Fake transistors @ Futurlec

Ik vraag me nog steeds af, wat het Futurlec-ding nou eigenlijk is. De meeste darlingtons, of dat nou een BC517, een BD681 of een TIP147 is, hebben een hFE die schommelt tussen 750 en 1000. Hebben ze daar in China iets in mekaar gefrutselt met het slechtste materiaal dat ze konden vinden om aan die armzalige 500 te geraken?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Kijk ook eens naar deze: http://sound.westhost.com/fake/counterfeit-p3.htm#bu505 Die fake lijkt wel heel erg op die van mij, zelfde fabriek ?

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Eens je een manier gevonden hebt om spotgoedkoop zo'n die te maken, kan je die in verschillende transistor-behuizingen kwijt - of je levert de die aan andere klungelaars...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Het verschil is nog geen klein beetje zeg.
Ze hebben toch nog wel 1 ding gemeen: alletwee opgeblazen...

Heeft ST ondertussen al gereageerd op je mailtje?

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Ik heb hier ook een bakje met TIP147`s liggen afkomstig van Futurlec. Voor de gein ook even opengebroken. Fake?
http://www.uploadarchief.net/files/download/klein%20tip147.jpg

Tja......

Zal wel namaak zijn. Een TIP147 zit normaliter in een TO3-P behuizing.

Je moet ze daarom niet wegkieperen. Gebruik ze voor kleinere vermogens.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Henry S.

Moderator

Maar tot welke kleinere vermogens? ;)

Ik zou ze niet meer gebruiken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik zou ze eens goed op de pijnbank leggen, om na te gaan wat ze aankunnen - ook gedurende langere tijd. Vervolgens de helft van de uitkomst als maximum aanhouden.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Als iemand Futurlec op de hoogte stelt (alsof ze dat nog niet weten, maar goed), en ze blijven die dingen verkopen, zijn ze toch strafbaar, of niet? Aangezien er een merkteken van "ST" op staat, wat toch duidelijk nep is. Ik denk dat we toch mogen aannemen dat ST niet in het complot zit.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Misschien zijn het onderdelen die voor een andere markt geproduceerd worden. Ik heb wel eens gehoord dat voor de aziatische markt de kwaliteit nog al eens kan varieren.

Henry S.

Moderator

Dat is een broodje aap. De specs staan in datasheets, daar moet het component zich aan houden.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Heb ook fake torren van futurlec gehad:

http://home.versatel.nl/even-snippert/MJ15003.JPG

http://home.versatel.nl/even-snippert/FakeMJ.JPG

Echte torren:
http://sound.westhost.com/fake/fakes-r1.jpg

Topic

Zie ook:
http://sound.westhost.com/counterfeit.htm

ps de nieuwe torren doen het nog steeds perfect in mijn versterker (PA300).
Ik zou fake torren helemaal niet gebruiken, ook niet voor kleine vermogens. Dan bespaar je misschien paar centen, maar heb je wel een onbetrouwbare tor op je printplaat...

Op 29 augustus 2009 19:33:16 schreef SparkyGSX:
Als iemand Futurlec op de hoogte stelt (alsof ze dat nog niet weten, maar goed), en ze blijven die dingen verkopen, zijn ze toch strafbaar, of niet? Aangezien er een merkteken van "ST" op staat, wat toch duidelijk nep is. Ik denk dat we toch mogen aannemen dat ST niet in het complot zit.

Heb ze toen gemaild over deze torren en kreeg mijn geld terug. Vraag me af of ze ze niet meer verkopen.

[Bericht gewijzigd door JuuL op zondag 30 augustus 2009 13:05:42 (28%)

Anoniem

Dikke zever, Juul, aan wat jij op die foto's aanduidt kun je niet zien of het echt of fake is. ik heb ooit ook eens een reeks verschilende 3055's opengezaagd NADAT ik de specs eerst opgemeten had. Die waren allen ok.
Het waren allemaal gebruikte transistoren die jaren trouwe dienst gedaan hadden. Wat mij opviel, was dat er types waren met een dunne stalen onderplaat, die hadden een grote chip. En de Motorola's hadden een veel dikkere alu basis met daarin een inzetstukje in koper,ook te herkennen op jouw foto an het rondje onderin wat jij als een teken van fake beschouwt.

Het lijkt me logisch dat een dergelijke constructie een veel lagere thermische weerstand heeft en dus voor dezelfde dissipatie met een veel kleinere chip toekan.
In je onderstaande foto's zie je idd, dat de Motorolachip véél kleiner is dan de andere.
Er zijn meerdere wegen naar Rome.

Heel dat fakegedoe is volgens mij gewoon paranoia.
Ik vraag mij af hoe fraude met transistoren lonend kan zijn.

Transistoren maken is geen artisanaal werk in een achterplaatsje, daar is nogal wat voor nodig.
De klanten zijn fabrikanten die die dingen in massa aankopen.
Als ze zouden merken dat het nep is voor de productie wordt de bestelling natuurlijk geannuleerd, worden ze het nadien gewaar, dan
wacht er nog een fikse schadeclaim + een rechtszaak wegens fraude. Hoe dan ook, kun je zoiets maar 1 keer lappen.

En de hobbymarkt is dezer dagen zo marginaal dat daar nauwelijks iets te verdienen valt.

Ik geloof er dus geen snars van.

Of denk je echt dat dergelijke fraude zomaar jarenlang zou kunnen bestaan? Dat de fabrikantne er in berusten?

Er is mij het geval bekend van 12V adaptors die overmatige uitval vertoonden.
Onmiddelijk stelde de winkelketen een expert aan die de zaak onderzocht en wist te herleiden tot een elco van inferieure kwaliteit. De fabrikant is toen verplicht gewest alle klanten een nieuwe adaptor toe te sturen en heeft die kosten verhaald op de leverancier van de elco's.

en dan was dat nog maar slechte kwaliteit. Wat zou er gebeurd zijn denk je hadden ze zwart op wit kunnrn bewijzen dat de elco's lege dosjes waren? Dan mocht de elcofabrikant meteen haar deuren sluiten.
Zelfs zonder rechtszaak zou niemand daar noch iets gekocht hebben, de tam-tam is in dit wereldje erg efficient.

Heb je de openings-post gelezen? Zo ja, heb je dan een andere verklaring dan "fake" voor het feit dat de Futurlec-TIP142 langs geen kanten presteert als een doorsnee-TIP142?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 30 augustus 2009 19:07:01 schreef grotedikken:
Dikke zever, Juul, aan wat jij op die foto's aanduidt kun je niet zien of het echt of fake is. ik heb ooit ook eens een reeks verschilende 3055's opengezaagd NADAT ik de specs eerst opgemeten had. Die waren allen ok.

Check de site van Rod Elliot maar eens. Ze vlogen er bij mij bij het afregelen van de ruststroom er al door (en ja ik had wel goede koeling). De nieuwe transistoren deden het prima.

Heel dat fakegedoe is volgens mij gewoon paranoia.
Ik vraag mij af hoe fraude met transistoren lonend kan zijn

Transistoren en gewilde IC's worden massaal nagemaakt hoor. En dat is volgens mij idd grote business en wordt niet door een stel hobbyisten gedaan.

Waarom retourneert Futurlec zo snel nieuwe torren of geld?
Ik weet als jezelf met een kapot IC of een kapotte tor terug naar de winkel loopt dat je van een kale reis terugkomt.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

vergelijk de boven/voorkanten eens onder een loop/microschoop

als ze fake zijn worden de vaak afgeschuurd. daardoor krijg je hele andere onderkant.

En waarom futurlec zo snel reageert?
Omdat farnell het bijv ook doet?
OOk als je hem zelf gesloopt hebt

En die bedrijven liever geen ontevreden klanten hebben?
Dus dan maar je klant tevreden houden

Als ze weten dat ze fake verkopen dan is het slordig maar als ze het niet weten???

Life is waiting!
Arco

Special Member

Ik vraag me nog steeds af, wat het Futurlec-ding nou eigenlijk is.

Zoals eerder gezegd, qua gegevens lijkt het een TIP132...
Wij hebben zelfs van een leverancier een keer een partij fake ISD2560 chips gehad. Het waren gewoon gestempelde dummies. (Dus gewoon een lege gestempelde behuizing... )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Futurlec is er zich mi wel degelijk van bewust dat het fakes zijn. waarschijnlijk zijn er maar weinig mensen die klagen.
Door er een datasheet van ST bij te zetten krijg je als klant de indruk dat je merk torren koopt.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Anoniem

Op 30 augustus 2009 19:29:59 schreef JuuL:
[...]
Check de site van Rod Elliot maar eens. Ze vlogen er bij mij bij het afregelen van de ruststroom er al door (en ja ik had wel goede koeling). De nieuwe transistoren deden het prima.

[...]
Transistoren en gewilde IC's worden massaal nagemaakt hoor. En dat is volgens mij idd grote business en wordt niet door een stel hobbyisten gedaan.

Even serieus nu Juul, Je bent zo in de ban dat je zelf niet meer weet wat "echt en fake" is in wat je aanhaalt :-)

Ik heb destijds heel veel herstellingen gedaan, en weet voor 100%% zeker dat de aanwijzingen die volgens jouw foto's op fraude moeten wijzen , knudde zijn.
Nogmaals, de mooie gladde koelbodems zijn van staal (hou er maar eens een magneet bij). Goedkoop, maar minder goed warmtegeleidend.

Die van Motorola met het rondje in de bodem en de dikke zogenaamd onafgewerkte randen zijn van aluminium. Dat werd destijds gestampt
uit 2.5-3mm dikke aluplaat, vandaar de onregelmatige snijvlakken.
Dat duidt helemaal niet op een slechte afwerking.

Sterker nog, de Motorola transistoren golden destijds als de beste en althans voor de 2N 3055 staken ze qua prestaties met kop en schouders booven de rest uit.

Henry S.

Moderator

Het bovenstaande klopt, glad staal, gestampt aluminium.

Maar dat wil niet zeggen dat er geen fakes bestaan, helaas bestaan die en meer dan gedacht wordt. En wat Juul en de TS zeggen: Een tor die ver van z'n max ratings vandaan het opgeeft is niet fris.

Wie herrinnert zich nog de lege cache IC's?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Anoniem

Op 30 augustus 2009 19:28:22 schreef pros:
Heb je de openings-post gelezen? Zo ja, heb je dan een andere verklaring dan "fake" voor het feit dat de Futurlec-TIP142 langs geen kanten presteert als een doorsnee-TIP142?

Tuurlijk wel.
Als ik nou 10 of 20 dergelijk transistoren zou besteld hebben en ze presteren allemaal slecht, dan zou ik zeggen misschien een slechte batch. Kan gebeuren.
ALs ik dezelfde resultaten zou hebben met meerdere types, dan zou ik vermoeden dat er fraude in het spel is, een gemotiveerde aangetekende klacht indienen bij Futurelec, mijn geld terugeisen + schadevergoeding voor geld en tijdsverlies/
Een copie van de klacht versturen naar het bevoegde ministerie.

Slechts 1 voorval is nogal weinig om iemand van fraude te beschuldigen vind ik.

Je zou evengoed kunnen zeggen dat Roland een uitvlucht zoekt om een slechte reparatie te verdoezelen. Zou hij ook niet blij mee zijn.

Henry S.

Moderator

Op 1 september 2009 00:30:12 schreef grotedikken:
Een copie van de klacht versturen naar het bevoegde ministerie.

Thailand?

Kom zeg, je wringt je in alle bochten om te ontkennen dat er fakes bestaan... Waarom?

Begin eens met het lezen van het Elliot artikel.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Je zou evengoed kunnen zeggen dat Roland een uitvlucht zoekt om een slechte reparatie te verdoezelen. Zou hij ook niet blij mee zijn.

Grapjas, torren van ST met deze opdruk in deze behuizing bestaan niet, heb inmiddels contact met ST gehad. Ook heb ik hun de gegevens van het verkooppunt (futurlec) gegeven.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

GD ik zou zeggen bestel er eens wat bij Futurlec, dikke kans dat het nog gewoon de fakes zijn...