Hallo

Ik heb twee kleine vraagjes. Voor jullie waarschijnlijk heel simpel maar ik blijf maar twijfelen.

Als ik een inputsignaal ontvang in mijn voorversterker, moet ik hier dan een filter voor hangen voor ruisonderdrukking.

En bij de output van deze voorversterker zijn er meerdere zones. Kan ik dan gewoon meerdere connectoren op 1 lijn hangen? Of moet ik deze splitsen door middel van een diode of iets anders. Ik wil niet dat als er bijvoorbeeld door de kabel van zone 2 veel ruis komt, dat dit dan te horen is in zone 1.

Ik wil het zo high-end mogelijk houden.

Danku

Waar haal je steeds de ruis vandaan?

Of je uitgang met meerdere uitgangen kan belasten hangt van de voorversterker en de belastingen af.

Proberen en je weet het, of duidelijker worden.

Op 16 oktober 2009 21:17:51 schreef Henry S.:
Waar haal je steeds de ruis vandaan?

Dat vraag ik me ook af. Maar ik ben van plan om eens mijn volledige systeem te hervormen. Dat zal wel veel veranderen. Het zou dan volledig digitaal zijn tot binnen in de voorversterker die volledig afgeschermd is in een metalen behuizing.

Maar met voorversterker gebruik ik waarschijnlijk het verkeerde woord. Ik denk dat ik beter regelversterker zeg. Hij "versterkt" niet maar regelt het signaal, kiest het signaal en decodeert het signaal.

Ik zal morgen eens proberen om te werken met een diode. Maar toch zou ik graag een expert's mening horen want er kunnen evengoed frequenties wegvallen dat ik op dat moment niet door heb.

Op 16 oktober 2009 23:51:40 schreef Electro:
Maar met voorversterker gebruik ik waarschijnlijk het verkeerde woord. Ik denk dat ik beter regelversterker zeg. Hij "versterkt" niet maar regelt het signaal, kiest het signaal en decodeert het signaal.

Decoderen?
Waar heb je het over?

Ik zal morgen eens proberen om te werken met een diode. Maar toch zou ik graag een expert's mening horen want er kunnen evengoed frequenties wegvallen dat ik op dat moment niet door heb.

Gebruik geen diodes... Dat is een gelijkrichter.

Je kan beter eerst wat basiskennis elektronica opdoen ipv iets te 'ontwerpen'.

Op 17 oktober 2009 00:05:59 schreef Henry S.:
[...]
Decoderen?
Waar heb je het over?

Het signaal van de set-topbox, computer, ... is allemaal digitaal. Ik zal dat signaal (S/PDIF) decoderen in de voorversterker, dan aanpassen (volume, balance, treble, bass) en doorsturen naar de versterker als gewoon LINE audio signaal.

Die diode zou ik op de uitgang zetten. Niet op de ingang.

dus:

_____ diode ___ uitgang zone 1
                                         |

|   
set-topbox -----> decoder --> regelaar -- _____ diode ____ uitgang zone2

Zodanig dat het signaal dat naar zone 2 vertrekt geen vevuiling kan geven aan het signaal op zone 1. Want de zones zullen verspreid van elkaar zijn, dus zal het een lange kabel zijn. En door die lange kabel ben ik bang voor ruis.

edit: foutje in UBB

Over hoe men juist een professioneel audioapparaat bouwt en specificeert is men het lankzaamaan redelijk eens.

Filetrs aan de in- en uitgangen dienen enkel om HF tegen te houden. Let op, die moeten dus ook als HF schakeling gerout worden. Natuurlijk kan dit compromissen geven met audio eigenschappen als CMRR, waar dan weer min of meer slimme oplossingen voor bestaan.

Ik bouwde pas zelf een redelijk 'state of the art' VCA geregeld preampje met componenten van THATcorp, vooral uit nieuwsgierigheid. Dat heeft HF filters aan in- en uitgang, en clamping met diodes tegen andere gevaren.
Meet prima, en klinkt volgens mensen met "oren" ook prima :)

De nieuwe ideëen als common mode bootstrapping doen wat ze beloven, ik ben benieuwd of daar in een praktijksituatie een keer interressante voordelen uit komen.

[edit]

Een diode in de signaalweg lijkt me geen goed idee :+
Bij lange en/of mogelijk 'problematische' verbindingen altijd symmetrische audioverbindingen gebruiken. Twee uitgangen parrallel behoort geen enkel probleem te zijn.

Op 17 oktober 2009 00:15:33 schreef Electro:
Het signaal van de set-topbox, computer, ... is allemaal digitaal. Ik zal dat signaal (S/PDIF) decoderen in de voorversterker, dan aanpassen (volume, balance, treble, bass) en doorsturen naar de versterker als gewoon LINE audio signaal.

S/P-dif, dat had je dus in je startpost kunnen zetten...

Die diode zou ik op de uitgang zetten. Niet op de ingang.

In- of uitgang, een diode zet je niet in de signaalweg. De werking van een diode maar eens bekijken, en de vorm van een audiosignaal.

En door die lange kabel ben ik bang voor ruis.

Als je bang bent voor storingen dan gebruik je buffers en symetrische verbindingen, maar bij jou zitten die storingen tussen de oren, je bent ergens mee bezig wat je nog niet begrijpt.