Van de trafo zijn de wikkelingen gescheiden. Hij heeft er geen last van als jij ze ieder op hun eigen manier met gnd verbindt.
Maar je moet soms wel inventief zijn als je ook nog spanningen èn stromen wilt gaan meten. ivm. de plaats van je stroommeetweerstandje (als je dat gebruikt).
Je kunt probes met differentiëelingangen krijgen, die mogen "zweven". Dat zou nu goed van pas komen.
Ik herinner me een advertentie voor die dingen, waarin aan netspanning gemeten werd:
"Don't go down with your scope! It was never designed to float!" 
Maar nu ben ik toch benieuwd naar je meting. Zat je met de aarde van de scope aan de netspanning dan, nee toch?
En leg je dan de massa van de scoop aan de fase dan klapt de aardlek eruit. *trafo voeden via scheidingstrafo.
Zonder aarding én zonder scheiding heb je 50% kans de behuizing aan de fase te leggen.
Edit: *Zie latere post.
@Henry: Ik heb nooit goed begrepen waarom men de scoop gaat voeden via een isolatie transformator in plaats van het te meten object. Is dat niet logischer of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb een denkfout gemaakt, een geisoleerde scoop geeft nog steeds de gelegenheid de behuizing aan de fase te hangen.
Het moet zijn: Het te meten object voeden via scheidingstrafo
Op 24 september 2009 18:33:41 schreef WoeLiMaster:
@HenryIs er ook een site -met voorbeelden- waar dit verhaal goed uitgelegd wordt, want ik snap dat aarde-verhaal nog steeds niet? Het gaat bij mij begripsmatig mis bij de ingang van de scope.
-De scoop ligt met z'n behuizing aan de aarde.
-De probe zit met een kant aan de behuizing vast.
Als je nu primair aan een ongescheiden trafo gaat meten heb je 50% kans dat je die kant van de probe op de fase (en dus 230V) zet.
Daarmee komt de behuizing ook ook op 230V te staan mocht er geen aarding aanwezig zijn, levensgevaarlijk aanraakgevaar.
Als aarding aanwezig is dan klapt de aardlek eruit.
Ik heb helaas 123 niet een website met voorbeelden.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (67%)]
@Henry: Ah! 
@Woelimaster: Feitelijk moet je maar 2 dingen onthouden:
1) de ground clips van je scoop zijn allemaal onderling verbonden
2) de ground clips zijn ook met de metalen behuizing van de scoop verbonden (tenzij je een moderne plastieken bak hebt naturlijk) en die is weer verbonden met de aardingspin van het stopcontact.
Het eerste kan ervoor zorgen dat je kortsluiting maakt als je je ground clips aansluit op punten waar een spanningsverschil over staat. Maar dat zal je al wel weten.
Het tweede zorgt ervoor dat de aardlekschakelaar van je huisinstallatie eruit zal gaan als je de ground clip van de scoop toevallig aan de fase van het net hangt want je sluit de fase feitelijk kort naar de aarding. Sommige mensen omzeilen dat door de aarding van de scoop los te halen. Wat zeer gevaarlijk is: je kan nu wel meten maar de volle netspanning staat op de behuizing van je scoop!
De veilige manier om dit soort metingen te verrichten is:
A) Gebruik een scheidingstrafo om het te meten object te voeden zodat je al deze problemen omzeilt. Er is dan geen rechtstreekse verbinding met het lichtnet meer. Je moet alleen nog letten op puntje 1.
Of
B) Gebruik een scoop met differentiele ingangen die bedoelt is voor dit soort van metingen. Bijvoorbeeld een scopemeter van Fluke.
Als er geen aardlek aanwezig is maar wel een geaarde WCD (oudere installatie, natte ruimtes, CV-ketel etc) dan moet de spanning afvloeien naar de aarde, je houdt dan nog wel een restspanning.
Mijn opmerking dat de trafo wikkelingen onafhankelijk van elkaar al of niet aan aarde gelegd mogen worden klopt natuurlijk.
Maar ik had door moeten denken en me realiseren dat je hem rechtstreeks aan het lichtnet zou gaan hangen.
Want dat gaat natuurlijk niet samen met het eerste punt. 
"Aarde" is verbonden met van alles dat je gewoon beetpakt.
"Nul" en "Fase" mag je nooit beetpakken.
Ook al is de kans groot, dat er op de "nul" bijna geen spanning staat, toch mag het niet. Je mag hem dus ook niet aarden.
(In de elektriciteitstoevoer is èrgens de nul wel geaard, maar thuis mag je het niet zelf doen - nul en aarde zijn daar inmiddels verschillende dingen/functies geworden).
rbeckers
Overleden
Zie:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/60525
Samengevat:
- meten aan 230V via trafo('s).
- meten aan 230V mbv differentiele probe.
- speciale scoop (bijv. scopemeter van Fluke)
- scheidingstrafo tbv meetobject.
- NOOIT veiligheidsaarde van scoop halen.
- parasitaire capaciteiten niet vergeten.
Dat zou inderdaad kunnen.
Wat ook kan is dat je scope NIET geaard is, en daarbij heb je een 50% kans dat er 230V op de kast van je scope staat.
Als ik vragen mag wat er met een scoop te meten valt op de primaire zijde van een trafo, aangesloten op het net.
Op 26 september 2009 15:59:24 schreef WoeLiMaster:
... de ground aan de nul heb gehangen. Maar omdat FET zegt dat dit ook niet kan of mag, twijfel ik aan mijn redenering.
De nul mag je niet aan de aarde hangen. Doe je het toch, dan heb je best kans dat er NU niets mis gaat. Toch mag het niet, want dan werkt alles niet meer zoals bedoeld.
Zie het als onverlicht en geblinddoekt door de Kennedytunnel (Coentunnel, voor hollanders) fietsen. Het HOEFT niet fout te gaan, maar het kan soms wel.
rbeckers
Overleden
Meten mbv een goede mulitimeter aan 230V mag.
Veiligheid is meestal een apart onderwerp. Elektuur, nu Elektor, had/heeft een pagina over 230V en veiligheid.
Min of meer detzelfde vraag kun je stellen over meten en meetapparatuur. Hele volksstammen weten bijv. niet dat de maximale ingangsspaning van een scoop frekwentie afhankelijk is.
Sparkz
Tradities en regels zijn er om te breken. Orde niet.
Op 26 september 2009 20:57:10 schreef rbeckers:
...Hele volksstammen weten bijv. niet dat de maximale ingangsspaning van een scoop frekwentie afhankelijk is...
Waarschijnlijk heb ik te lang in de bomen gehangen, maar zou je hierover iets meer kunnen vertellen?
rbeckers
Overleden
Bij veel scoops en probes begint in de buurt van 1MHz de maximale toelaatbare spanning te zakken tot een volt of 15.
Bijv. Tektronix TDS340:
+- 300V, derate at 20dB/decade above 100kHz to 13V peak AC at 3MHz
Testec 1:100 probe
2500V peak at 1MHz, 300V peak at 10MHz, 30V peak at 100MHz.
Dit staat los van de bandbreedte, het -3dB punt.
Bij een hogere spanning dan 13V peak at 3MHz zal bovenstaande Tektronix scoop defect raken.