Software Sparta Ion

Dit topic is gesloten

Shiptronic

Overleden

het grootste probleem zit hem voor mij in de commercieele handel die hier word opgezet, doe dat in vraag en aanbod.

2e , er zit een typegoedkeuring op zodat je er de weg mee opmag.

na aanpassing vervalt die typegoedkeuring, en mag je gewoon niet met het ding de straat op! je bent dus dan ook niet verzekerd !!!!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Pfff,
Dit zal een lastig deel van de klus worden .. alle neuzen dezelfde richting op te krijgen (incl. die van mijzelf!).

Om te beginnen met Zonnepaneeltje,
Het is nu nog veel bla-bla, klopt.
Elk project begint nu eenmaal zo, zeker in NL, waar iedereen een eigen mening heeft (heeft niet alleen nadelen!).
Van mij mag het ook een beetje commercieel worden, ik/wij hoeven er geen miljonair van te worden maar ik wil voor mijn uren/inzet wel een redelijke vergoeding.
Ik denk overigens dat duizenden fietsers hier wel blij van worden, een (accu-)storing is straks veel voordeliger opgelost.

Tinus;
Dank voor je opmerkingen.
Je website hulp kunnen we goed gebruiken!!

Shiptronic,
Techniek met een onkostenvergoeding is toch niet vies?
Voor gemaakte inspanningen en kosten mag toch van de klant een kleine vergoeding worden gevraagd?
Doel is dat we aan deze absurde praktijken van S****a een einde maken.
Met de type-goedkeur heb je misschien een punt.
Voordat we dit vermarkten moeten we dit goed onderzoeken.
Maar is deze uitdaging onoplosbaar??

Zoals eerder opgemerkt zijn dit allemaal zaken die inspanning, tijd en geld kosten. Iedere fietser moet hier iets aan bijdragen, simpel!
Alleen gaan wij geen absurde bedragen voor nieuwe accu's vragen, en zeker geen goede accu's afkeuren.

Aan allen;
Ook ik heb nog geen concreet bedrijfsplan, enkel ideeen.
Ik heb alleen geen zin om halfbakken werk te doen, geen geld te kunnen besteden aan de benodigde middelen en om al mijn vrije uren kostenloos hier in te steken.
Mijn insteek ... we doen het samen en goed, of we doen het niet (zoals tot op heden).

Zo, nu snel naar mijn werk (ja, gelukkig ook betaald!)

Dit hele topic begon vrij simpel,
software veranderen om een hogere ondersteuningssnelheid te behalen.
Naar mijn idee was dat ook de bedoeling van dit topic,
dit wordt geheel wat anders.
En tevens, zelf een productiebedrijfje opzetten betekend aanmelden bij de K.V.K.
Ook al over nagedacht?

Nog even over de juridische aansprakelijkheid cq patenten.

Ik heb verder hier helemaal geen verstand van. Maar in principe is dit hetzelfde als het chip tunen van een auto. Hoe zit het hier met de aansprakelijkheid en eventuele patenten, mag zo'n auto bijvoorbeeld nog legaal de weg op. Kan het nog wel verzekerd worden ? Volgens mij pakken de autofabrikanten de chip tuners niet aan (voor zover ik dat weet).

Nou ja genoeg gebabbeld. Ik heb al even gezocht naar een sparta ion, maar deze zijn niet de goedkoopste :) Ik zit momenteel niet ruim in het geld :(

Als we eerst maar het communicatie protocol ontrafelen, dan zijn we al een heel eind.

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously
bprosman

Golden Member

Als we eerst maar het communicatie protocol ontrafelen, dan zijn we al een heel eind.

Daarin is het misschien wel handig om alle neuzen de zelfde kant op te krijgen. Het zou een beetje l*llig zijn als er een hoop uitgevlooid wordt en iemand zegt bedankt en gaat er commercieel mee aan de haal.

Ik heb niet eens een fiets maar ,
"Just my 2 cents."

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Communicatie protocol ontrafelen wil ik ook wel, kan ik een Sparta Ion achterwiel in m'n eigen fiets zetten, met eigen controller en LiPo's.

Ik heb al even gezocht naar een sparta ion, maar deze zijn niet de goedkoopste

Zoek er een met een defect accu pakket op MP, ik heb voor die van mij maar 100 euro betaald.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op woensdag 26 januari 2011 12:34:30 (51%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
maartenbakker

Golden Member

Vooraleer mijn excuses aan Jolande, onderstaand stukje is niet bedoeld om de poging of haar zelf af te kraken maar slechts als mogelijke visie van de techneut.

Those who can, do. Those who can't, market. Vrij naar een bekend Amerikaans gezegde over onderwijzers en op dit moment in de electronica- en computerbranche een vervelend probleem dat niet alleen aan kleine bedrijven voorbehouden is.

Hoe groter je het bedrijfje wilt maken en hoe minder inhoudelijke kennis de bedrijfsleider heeft, des te groter de kans op (opstart)problemen. Bijvoorbeeld zoals je hier ziet door verschillen in de benadering waarbij ook mij sommige benaderingen me verstandiger in de oren klinken dan andere.

De vele manjaren zijn schromelijk overdreven, denk ik. Met 1 goede electronicus kom je al een heel eind, maar een adviesgroep die daar -tegen beloning zoals een aandeel in de winst- achter staat en in de ontwikkelings- en fabricagefase te raadplegen is (zoals forummers ;-)) is eigenlijk wel onmisbaar. Net als advies van een echte jurist trouwens, want reverse-engineering voor interoperabiliteit is toegestaan maar met zelf software vervangen kon je je al wel eens op glad ijs begeven, maar dat mag die jurist (bijvoorbeeld een met verstand van printcartridges) verder uitzoeken.

Als eerste: goed contractueel vastleggen dat niemand voor eigen rekening met de boel aan de haal kan gaan, ook niet bij bedrijfsbeeindiging (als er nog geen kant en klaar product is op dat moment kan je de bevindingen vrijgeven onder bijvoorbeeld GPL of anderszins in het publieke of academische domein, is er wel een kant en klaar product dan kan je de tent verkopen en het geld verdelen).

Zo'n contract schept initieel vertrouwen, meer nog dan een volledig businessplan opgooien dat eigenlijk pas vastgesteld kan worden als er door meerdere mensen over is nagedacht. Dat is dus gelijk mijn volgende tip. Vergeet dat businessplan, zoek EERST mensen die er wat mee kunnen en ga het daar mee vaststellen.

Ik zou zelf denken in de richting van: 1 verkoper (richting o.a. accuboeren) die ook het oor te luisteren legt op de markt, 1 a 2 capabele electronici met verstand van software, 1 team van adviseurs, 1 ingehuurde jurist.

Wat ook vertrouwen schept is een globaal antwoord op de vraag: "Wie zal dat betalen". Op de jurist na kan je eigenlijk zonder veel startkapitaal beginnen, ervan uitgaande dat de electronici het grootste deel van de benodigde apparatuur in huis hebben.

Enz.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hè hè ...er komt gelukkig weer leven in de brouwerij!!

Roland, bedankt dat je bij kunt dragen aan het ontrafelen van het communicatieprotocol!
Is ook prima hoor, iemand die duidelijk zegt ... dit stukje wil ik bijdragen maar daarna wil ik alleen verder op mijn eigen weg.

Elke bijdrage is welkom!

Maarten,
Excuses aanvaard.
Ik loop al een respectabel aantal jaren mee in de business, en geloof me, in je uppie, in de avonduren, ben je een paar jaar verder om dit concept professioneel uit te voeren.
Om alleen je eigen fietsje om te katten (wat jij wilt) is de klus eigenlijk te omvangrijk. Resultaat ... de klus blijft liggen!
Dit bedoelde ik met manjaren.

We moeten mensen verzamelen die beschikken over de reeds eerder besproken vaardigheden.
Ik zie in dit forum nog geen juristen zitten, maar wie weet, waarom ook niet, die fietsen natuurlijk ook op ions ... hij of zij is natuurlijk welkom!
Wat we niet hebben moeten we inkopen!

Je suggereert dat electronici alle apparatuur wel in huis hebben.
Klopt. Maar is daarom weinig startkapitaal nodig?
We gaan er met z'n allen veel uren in stoppen, dit vertegenwoordigt ook kapitaal!
We moeten reizen om regelmatig bij elkaar te komen (mijn auto loopt niet op water!).
Verder moet materiaal worden ingekocht.
Er moeten pcb's worden geproduceerd en bestuckt. Op enkele prototypes na kan dit niet professioneel met de hand worden gedaan.
We hebben accu's nodig.
Er moet een programmeer-interface worden gemaakt.
Niet te vergeten de PC-programmeer software.
En natuurlijk een web-site/interface.
Dan wellicht nog een type-keuring door de RDW.
De juridische bescherming tegen S****a.
Gebruiksaanwijzingen.
Brochures.
Een financiele administratie en registratie.
Een technische dienst.
Een helpdesk.

Willen we het project vlot trekken moet het professioneel, in teamverband en, helaas voor de pure techneuten, met een collectief business-plan/inschrijving KvK.
Ik stel voor dat iedereen die 'instapt' zijn/haar uren verantwoord.
Iedere geinvesteerde Euro (aanschaf) en of gewerkt uur vertegenwoordigt een bedrijfs-aandeel-percentage.
Voor iedereen die wil meedelen in de toekomstige omzet/winst wordt dit contractueel vastgelegd.
Ook hierbij zou natuurlijk een jurist in ons team welkom zijn.

Je ziet waar deze topic tot nu toe telkens blijft hangen ....
- geen tijd
- geen kennis
- geen geld
- geen materiaal

Shiptronic

Overleden

en dan blijkt zo'n accu op € 400 euro uit te komen ;) , en door een ontwerpfout de accu's net na de garantie te overlijden, en de electronica mee te nemen. software aan passen nieuwe accu's + print er in en klaar.

ben je net zo ver als Sparta

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb nu 6 accupacks van de Ion hier staan, bij alle 6 doet de electronica het niet meer, maar van de 24 cellen per accu zijn er slechts bij 2 packs enkele kapot.

Grote probleem van de Ion packs is mi vocht, op alle printen die ik heb zit wel wat corrossie. Ik zou de controller ook los willen koppelen van het accupack, zo kun je er simpel een pack aanhangen van meer capaciteit of LiPo's bv, waarbij je wel de controller opnieuw configureert.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Kijk Roland, daar noem je iets. Vochtprobleem.
Je kunt mensen aanbieden preventief de accu te voorzien van een vochtwerende coating, dan zouden hun accu's langer mee moeten gaan.
Dat kan bij een werkende accu, zonder dat het aanmeldingsproces verstoord raakt. Dan zijn toch weer een paar mensen geholpen. Het is niet zo dat iedere accu meteen kapot gaat.

Jolande / Bill.
Onderstaande is een uiting van mijn gevoel.
Welke bijdrage lever jij aan dit hele verhaal. Ik krijg een beetje het 'de grote commerciële man' of 'de manager' gevoel bij jouw reacties. Grote plannen, weinig echte inhoud, en een verhaal wat langzaam maar zeker richting 'We moeten allemaal 1000 euro gaan inleggen om dit werkend te krijgen!' (let op het uitroepteken). Onkostje hier, onkostje daar, je kent het wel.

Omdat het allemaal richting KVK inschrijving begint te lopen vind ik dat dit niet langer op dit forum thuishoort. Zoek dan mensen bij Personeel onder Vraag & Aanbod. Het topic gaat al een tijdje niet meer over het echte electronica deel van de ION. Naar mijn mening is mensen werven geen onderdeel van topics op dit forum.
Of ga jij en je ontwikkelclub (als het zo ver komt) alle resultaten hier publiekelijk hier op het forum gaan zetten? Volgens mij niet, als er een commerciële gedachte achter zit zullen jullie de resultaten voor jezelf houden. Anders gaat je business er aan.

Het delen van kennis is naar ik weet het belangrijkste doel van dit forum.

Mocht ik een Sparta ION tegenkomen, en mocht het me lukken iets te ontrafelen dan deel ik dat met mijn waarde forum genoten. Al zal ik er dan maar wel een vermelding bij moeten zetten dat het absoluut nooit voor commerciële doeleinden gebruikt mag worden.

Bedankt mbbneon,

Zo dacht ik er ook over!
Alle bestanden die ik voor de EBSC heb verzameld, zijn hier ook voor een ieder binnen te halen, die tijd wil je toch ook niet declareren?
Dat is nu hobby.

Mijn idee dus net zo, terug naar het oude en weer gezellig samen verder puzzelen.

maartenbakker

Golden Member

Opvallend is ook het opzich doortimmerde antwoord van Jolande (de denkwijze is niet de mijne maar er zijn succesvolle bedrijven op die manier gestart dus ik keur dat ook niet af) waar Zoete Lieve Gerritje (een van de dingen waar ik naar vroeg om vertrouwen te wekken bij de potentieele deelnemers) toch niet in terugkomt. Wel veel kosten willen maken maar geen geld binnenhalen in de opstartfase is soms nodig maar roept altijd vragen op. Ik zou op mijn beurt (is niet aan de orde aangezien ik zelf meerdere projecten heb liggen die dringend opgezet moeten worden) toch echt willen weten wat voor vlees ik in de kuip heb.

Opzich kan je als techneut je werk en intellectueel eigendom redelijk makkelijk afschermen door niet bij een bedrijf in dienst te gaan maar je als externe consultant per rapport te laten betalen met in het contract een clausule dat je zelf óók het intellectueel eigendom behoudt.

@Mondje: op zich kan je van je hobby ook best je werk maken, maar ik kan me heel goed voorstellen dat het jou om de sport gaat. Ik doe hier op het forum ook heel veel onbezoldigd uitzoekwerk "just for fun" om een beetje scherp te blijven en op een veel breder gebied bij te blijven dan ik in m'n werk zou kunnen.

@mbneon: waarom dacht je dat ik over "market" begon? Taalkundig was het leuker geweest als ik iets had geschreven als "those who can't, just manage". Je spullen onder een licentie uitbrengen waar commercieel gebruik verboden is, kan je nog wel in de staart bijten (of alsnog veel geld opleveren aangezien je altijd met een bestaande partij een andere licentie kan afsluiten) maar GPL is misschien ook weer iets te open. Er zijn bij zo'n overweging erg veel factoren die een rol spelen en verschilt ook per geval en per doel dat je wilt bereiken.

Maargoed zonder gekheid, ik blijf liever wat constructief en heb denk ik (op een lijstje van opgeroepen vragen na die ik beantwoord zou willen hebben voordat ik ueberhaupt zou overwegen om mee te doen, wie die vragen niet zelf kan bedenken moet er maar naar vragen) weinig meer toe te voegen, dus laten we ervoor waken dat de sfeer niet melig of afkrakerig wordt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Jongens,
ben het met mbbneon eens dat het bedrijfsmatig uitrollen van de second-source ion-techniek niet meer op dit techniek-forum thuis hoort.

Wie dus professioneel mee wil doen is welkom en kan zich bij mij aanmelden. Nu of later.
Wat mij betreft mag er best kruisbestuiving met deze site blijven bestaan.
Dus wederzijdse assistentie met openbaar maken van originele schema's of protocollen, daar is dit forum immers voor bedoeld!!
Kijk, hier kunnen wij mee verder ... maar ook alle techneuten die zelf met een eigen ontwerp de motor willen aansturen of gebruik willen maken van LiPo accu's.

De grens ligt mijns inziens bij zaken (hardware/firmware/software) die we (mogelijk) zelf gaan ontwikkelen.
Even voor de duidelijkheid ik ben geen grote commerciele manager en ga ook geen 1000 euro inleg vragen!!
Zoals gezegd, we doen het goed en we doen het samen!

Vanaf nu alleen weer techniek op dit topic!!!!
En .... wat we hier delen is voor iedereen!!!

Bye Jolande

GJ_

Moderator

Het gaat in dit topic momenteel inderdaad op het kantje van wat wel/niet getolereerd kan worden. Geen onkostenvergoedingen, het blijft hier hobbie! Mensen naar andere sites lokken ook niet meer vanaf hier.

Overigens geloof ik er geen bal van dat Jolande ook een Jolande is. Een nick is geen probleem, maar dit lijkt meer een lokkertje te zijn om hobyisten voor een (semi) commercieel karretje te spannen. Professioneel meedoen met een volkomen anoniem iemand lijkt me een slecht begin.

Roland,

Verzamel jij accu-packs??
Met de opmerking 'electronica doet het niet meer' bedoel je dat ze niet meer in de fiets werken?
Zijn ze (softwarematig) geblokkeerd of is er bij alle 6 ook zichtbare schade?

Zoals gezegd, mijn ion-pack mankeert niets!
De accu's zijn prima, relais perfect, geen vocht- of brandplekken.
Heeft de laatste dag voor blokkeren ook nog prima gewerkt.
Het ziet er echt naar uit dat deze pack gecontroleerd is afgeschakeld!

Beste Moderator,

Wat is een lokkertje??

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 31 januari 2011 18:39:58 (5%)

Henry S.

Moderator

Op 31 januari 2011 17:45:55 schreef GJ_:
Professioneel meedoen met een volkomen anoniem iemand lijkt me een slecht begin.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Verzamel jij accu-packs??

Verzamelen is een groot woord, ik hergebruik de cellen in modelbouw.

Zijn ze (softwarematig) geblokkeerd of is er bij alle 6 ook zichtbare schade?

Zichtbare schade in de vorm van corrossie / witte uitslag. Ik heb op een paar van de ATMega32 gemeten die er op zitten, op sommige pootjes staat signaal. Een ATMega heb ik eraf gesoldeerd, daar kon ik de eeprom van uitlezen, maar de programma code niet.

In het uitzoeken van een dubbelzijdige bestukte print heb ik geen zin. Zelfs als je dat doet ben je pas halverwege, de firmware in de ATMega heb je dan ook nog niet.

Als jij voor een werkende Sparta Ion zorgt op een locatie ergens in het midden van het land wil ik best een paar avonden langskomen met een logic analyzer om het protocol uit te zoeken. De resultaten ga ik dan wel delen op dit forum.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Misschien een stomme vraag, maar Jolande? Waar woon jij ergens?

Je schrijfwijze en enthousiasme komt mij erg bekend voor.

Sowieso is het link om commercieel hier mee aan de slag te gaan. Sparta zal dit niet pikken en ze hebben een leger advocaten om dat de kop in te drukken. 1 Jurist zal hier niet tegen opgewassen zijn. Trouwens een beetje advocaat kost al snel 200 euro per uur, hoe wil je dat betalen. (of je nu gelijk hebt of niet)

Ik moet mij heel erg vergissen wil je niet met het reverse engineren op een heel erg grijs vlak uit te komen en je zo goed als zeker de nodige patenten gaat schenden.
Als NL bedrijf ga je dan gewoon nat.

Misschien vraag je je af hoe chinezen bedrijven dat doen?
Die hebben lak aan alles en worden beschermt door hun regering. Door de lokale wetgeving is het bijna onmogelijk om het desbetreffende bedrijf te vervolgen.

maartenbakker

Golden Member

Een aantal van de vragen die ik had is in de tussentijd inderdaad door -onder andere- GJ en Vladimir Kalasjnikov al impliciet of expliciet gesteld. Jolande is of oprecht enthousiast en naief (ik ben zo iemand elders ook al eens tegengekomen trouwens, dus dat bestaat echt), of hij/zij is niet wie ze zegt (anoniem op alle mogelijke manieren) en/of heeft aanvullende belangen die beter gewoon genoemd hadden kunnen worden. De openheid van zaken die nodig is voor vertrouwen in een samenwerkingsproject is er ook na mijn -ik hoopte toch opbouwende- kritiek niet spontaan gekomen, en na de laatste reacties nog gelezen te hebben denk ik dat het wel een heel erg avontuurlijke onderneming/levensles kan gaan worden voor de deelnemers als ze hun bijdrage niet onder hun eigen voorwaarden doen.

@Roland van Leusden: dat lijkt me een verstandige manier van werken aangezien jouw eigen doelstelling op die manier ook gehaald wordt en je dus niet voor Piet Snot loopt te werken.

@Vladimir Kalasjnikov: De printcartridgeboeren hier zijn ook geen Chinezen, dus er zijn vermoedelijk wel legale mogelijkheden.

Ik zal in elk geval de technische ontwikkelingen blijven volgen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik zal even het eea vanuit mijn standpunt toelichten.

Ik heb mijn eigen bedrijf en een gedeelte van mijn inkomsten kom uit de R&D voor uitvinders. In het kort, ik help uitvinders met het bouwen van prototypes en het productie gereed maken van hun ideeën. Over 2010 heb ik ongeveer 80 klanten gehad met ideeën en daarvan zijn er welgeteld 2 daadwerkelijk op de markt gekomen....

Pakweg de helft kwam erachter, na een kort onderzoek, dat hun idee niet nieuw was en haakte af. (Ze hadden vaak wel naar hun idee een origineel product)

25 Procent heeft bewust of onbewust een idee gekopieerd en is uiteindelijk afgehaakt op kosten, legal, enz.

Misschien 7 mensen had een echt goed idee en zijn uiteindelijk afgehaakt op kosten, gebrek aan interesse uit de markt, privé situaties, enz. (zoals bekend bij de meesten hier, is het maken van bv 1 print relatief duur, bij 1000 stuks spotgoedkoop. Prototypes blijven hierdoor proportioneel duur)

1 persoon heeft bewust een idee gekopieerd en op de markt gebracht. (een vervanging voor een onderdeel van een bestaand product, een beetje vergelijkbaar met de ionaccu) Hij heeft dit ondanks alle waarschuwingen toch doorgezet en jammer genoeg is hij door de originele fabrikant aangeklaagd....
De persoon in kwestie kon de kosten voor de rechtszaak niet dragen en mag een aantal jaren zijn schulden afbetalen. (lees schuldsanering)

Kern van dit verhaal, weet bliksems goed wat je doet. Of doe het liever niet. Sparta zal gehobby moeten tolereren (is toch niet helemaal te voorkomen), maar als vervanging op de markt zetten.. :S

@Maarten
De wereld van de cartridges is velen malen groter dan accu's voor de ion en wordt ook tot op een zeker hoogte toegelaten door de fabrikanten. Bv de canon printer kan je een reset geven dat hij de imitatie en / of nagevulden accepteert. Kennelijk weegt het vervolgen van deze praktijken niet genoeg op tegen de omzet van de originele cartridges. Dit zal bij de ion accu's wel anders liggen. Sowieso is die markt veel meer dichtgetimmerd en valt er voor de fabrikant (Sparta) veel meer te winnen.

Het zou me zelfs niks verbazen, dat Sparta dit topic al volgt....

Edit:

Ik heb Jolande toegevoegd aan mijn ICQ en ben benieuwd naar zijn visie. Het liefst natuurlijk hier op het forum, maar ik denk dat dat te ver offtopic gaat. Voorlopig blijft de identiteit een groot raadsel, ik heb nu 3 verschillende namen op fora, icq en email...

Samen met Discobear heb ik geprobeerd de crosstable te bewerken.
Dit geeft geen verandering voor de ondersteuning.
De regels in de crosstable komen terug op het uitgebreide diagnoseformulier.
De verandering zal dus plaats moeten vinden in de software, in de .ini bestanden.
Is er iemand die dat kan bewerken?

Op 25 januari 2011 22:18:30 schreef Shiptronic:
na aanpassing vervalt die typegoedkeuring, en mag je gewoon niet met het ding de straat op! je bent dus dan ook niet verzekerd !!!!

Ah ja, ze gaan elke keer bij een ongeluk de code uit een beveiligde AVR halen om te zien of die origineel is.

Als de verzekering er genoeg belang bij heeft worden er wel getuigen gezocht en onderzoek verricht. Stel dat je iemand invalide rijdt, dan kost dat je verzekering enorm veel geld. Denk maar niet dat er geen onderzoek zal plaatsvinden en dat ze gewoon betalen.

En kijken of je fiets nog trapondersteuning heeft / een te hoge maximum snelheid heeft is relatief eenvoudig te controleren zonder de AVR te moeten kietelen.

Nu rijden er ook enorm veel opgevoerde scooters en brommers rond, ik vraag me af hoe dat gaat bij een ongeluk.

Op 2 februari 2011 09:45:15 schreef mbbneon:
En kijken of je fiets nog trapondersteuning heeft / een te hoge maximum snelheid heeft is relatief eenvoudig te controleren zonder de AVR te moeten kietelen.

Je kunt het maken dat deze extra functies pas beschikbaar worden na iets bepaald te doen...

Dit topic is gesloten