Software Sparta Ion

Dit topic is gesloten

Wat een belachelijk systeem van Sparta. Ik kan mij indenken dat het eea goed beveiligd moet zijn om de veiligheid van de gebruiker te waarborgen maar hier slaan zij toch echt de plank mis! Hebben ze daar mensen van Microsoft aan het werk ofzo?

1

Sales afdeling, de BOM kosten moeten omlaag en men vindt het ook niet erg als de gebruiker om de 3 jaar weer een nieuwe accu kan kopen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Dit weekend aan het printje begonnen, op mijn print zitten geen zichtbaar kapotte torren. Meten is enigszins vervelende door de lak die op de print zit.

De connector waar PGM bij staat gaat in ieder geval niet direct naar de isp programmeer (miso/mosi/clk) pennen van de ATMega.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Jongens, D'r zit niet echt schot in de zaak,
ben benieuwd of de print met het kapotte torretje nog te repareren is, en zo ja of die dan, zodra weer aan de cellen gekoppeld, ook weer functioneerd? en is de printplaat eventueel na te maken?

Ik hoop toch echt serieus dat je het iets anders bedoelde dan dat je schreef.....

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Ach, ik heb ook maar een fulltime baan, daarnaast nog betaalde reparatie klussen af en toe, kortom het reverse engineeren van die print duurt nog wel even.

Het zou zeker helpen als ik hier een werkende fiets had staan waarvan ik de communicatie kan aftappen. ;-)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Schijnbaar is het zo dat het probleem vaker optreedt en dat al sinds langere tijd.
Sinds de nieuwe productaansprakelijkheids wetten is de fabrikant dan verplicht om het euvel kostenloos te herstellen.
Als het dus zo is dat door een designfout/verkeerde relais/vergeten diode de printen kapot gaan moet de fabrikant deze zonder kosten herstellen. Verder is het zo dat ook na de garantie je recht hebt op een tegemoetkoming. Als de accu dus na 2 jaar kapot gaat en aantoonbaar de accu zelf nog goed is kan je hiertegen klagen en moet de fabrikant bewijzen dat het geen produktfout is aangezien het veel vaker voorkomt wordt dit heel lastig.
Dat blijkt ook wel uit het feit dat iemand die er meer van weet hier reageert en probeert de mensen bang te maken.
Ik zou wat iemand al gezegt had een nieuwe print maken zonder alle poespas, heb je geen problemen met die sparta troep en kan je de tijd die je anders nodig hebt voor het reverse engineren gebruiken voor de nieuwe besturing.
Ik heb hier zelf ook zon'n fiets staan maar nog niet aan gemeten.

@gadget.inc, natuurlijk bedoelde ik dit met een knipoog,
Ik heb helemaal geen haast, maar ik zou het wel jammer vinden wanneer dit topic dood zou bloeden.
Er kunnen heel veel mensen baat hebben bij een andere oplossing dan de originele Sprta oplossing.

Sory wanneer ik verkeerd begrepen ben.

Reverse engineren moet je toch, immers jouw nieuwe print moet ook de motor kunnen aan sturen en liefst het display ook.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Haha... goedkope meukelektronica ontworpen door 3T en getest door D.A.R.E. :-P

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Op 21 juni 2010 10:35:39 schreef Roland van Leusden:
Dit weekend aan het printje begonnen, op mijn print zitten geen zichtbaar kapotte torren. Meten is enigszins vervelende door de lak die op de print zit.

De connector waar PGM bij staat gaat in ieder geval niet direct naar de isp programmeer (miso/mosi/clk) pennen van de ATMega.

Niet toevalig naar de TxD en de RxD en RESET? Programmeren via een bootloader?

Zo niet, dan toch!....GeoCaching can be a way of life....Why not? >> GeoCaching: Team SupeRare

Ligt een beetje stil door het mooie weer. ATMega is eraf om 'm los te kunnen "behandelen".

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Hou ons op de hoogte !

Zelf ben ik nog aan het zoeken naar een accupack met dit probleem. Ik had er één bemachtigd maar daar bleek de print al uitgesloopt te zijn. De andere werkt nog en die ga ik niet slopen :) Gaat mn vader niet leuk vinden.

Dominic

[Bericht gewijzigd door Dominic op dinsdag 6 juli 2010 15:51:28 (18%)

Uiteraard is de beveiliging actief voor uitlezen:

http://www.xs4all.nl/~rgfw/co/ion.jpg

Na een chip erase kun je wel de eeprom uitlezen:

http://www.xs4all.nl/~rgfw/co/ion_eep.jpg

http://www.xs4all.nl/~rgfw/co/ion_eep.bin

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik lever alleen maar batterijen, dus ik weet niets van die fietsen,kan iemand vertellen welke batterijen er in zitten (maat soort)
Want als ik het zo volg is mijn gedachte: kan dat print niet omzeilt en of verbeterd worden en vereenvoudigd.
Van het motortje moet toch wel wat bekend zijn?
(direct of geared , borstelloos,hall? enz.)
Dan moet het toch ook met een wat eenvoudiger en misschien nog beter werkende printje te doen zijn ?
Wat is er nu mooier om de mensen daar mee te kunnen helpen?

Vriendelijke groet
Jaap B

Op 9 december 2009 22:46:44 schreef ReneV:
Er zit voor vele manjaren ontwikkeling door professionals in de Ion.

Hmmm.... zow hej, een paar manjaar!! als ik de foto van de printjes bekijk... ik denk dat dat redelijk overdreven is! Hoe moeilijk kan het zijn. De software zal ook wel meevallen.

De meeste tijd zal dan wel zijn gaan zitten in allerlei encrypties en andere software zaken om te voorkomen dat een batterypack van 400 euro te fixen is. :S

Goed bezig!

FullPower

De grootste moeilijkheden liggen daar waar we ze niet zoeken. [Goethe]

Top idee mannen !
Ik heb niet zoveel vestand van AVR's, maar misschien is dit wat:
http://hackaday.com/?s=atmega+fuse
Heb hier een "defect" pack liggen uit de fiets van mijn moeder. Is tijdens het laden kapot gegaan. Het display blijft zwart, de fiets is helemaal dood. Visueel geen defecten op print.
Ik denk dat het afluisteren van de programmeeractie de beste methode is om aan de AVR code te komen.
Hoe sluit je de programmer eigenlijk aan op de fiets ? Via de display houder op het stuur ? Speciaal programmeer-kastje? USB? Foto !?

Dat apparaat wist een atmel controller zodat je hem opnieuw kunt programmeren. Vaak wil dat niet als je per ongeluk de fusebits verkeerd zet. Eigenlijk is het een soort van stand-alone programmer die alleen de AVR wist.

Je zou met een logic analyzer de werking van het accupack kunnen proberen te achterhalen en dit simuleren in een controller. Maar waarschijnlijk is dit eerder al genoemd in dit topic.

Ik denk dat het afluisteren van de programmeeractie de beste methode is om aan de AVR code te komen.

De lockbits zijn gezet, je kan alleen de eeprom uitlezen. Daarnaast heb je aan de hex code niet zoveel aangezien deze geheel aangepast is aan het printje wat je dan ook zou moeten namaken. En misschien loop je ook nog tegen een bootloader aan die encryptie gebruikt.

Hoe sluit je de programmer eigenlijk aan op de fiets ?

Ik heb de avr gewoon van het printje afgesoldeerd.

Mijn route is nu om een werkende fiets te bemachtigen, de communicatie tussen display, accupack en motor te sniffen dmv een logic analyzer. Op basis daarvan nieuwe avrcode schrijven en printje ontwerpen.

Een defect accupack kun je dan voorzien van een nieuw printje (de oude is immers kapot) en vervolgens kun je dingen als trap ondersteuning ed zelf instellen.

Uiteraard is hulp van iemand met een fiets en logic analyzer erg welkom.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Wat ik bedoelde is:
Hoe zet de fietsenmaker nieuwe firmware in de fiets als de fuse-bits zijn geset. Zou de AVR-software zelf de AVR programmeren of zo ? Welke PC-interface gebruikt de fietsenmaker hierbij (RS232, USB, Ethernet)?

Ik heb hier geen logic analyzer, wel een fluke 95 geheugenscoop. Mijn moeder heeft een Sparta-ion...
Ik neem haast aan dat als je het character-frame een keer hebt gezien dat je e.e.a. met een RS232 poort zult kunnen afluisteren nadat je hebt vastgesteld wat de baudrate en frame-grootte is. Om de comm. tussen controller en motor/display af te luisteren zou je met een speld door de bedrading kunnen prikken. Hoef je de boel niet los te halen (en misschien opnieuw laten programmeren). Bij de connector die naar de motor gaat kan je de rubber afdichting naar achteren klappen om bij de losse draden te kunnen:
Rood: BOW-Pwr (waar zou BOW voor staan?)
Zwart: BOW-Gnd
Geel: BOW-Dat
Voor de bedrading naar het display geldt:
Groen: Pwr
Paars: Gnd
Blauw: Dat
De blauwe draad naar het display is overigens verbonden met de gele draad die naar de motor gaat.
My guess: De motor wordt niet vanuit de stuurprint gestuurd. In de achterwiel-naaf zal een 2e controller zitten die de commutatie van de BLDC motor verzorgt.

Heeft er iemand een site waar we de hier opgedane kennis kunnen verzamelen ? Dan hoeft niet iedereen eerst alle forum-berichten door te nemen...

Kastje van de fietsenmaker is usb, dat maakt eerst contact met sparta en daarna kun je een firmware upgrade doen. Stel dat je inderdaad zo de firmware kan sniffen en deze niet encrypted is.

Dan moet je vervolgens de firmware door een disassembler halen en uitvlooien en het printje reverse engineren. Daarna de firmware aanpassen met de door jouw gewenste functionaliteit.

Mij route is vergeet de firmware, als ik weet hoe ik de motor kan aansturen, die idd een eigen controller heeft en het display, dan maak ik wel een nieuw printje met nieuwe software.

Een simpele logic analyzer gebaseerd op de Mega88:

http://www.elektor.com/magazines/2010/january/atm18-logic-analyzer.119…

Eventueel wil je het artikel wel mailen.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op dinsdag 27 juli 2010 20:19:18 (14%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
fripster

Golden Member

die sniff actie is misschien wel een klusje voor een Hack-a-day "Bus Pirate", die schijnt daar goed voor te kunnen worden gebruikt.

fripster

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Ik denk dat ik je gelijk moet geven Roland.

Ben vanavond met mijn Fluke 95 bij mijn moeder langs geweest om eens te sniffen aan de Sparta ion:
- Twee kruiskopjes aan laadconnector losgeschroeft.
- Laadconnector verwijderd (let op, mogelijkheid sluiting door mogelijk slechte isolatie door te korte krimpkous verbinding)
- Connector naar display naar buiten getrokken.
- Scope aangesloten op paars(Gnd) en blauw(Data). Probe in connector geprikt, connector niet losgenomen.
Volgende uitgevonden:
Rust: Line voltage = 24V
Data: Line voltage tussen 0V en 24V
Bit time: +/- 100us. Lijkt dus 9600Baud te zijn.
Frame lengte: waarschijnlijk 10bit, 1 stop, 1 start, 8 data.
Na opzetten display wordt er flink heen en weer gebabbeld gedurende een paar minuten. Daarna gaat de lijn naar 24V en verdwijnt de snelheids aanduiding op het display.

Afluisteren moet dus vrij eenvoudig kunnen met een PC/laptop en RS232 analyser software. Nog wel ff 0..24V omzetten naar -12..+12V. Zou zo moeten kunnen(?) (Nu volgt een 'schema')

Data Sparta -------|10uF|----Zeners--------- Naar PC RS232 (Rx Data)

Tussen Data en Gnd 2* 12V zener clamping diodes.

Gnd Sparta -----------------Zeners--------- Naar PC RS232 (Gnd)

En sniffen maar !

Bigman,

Bedankt, volgens mij zou je ook 2 weerstanden van bv 4K7 in serie tussen de GND en de 24V kunnen zetten, het knooppunt gebruik je dan als massa richting je max232, het datasignaal zit zo tussen -12V en +12V.

Twijfel nu sterk om toch maar zo'n fiets van MP te gaan halen, als je die defecte accu's kan fiksen is het zo terug verdient.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Twijfel nu sterk om toch maar zo'n fiets van MP te gaan halen

Wat bedoel je met zo'n fiets van MP?

Dit topic is gesloten