Ik zal even het eea vanuit mijn standpunt toelichten.
Ik heb mijn eigen bedrijf en een gedeelte van mijn inkomsten kom uit de R&D voor uitvinders. In het kort, ik help uitvinders met het bouwen van prototypes en het productie gereed maken van hun ideeën. Over 2010 heb ik ongeveer 80 klanten gehad met ideeën en daarvan zijn er welgeteld 2 daadwerkelijk op de markt gekomen....
Pakweg de helft kwam erachter, na een kort onderzoek, dat hun idee niet nieuw was en haakte af. (Ze hadden vaak wel naar hun idee een origineel product)
25 Procent heeft bewust of onbewust een idee gekopieerd en is uiteindelijk afgehaakt op kosten, legal, enz.
Misschien 7 mensen had een echt goed idee en zijn uiteindelijk afgehaakt op kosten, gebrek aan interesse uit de markt, privé situaties, enz. (zoals bekend bij de meesten hier, is het maken van bv 1 print relatief duur, bij 1000 stuks spotgoedkoop. Prototypes blijven hierdoor proportioneel duur)
1 persoon heeft bewust een idee gekopieerd en op de markt gebracht. (een vervanging voor een onderdeel van een bestaand product, een beetje vergelijkbaar met de ionaccu) Hij heeft dit ondanks alle waarschuwingen toch doorgezet en jammer genoeg is hij door de originele fabrikant aangeklaagd....
De persoon in kwestie kon de kosten voor de rechtszaak niet dragen en mag een aantal jaren zijn schulden afbetalen. (lees schuldsanering)
Kern van dit verhaal, weet bliksems goed wat je doet. Of doe het liever niet. Sparta zal gehobby moeten tolereren (is toch niet helemaal te voorkomen), maar als vervanging op de markt zetten.. 
@Maarten
De wereld van de cartridges is velen malen groter dan accu's voor de ion en wordt ook tot op een zeker hoogte toegelaten door de fabrikanten. Bv de canon printer kan je een reset geven dat hij de imitatie en / of nagevulden accepteert. Kennelijk weegt het vervolgen van deze praktijken niet genoeg op tegen de omzet van de originele cartridges. Dit zal bij de ion accu's wel anders liggen. Sowieso is die markt veel meer dichtgetimmerd en valt er voor de fabrikant (Sparta) veel meer te winnen.
Het zou me zelfs niks verbazen, dat Sparta dit topic al volgt....
Edit:
Ik heb Jolande toegevoegd aan mijn ICQ en ben benieuwd naar zijn visie. Het liefst natuurlijk hier op het forum, maar ik denk dat dat te ver offtopic gaat. Voorlopig blijft de identiteit een groot raadsel, ik heb nu 3 verschillende namen op fora, icq en email...