een gat van 6,5cm en dan nog bass.... en voor dat geld heb je ook van sony ed buitenspeakers , maar meer geluid als een wekkerradio zul je er niet van hebben , dan zul je naar een losse box moeten gaan .

Als je een enkel speaker oplossing zoekt dan kom je denk ik uit in de auto speakers. Die hebben naast de hoofd speaker ook nog 1 en soms 2 extra speakertjes.
Je koopt ze ook al voor heel wat minder. Het is dan ook raadzaam om te gaan luisteren naar een aantal van die speakers en kijken wat je het beste bevalt.

Op 25 augustus 2009 21:22:09 schreef testman:
een gat van 6,5cm en dan nog bass.... en voor dat geld heb je ook van sony ed buitenspeakers , maar meer geluid als een wekkerradio zul je er niet van hebben , dan zul je naar een losse box moeten gaan .

Beter zoiets dan?

http://www.bosebelgium.be/BE/nl/home-entertainment/outdoor-environment…

Als de mohelijkheid er is om het gat te vergroten zoek dan eens op google onder de zoekterm nautical speakers.

Geen Bose, je betaalt dan veel te veel voor veel te weinig.

Op 25 augustus 2009 21:27:19 schreef Henry S.:
Geen Bose, je betaalt dan veel te veel voor veel te weinig.

Welk merk dan?

Streep bose even door als je op zoek bent naar kwaliteit ;)
De plafondspeakers van bose zijn gewoon echt extreem slecht (veel teveel resonerend laag dat de rest overstemt, geen middentonen, een klein beetje schel hoog - stemmen zowat onverstaanbaar). De huiskamerspeakers zijn een beetje 'mwah, da's niet eens zo slecht' - totdat je de prijs ziet - dan zijn ze in eens wel heel slecht...
De terrasspeakers uit je link heb ik eens gehoord op een terrasje. Die waren echt heel erg slecht. Je hoorde alleen een heel erg schel hoog, geen midden of lage tonen...

Ik zeg: luisteren. Als je in 'n winkelcentrum loopt, of in een restaurant zit met achtergrondmuziek, kijk dan even boven je hoofd.
Op school hebben wij Bosch en Philips in het omroepsysteem. Het philipsspul is vrij slecht (uitstekende spraakverstaanbaarheid maar dramatisch voor muziek), het boschspul is verrassend goed (voor een omroepsysteem)
In de kantine hangen volgens mij Monacor plafondspeakers die niet slecht klinken. Er zit zelfs wat laag in, maar het zijn dan ook 20cm speakers.

Nu hoef je denk ik niet noodzakelijk officiele buitenplafondspeakers te nemen, zolang het maar geen delicaat spul is. Gezien de vochtigheid en de flinke temperatuursverschillen zullen autospeakers ook lang heel blijven op een terras.
Verrassend goed vond ik de JBL GTO628 van ik geloof 15cm/6". En dat zegt iemand met Tannoy's, KEF's en buizenversterkers.
Er zit op die JBL's zelfs een knopje om de tweeters 3dB te dempen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (11%)]

Ik wil iets dat gewoon ook een beetje bass kan brengen. Dit hoeft niet veel te zijn, maar wel dat je het hoort.
Is dit iets?

http://www.bostonacoustics.com/In-Ceiling-C4.aspx

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (77%)]

Geen ervaring mee. Ik weet wel dat ze redelijk bekend zijn in de wereld van kwaliteitsgeluid, maar dat is bose ook en die zijn toch echt niet goed...

Ik zeg: probeer die jbl GTO628 eens, maar let wel op dat je ze gebruikt op een terras en niet in een auto, wat een totaal andere akoestiek betekent.
Als je het gat op 20cm kan krijgen, kan je monacor plafondspeakers proberen. Zijn ook niet zo duur. Ik heb ze alleen niet uitgebreid kunnen beluisteren! (ze worden vooral voor toespraakjes enzo gebruikt, maar de indruk die ik daar krijg is dat ze niet slecht zijn voor muziek :))

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (32%)]

@naf; ga je echt alles citeren elke keer wat er vlak boven staat?
Denk je dat ik een monitor van 6 meter lang heb?.........

Op 25 augustus 2009 21:39:23 schreef Ledlover:
Geen ervaring mee. Ik weet wel dat ze redelijk bekend zijn in de wereld van kwaliteitsgeluid, maar dat is bose ook en die zijn toch echt niet goed...

Ik zeg: probeer die jbl GTO628 eens, maar let wel op dat je ze gebruikt op een terras en niet in een auto, wat een totaal andere akoestiek betekent.
Als je het gat op 20cm kan krijgen, kan je monacor plafondspeakers proberen. Zijn ook niet zo duur. Ik heb ze alleen niet uitgebreid kunnen beluisteren! (ze worden vooral voor toespraakjes enzo gebruikt, maar de indruk die ik daar krijg is dat ze niet slecht zijn voor muziek :))

Ok, de mounting depth is 52mm, krijg ik ze dan in mijn gat van 6.5cm? De cutout diameter is 130mm.

Bose en JustBloodyLoud is echt geen fatsoenlijk spul. Als je perse inbouw wil kom je met bas al bescheten uit. Wanneer inbouw geen absolute eis is kijk dan eens naar de Electrovoice EVID (3.2 4.2 of 6.2 serie). Dat zijn nette speakertjes die ook fatsoenlijk klinken. EV Evid heeft ook inbouw speakers maar die heb ikzelf nog niet mogen testen.

Kosten kan ik voor je opvragen mocht je behoefte daaraan hebben (dit doe ik niet via het forum dus stuur maar een mailtje)

Groeten

sony marine speakers speciaal voor in boten met een kunstof conus
Ik heb deze ooit ingebouwd onder een overkappen en deze werken al 9 jaar naar tevredenheid

Op 25 augustus 2009 21:51:12 schreef JustME125:
JustBloodyLoud is echt geen fatsoenlijk spul.

Niet mee eens. Die JBL's klinken écht goed hoor. Voldoende laag, prima middentonen, en het kan knallen als je wilt.
Met ander JBL spul heb ik maar weinig ervaring.
Wel een tikkie gulzig met vermogen, je hebt best 20w nodig.
Misschien is EV beter, maar de JBL's zijn zeker goed.
Zelf heb ik nog altijd erg graag een setje doodsimpele Philips AD3800M breedbanders, maar die overleven buiten niet...

@ naf

Sony speakers zou ik nooit doen, tenzij je ze beluisterd hebt en er tevreden over bent. Het meeste lage/middenklasse sony spul is niet echt denderend van kwaliteit...
Als ze op een terras hangen zullen ze ook niet zo gauw nat worden, hooguit vochtig en tot op zekere hoogte kunnen autospeakers daar prima tegen.
Marine speakers zijn meestal echt bedoeld voor in doucheruimtes of op boten waar regelmatig water in het rond spat.

Ok, dan zal ik die eens gaan halen. Die hebben toch zeker een redelijke bass hé?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (86%)]

Op 25 augustus 2009 21:50:07 schreef Periang:
@naf; ga je echt alles citeren elke keer wat er vlak boven staat?
Denk je dat ik een monitor van 6 meter lang heb?.........

Die onnodige quotes zijn erg vervelend.

Ik heb ook zeer goede ervaring met sony. Weet niet welke klasse het was. Het was er een met een keflar conus.
Het komt er vooral op aan om maar eerst eens te gaan luisteren. Probeer bv eerst eens wat goedkoop spul.

Zoals je al ziet heeft een ieder een andere voorkeur voor een speaker. De ene houd uit van house muziek en de ander meer van jazz.

@naf
Nu staat er onder elk post een veldje "beantwoorden" moeten we de "quote knop" voor jou hidden maken.

Elke vorige post quoten is niet de bedoeling.

@ naf: Wacht nog even wat reacties van anderen af ;) en kijk of je ze ergens kan beluisteren. Met speakers moet je nooit gehaaste beslissingen nemen.
Die JBL's geven zat laag en midden (belangrijker :)) in een auto. Een open ruimte is behoorlijk anders. Ik kan me voorstellen dat het hoog wat teveel van het goede wordt omdat dat nauwelijks gedempt wordt. De meeste auto's zijn goed gestoffeerd en dat zorgt voor veel demping van de hoge tonen.

Smaak is ook belangrijk natuurlijk. Ik ben m'n ontzettend doffe philips stereo buizenradio gewend als PC speakerset waar ik veel naar luister. Veel speakersets van anderen vind ik dan veel te fel klinken. Veel PA sets vind ik ook teveel hoog geven... allemaal door gewenning. Onbewust is mijn smaak nu gaan neigen naar wat doffere speakers.
De JBL's geven flink wat hoog, maar wel een prima hoog. Je kan ze ook nog 3dB dempen in 't hoog, maar ik kon al niet meer bij het schakelaartje toen de speakers ingebouwd waren... (niet in mijn auto helaas... ik heb niet eens een auto ;P)
Andersom kan het ook. Ik had ooit Philips 427 speakers staan die enorm veel en agressief hoog gaven. Toen ik vervolgens naar Celestion overstapte vond ik dat helemaal niks, want het klonk allemaal levenloos, totdat ik er even een paar uur naar luisterde, en dan merk je dat je ineens veel meer hoort dan met de krijsende Philipsen...

Op 25 augustus 2009 21:14:50 schreef naf: Mijn maximumbedrag is 250 a 300 euro voor 2 buitenspeakers. Ik verwacht dan ook dat deze een bass aan boord hebben.

Houdt ook rekening met 'bijkomende kosten' wegens burengerucht >:)

frequentiebereik van 60Hz - 15 kHz vind ik niet echt jé van hét eerlijk gezegd. 60/70 Hz (ene was 60 andere 70) vind ik redelijk voor zo'n klein speakertje maar 15kHz bovengrens vind ik erg jammer, je mist dan toch veel van het sprankelende in de weergave. Voor die prijs kun je het proberen maar dan gooi je wel meteen 1/6 van je budget weg.

Misschien dat ik verwend ben voor wat betreft audio maar ik zou toch echt voor de wat serieuzere oplossingen kijken.

Burengerucht hoeft absoluut geen probleem te zijn als je je speakers goed kiest en weloverwogen plaatst.

@Ledlover: op het gebied van JBL kan ik het niet met je eens worden. In de pro-audio is de bijnaam niet voor niets ontstaan. Veel te hoog, veel te schel en veel te agressief. Ligt aan de toepassing waarvoor je ze gebruikt maar bij 99,9% van de gevallen vind ik het echt niks.

Sorry voor het offtopic uitstapje

Mzzls

Ik denk dat ik sowieso geen ingebouwde ga nemen, omdat ik er vanuit ga dat deze niet de kwaliteit gaan leveren die ik wil. Dus ben ik op zoek gegaan naar buitenspeakers die men bevestigt a/h plafond.
Volgens mij is dit wel iets degelijks:

http://www.bostonacoustics.com/Voyager-7-Outdoor-Loudspeakers-1-pair-P…

of

http://www.polkaudio.com/homeaudio/atrium/#atrium65sdi

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (10%)]

Op 25 augustus 2009 21:33:58 schreef Ledlover:Op school hebben wij Bosch en Philips in het omroepsysteem. Het philipsspul is vrij slecht (uitstekende spraakverstaanbaarheid maar dramatisch voor muziek), het boschspul is verrassend goed (voor een omroepsysteem)

Dan ben je effectief twee types Philipsspeakers met elkaar aan het vergelijken; de betreffende afdeling van Philips is een paar jaar geleden aan Bosch overgedaan. De speakers zullen wel van na die tijd zijn en gewoon een verbeterde uitvoering ofzo van het eerste model...

Op 26 augustus 2009 09:01:22 schreef naf:
Ik denk dat ik sowieso geen ingebouwde ga nemen, omdat ik er vanuit ga dat deze niet de kwaliteit gaan leveren die ik wil. Dus ben ik op zoek gegaan naar buitenspeakers die men bevestigt a/h plafond.
Volgens mij is dit wel iets degelijks:

http://www.bostonacoustics.com/Voyager-7-Outdoor-Loudspeakers-1-pair-P…

of

http://www.polkaudio.com/homeaudio/atrium/#atrium65sdi

Ik heb zelf die visaton speakers van baco in de boot zitten, kan je verklappen dat ik de bas eruit moet draaien, anders dreun ik weg....