Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Nee. Ik had hem 1 minuut geleden gemaakt. Daarbij viel het me wel op dat ik alle fouten in 'tekst-vragen' (Als in: Hoe spreek je deze roepletters uit en waar staat deze afkorting voor etc.) had gemaakt. Dat zou ik dus wel nog moeten doorlezen...
Gewoon doen inderdaad, kost je wat geld, daarna kan je heerlijk experimenteren met allerlei zelfgemaakt zendspul. Daar heb ik het ook voor gedaan!
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Bedoel je dat ik als zendamateur ook mag zenden ? Ik dacht dat ik als N-amateur alleen Nieuw spul mocht gebruiken en als F amateur alleen met Functie generators mocht werken, Fouten in scopen mocht zoeken, Frutten met onderdelen in dead bug style, Fantasievolle meetexperimenten doen, Fector Network analyses, Foltmeters calibreren, enzoFoorts
Jongens, leuk, gaan met die banaan, wij zijn er om jullie met raad en daad terzijde te staan.
Radioortje
PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
met de kennis , vooral hier op CO opgedaan , op de bonnefooi naar het N-examen gegaan en gehaald , zonder een boek in gekeken te hebben .
Voor F met 1 puntje gezakt , met name op antenne-techniek , waar ik nog steeds niet veel van snap .
Wel van plan om "binnenkort" het weer opnieuw te gaan proberen ...
Op 29 maart 2010 17:27:32 schreef Rd12tf:
Gewoon doen inderdaad, kost je wat geld, daarna kan je heerlijk experimenteren met allerlei zelfgemaakt zendspul. Daar heb ik het ook voor gedaan!
Ik had begrepen dat dat nooit mag, ook al heb je een licentie. Of vergis ik me?
Je bent abuis, je mag zelf bouwen als gelicentieerd amateur, je blijft natuurlijk verantwoordelijk voor de goede, storingsvrije werking van je bouwsels.
Hmmm, misschien dan toch wel leuk om te doen. Ik heb net ook effe dat N examen geprobeerd en ik ben op een haar na gezakt (27 vragen goed ipv 29). Ok, 2 haren dan.
Voor F met 1 puntje gezakt
Dàt heb ik meer gehoord... Met 16 fout bedoel je.
:)
Verrassend hoeveel mensen hier wèl geïnteresseerd zijn in een vergunning, maar nooit opgezocht hebben wat je dan mag of hoe oud je moet zijn en zo.
Vandaar misschien ook al die idiote praatjes die je wel eens hoort (niet hier natuurlijk
).
Toch is het logisch: als je helemaal niet zou mogen bouwen, ook geen antennes en zo, dan zou je geen examen hoeven doen. Een buschauffeur of 27MC-er hoeft dat ook niet.
Wat gaat het nu worden? 2meter ontvanger of 80 meter vossenjachtontvanger
of nog iets exotischer. Lijkt me leuk om mee te doen. Ik lees in ieder geval in dit topic mee
73
PD0FSH,
Fred
da weet ik pas als ik het boek in handen heb. Aan de eisen te zien verwacht ik wel een aantal weken afhankelijk van hoeveel tijd ik heb.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Nouja, er zijn toch maar twee mogelijkheden per jaar om examen te doen? Of is dat tegenwoordig veranderd?
Je komt dan sowieso voor de herfst-ronde in aanmerking. En dat moet je prima redden.
Er zijn er meestal ongeveer vier per jaar. Maart lukt niet meer. 
Je kunt je nog aanmelden voor het examen van 12 mei.
Daarna komt er weer een in september, dan in november, en dan pas weer in 2011.
Kijk anders ook hier.
Bedankt fet. Die zocht ik maar ik kon hem niet zo gauw vinden. Ik wacht even op de pientere knaap maar september moet haalbaar zijn.
ik ben bezig met boeken bestellen. Poeh, september ik ben er wel voor om die in mei te doen. Dan heb ik nog een maand. Wel eerst dat boek zien voordat ik dat definitief beslis.
@fet, hoe lang heb ik denk je nodig om het te leren?
@pientertje
Ik had al zo'n vermoeden dat je wou rennen in plaats van wandelen
Ik ga, vooralsnog, voor september. Het F-boek wat ik heb bestaat uit twee delen; alles bij elkaar is dat nog best veel.
Op 30 maart 2010 16:32:09 schreef pientertje:
@fet, hoe lang heb ik denk je nodig om het te leren?
Joh, dat kan ik hier vandaan toch niet zien. 
Hoe breng je het eraf in de proefexamens van afgelopen jaren?
Ik zou gewoon lekker in september op gaan. Je zult best het één en ander van elektronica weten, maar het is toch een bom duiten om voor de lol even te proberen. Veel vragen gaan over zaken die voor een zendamateur gemakkelijk zijn, maar met alleen algemene kennis toch lastig op te lossen.
Op 29 maart 2010 20:33:29 schreef flagada:
[...]Ik had begrepen dat dat nooit mag, ook al heb je een licentie. Of vergis ik me?
Lang geleden was het zo dat elke zendbouwzender voor keuring moest worden aangeboden bij de RCD, maar dat is alweer heeeel lang geleden.
Op 29 maart 2010 00:04:20 schreef fred101:
Het is dan wel leuk om daar een wat (modulair) serieuzer apparaat van te maken met wat leerzame technieken erin. Dus dat je er ook een echt goed ontvangertje aan overhoudt wat bv ssb en cw kan (dan lijkt het me leuk om dat later verder te bouwen naar vakantie transceivertje)
Een DC ontvanger dekt de eerste twee, SSB en CW. Voor een vakantieontvanger kan je omschakelen naar een dubbel superhet. Ander oscillatorbereik en een dubbel 455kHz (SFD455-D) filter. Nog even naversterken met een ZN414 (of opvolger) en dan kan je AM ontvangen. AGC is dan ook mogelijk. Dit hele MF-gebeuren heeft een keer in de Elex gestaan, en er valt ook niks aan afteregelen, bouwen en luisteren.
Dit alles heb ik zelf ook eens gebouwd in een iets andere opzet. BF961 mixer en NE602 oscillator, en een BF961 als pre-amp.

Een andere incomplete dubbelsuper met kristalfilters voor SSB/CW:

fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Henry, een vakantietransceivertje ala bitx. Niet een AM radio. http://www.hamforum.nl/download/file.php?id=650&mode=view Mijn superhet die toen diverse IF's heeft gehad en zelfs een 0V1 als detector na een 455KHz filter.
Pientertje: gewoon proefexamens doen en als je dat zo maakt en geld te veel hebt om een gok te wagen zou ik het proberen. Ik heb het boek twee weken voor het examen gekocht en doorgewerkt.
Ik had als voorbereiding voor N het arrl boek doorgewerkt. Het N boek had ik geleend maar daar kon ik niets mee. Daar stond geen echte uitleg in alleen feiten. Het F-boek was wat dat betreft beter maar echt nodig was het niet. Het was meer dat ik dan op een lijn met de denkwijze van het AT zat.
O ja, er staan geen strikvragen in, ze zijn gewoon beroerd geformuleerd 
Ik heb F gehaald met iets van 12 fouten (dacht ik). Dat ging dan vooral fout op het rekenwerk en stampwerk (regels, die rare transmissie-mode nummers enzo). Naast mij zat een gast die in een kwartier klaar was en toen verder heeft liggen pitten op zijn tafel. Hij had ook nog nul of één fout.
Op 30 maart 2010 17:54:50 schreef fred101:
Henry, een vakantietransceivertje ala bitx. Niet een AM radio.
Ok een transceiver, ook leuk. Er lezen wel nogal wat luisteraars mee denk ik, maar dan is het een aansporing om iig een NL registratie te doen.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op 30 maart 2010 17:54:50 schreef fred101:
Naast mij zat een gast die in een kwartier klaar was en toen verder heeft liggen pitten op zijn tafel. Hij had ook nog nul of één fout.
Volgens mij heb ik al wat langer m'n roepletters dan jij Fred, zijn er dan nog meer die zo snel klaar waren?
Ik weet teminste vrij zeker dat ik niet naast je zat.