Nog meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Rew, hoe bedoel je dat? Ik heb vorige week een fout in 't schema en de layout gemaakt en nu dus opnieuw...
En ja, ik heb 't nu wel aangepast. Mocht ik 't printje opnieuw willen maken ga ik natuurlijk die gebruiken, maar die is meer voor in 't archief. 't Printje dat ik gister gemaakt heb bevat een fout en dat heb ik dus maar "dead bug" opgelost.

Op 4 juli 2011 12:08:18 schreef Pieturp:
En ja, ik heb 't nu wel aangepast.

Dat bedoel ik dus: Dat je niet nogmaals de bug vind en niet in het schema aanpast. Ook al denk je nu dat je het niet nog een keer gaat maken, mogelijk heb je het later toch weer bijvoorbeeld als "module" ergens anders nodig, en dan copieer je je eerdere "geteste" schema....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Ik heb nu ondervonden dat je bij link spul echt eerst meer er over moet lezen voor het zomaar te gebruiken.

free schreef dat hij printplaten reinigde met IPA in water in een ultrasoon bad. Ik had een tijdje terug op aanraden van iemand TRI gekocht. Dat zou ook een goede ontvetter zijn en ik dacht dat IPA en TRI het zelfde idee was. Een soort alcohol. En als echte techneut lees ik natuurlijk niet de bijsluiter. Ik wist van de winkel dat het link spul was en het buiten moet gebruiken zonder in ademen. Dat deed ik dus ook.
Ik heb het een enkele keer gebruikt om schakelaars en printplaat te ontvetten. Daarna drooggeblazen en met methanol nagewassen

Nu had ik dus in mijn ultrasoonbadje water gedaan en daarbij een scheut TRI, ik denk een eierdopje vol op een halve liter water. Daarin heb ik een paar keramische schakelaars gereinigd. Wat goed gelukt was. De lekweerstand was tot 0,7 x 10^12 op gelopen. Maar ik had het spul er in laten zitten. Nu drie dagen later moet ik en pcbtje reinigen dus gooi het in het reinigertje, zet de timer aan en haal het er 5 minuten later weer uit. Het zit echter onder een laag witte drab. Ik dacht, zal wel een soort waxlaag zijn want de print kwam uit een buitenlamp.
Het water was ook smerig dus ik gooi het weg. En toen zag ik de oorzak van die witte drap.

Er hangt een wit plastic mandje in die reiniger, of liever gezegd, dat hing er ooit in. Nu hing de bovenste rand er nog, het deel wat boven water zit, de hele bodem was weg, die lag opgelost als witte drab op de bodem.
Na het leeggooien stolde het in een paar minuten.

Dus ben supervoorzichtig met TRI. Dit is echt link spul. Ik heb nu de Wiki opgeocht . Bij te veel inademing kun je er zelfs van in coma raken of erger. Het is inderdaad een oplosmiddel voor kunstof en voor het ontvetten van metaal moet het bij hoge temperatuur in dampvorm worden gebruikt. Ik denk niet dat ik het nog ga gebruiken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

:D Net zo'n troep als thinner dus. Daarmee kun je ook kunststoffen bewerken, Ik maakte er mooie patronen mee in mn rekenmachine.

Op 5 juli 2011 09:30:27 schreef fred101:
Het is inderdaad een oplosmiddel voor kunstof en voor het ontvetten van metaal moet het bij hoge temperatuur in dampvorm worden gebruikt.

Ach, techneutenpaniek. Aceton lost ook heel wat kunststoffen op (ga maar eens met aceton over plexiglas heen). Dito voor inderdaad thinner (vnl. tolueen). Je moet alleen uitkijken bij gebruik.

Als je ethanol gebruikt om dingen schoon te maken, dan loop je na een kwartier ook rond met een bonzend rood hoofd. Maar van ethanol accepteer je dat, omdat het een bekend gegeven is. Alleen de manier van toediening (inademing) is een andere ;).

(is ook een stuk minder prettig dan de normale manier van consumptie, maar dat terzijde).

maartenbakker

Golden Member

Nou, tri moet je echt niet teveel inademen hoor... Behalve neurotoxisch is het ook kankerverwekkend. Of was dat tetra? Maar vroeger was het inderdaad een zeer gebruikelijke technische ontvetter en oplosmiddel, en als je het voorzichtig gebruikt heeft het ongetwijfeld zijn toepassing.

Overigens heeft IPA vergelijkbare effecten met ethanol, maar laat je daardoor niet in de luren leggen want als ik het goed begrepen heb, lijkt het voor je lichaam meer op methanol wat nogal ongezond is (zowel voor methanol als voor IPA staat ethanol als tegengif genoemd in sommige tabellen, handig om te weten).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 5 juli 2011 11:37:51 (36%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dus: na een dag die zooi ingeademd te hebben, moet je een avond flink doorzuipen, is voor je eigen gezondheid...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
chuckie

Honourable Member

Wij maakten vroeger de transportbanden schoon met tri(chlooretheen) en per(chlooretheen).
Zaten tot onze ellebogen in het pure spul.
En ik leef toch nog steeds.
Maar echt gezond zal het niet zijn...

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Op 5 juli 2011 13:21:41 schreef chuckie:
Wij maakten vroeger de transportbanden schoon met tri(chlooretheen) en per(chlooretheen).

Als ik de wiki-pagina lees over CCl4 (tetra), dan werd dat spul vroeger gebruikt in brandblussers (!) en door postzegelverzamelaars om watermerken te checken.

Je moet de MSDS van water trouwens eens lezen. Of die van keukenzout. Dan denk je ook dat je te maken hebt met zwaar giftig spul.

Maar overall: dat kunststoffen oplossen in een bepaald oplosmiddel zegt nog niets over de giftigheid.

van de MSDS van water

Potential Acute Health Effects:
Non-corrosive for skin. Non-irritant for skin. Non-sensitizer for skin. Non-permeator by skin. Non-irritating to the eyes. Nonhazardous in case of ingestion. Non-hazardous in case of inhalation. Non-irritant for lungs. Non-sensitizer for lungs. Noncorrosive to the eyes. Non-corrosive for lungs.

Potential Chronic Health Effects:
Non-corrosive for skin. Non-irritant for skin. Non-sensitizer for skin. Non-permeator by skin. Non-irritating to the eyes. Non-hazardous in case of ingestion. Non-hazardous in case of inhalation. Non-irritant for lungs. Non-sensitizer for lungs.
CARCINOGENIC EFFECTS: Not available.
MUTAGENIC EFFECTS: Not available.
TERATOGENIC EFFECTS: Not available.
DEVELOPMENTAL TOXICITY: Not available.

Ik het niet de indruk dat water een giftige substantie is. Overigens staat er niet vermeld dat het een zuurstof verdrijvende vloeistof is ondanks dat die eigenschap de meeste slachtoffers maakt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 5 juli 2011 22:55:45 (1%)

maartenbakker

Golden Member

Die sheet klopt echt niet. Inhalatie van vloeibaar water is, zoals jij al schrijft, vaak dodelijk hoewel de damp in kleine hoeveelheden geen kwaad kan. Ook drinken van meer dan een paar liter achterelkaar kan dodelijk zijn. Weliswaar van een heel andere orde van grootte dan oplosmiddelschade, maar toch.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Vreemd, dat ze niet weten dat het smeltpunt 00C is.

leime

Golden Member

Maar eigenlijk is alles giftig, als je er genoeg van inneemt.

Henry S.

Moderator

Op 5 juli 2011 11:28:35 schreef maartenbakker:
Nou, tri moet je echt niet teveel inademen hoor... Behalve neurotoxisch is het ook kankerverwekkend. Of was dat tetra? Maar vroeger was het inderdaad een zeer gebruikelijke technische ontvetter en oplosmiddel, en als je het voorzichtig gebruikt heeft het ongetwijfeld zijn toepassing.

Heel voorzichtig gebruiken... tri en tetra kunnen ook invloed hebben op lever, nieren en je zenuwstelsel, OPS is een erkende beroepsziekte mede vanwege deze oplosmiddelen.

@Fred: Tri mag je als partikulier niet kopen, je handelaar had je beter moeten voorlichten, hou het voortaan bij IPA.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
free_electron

Silicon Member

water is inderdaad giftig !. er is vorig jaar nog iemand overleden na het drinken van teveel water ( een ganse gallon in een paar minuten. was een weddenschap voor een radioprogramma. )

met TRI vermoed ik trichloorethyleen ? dat is smerig spul. kankerverwekkend en schadelijk voor nieren en lever.

IPA gebruiken. dat is gewoon isopropyl alcohol. kan voor niks kwaad.. is een goed eontvetter. wordt in ziekenhuizen gebruikt als ontsmettingsmiddel ( die antibacteriele gels in pompflesjes zijn haas tallemaal 99$ IPa met een scheut aloe-vera om het gellig te maken.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

tri vs. tetra:

Het werd ook als verdovend middel (trileen) gebruikt. TRI is minder gevaarlijk dan koolstoftetrachloride CCl4, maar toch giftig voor het centrale zenuwstelsel.

wikipedia over tetra (CCl4):

One specialty use of carbon tetrachloride was by stamp collectors to reveal watermarks on the backs of postage stamps without damaging the stamp.

Ik ben benieuwd of d'r ook meer kankergevallen onder oudere postzegelverzamelaars zijn waargenomen.

Meer wikipedia, ditmaal over tri:

Originally thought to possess less hepatotoxicity than chloroform, and without the unpleasant pungency and flammability of ether, TCE use was nonetheless soon found to have several pitfalls. (..) The introduction of halothane in 1956 greatly diminished the use of TCE as a general anesthetic. TCE was still used as an inhalation analgesic in childbirth given by self-administration. Fetal toxicity and concerns for carcinogenic potential of TCE led to its abandonment in the 1980s.

Voortschrijdend inzicht, dus. Anyway, voor incidenteel gebruik (op een papieren tissue doen om iets te ontvetten) lijkt 't me niet al te bezwaarlijk, hoewel dichloormethaan (CH2Cl2) of methyleenchloride (CH3Cl) als ontvettingsmiddel ook prima is en ws. makkelijker voorhanden is, en een stuk 'veiliger' is.

Op 5 juli 2011 23:47:08 schreef alex278:
Ik ben benieuwd of d'r ook meer kankergevallen onder oudere postzegelverzamelaars zijn waargenomen.

Sample size: 1. Mijn opa is aan kanker overleden.

hoewel dichloormethaan (CH2Cl2) of methyleenchloride (CH3Cl) als ontvettingsmiddel ook prima is en ws. makkelijker voorhanden is, en een stuk 'veiliger' is.

Ik verwacht van CH2Cl2 niet veel ontvettende eigenschappen: Dat is niet zo polair denk ik. Het is ook niet giftig.

In mijn studententijd zaten we een keer met een mes in een koelkast te bikken om het ijs uit het vriesvakje te krijgen. Pfffffft. Dus in het grote chemieboek opgezocht of dat spul giftig was. Klasse I. Ooops... de heftigste... of de minst heftig. Tja wat is het nou? 10 minuten later hadden we het gevonden: Minst giftig. Uitkijken dat er nog genoeg zuurstof overblijft, maar verder niet giftig.

Anyway, het spul is dus dampvormig bij kamertemperatuur (en druk).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Zo zijn er nog wel zaken. Zoals Chloroform, wat al eens gebruikt wordt om plexiglas mee te verlijmen. Inademen van het spul geef niet direct bewusteloosheid, maar het kan wel. Het tast ook organen als nier en lever aan.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Tidak Ada

Golden Member

Goede (explosieveilige) afzuiging gebruiken in een zuurkast

Ennnn.... natuurlijk niet roken (Maar wie doet dat nu nog :P )

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik ben m'n labvoeding wat aan het reviseren, en zit daarom wat te prossen met een tcl-scriptje, dat de ingestelde spanning vergelijkt met de werkelijke uitgangsspanning. En daar zit een rare "hik" in:

code:


Ingesteld       Real            Diff
 1.0000          1.0000         0.0000
 2.0000          2.0002         0.0002
 3.0000          3.0003         0.0003
 4.0000          4.0004         0.0004
 5.0000          5.0005         0.0005
 6.0000          6.0006         0.0006
 7.0000          7.0006         0.0006
 8.0000          8.0006         0.0006
 9.0000          9.0007         0.0007
10.0000         10.0005         0.0005
11.0000         11.0005         0.0005
12.0000         12.0073         0.0073  <<<
13.0000         13.0008         0.0008
14.0000         14.0002         0.0002
15.0000         14.9998        -0.0002
16.0000         15.9998        -0.0002
enz...

De test verschillende malen herhaalt, telkens krijg ik bij 12V een waarde die merkelijk hoger is dan de ingestelde waarde. Script gecontroleerd - OK. Sturingscode v/d labvoeding gecontroleerd - geen fout te vinden.
Kan er geen verklaring voor bedenken...

Nu staat de labvoeding in mijn soldeerkot, en zit ik dat script te draaien in mijn study. Ten einde raad hef ik mijn luie kont maar eens van de stoel, om de labvoeding handmatig op 12V in te stellen.
Toen wist ik het meteen: bij het overschakelen van een lagere spanning naar 12V kiest de Fluke een andere spanningsdeler. De uitlezing is daarbij (kortstondig) wat instabiel, waardoor ik telkens een meetfout kreeg.

Door de range handmatig in te stellen, valt dit euvel eenvoudig te verhelpen...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Lucky Luke

Golden Member

Dit keer meer een reparatietieanekdote/tip dan een ontwerptip, maar afijn.

Ik heb 3 TI84+ rekenmachines. 1 oude met een gebarsten scherm (mist stukje van de linkerkant), 1 nieuwe die werkt, en 1 gekregen van een vriend die defect was. (De GR, niet de vriend).

Ik was van plan om van die defecte het scherm over te zetten in die ene met gebarsten scherm, maar dat blijkt niet te gaan: Na het scherm uit de lijm gewrikt te hebben moet ook het flatcabletje/flexPCBtje nog gedesoldeerd worden en dat is te fragiel daarvoor. Bij 1 pinnetje geprobeert, maar zo gauw het dreigde te scheuren weer vastgezet. Plan B.

De totaal defecte GR (wilde niet aan) had ik al geprobeerd te repareren: er zat wat corosie op componenten her en der en dat had ik weggehaald met alcohol. Het ding bleef echter weigeren. Een deel zat onder de componenten, in dit geval bij de ontkoppelcondensatortjes van de voeding van de (ik denk) ASIC. C21, 22, 33,34 11,12, 15,16, en wat daar nog meer in de buurt zit. Dat kan eigenlijk niet echt last hebben van lekstromen, maar het moet niet kortgesloten zijn natuurlijk. Nagemten: ligt niet kort, meet ook 1,6V (=1,8V) en 3,3V als de GR van voeding voorzien wordt. Dat is dus ok, mijn goede GR meer 1,7 resp 3,3.

Bij verder zoeken blijkt er ook nog wat corrosie op de pinnen van het geheugen IC (29LV800TE-60) te zitten. En wel bij nCE, vss, nOE, A0. Die pinnen zitten te dicht op elkaar om te meten of er iets aan elkaar gecorrodeerd was, maar ik denk dat A0 aan nOE zat. Na het weghalen van deze corrosie door er nieuw tin op te gooien en weg te halen met litze werkte de GR weer. Alcohol kreeg het dus niet weg, maar de flux uit de tin/litze wel.

Dus, leuke tip voor dingen die starten van een extern geheugen en niet willen starten: Neem en goede lamp en een loep en kijk tussen de poten van de geheugenchip...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

Domme fout:

pic basic code:


ON_HARDWARE_INTERRUPT goto isr

isr:

int_sub_start

; interrupt service routine code

context restore
int_sub_end

Ziet u 'm?

Inderdaad, dat moet zijn:

pic basic code:


ON_HARDWARE_INTERRUPT goto isr

int_sub_start
isr:

context save

; interrupt service routine code

context restore
int_sub_end

Wat valt er immers aan context te restoren als het niet gesaved is?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Had vanavond weer iets wat me even bezig heeft gehouden, ik zend via usb wat data naar een avr, dat schrijf ik weg ik eeprom. Dat werkte allemaal prima, tot ging testen met power verlies. Na aantal keren de voeding erop en eraf te hebben gehaald waren er paar bytes overschreven van het eeprom. Dacht eerst dat er fout zat in de code alles nagelopen, maar kon het niet verklaren waarom bepaalde bytes nu steeds werden overschreven. Had het bijna opgegeven, tot ik dacht om toch even fuse bits na te lopen, en ja hoor probleem gevonden, de brown out detection stond op 1.8v, de avr draait op 16Mhz.

Dus mocht er iemand in de toekomst eeprom data kwijt wanneer de voeding eraf gaat, kijk dan even BOD na. :)

Daar zullen we dan ook maar een ontwerptip tegenaan gooien: wat ik in het verleden wel eens gedaan heb, is een comparator (extern of de interne van de controller, indien aanwezig) gebruiken te detecteren dat de voedingsspanning begon weg te zakken. De controller kreeg zijn voeding via een schottky diode, met een fors lokaal buffer. Zodra het signaal kwam dat de voedingsspanning inzakt, werden eerst alle uitgangen hoogimpedant gemaakt (om de stroom te beperken), en alle onnodige periferals uitgezet. De controller had dan nog een beperkte tijd (afhankelijk van het buffer en stroomverbruik) om data naar zijn EEPROM te schijven, voordat de voeding van de controller echt te laag werd.

Op die manier raak je de data nooit kwijt, maar schrijf je ook niet vaker naar het EEPROM dan strikt noodzakelijk.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lucky Luke

Golden Member

Weer een leuke...

In Picbasic kun je blijkbaar een label in een variabele stoppen. Misschien is dat in sommige gevallen handig, maar het leidt ook tot zoekwerk. De compiler waarschuwt je namelijk niet als je dit doet.

pic basic code:


DIM no_Way AS BYTE
DIM coppy AS BYTE

coppy = noWay

noWay:

RETURN

Dit compiled prima. Ik vermoed dat coppy nu het adres van noWay bevat, maar het doel was no_Way te kopiëren.

In KLM5 heb ik een variabele waar de gemeten afstand in zit, en een sub om de afstand te meten. De var heet gem_Dst, de sub heet gemDst. Als ik vervolgens probeer het dichtstbijzijnde object te vinden met:

pic basic code:


IF gem_Dst > dichtbijst THEN 'zoek dichtstbijzijnde object om achteraan te rijden
dichtbijst = gemDst    ; onthouden wat dichtsbij was om straks iets nog dichterbij te vinden.
ServPosClose = ServPos ; positie van object opslaan 
END IF

Dan compiled dat prima, maar het doet niet bepaald wat ik wil...

Een compiler warning á la "Warning: Assigning label to variable!" zou ik erg handig gevonden hebben...

(gem_Dst > dichtbijst, niet < omdat de sensor een hogere spanning afgeeft bij een kleinere afstand.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Dit topic is gesloten