een php/python scriptje moet dat toch wel kunnen. Je moet alleen met wat regular expressions de posts zelf er uit zien te viseen.
Op 28 januari 2010 22:41:05 schreef (Z)weetvoetje:
[...]
De helft van mijn HF-torren is PNP, als het niet meer is. Die dingen zullen wel massaal gedumpt worden...
Welke types zijn dat? Wat ik hier heb liggen aan PNP zijn oude germaniumtorren uit tuners.
Op 30 januari 2010 10:29:25 schreef fred101:
Goh, eigenlijk wel jammer dat nu jongensradio meer on topic is geworden we geen, vaak vreselijk interessante, langlopende RF cursus op CO meer hebben
Alle antenneposts uit het 500kHz topic bijv kunnen beter hierheen.
Op 30 januari 2010 17:34:39 schreef Pietdepiet:
Ik weet trouwens nog steeds niet of het mogelijk is zo'n heel topic in één bestand te krijgen, om een naslagwerk-achtig boekje te maken.
Als je tijd over hebt... elke pagina omzetten naar pdf en vervolgens de boel samenbinden.
Alle antenneposts uit het 500kHz topic bijv kunnen beter hierheen.
Henry, ik heb daar (antenneposts) niet zo een probleem mee, maar het moet natuurlijk niet verzanden in pagina's lange dialogen over algemene antenne theorie.
Het 500kc topic is vooral praktisch bedoeld, de antenne hoort daar ook bij! 
Het is maar een voorbeeld, ik wil daar meer mee zeggen dat dit topic niet weer een café moet worden. En als het topic een een tijdje stilligt ist dat toch ook geen probleem. liever dat dan een heleboel ruis.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (35%)]
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
@Frederick E. Terman:
Het lijkt mij dat het geluid zo schel zal zijn. Met die 680nF ligt het kantelpunt aan de lage kant pas op 2 kHz.
Dat het geluid wat schel klinkt, beetje centrale radio-achtige klank, komt ook door die kleine condensator aan de basis van de BC560C. Daardoor is er geen de-emphasis, met als gevolg dat de hoge tonen te sterk zijn.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
@Henry: Een hele berg bf341 en dat soort spul. Ik weet het zo uit mn hoofd ook niet precies. Kom er trouwens net achter dat die 341 helemaal niet hoog in frequentie gaat
Dacht dat die dingen toch ook nog zo'n 400MHz deden...
Obscuur spul van beurzen enzo...
Verder vind ik dat het niet altijd helemaal strak aan het topic hoeft te zijn hier. Maar goed, da's niet echt iets om op deze plaats over te discuteren. Jij bent de mod, dus het is uiteindelijk jouw beslissing...
Ja, dat antenne-gebeuren had hier inderdaad ook best tussen gekund. (eigenlijk dat hele 500kHz gebeuren, want het is geloof ik half jongensradio dat eraan mee doet)
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Jongensradio is eigenlijk gewoon een radio-cafe. Alles werd besproken en vaak werd er erg diep en serieus op ingegaan maar 95% ging altijd over RF. Dat was uniek want het ging meestal om die dingen die je niet meer in ieder boekje zo maar kunt vinden. Ik weet dat er veel mensen meelazen gewoon om te leren. En mijn mening is dat zolang het gelezen wordt en er gepost wordt er blijkbaar een behoefte aan is. Het kan ook niet off-topic zijn want daarvoor moet er eigenlijk eerst een (echt) topic zijn lijkt me.
Van mij had dat 500KHz gebeuren ook hier gemogen maar het is wel een eigen topic waard. De titel is alleen wat fout. Dat had beter kunnen zijn: de jongens gaan voor 500KHz, een serie nieuwe spannende avonturen uit de reeks Jongensradio.
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Die FM-ontvanger waar we het nu over hebben, stond ooit keer in een boek "30(x) Schakelingen", ik weet niet meer in welke uitgave. Ook moet deze schakeling ooit een keer in de Halfgeleidergids zijn uitgegeven. Weten jullie het bijschrift bij deze schakeling dan nog?
Op 30 januari 2010 17:57:24 schreef pientertje:
een php/python scriptje moet dat toch wel kunnen. Je moet alleen met wat regular expressions de posts zelf er uit zien te viseen.
Ik moet alleen nog even kijken hoe ik de plaatjes erin krijg.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Als je dat lukt wil ik ook graag een copy, dan bewerk ik een copy zodat alle leerzame info overblijft. Hebben we weer een nieuw "jongensradio" boek.
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Dat zou ideaal zijn. Er staat zo'n ontzettend grote schat aan informatie in dit topic. Nog beter zou zijn als alles nog gesorteerd wordt op onderwerp, maar dat is wel een bak werk
/e Aangezien ik het erg druk heb met school en olympiades etc, heb ik zelf geen tijd om verder te gaan met mijn DC. Ik hoop hem in de vakantie echter eens af te ronden 
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (31%)]
Ik was een beetje an het surfen en kwam een nieuwe aanwinst tegen in onze virtuele bibliotheek.
GE Sideband Handbook door Lighthouse Larry... Nu eens geen droge theorie maar een boek vol
(na)bouwontwerpen. Leuk voor de buizenbouwers onder ons.
Wel een dikke download (144MB), maar de moeite waard.
73, Mans
dawmast
fred101
Golden Member
gaaf boek. Uit een tijd dat qro nog geen vies woord was. Ik voel dat ik inspiratie ga krijgen om mijn met 807's uitgeruste eindtrap een te gaan afbouwen
(enige probleem is nog steeds de voeding, ik moet 1200V hebben , ook voor mijn T1154 maar ik vind het een beetje tricky om te bouwen. Ik heb het spul liggen (op de elco's na) maar blijf het toch wat eng vinden. Ik heb een 600V voeding klaar en gemaakt met het plan om er via verdubbeling 1200V van te maken maar ik heb het nog niet aangedurft.
Ik heb wel een 3x300V (2x400mA en 1X180mA) gestabiliseerd. Zou ik die drie delen in serie kunnen zetten ?
Ohw? En ik maar denken dat qrp een vies woord is! 
Heel mooi boek Mans! Ik heb natuurlijk eerst de plaatjes "gelezen". 
Ik heb wel een 3x300V (2x400mA en 1X180mA) gestabiliseerd. Zou ik die drie delen in serie kunnen zetten ?
Dat kan maar je mag max. 180mA afnemen. Na gelijkrichting+afvlakking heb je een kleine 1300V maar dat stort nog wat in onder belasting.
fred101
Golden Member
Het zijn 3 met buizen gestabiliseerde voedingen in een huis. http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=56&t=527
Die zou dus op 900V komen wat best bruikbaar is maar 180mA is een beetje weinig. Stom, niet aan gedacht. In Rosmalen eens kijken of ik iets al klaar kan vinden, voedingen bouwen is niet mijn hobby. Vooral het inkasten en bedraden.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op 2 februari 2010 22:34:04 schreef fred101:
Het zijn 3 met buizen gestabiliseerde voedingen in een huis. http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=56&t=527
Die zou dus op 900V komen wat best bruikbaar is maar 180mA is een beetje weinig. Stom, niet aan gedacht. In Rosmalen eens kijken of ik iets al klaar kan vinden, voedingen bouwen is niet mijn hobby. Vooral het inkasten en bedraden.
Is dat dat ding waar ik je toen op heb gewezen Fred?
Op 2 februari 2010 22:34:04 schreef fred101:In Rosmalen eens kijken of ik iets al klaar kan vinden.
Ik zie nu dat je 3 x 300V DC hebt. Dan gaat mijn gelijkricht/afvlak verhaal niet op en heb je dus gewoon 900V bij 180mA.
Hoogspanningstrafo's zijn wat moeilijker te vinden (ook duurder). Zoek een stevige 1:1 scheidingstrafo, na verviervoudiging met dikke elco's (470uf) heb je 1300V welke inzakt tot 1100V bij 800mA. Een 220:380 trafo met brug doet 't ook goed.
Kijk even bij 0FRI, staat veel over hsp. voedingen.
Ik heb via MP goedkoop een 380V/230V 1+kVA trafo gekocht. 17kg schoon aan het haakje.
De primaire is uitgevoerd als 380/400/420V wikkeling. Omgekeerd gebruikt en spanningsverdubbeling als gelijkrichter moet dat een 1300V bij 700mA kunnen leveren.
De 6KD6-en lopen zich alvast warm.......
fred101
Golden Member
Oh, ik weet wel hoe het moet, heb er al drie gemaakt (700V als hoogste) en ik heb de trafo's ook. (500V, 650, 550V allemaal +1A) Zelfs al een dikke variac om hem regelbaar te maken. Ik heb gewoon een hekel aan voedingen bouwen 
Jim, Die jij toen aanwees was een mooie vangst. Ik heb hem wel van binnen "herbouwd" 1n4007's vond ik wat te mager en het soldeerwerk leek nergens op. Alleen doet de Ampere meter het nog niet. Dat moet ik nog steeds een keer doen.
Ik denk dat ik maar eens een mooie 19"kast regel, daar het spul van die voeding van de beurs inbouw, er staat nog wat bij de maxwell stichting dacht ik, En dan de variac op zijn zijkant ook erin zodat de knop er doorsteekt. Dan mooie meters erop en zwaar schakelwerk, inschakelvertraging, iets van een kortsluitbeveiliging bedenken enz. Kortom, erg handig maar ik loop het al twee jaar uit te stellen.
Edit: Hugo 6KD6, daar zit normaal een FTdx aan vast 
Op 2 februari 2010 20:21:31 schreef dawmast:
Gebruik dan een Downloadmanager als bijv. DownThemAll voor Mozilla Firefox.
Liever niet, daarmee zet je de site nog meer onder druk.
Ik heb ook even wat mooie QRO plaatjes gekeken
Uitgebreid boek met constructiedetails etc.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Ah, ok.
Ik heb hier inmiddels een mooie HSP trafo liggen van 950 volt bij 1 A en dat twee maal.
Er zit ook een 16 A 6.3 wikkeling op en nog wat hulpspanningen van 50 tot 100 mA.
Geruild voor wat buisjes bij PA0JOT.
fred101
Golden Member