Dit keer meer een reparatietieanekdote/tip dan een ontwerptip, maar afijn.
Ik heb 3 TI84+ rekenmachines. 1 oude met een gebarsten scherm (mist stukje van de linkerkant), 1 nieuwe die werkt, en 1 gekregen van een vriend die defect was. (De GR, niet de vriend).
Ik was van plan om van die defecte het scherm over te zetten in die ene met gebarsten scherm, maar dat blijkt niet te gaan: Na het scherm uit de lijm gewrikt te hebben moet ook het flatcabletje/flexPCBtje nog gedesoldeerd worden en dat is te fragiel daarvoor. Bij 1 pinnetje geprobeert, maar zo gauw het dreigde te scheuren weer vastgezet. Plan B.
De totaal defecte GR (wilde niet aan) had ik al geprobeerd te repareren: er zat wat corosie op componenten her en der en dat had ik weggehaald met alcohol. Het ding bleef echter weigeren. Een deel zat onder de componenten, in dit geval bij de ontkoppelcondensatortjes van de voeding van de (ik denk) ASIC. C21, 22, 33,34 11,12, 15,16, en wat daar nog meer in de buurt zit. Dat kan eigenlijk niet echt last hebben van lekstromen, maar het moet niet kortgesloten zijn natuurlijk. Nagemten: ligt niet kort, meet ook 1,6V (=1,8V) en 3,3V als de GR van voeding voorzien wordt. Dat is dus ok, mijn goede GR meer 1,7 resp 3,3.
Bij verder zoeken blijkt er ook nog wat corrosie op de pinnen van het geheugen IC (29LV800TE-60) te zitten. En wel bij nCE, vss, nOE, A0. Die pinnen zitten te dicht op elkaar om te meten of er iets aan elkaar gecorrodeerd was, maar ik denk dat A0 aan nOE zat. Na het weghalen van deze corrosie door er nieuw tin op te gooien en weg te halen met litze werkte de GR weer. Alcohol kreeg het dus niet weg, maar de flux uit de tin/litze wel.
Dus, leuke tip voor dingen die starten van een extern geheugen en niet willen starten: Neem en goede lamp en een loep en kijk tussen de poten van de geheugenchip...