Je bedoeld dat onderste van die twee plotjes die je hier in het topic hebt gepost? Want daar heb je gemeten van 772 naar 872 MHz. Misschien dat er daaronder niets interressants gebeurde, maar dat weet ik zo niet.

Ik heb die onderste gemaakt op een willekeurige hoge frequentie om te kijken watr er gebeurd. Wel even breder gekeken waar ik ongeveer moet zitten zodat ik binnen het bereik van de trimmer zit. Daar spelen waarschijnlijk verliezen en de capaciteit van de houder wel een rol maar dat heb je in "real life " ook.

Maar we zullen ook wel snel plotjes van FET zien ;-)

Ik denk dat Fet effe bij moet komen van mijn Lenz-interpretatie >:)

@Fred
Wat heeft die VNA van jou gekost?

Tot nu toe wil de VNA nog niet helemaal meewerken. Ik heb de installatie volgens de doc gedaan, dus USB driver, VNA aankoppelen, driver installeren, software starten, setup etc., dat ziet er allemaal normaal uit.
Maar bij de audiotest krijg ik geen audio te zien.. geen golfjes zoals in de doc. De getallen schommelen 1, soms 2, rond de nul.
Als ik naar Reflect schakel zie ik eventjes een ander getal, maar dan weer 't zelfde. Terug naar Thru trouwens idem (ik weet dat je op Reflect audio zou moeten zien).

Over Lenz zullen we 't hier niet hebben, krijgen we alles opnieuw.. ;)

Bloed, zweet en tranen :-)
Zie [url=hier ]http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=50&t=1104 [/url] voor de bouw en er staat boven in een link naar de leverancier , SDR-kits. Het bouwpakket is rond de driehonderd euro voor de usb uitvoering, er komt een kant en klare versie aan. Hij is bedacht door Tom, een duitse zendamateur. De snelheid waarmee de software updates komen is hoger dan die waarmee ik hem kon bouwen. Meestal betekent een update meer functies.

Edit: Fet, probeer eens een externe voeding, de mijne kreeg ik eerst ook niet aan de gang doordat de voeding het niet trok. Hou ook in de gaten dat het manual uit gaat van de parallel poort. Reference channel moet left zijn en de audio-source moet de codec zijn. Het plaatje in het manual klopt daarbij niet.
In ieder geval heb je het geluk dat hij technisch goed is want bij mij heeft hij gewerkt dus het moet software zijn. Oja, je moet ook een echt goede usb kabel gebruiken. Dat was hier ook een probleem maar dat had ik al eerder gehad met de pic-programmer.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (38%)]

ik ben nog wat aan het klooien en experimenteren met mn zendertje. En ik maak me wel zorgen dat het AT oppeens voor de deur staat. Ik gebruik als antenne een sprietje van 10cm en het printje zit nog niet in een doosje. Hoe ver gaat hij dan ongeveer?

Als ik een geimproviseerde cummyload(lees 1/4 watt weerstand van 47 ohm) aansluit tussen hf out, werkt de zender nog wel, dus ik kan hem nog wel ontvangen, maar meet mn frequentieteller niks meer. Hoe kan dat?

Ik had hem alweer teruggevonden. In november komt de geassembleerde versie uit, zie ik. Dus voor mij geen bloed zweet en tranen ;) Ik ben benieuwd wat die gaat kosten. Fet is in ieder geval al over de brug. Het is ook wel een heel verleidelijk apparaatje.

Op 4 november 2009 22:45:33 schreef pientertje:
Hoe ver gaat hij dan ongeveer?

Net het huis uit ? Als jij een 1/4 Watt dummy niet oprookt zal dat niet ver zijn zonder antenne (10cm draad is niet echt een antenne voor de MG)

cummyload

???????, dat zijn andere forums >:-)

maar meet mn frequentieteller niks meer. Hoe kan dat?

Als je hem afsluit dan halveert de uitgangsspanning ongeveer. Veel counters hebben minstens 100mV nodig maar als hij bv niet gefilterd is kan het ook zijn dat de counter in de war raakt.

Op 4 november 2009 22:51:52 schreef WoeLiMaster:
Ik ben benieuwd wat die gaat kosten.

Waarschijnlijk 425 euro

Nah daar moet ik mijn vrouw dan maar voorzichtig op voorbereiden. Fred beschik jij over een sinus-generator die tot 120 MHz gaat?

M'n PLL werkt helaas niet. Volgensmij is de saa1057 dood. Als ik weer eensga bestellen doe ik er wel eentje bij. Ga kijken of ik zelf wat met prescaler en een picje kan. Kan ik dit zendertje met wat kleinere condensatoren ook ombouwen tot een 2m zendertje, wat filteringen een eindtrapje erbij.... Op 2m mag ik namelijk 25w de ether insturen.

Op 4 november 2009 23:11:31 schreef WoeLiMaster:
Fred beschik jij over een sinus-generator die tot 120 MHz gaat?

Nee, die heb ik niet, ze gaan of verder of minder ver ;-) ik heb:
marconi tot 30MHz, marconi tot 400MHz, trm3 tot 400MHz, Nordmende tot 800, HP tot 1GHz. Ik mis wel nog een mooie functiegenerator van een Amerikaamns merk wat ik niet zal noemen en meestal in zo'n mooie 19" uitvoering is uitgevoerd. Hint het begint met een H en eindigt op P :-)

!!! :)

Alweer iemand met een VNA.
Ik heb alleen maar een SA + tracking generator. ;)
Maar voorlopig dus geen fase meten.

Op 4 november 2009 23:36:55 schreef fred101:
[...] Hint het begint met een H en eindigt op P :-)

Volgens mij is de laatste letter een 'd' :P

Het bereik kun je eenvoudig uittesten door met een radio door het huis heen te lopen, en te kijken waar je m nog kunt ontvangen.

Met clumsyload eraan zal ie wel minder stralen, maar pas als je het hele apparaatje inblikt zal ie stoppen met stralen.
Zolang mensen er geen last van hebben zul je het AT niet snel langs hebben. Werk hier al jaren met een bc546-bug. En die staat eigenlijk dag en nacht aan, omdat ik te lui ben om m uit te zetten. Nog nooit problemen gehad.

Over die PLL. Heb je een oscilloscoop? Dan kun je in ieder geval meten of er iets gebeurd. Wat is de uitgangsspanning van de PLL?

@rbeckers: Je bent mij tenminste nog wel voor :)
Heb alleen maar een 20MHz SA.

/offtopic

@tidak, ik las een tijdje terug dat je op zoek was of de wens had om dit aan te schaffen. Misschien leuk voor? Het is helemaal compleet zo kom je ze niet vaak tegen.

@(Z)weetvoetje
Is zelfbouw van die VNA kit mischien een optie?
Of anders een SA gebaseerd op een tuner.

Ik heb trouwens een diplexer HF-VHF/UHF in elkaar gezet en getest.
Kan, zodra de 2e helft klaar is, twee ontvangers via een coax op twee antennes aansluiten.
Met een SA + TG is dat gemakkelijker dan met een meetzender en HF-voltmeter.

Op 5 november 2009 17:00:52 schreef WoeLiMaster:
/offtopic

@tidak, ik las een tijdje terug dat je op zoek was of de wens had om dit aan te schaffen. Misschien leuk voor? Het is helemaal compleet zo kom je ze niet vaak tegen.

Bedankt voor de tip! Ik heb er al een, maar alleen voor TTL. Als deze dus CMOS compatible is.......

Erg he, al bijna 3 jaar zit ik hier te typen en ik bedenk me net dat ik nog nooit het boek (de boeken ? ) Jongensradio zelfs maar heb gezien. Bijna had ik er een gekocht maar ik was net te laat.

Edit: http://84.87.34.146/Journaal/boeken.htm hier heb ik net deel 1 gedownload.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (18%)]

Bedenk wel dat er meerdere 'jongensradio' zijn. Je hebt ook nog het boek van Leonard de Vries. Daar heb ik deel 2 van. Deel 1 heb ik in Apeldoor zien liggen, maar niet gekocht, was een andere uitgave :)
De jongensradio van het topic heb ik een oude van mn pa van. Helemaal stuk gelezen, zit geen voorkant meer op.

@rbeckers: Dan moet ik er ook nog een computer bij kopen. Dat wordt allemaal een beetje duur voor me. Ik kom er op dit moment ook wel.

Kopiepost, mag weg

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (90%)]

Van wie is die, die niet van Leonard de Vries is, dan? Ik ken alleen die van Leonard van de "Hobbyclub".......
Krijg ik weer rooie oortjes van, zoals toen ik de boeken uit de bibliotheek las.

Wie kent het boek "Wedstrijd der Radioamateurs" ??

Die ik net gedownload heb is van amroh en lijkt nogal op andere publicaties met schema's van hen. Niet echt een leerboek, alleen een verzameling schema's. Dat is dus blijkbaar niet die van de Vries.