hallo
Zoals aan een aantal vorige topics te zien is ben ik bezig met de audio spectrum analyzer uit "artikelen" (ja ik weet dat er het een en ander fout is met de filterwaardes
).
alleen wil ik ipv 1 led per kanaal een lichtpaneel aansturen waar elk ledje een lichtvlak is. waarschijnlijk wordt dit een stel felle leds achter matte plexiglas panelen.
Hiervoor moet ik het signaal van de spectrum analyzer versterken. Het eerste idee was de led vervangen door een transistor zo dat de spectrum analyzer de stuurstroom vormt. Een aparte voeding vormt dan geschakeld via de transistor de grotere stroom voor het paneel.
volgens dat plan heb ik alleen 63 transistoren nodig, zorgende voor een hoop printontwerp en componentkosten. Dus vroeg ik me af of hier niet een makkelijkere manier voor was. Is er niet een soort IC met meerdere transistoren bij elkaar? die ook nog enig vermogen kunnen hebben.
of zijn er hele andere ideeën?
alvast bedankt
timberleek
even dom gezegd. bij een NPN is het toch B-E = C-E
dus als je stroom zet van b naar e kan er stroom lopen van C naar E.
of zit ik hier fout?
Op 31 oktober 2009 18:49:17 schreef Henry S.:
[...]
En dat is fout, je stuurt een transistor aan via de basis, emitter aan de massa, collector aan de belasting (NPN transistor).
dat staat er nu toch ook? de v+ van de spectrum analyzer staat op de basis. deze kan naar de emitter vloeien als de opamp uitgang laag wordt. De voeding van het paneel hangt aan de collector en vloeit door het lichtpaneel naar naar de ground van die voeding
Op 31 oktober 2009 19:35:49 schreef timberleek:
even dom gezegd. bij een NPN is het toch B-E = C-E
Dat slaat nergens op, het is geen vergelijking.
dus als je stroom zet van b naar e kan er stroom lopen van C naar E.
Dat dan weer wel, maar druk je het heel rot uit, stroom zet je niet...
Je zet spanning op de basis waardoor een stroom vanuit de basis naar de emitter loopt, tevens loopt dan een stroom van de collector naar de emitter die Hfe-1 groter is (NPN transistor).
dat staat er nu toch ook? de v+ van de spectrum analyzer staat op de basis. deze kan naar de emitter vloeien als de opamp uitgang laag wordt. De voeding van het paneel hangt aan de collector en vloeit door het lichtpaneel naar naar de ground van die voeding
Je stuurt met de uitgang van de opamp!
Tijd voor een opfrisser!