Software Sparta Ion

Dit topic is gesloten

Ik heb zelf de singlespeed ION.. Heeft iemand al geprobeerd om de programma's om te draaien?

@mondje:
Met het uploaden decodeerd hij geen bestanden dit is onmogelijk.. Hoe het kan dat het gedecodeerd is weet ik niet..

In november is dr weer een ebsc training waar ik heen ga.
Gaan er nog mensen uit dit topic heen? K ga ze daar wel ff uithoren over de mogelijk heden :p

Ciaaoww

Gisteren geprobeerd de driving program in de crosstable te ruilen met elkaar.
Dit heeft bij de single speed niets opgeleverd, helaas.
Misschien dat het wel werking heeft op de M-Gear.
Komende week even proberen.
Voor de EBSC training heb ik me niet opgegeven,
maar succes daar.

heb je wle alles gekopieerd van de prog 4 ? en de nummers ook veranderd.. ;)

anders werkt het alsnog niet ;)

hier de edit version van de crosstable.. :D

http://www.megaupload.com/?d=X56CDZ2S

@DiscoBear

Ik heb jou table gebruikt (zat weinig verschil van de mijne in),
zowel bij de singlespeed als de M-Gear geen hogere snelheid.
Kan je nog meer bedenken?

hallo

zou je een toprun hubmotor ook met een andere controler kunnen aansturen???

m.v.g bert

@DiscoBear

Heeft het uitvragen bij het EBSC nog wat opgeleverd?

Na 4 jaar Sparta ION nu ook bij mij het accu-pakket dood.
Van de ene op de andere dag doet de fiets niets meer!
Op naar de dealer ... akku defect!
Nieuwe akku 400 Euri's !!

Wat moet je, nieuwe fiets kost 1750 Euri's dus doen!
Kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen, dus oude akku-pakket openen .......
Wat blijkt accu is prima ... Ubat= 28V, Ri= 0,15Ohm en symetrie
van de cellen is perfekt!!
Gemeten capaciteit bij 3,5A belasting (zo uit de fiets, dus zonder opladen!)........ 7,4 Ah.
Besturing met Atmega32 ziet er verder ook perfect uit, 30A zekering ok (beide relais moet ik nog nameten).

Sparta bedankt!!
Het wordt nu echt tijd dat ION gebruikers zich verenigen om aan deze gecontroleerde diefstal een eind te maken!!

Mijn voorstel is als volgt;
Inschrijving KvK.
Aanstellen leden, taakverdeling en verdeling aandelen.
Reversed engineering van de hardware rondom de Atmel CPU.
Reversed engineering van de systeem communicatieprotocollen.
Het schrijven van nieuwe firmware voor de bestaande hardware.
Het ontwerpen van een nieuwe pc-programmeer-interface.
Het schrijven van een nieuwe pc-programmeer omgeving.
Ontwerp van een web-browser waarmee informatie, updates en registraties worden verspreid.

De techniek en kennis gaan we vervolgens tegen een kostendekkende fee uitrollen bij geinteresseerde batterij-shops.
Deze staan namelijk te popelen om de 20 st. NiMh-cellen (20x $8,-) voor een concurerende prijs te vervangen (maar kunnen dit niet omdat ze tegen de geblokkeerde besturing aanlopen).
Wij kunnen hier iets aan doen!

WIE DOET ER MEE, en kan haar/zijn steentje bijdragen ???
We zoeken ...
hardware engineers (ben dit zelf ook!)
firmware engineers
pc software developers
web-base developers

Samen kunnen we dit varkentje in 6 maanden tekkelen!!
Meld je aan en doe aktief mee!

Tot binnenkort!

hallo

ik heb een sparta ion rx plus 2010.
wie weet waar de controler zit ...
zit die in het accu paket????
of zit die in de pakjedrager.

m.v.g bert pd3ct

De ION RX wordt uitgelezen via de de acculaderplug.
De communicatiestekkers zitten in de ruimte onder de drager.
Net als de andere ION's zit de controler in de accu.
Ook zit er een stuk geheugen in de motor.

Meld je aan en doe aktief mee!

Waar kan ik me aanmelden ? Misschien handig als je even je email in je profiel zet.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Roland je hebt helemaal gelijk!
Staat er nu bij!

Avast welkom!!

Hallo dames en mannen!

Het loopt nog niet bepaald storm met aanmeldingen om een bijdrage te leveren in het toegangkelijk maken van het accu-pakket in de ION fietsen.
Leeft deze topic nog??

Business talk .....
DE fabrikant van e-fietsen zag de verkoop van onderdelen en accessoires met 13 procent tot 58 miljoen euro toenemen!!

Reken mee .. 58M - (113/100x58M)= € 6.500.000,- !!
Dit komt helemaal voor rekening van de ION-accu's (20.000 st.).

Dus nogmaals, wie kan en wil er mee doen??

maartenbakker

Golden Member

Beste Jolande,

Ten eerste, men kan pas een uur contact met je opnemen, dus de stormloop moet vast nog komen ;-)

Verder kan ik me voorstellen dat potentieele deelnemers even de kat uit de boom willen kijken. De voorgestelde plannen zijn ambitieus genoeg om wederzijds te willen zien wat voor vlees je in de kuip hebt.

Overigens liggen mijn specialiteiten en ambities helaas elders, anders zou ik me zeker aanmelden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De kat uit de boom kijken is prima ... maar schiet niet op!!
Dit is bij uitstek een project om in team-verband te doen.
Individueel zou het inderdaad manjaren gaan duren, maar dan staan deze ions al weer bij de oud-ijzer-boer.

Juist de komende jaren is deze smart-accupack hot!
De nieuwste generaties fietsen hebben steeds vaker de accu op de bagagedrager (en waarschijnlijk gescheiden van de besturing).

Dit is een ambitieus project waar we veel van kunnen leren, plezier aan kunnen beleven, tien-duizenden ion-gebruikers mee kunnen helpen en ook nog een aardige onkostenvergoeding mee kunnen verzamelen.

Het heeft mijn voorkeur om elk vakgebied invulling te geven middels een projectteam bestaande uit 2 tot 5 personen.

Dus ... alle members in deze topic .... als je ergens in kan bijdragen, kom uit de boom, en doe mee!

hallo jolande

Ik ben nou niet echt degene die je zoekt.

Maar wat dacht je van software aanpassingen om B.V de snelheidsbegrenzer eruit te halen.

voor een fiets van Kalkhoff of flyer betaal je toch al gauw een paar duizend euro meer.
Een nu heb je de mogelijkheid om een relatief goedkope en snelle fiets voor het woon werk verkeer te maken.

m.v.g bert pd3ct

@jolande

Ik heb je een mailtje gestuurd. Ik wil wel meedoen.

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously

Hi Bert pd3ct,

Prima idee!
Voor dit soort additionele wensen kunnen we (bij voldoende belangstelling) individuele modules maken.
Wat betreft het beschikbaar stellen van deze modules loop je natuurlijk wel tegen lokale wetgeving aan!!

Zou me voor kunnen stellen dat liefhebbers van de "high speed" module een verklaring ondertekenen waarin zij persoonlijke aansprakelijkheid nemen voor deze functionaliteit en verklaren op de hoogte te zijn dat de fiets niet op de openbare weg mag worden gebruikt.
Op deze wijze kunnen de auteurs zich juridisch beschermen tegen aansprakelijkheid.

Juist met het aanbieden van additionele modules zal ons alternatief reuze populair worden!!

Denk bijvoorbeeld aan;
- realtime aktieradius weergave
- groot aantal ondersteunings menu's
- diefstal beveiliging
- GPS-tracker
- Wifi koppeling (bericht bij akku-vol, etc)
- meer keuze in akku-pakketten (voordeliger of groter bereik!)

Eerst moet echter de basis staan!
Dat wil zeggen de full compliance firmware en programmatuur.

Hey Shizzle dizzle,

Welkom en bedankt voor je aanmelding!!
En .... als er één schaap over de dam is volgen er ......
(schaap is natuurlijk niet persoonlijk bedoeld haha)

Jolande

Ik heb dit topic even helemaal door zitten te lezen...

Is de keuze al gemaakt of er een gehele nieuwe print + software maken/ontwerpen? of bv nieuwe firmware in de bestaande atmega te doen ?

Voor beiden is wel wat te zeggen. Het lijkt zo te zijn dat de huidige print bij sommige hier kapot is gegaan en dat daardoor een gehele nieuwe accupack nodig is, omdat de printen niet los geleverd kunnen worden. Dus daarom zo het goed zijn om een gehele nieuwe print te ontwerpen.

Maar voor de huidige gebruikers waar de accupack nog goed is, zou het ook een mooie mogelijkheid zijn om bv de begrenzing eraf te kunnen halen.

Ik las dat roland het idee had om een gehele nieuwe print te ontwerpen.

Voor beide idee'n zal het nodig zijn om het communicatie protocol tussen de accupacks <-> motor (wordt deze ook via het protocol aangestuurd ?) <-> display te ontrafelen. Het is jammer dat ik hier geen sparta ion heb. Ik zal eens kijken hoe ik er aan een kan geraken.

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously

Hallo Shizzle dizzle ,

Mijn voorkeur is de volgende;
- bestaande print (hardware) gebruiken
- bestaand protocol naar display overnemen (zonder Snr. verificatie)
- bestaand protocol naar motor overnemen

Dit garandeert de uitwisselbaarheid 'in het veld'.

Iedere standaard ion kan op deze wijze direct "draaien" met onze nieuwe firmware!
Mijn ervaring is dat veel accu-pakketten helemaal (nog) niet defect zijn.
Het is dus zeer aannemelijk dat de helft van de storingen met geblokkeerde accu's direct weer probleemloos draaien met onze firmware.

We kunnen een beperkte oplage besturingen (elektronica in accu-pakket) maken voor de echte elektronica storingen.

Omdat we de firmware en pc-software zelf ontwikkelen (met behoud van de communicatie-protocollen) hebben we alle vrijheid om add-ons toe te voegen en of optioneel aan te bieden.
Ook moeten we de programmeer unit zelf ontwikkelen. Moeilijk kan dit niet zijn, buscommunicatie is serieel 0/24V, 9600Bd.

Als we dit item serieus oppakken kunnen we dit prima commercieel vermarkten. De accu-jongens staan te popelen om de accu's uit de ions te vervangen, die doen dus zeker allemaal mee!
Wij rekenen voor de aangepaste firmware een vaste fee per fiets.
De programmeertool (pc-software en interface) moeten de accu-jongens kopen voor een leuk eenmalig bedrag.
Net als de e-fiets-fabrikant bieden we alles in licentie-vorm aan.
Met als belangrijkste verschil dat wij de prijzen netjes houden!

Met deze inkomsten vergoeden wij onze onkosten (uren/ materiaal/reizen) en kunnen wij ook enkele sample-fietsen aanschaffen voor testen.

Leuk plan toch ......!?

De uitdaging op dit moment is om een leuk team samen te stellen (ik denk aan 5 .. 10 techneuten).
Alleen of met 2 man is dit een te grote hap!

De eerste aanmelding is al binnen!!!

Iedere standaard ion kan op deze wijze direct "draaien" met onze nieuwe firmware!

En wat denk je dat Sparta daar van vindt ? Onderzoek in ieder geval de juridische consequenties.

Ik ga liever voor een eigen print die ik verkoop, dan hoef ik nl. alleen maar voor de communicatie tussen controller, motor en display reverse engineering te doen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Hi Roland,

S****a zal hier niet blij mee zijn!
Maar geen spartaan verwacht natuurlijk deze aktie!

Niemand kan iemand verbieden om 'eigen programmatuur (lees firmware)' op zijn/haar pc en of fiets te draaien.
Let wel, onze firmware is geen ordinaire kopie (!!) het is zelf ontwikkeld!

Wat betreft de kleine oplagen van mogelijk te vervangen printen ....
We zijn natuurlijk niet dom, de print wordt functioneel compatible, ook hier ... geen ordinaire kopie!

Jouw voorstel voor een eigen print is dus eigenlijk hetzelfde voorstel en zeker net zoveel werk!

Ik zou zeggen .... join the group!!

Begrijp niet waar de andere techneuten uit deze topic verblijven ...?

Nog steeds de kat uit de boom aan het kijken ??

Nee hoor, het is al duidelijk.
Veel bla bla en net zo commercieel als Sparta, daar worden de fietsers niet mee geholpen, wel jouw portemonne.

Ik volg dit topic nou ook al een tijde om de achter grond. en het wordt steets mooier :)

[off-topic]Even dit: Ik denk dat je wel degelijk problemen met Sparta gaat krijgen omdat Zij waarschijnlijk wel patent op dit geburen hebben. Ga dan maar eens proberen dit op de markt te brengen. De boetes zullen je om de oren vliegen. Mocht dit niet zo zijn. Wil ik eventueel wel Helpen en een Web sitje voor je op zetten. (Joomla)
[off-topic]

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Dit topic is gesloten