The Engineer
Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
Hallo
ik zocht een nieuw bass-boost systeem voor in een lopend project, nadat de vorige niet helemaal goed bleek te zijn.
http://seanm.ca/stomp/bassbooster.html
ik vroeg me iets af... wat is Pout van dit ding?
en kan ik ook de 741 of 324 gebruiken of de NE55xx variant daarvan?
zou deze werken op 9V packs( wel twee stuks parralel- anders ben ik bang dat ze zo snel leeg zijn).
zoo, dat waren de vragen. kort he?:P
The Engineer
Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
een preamp van de site, om vervolgens het signaal een heel pacours van onderdelen langs te laten gaan. maar dat werkt al, en de voltage sensitivity van het estafette is regelbaar dus dat is geen probleem.
het zou ook fijn zijn als ik dit circuit een keer los kan gebruiken, watn dat zal vast wel eens van pas komen.
Ik begrijp het doel niet maar je kan er een pre-amp mee aansturen.
uitgangsvermogen is helemaal niet belangrijk, het gaat om de spanning.
5532 is ook prima.
The Engineer
Op 28 oktober 2009 17:03:56 schreef TechnOoB12:
zou deze werken op 9V packs( wel twee stuks parralel- anders ben ik bang dat ze zo snel leeg zijn).
Dan is het verstandiger om andere batterijen te kiezen, maar probeer het eerst met een 9V batterij en kijk hoelang die het volhoudt. Of je gebruikt een labvoeding en meet de opgenomen stroom, dan kan je ook een schatting maken.
Datasheet kan je ook een hint geven. 
The Engineer
als tussenstuk van een project, om mijn kamer te vertechnischen ( hoe zeg je dat?
) de rolluikautomaat werkt al bijna, de mega geluid systeem
( basstreble en spectrum analyzer, 5W buizenwersterking. voor hard ge;luid kan ik er een 50W transistorversterker in plaats van zetten, zodat ik echt hard kan luisteren, maar dat doe ik niet zo vaak. dan is er noch het lichtsysteem, RGB-bar enzo.....
met een grote afstandsbediening 8 kanaals en die heb ik gemultiplexed.
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
The Engineer
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Het boeit helemaal niet of het voor een guitar is. Dat weet die versterker toch niet wat m het signaal levert? De vraag is alleen wat ie met het signaal doet wat buiten die boost-band ligt.
Op 1 november 2009 14:37:22 schreef flipflop:
De vraag is alleen wat ie met het signaal doet wat buiten die boost-band ligt.
nou, dat gaat volgens mij helemaal verrot worden, als het later uit een speaker komt, omdat de booster van de website inverterend is.
Here is another Frequency Booster. This one is non-inverting.
ik zou de niet-inverterende proberen.
Op 3 november 2009 15:34:20 schreef Aart:
Ben je overgevoelig voor de absolute fase ?..
nou misschien wel, ik hou gewoon niet zo van faseverdraaiingen. Maar volgens mij krijg je problemen als een speaker een signaal krijgt dat deels geïnverteerd is.
voor absolute fase kan ik me voorstellen dat het geen zak uitmaakt, maar wat moet je met een absoluut signaal?
The Engineer
drucci, welk IC raad je me daarin aan?
en C1&C2 100nF?
Ik kan natuurlijk ookDeze gebruiken, maar daar wil ik dan een kleine preamp voor zetten, die het voltage van het signaal wat hoger maakt.
http://www.next.gr/uploads/135-7f63bef12f.gif
is dat nog nodig bij een koptelefoon input signaal, want die signaalbron ga ik namelijk gebruiken.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (73%)]
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 3 november 2009 15:45:26 schreef Drucchi:
...ik hou gewoon niet zo van faseverdraaiingen.
Als je een inverterende versterker hebt (da's 180 graden gedraaid), dan draai je gewoon nog een keer 180 graden erbij door de speaker "verkeerd om" aan te sluiten. Ben je weer netjes in fase.
Uiteraard heb je wel fasedraaingen bij de kantelpunten, maar da's nou eenmaal bij veel analoge filters zo
nou met een ic'tje kan ik je helaas niet helpen, maar wat ik heb geleerd is, dat je in een signaal, dat door een enkele speaker (lees: 1-weg speaker) moet, geen (en zeker geen 180 graden) verdraaiingen wil. Anders zal je je eigen filter moeten maken voor een toegewijde basspeaker op uitsluitend de frequentie waar de boost in zit, en dan nog een filter om de gebooste frequentie bij de andere speakers weg te houden.
Als je extra bas wil kun je het beste gewoon een lpf maken, dat nog wel voldoende andere tonen doorlaat.
Op 3 november 2009 15:45:26 schreef Drucchi:
[...]nou misschien wel, ik hou gewoon niet zo van faseverdraaiingen.
Vele versterkers hebben een 180 graden fase draaing.
Maar volgens mij krijg je problemen als een speaker een signaal krijgt dat deels geïnverteerd is.
waarom deels? de fase draaing geld niet alleen voor het gefilterde gedeelte, maar het gehele signaal.