Magneet sleutel keyprocessor

Beste allemaal,

Heb ik weer hoor, een (bijna onmogelijke opgave)

Keyprocessor heeft een toegangscontrolesysteem gehad (KP500) met Sl2 lezers. Dit zijn magneetsleutellezers waar je de magneetsleutel door heen haalt. (veel campings hebben dit systeem gehad of nog steeds in gebruik)

Helaas is het zo dat als de centrale defect gaat de meeste installateurs de centrale niet meer kunnen of willen vervangen omdat deze al een paar jaar uit de handel is.

Iemand vroeg mij om een een koppeling te maken tussen zo'n oude SL2 lezer en een ander toegangscontrole systeem. Nu ben ik wel bekend met RS232 communicatie en Wiegand, maar niet met de manier waarop deze lezer communiceert. Ook is er geen enkele data op internet over te vinden. Ik heb zelfs met de helpdesk gebeld van Keyprocessor maar deze zeggen dat de lezer alleen maar werkt op hun eigen apparatuur en of ik niet een héél nieuw systeem wilde kopen.

Niet dus.

De lezer heeft 8 draden volgens het aansluitschema hebben we :

Red - LED
Grey - Data3
Blue - Data2
Green - Data1
Yellow - Data0
Brown+White+Screen - GND
Pink - +8V

Ik begrijp niet zo goed hoe het een en ander zou moeten werken met 4 datalijnen en het lijkt er op dat er geen kloksignaal is.

Heeft iemand hier ervaring mee of is er iemand die wel een idee heeft ?

Life is good if You like electronics

Post eens een (of meerdere) foto(s) van zo'n key + lezer.
Gokje: Misschien dat de key 4 rij-en magneetjes hebben in een soort gray-code?

[Bericht gewijzigd door henri62 op maandag 16 november 2009 19:53:53 (41%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik zou zeggen: sluit het ding aan op een scope, en kijk wat de lijntjes doen. Let daarbij ook vooral op of de timing afhankelijk is van de snelheid van het doorhalen van de sleutel. Ik meen me te herinneren dat er 4 "sporen" naast elkaar op de sleutel staan, en dan zou het best kunnen dat de decodering in de centrale gebeurd.

EDIT @Henri62: zoiets lijkt me inderdaad wel waarschijnlijk. Op die manier is clock recovery heel eenvoudig, of eigenlijk helemaal niet nodig; elke keer dat de data veranderd, decodeer je dat nieuwe patroon. Op die manier kun je 2 bits data per "rij" coderen; je hebt 4 posities, waarvan je er 1 kunt veranderen.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op maandag 16 november 2009 19:57:34 (33%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Als het inderdaad een simpele 4 bits code is dan kun je die lokaal met een kleine uC decoderen en serieel opsturen.

+8V heb je al en daar maak je dan +5V mee. Lijkt me niet zo moeilijk.

Waarom wil je deze oude sleutels gebruiken, zijn daarvan er nog heel veel in omloop dat het de moeite loont?

[Bericht gewijzigd door henri62 op maandag 16 november 2009 20:08:21 (23%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik zal z.s.m. een foto plaatsen, effe de digicam zoeken.

marcob

Golden Member

Het is geen wiegand protocol, maar een eigen protocol. Aan de data lijnen zitten vier Hall sensoren. De sleutel moet je zien als een magneet strip met vier sporen. Wanneer je de sleutel door de lezer haalt, haal je dus die vier sporen over de hall sensoren. Zo krijg je je sleutel code. Het werkt simpel. 15 jaar geleden (te) veel geplaatst.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Ik heb een foto gemaakt en wilde deze invoegen bij dit topic, hebben de kidz het kabeltje van de camera kwijtgemaakt. Ook fijn. Dus de foto zal even moeten wachten vrees ik. Als ze vanmiddag uit school komen zal ik ze opwachten Hahahahah.

De scoop er aan gehangen en wat zien ik ? haal ik de sleutel langzaam door de lezer, dan veranderd het signaal ook langzaam, doe ik dit snel dan veranderd het signaal ook snel. Overigens lijkt het wel TTL wat er uit komt.
Zoals ik er nu tegenaan kijk zijn er inderdaad 4 sporen.

Ik programmeer met Picbasic en weet eigenlijk niet zo goed hoe ik dit TTL signaal moet binnentrekken.

Via Serin wellicht of blaas ik hem dan op. (overigens ga ik een test case maken met de BasicStamp, is lekker snel)

Sorry, eerst denken dan doen.:)

Ik denk dat ik een MAX232 tussen de BS2 en de magneetkaartlezer moet hangen.

Soldeerbout staat warm te worden......wordt vervolgd......

marcob

Golden Member

Wat ik me nog kan herinneren van toen is dat het vier hall sensoren zijn, zonder extra elektronica. Je moet dus even uitvinden hoe het uitgangssignaal van een Hall sensor werkt.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Bedankt voor de tip marcob, ik zal dit even opzoeken.

Yep, is TTL.

[Bericht gewijzigd door Hitman op dinsdag 17 november 2009 10:48:38 (13%)

Lambiek

Special Member

Let er wel op, je hebt hall sensoren met een set en reset functie maar dat zal in dit geval wel niet zo zijn.

En ik denk dat je de vier lijnen eerst afzonderlijk in moet lezen en daarna eventueel pas serieel verzenden, als dat nodig is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb nu 1 data lijn aan de BS2 geknoopt.
Met de scoop zie k dat het signaal wordt aangeboden op de BS2 maar ik zie geen data in de BS2 zelf verschijnen.

Alle baud instellingen al gebrobeerd maar geen succes.

fripster

Golden Member

hitman,

Dit is geen serieel of zoiets. Je moet alle datalijnen zelf aanbieden op ingangen en dan zelf de afhandeling schrijven! Denk eens goed na over de samenhang van de vier signalen, schrijf de verwerking op als pseudocode (op papier) en ga dan pas software maken. Dan vind je het gegarandeerd.
Standaard functies als Serin oid gaan hier zeker niet werken.

fripster

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

fripster,

Nou heb ik wel een uitdaging gevonden. Ik ben van ná het TTL gebeuren. Je weet wel datacommunicatie (RS232, RS485 ethernet, etc)

Zou niet weten hoe ik een TTL signaal anders zou moeten inlezen en/of verwerken.

Zal vanmiddag eens gaan interneppen.

Een MAX232 heeft geen enkele zin, dit is gewoon een levelconverter TTL<>RS232 en geen data-protocol-convertor ofzo.

Maak je 4 TTL-lijntjes van je hall-sensoren vast aan een uC, laat die decoderen en data via RS232 naar je andere systeem zenden. Uiteraard moet je weten wat het andere systeem graag voor data ziet, dat zou je uit kunnen zoeken of reverse-engineren door een kaartlezer van het nieuwe systeem aan te sluiten en de data te bekijken.

If you want to succeed, double your failure rate.
fripster

Golden Member

zijn gewoon ingangsbits die hoog of laag worden. Simpeler kan niet. Net alsof iemand op een knop drukt zeg maar. Het gaat om de vraag welk signaal de klok is en welke de data. Er zal zoiets zijn van : indien input1 van laag naar hoog, kijk dan naar status input 2 (hoog of laag) en doe dit geheel tot je alle bits gezien hebt. Stel dit samen tot een byte of een word en stuur het uit als een seriele message.

kijk ook eens hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Bit-banging

fripster

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Maak je 4 TTL-lijntjes van je hall-sensoren vast aan een uC, laat die decoderen

Dat decoderen hè, dat is nu de truuk.;)
Ben al even aan het zoeken maar nog niets bruikbaars gevonden.

Eerst even eten en laten zinken en dan weer aan de gang.

Net wat fripster zegt, dus je hoeft niet op zoek naar iets bruikbaars. Beschouw de scoop-beelden en bepaal wanneer het signaal 'okee' is en wanneer niet. Zet op een rijtje hoe JIJ dat visueel wist te bepalen, dan kan het geen punt meer zijn om dat in programmacode om te zetten.

Stap 2 is dan de communicatie naar de 'nieuwe' centrale, maar daarover vertel je nog niks, hoewel je suggereert dat deze een RS232-ingang heeft?

marcob

Golden Member

Ik verwacht dat de nieuwe centrale een normale wiegand interface heeft. Maar wiegand heeft ook veel formaten. W26, W32, W36 enz. Dan heb je ook nog de mogelijkheid tot ruwe kaart data of werken met systeem code en kaart nummer.
Dus wanneer je de code hebt bekeken, moet je deze omzetten naar een wiegand code. En hier zit je volgende uitdaging. Op de sleutel staat of een 8 cijferige getal of een drie lettercode + 4 cijferige getal.
Je zal dus de strip zo moeten lezen dat je de code krijgt en dat deze code wordt verstuurd via Wiegand, zodat de gebruiker van het nieuwe systeem alleen maar de code hoeft te autoriseren. en niet hoeft om te rekenen.

Nu is het zo dat de door jouw genoemde KP500 werkte met een programmeer en wis sleutel. De KP700 kon wel via een keyboard en scherm sleutel programmeren. Er zijn dus ook twee typen sleutels in omloop, voor de KP500 met programmeer en wis key. En sleutels voor de KP700. De magneetstrip op beide typen sleutels zijn verschillend gecodeerd.

De nieuwe centrael is inderdaad Wiegand compatibel, op zich geen probleem.

De sleutel's (2) die ik heb hebben inderdaad 3 letters en 4 cijfers.

@Jochem :

De nieuwe centrale lult inderdaad RS232, en is geen probleem. Die communicatie krijg ik wel op gang. Maarja om de info vanaf de magneetsleutel in de BS2 of PIC te krijgen valt niet mee.

Nee, dat valt WEL mee, zoals gezegd.

Ben er ondertussen wel achter dat er 3,17 V op de datalijn staat.

Op het moment dat ik er een sleutel langs haal wisselt deze van 3,17 naar 3,91 V en van 3,17 V naar 2,03 V. Dit is mijn datatreintje met de een & nullen. Sluit ik het geheel echter aan op een BS2 en probeer de poort uit te lezen en op het scherm te zetten, zodat ik zie of er ook iets in de BS2 gebeurd, krijg ik helemaal niets te zien.

Dan lijkt het wel of de status verandering niet door de BS2 gezien wordt.

Wordt weer vervolgd......

Jij hebt het over TTL, is je scoop stuk?

Ik weet niet wat een BS2 is, maar als dat die nieuwe centrale is met RS232 dan gaat dat natuurlijk NOOIT werken zo. Dit is toch al duidelijk gezegd? Lees je ook wat men hier zegt?

Jochem een BS2 is een Basic Stamp 2 IC van de firma Parallax. http://www.parallax.com

En je kunt er op een eenvoudige manier mee proto-typen.

Dus ja, ik lees de reacties wel en nee, ik probeer niet rechtstreeks de magneetkaartlezer te koppelen aan RS232.

Maar over die TTL heb je wel gelijk. Is geen 'echt' TTL niveau.

Okee, dat verduidelijkt al wat meer. 'Het scherm' werd voor mij ook niet duidelijk, er zal wel een LCD aan hangen dan?

Maargoed, een spanning die ergens tussen 2V en 4V varieert daar zal die BS wel niet veel van bakken, waarschijnlijk leest hij constant 1. Eerst even levels converteren.