Ik zou ook graag de versie met casing hebben.
De wachttijd is geen probleem.
@Frankje: zou je niet beter alles tegelijk bestellen gezien de hoge verzendkosten en de mogelijke korting?

Wachten is geen probleem, doe mij er ook maar 1 met casing.

Voor de elektuurmeter: PIC16F84A-20 kost 6,59@voti. Natuurlijk zou de source kunnen aanpassen voor een goedkopere & moderne PIC, maar echt nabouw vriendelijk is dat ding niet.

Ja Elektor weet van prijzen maar de hex files zijn gratis te downloaden dus dat scheelt weer.

Op 23 september 2009 00:17:22 schreef Henry S.:
[...]
Het is wel een goed apparaat na een kleine mod.

Wat voor een mod is dit? zelf wil ik deze ESR meter nog gaan maken.

-De opamp zit op +Vbat, zet dit achter de schakelaar in plaats van er voor.
-Vervang de 78L05 door bijvoorbeeld een LDO, LP2950C2-5.0 en pas R28 en R29 aan op een lagere low-bat signalering.

Twee onhandigheden van de auteur.

-Gebruik de laatste firmware (zie Elektor site).

Twijfel of er een grotere bestelling komt momenteel.
Reden: hogere waarde pakket betekent groter risico en hogere verzendkosten. Maar niet alleen dat: het betekent ook dat er BTW bijkomt want Rusland is geen EU-land. Nog maar even kijken hoe een en ander kan.

Edit: eerste bestelling geplaatst; 2 stuks zonder case. De meters met case zullen toch later pas geleverd kunnen worden.

[Bericht gewijzigd door frankje op (19%)]

Mijn eerste bestelling is gedaan. Maar even 2 zonder case besteld voor mezelf. Ik laat het even weten hoe alles loopt, maar vooralsnog heb ik er alle vertrouwen in.

Die van de Elektuur wil ik nog gaan bouwen. Ben de componenten toevallig deze week bij elkaar aan het schrapen. Ik heb nml een keer van iemand de PCB overgenomen. Nu maar eens iets mee gaan doen.

Er zit wel een 16F84 in die meter maar ze hebben ook de hex code voor de 16F628 als nieuwere goedkopere vervanger. De laatste code is niet zomaar online te downloaden maar op het forum van de Elektuur kun je die opvragen en ze mailen het je nog steeds toe (deze week zelf nog gedaan). Wel stom dat ze dat niet op de site veranderen en dat je de laatste code kunt downloaden...

Typisch Elektuur weer, zou je me die willen mailen?
Wat ik ook niet begrijp is waar de code daarvoor niet vrijgegeven is, zo spannend kan die routine niet zijn.

Wat krijgen we nou Henry? Is dat niet copyrighted? ;)

Overigens staat er in de elektuur van 9/2002 ook nog een pic-ding-loze ESR meter. Die staat al een tijdje op het programma, maar ja, iets met tijd en prioriteit.

Was er ook niet later 1 met alleen een paar opampjes en de geluidskaart van de pc? Het is toevallig dat ik die PCB heb liggen van die andere ESR meter en daarom ga ik die ook bouwen. Verder vind ik een losse unit ook wel handig werken. En... het blijft een hobby ;).

En voor wie het ook wil hebben bij deze de bestanden die ik heb gekregen. Dan hoef je niet op een open forum je emailadres achterlaten (bij Elektor dus).

"Elektuur Combi-C meter laatste hex files voor de microchip PIC 16F84, 16F628 en 16F877 controllers. Bron: Elektuur nr 503, 09-2005, pag 32-38."

@Henry: Ik weet even niet of je mij vraagt om het je te mailen of dat je een uitspraak van Elektuur quote maar met bovenstaande link heb je ze als je wilt.

[Bericht gewijzigd door Eagle666 op (11%)]

Op 29 september 2009 06:55:17 schreef Marco69:
Wat krijgen we nou Henry? Is dat niet copyrighted? ;)

Op een hex file? Ik dacht het niet he. Als je alleen een geprogrammeerde uC kan bestellen dan is het koppelverkoop ;)

Op 29 september 2009 08:44:16 schreef Eagle666:
@Henry: Ik weet even niet of je mij vraagt om het je te mailen

Idd was dat m'n vraag, maar zo kan het ook, heeft iedereen er wat aan.

BTW heeft de software voor de 16F877 een update gekregen: Rev 1.03 ipv Rev 1.02. (combined15f), en is er nu wel broncode van de generator.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (54%)]

Zo, ik heb ze besteld en binnengekregen.

Eerste indruk: netjes afgewerkt! Een en andere natuurlijk ook gelijk getest en ik denk dat de waardes ook wel kloppen. In de schakeling zelf vind ik het nog niet helemaal lekker, omdat ie toch meerdere elco's in een keer meet soms. Dat moet ik dus nog beetje uit zien te vogelen.

Inmiddels dus al mn eerste besparingen gedaan. Elco's die ik weg zou hebben gegooid , blijken nog prima in orde te zijn qua waardes:)

Andere elco's hadden een aanzienlijk hogere capaciteit dan ze zouden moeten zijn... 1000uF was 1230 uF bijv. Deze elco's waren nieuw?

Tsja, dat is afhankelijk van de specs.
Hoe zit het met ESR? Daarvoor vin dik de meter het meest interessant...

Op 16 oktober 2009 15:46:40 schreef frankje:
Andere elco's hadden een aanzienlijk hogere capaciteit dan ze zouden moeten zijn... 1000uF was 1230 uF bijv. Deze elco's waren nieuw?

Meer dan 20% grotere capaciteit? Heb je ook nog gecontroleerd met een andere capaciteitsmeter, want +20 is wel erg hoog. Meestal zitten elko wel dicht bij hun opgegeven waarde, vaak ietsje eronder.

Dat is zo gek nog niet. Er was een tijd dat de gangbare specs -20% / +100% waren. Ik zie even snel in de rubicon YXA series dat er nu 20% staat. Er is geen verschil meer gespecificeerd tussen te klein of te groot.

Net even een ongebruikte KZE van 16/1000uf gemeten.
ESR: 0.02 en een capaciteit van 1036uF

Een paar gebruikte en reeds vervangen 16V/1000uf gaven waardes aan van resp E=0.41 en C=875uF, E=919 en C=0.26 . Dat waren elco's uit een kapotte voeding en die heb ik dus ooit eens vervangen.

Hoe het met in-circuit meten zit, weet ik nog niet precies. Ik krijg daar afwijkende waardes, maar dat zal wel zo zijn omdat er soms meerdere elco's doorgemeten worden?

http://i38.tinypic.com/bj60i9.jpg

Ik heb een losse gekocht dus en deze in een plastic bakje gezet waarin ooit schroeven zaten.

Maar goed, hoe weet ik als ik in circuit meet, wanneer de condensator kapot is?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (1%)]

En delen van de verdere schakeling.

INderdaad...

Bij welke waardes is een elco echt niet meer bruikbaar trouwens? Zijn daar stelregels voor?

Op 23 september 2009 00:17:22 schreef Henry S.:
@Peak Atlas ESR60: Prima keuze.

De Peak Atlas ESR60 is een echte aanrader.
Ik heb deze nu zo'n 6 maanden geleden gekocht voor nog geen €90, terwijl die in NL toen €130 koste.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (22%)]

Als hij doorslaat onder spanning ofwel zijn lekstroom te groot is. Ik heb hier een elco waar de prut uitkwam vergezeld van zo'n smerige rookwalm. Hij was ook loeiheet. Ik denk dat die met 100% zekerheid wel defect is.

De ESR meting: (niet met zo'n super hightech geval hoor) perfect, mooi laag
De Heathkit C tester: ook perfect.
De capaciteitsmeting met de lcr meter: perfect op een paar uF na goed
De lektest: perfect tot iets van 250V, daarboven was het maar goed dat mijn tester begrensd is. Ik kan ber ook elco's me reformeren.

De beste manier om rotte elco's er uit te vissen is volgens mij nog steeds de DC lektest. Als DC er al door gaat is de esr volgens mij ook heel laag lijkt me. Of gaat dat voor laagspannings elco's niet op, gaat daar er iets fout met de ESR ?

Als een elco doorslaat dan heb je nog weinig met ESR te maken. Behalve dat die bijna 0 geworden is, ESR-testers geven dat aan met een 'short' melding oid.
Helaas gebeurt dat doorslaan vaak op een hogere spanning dan tijdens een ESR- of C meting.

Dus ja, je kan een elco ook op DC op z'n nominale werkspanning testen.

Op 16 oktober 2009 15:46:40 schreef frankje:
Zo, ik heb ze besteld en binnengekregen.

Even een vraagje je had er twee binnen gekregen toch?

Was je nog van plan om de tweede te verkopen?

Ik heb er eigenlijk twee voor mezelf besteld. Maar als iemand een bod doet dat ik niet kan weerstaan :D Eigenlijk wil ik die peak hebben, maar niet voor 119 euro.

Als er meerdere mensen zijn met serieuse interesse, wil ik wel meerdere tegelijk bestellen als er vooruit betaald word. Verzenden gebeurd dan aangetekend, duurt +- 2 weken en dan bespaar je dus rond de 15-20 dollar verzendkosten.

Als er iemand trouwens ergens in Rdam of richting DenHaag woont met een esr-meter, wil ik m wel eens met een andere meter vergelijken. Bij voorkeur iemand met een Peak.

[Bericht gewijzigd door frankje op (55%)]

Er is ook een nieuwe verbeterde versie uitgebracht. Momenteel nog in de testfase, maar binnenkort klaar om geleverd te worden. Deze zijn wel wat duurder, helaas. Twee weken geleden mocht ik er nog niets over vertellen, maar nu dus wel. Dat is een verbeterde versie, waar je zo de elco's in kan plaatsen waarna ze direct uitgemeten worden.

Later meer...

Ok ik hou de post in de gaten