wel...
Op 19 oktober 2018 19:12:39 schreef High met Henk:
Ik kreeg de nobele taak op basis van een abs ecu, radio vaginatie module en ecm...
Subtiele manier om Italiaanse auto's kut te noemen.
Een seriediode kan wel voor kleine verbruikers, maar als er meerdere Ampères moet kunnen lopen wordt de dissipatie toch wel een probleem. Uiteraard kun je zoiets oplossen met een MOSFET, maar ook dat is niet geheel zonder nadelen.
Het geeft wel aan dat de stampte stukjes koper die de automotive "zekeringen" durft te noemen waardeloos zijn; als er in elk van die ECU's één of meerdere halve bruggen met redelijke MOSFETs had gezeten, of een diode in sper over de voeding, hadden de zekeringen eruit moeten vliegen, zonder verdere schade. Maar ja, het moest allemaal nog goedkoper en daarom hebben we die automotive steekzekeringen, die echt absoluut troep zijn.
Special Member
Dan kun je de cpu/us nog goed beschermen en de drivers apart doen.
Of een unipolaire tvs en een fuse.
Hier was het echt lompigheid om max 50 ct te besparen...
Dat is trouwen bij Siemens automotive niet veel anders....
Op 19 oktober 2018 19:58:34 schreef SparkyGSX:
. en daarom hebben we die automotive steekzekeringen, die echt absoluut troep zijn.
Doen het prima. Maakte per ongeluk kortsluiting in een auto. Met een klein flitsje sneuvelde de 10A zekering.
Ik vind het acceptabel als de klant 1:100 van m'n producten sloopt en terugstuurt als "kapot, doet het niet". Misschien een klein beetje managen dat ze begrijpen dat ik ook hun stomme fouten voor hun oplos alsof het mijn fout geweest is.
Anderzijds.... Nu te laat om het te controleren: Stel dat de rode en zwarte draad verkeerdom op de print zijn gesoldeerd geweest. Dan kan je het ze niet kwalijk nemen dat ze de accu verkeerdom hebben aangesloten....
Golden Member
Dat laatste heb ik eens meegemaakt..
Even snel aansluiten, rood op rood enz...
Boem, zekering...
Nog eens kijken, had iemand onderweg de kleuren gewisseld....
Rood voor Neutral (veilig) en groen voor Life (gevaarlijk), is ook een knotsgekke combinatie.
Zouden elektriciens (electriciennes bestonden toen nog niet) onderweg ook bij rood stoplicht door hebben gereden en bij groen hebben gestopt?
Golden Member
Rood voor Neutral (veilig) en groen voor Life (gevaarlijk), is ook een knotsgekke combinatie.
Ik heb ook altijd afgevraagd welke idioot dat verzonnen heeft..
Dit topic is gesloten