Op 17 december 2009 00:43:07 schreef Sine:
Maar heel frustrerend is het inderdaad als je 100% zeker weet dat je iets hebt *ergens* en het niet meer kunt vinden ... AARGH

Hahaha... Ken ik ook. :)
Ik weet bvb. zeker dat ik ergens een KTY81-120 temperatuursensor liggen heb (speciaal voor het doel aangekocht) maar ik kan er de hand niet meer op leggen. :(

Of koop ik ergens weer een setje nixiebuizen om achteraf tot de constatatie te komen dat ik reeds een zelfde setje bezat...

Anekdote:
Een paar weken geleden, na méér dan 35 jaar (!), eindelijk de originele bouwplannen van mijn halfafgewerkte zeesleper modelbouwboot de 'Côte d'Emeraude' uit einde jaren '60 teruggevonden (terwijl ik totaal iets anders aan het zoeken was).
Ik had de plannen laatst gebruikt in de beginjaren '70 toen ik nog volop aan de boot bouwde.
Na een aantal verhuizingen sindsdien wist ik met zekerheid dat ze op zolder lagen ergens in één van de onuitgepakte dozen.
Tientallen keren beginnen zoeken, zonder resultaat (wel enkele bouwplannen gevonden van andere boten).

Vermits de fabrikant van de bouwdoos (France Maquette) ondertussen al lang niet meer bestaat had ik onlangs reeds kontakt opgenomen met medebouwers, een Belg uit Luik en een Fransman, om mogelijk kopiën van de plannen te bekomen (waarvan één anderhalf A0 groot!).

Tot ik op een dag op zolder in de onuitgepakte dozen begon te zoeken naar de uit een tijdschrift uitgescheurde pagina's met het schema van een audio Wienbrug sinusgenerator die ik ooit gebouwd had.
Vind ik inderdaad een dikke kartonnen map met een hoop uitgescheurde artikels uit tijdschriften, èn tussenin de tot A4-formaat gevouwde plannen van mijn Côte d'Emeraude!
De meer dan 40 jaar oude plannen zijn door de tand des tijds helemaal vergeeld, het papier is op vele plaatsen nogal bros geworden (voornamelijk in de vouwen) en sommige afdrukken zijn ietwat verbleekt.
Ik denk er serieus aan om de bouwplannen zo goed mogelijk te restaureren (vouwen aan de achterzijde beplakken met doorzichtige plakband, waar nodig de plannen overtrekken met Oostindische inkt, mijn met potlood geschreven annotaties verwijderen, de met kogelpen geschreven annotaties met Tippex behandelen, en de plannen uiteindelijk door een professionele copyshop op schaal 1:1 laten copiëren èn digitaliseren voor de toekomst.

De actuele staat van mijn Côte d'Emeraude: (Schaal 1:20, de sleper is 1.40m lang, 36cm breed en moet vaarklaar een dikke 30kg wegen voor de correcte diepgang. De 4-blads massieve messingschroef heeft een doormeter van 115mm, het massieve messingroer alleen weegt al 900gr.)
http://www.turbokeu.com/myprojects/rc/img_0002.jpg

Op 17 december 2009 09:41:24 schreef Joeri de Man:
Heb wel ondertussen heel veeeeeeeeel 78l05's 7805's 7812 gevonden, en veel 4017's

te koop?
ik moet nog veel 7812 en 05 hebben, mijn voorraad is op.
"l" types ook welkom.

ik heb een grote krat ( 1m3 ) met trafo's, koelblokken, motoren, spuitbussen, draadklossen, 500m tin,en onderdelen die ik weinig gebruik zoals grote elko's en zakken met bulk-onderdelen. zoals elko's, weerstanden op rol, gote torren,grote connectors....plexiglas... CuL draad.... weetikveelmeer.
in die krat zitten alleen dingen waar ik weinig bij hoef te zijn. daarop zitte er kleine hoeveelheden elko's buiten de krat zodat ik er niet steeds in hoef te graven.

Op 16 december 2009 23:38:09 schreef chrome:

• motoren/servo's/ventilator/koeling
  • printplaten + "werkende" prints

zoals zijn shoenendoos, maar dan 1m3

Ik meende toch dat ik hier net een reactie had geplaatst. Blijkbaar iets verkeerd gedaan.

mooie boot Turbo! zou geweldig zijn om die nu alsnog eens af te bouwen.

Ik heb de meeste onderdelen in stapelbare dozen opgeslagen. Voorop staat een soort indeling. Dit heeft als voordeel dat ik meestal maar 1 doos hoef door te nemen. Verder weet ik wel waar het meeste ligt, gaat vanzelf als ik het regelmatig in de handen heb. Vooral niet verder opruimen want dan ben ik wel kwijt.
Goedkoop klein grut koop ik meestal nieuw bij projecten. Soms heb ik nog wel wat maar zoeken is vaak frustrerender dan bestellen. En als ik toch al bestel kunnen die goedkope dingetjes er ook vaak nog wel bij. Daar zitten de kosten dan niet meer in. Speciale dingen en koopjes worden dus in dozen opgeslagen wanneer ze niet bij de grijpvoorraad (std torren/weerstanden/schroefjes e.d.) passen. Wat je aan algemeen spul op een beurs kan kopen is meestal net zo goedkoop in webshops en dan bestel ik het pas wanneer ik het nodig heb.
Maar ik houd dus echt niet ieder weerstandje e.d. bij, en tja, soms iets duurder (maar liever dan telkens lang zoeken om het alsnog te bestellen)

Kleine spullen sla ik op in doorzichtige sigarenkistje, dat is nog vrij handig, maar minder handig dan RACO.

De grote spullen zoals Transfo's, Motor's, koelplaten, te grote elco's,... sla ik op in brijze stapelbare bakken.

Dan heb ik nog een heleboel "computer spullen" zoals moederborden, dvd en cd lezers, HD's,... en die zitten ook allemaal in grijze bakken.

En dan heb ik nog een heleboel kabels, van USB kabels tot knoppen om je pc aan/uit te zetten... en die zitten allemaal samen in 2 grote dozen.

Nog even terug naar "vorraad beheer" (het start onderwerp van dit topic):

Ik bedacht me net dat het werken met EXEL/Acces best wel is bij te houden, als je tijdens het werk steeds met de hand een notitie maakt van wat je uit je laatjes hebt weggenomen en dan aan het eind van de dag of even voordat je opnieuw begint, die zaken bijwerkt in je spreadsheeet/database. Ik denk dat de kans op fouten maken zo véél kleiner wordt en het kost ook minder moeite !

Helaas ben ik onvoldoende thuis in Acces, want ik denk dat dat handiger werkt dan een spreadsheet.
Ik heb vroeger wel wat gedaan in Paradox 5, maar dat heeft voor mij het nadeel dat afbeeldingen maar in 16 kleuren/grijswaarden wordt weergegeven (Ik was bezig met een foto database).
Heb je geen afbeeldingen nodig, dan is het een prima en eenvoudig programma.
Ook het middenstandersprogramma 'SnelStart' van STARK in Texel biedt goede mogelijkheden en beheert tevens de financiële kant.

@Tidak:

Misschien zijn er mensen die de dicipline hebben om dat telkens op te schrijven, maar ik iig al niet. Stel dat je even expirimenteert met wat componenten, en dat je dan zegt, "o, deze condensator is eigenlijk niet nodig" en je legt 'm snel terug, dan moet je nog eens de moeite gaan doen om dat op te schrijven.

en je legt 'm snel terug,

Vaak leg je m niet eens terug maar komt ie in een bakje "diversen" te liggen op je bureau. Zelf ben ik ook nog steeds op zoek naar een leuk programma voor voorraad (ook voor trafo's die in een kist op zolder liggen)maar tevens voor "stuklijsten".

Groeten, Bram

Ik heb alleen mijn buizen in excel zitten. Als ik dan weet dat ik hem heb moet ik hem daarna alleen nog zien te vinden. Daarna weer netjes bijhouden wat ik gebruikt heb is een ander verhaal, dat verhaal valt meer in de catagorie sprookjes.

Ik had van chuckie 50 torren gehad voor een nixieklok. Nergens meer te vinden. Valt er van de week een schroefje op de grond en waar vind ik dat ? Naast een zakje met 50 torren wat op de grond ligt zo vol in het zicht, joost mag weten waar dat vandaan kwam. Ze zullen het wel koud hebben gehad en waren onder weg naar de verwarming, iets anders kan ik ook niet bedenken. Maar ik kan eindelijk aan mijn klok beginnen.

Ik weet wel ongeveer wat ik heb maar nooit waar het ligt. Ben ook maanden lang een 25 kilo zware ruisgenerator kwijt geweest.

Maar die condensator gaat bij mij iig in het bakje op m'n prutsbureel of hjet hoopje voor mijn RACO's en als ik inspiratie heb maak ik het leeg (of als het overvol is) Dan gelijk weer in-/uitboeken en je bent klaar.

Maar ja, discipline blijft een probleem (bij mij ook ;) )......
Ik denk dat ik wel 10 jaar nodig zal hebben om een database goed werkend te maken, maar dat is de consequentie van te laat beginnen: hoe later je instapt. hoe meer tijd het kost :(

@ fred:
Die ruisgenenrator, daar zát je zeker op? :P
Nixieklok met torren? Die bouwen ze tegenwoordig met een PIC! Alleen is dat voor mij netzoiets als een kwartsuurwerk in een antiek staand horloge!!
Er is een prachtige site van een hoogleraar in Twente van nixie klokken met allen maar neonlampjes (als vervanger van triggerbuisjes)
http://www3.cs.utwente.nl/~ptdeboer/ham/neonclock/

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op 17 december 2009 13:48:24 (53%)]

Nee, die stond onder die HV trafo's achter dat raco kastje naast die grijze ladenkasten.
Ik vind ook niet dat er een pic in hoort, daarom dus op een andere manier. Het schema heb ik ook van chuckie. Dat heb ik goed opgeborgen in een map dus dat moet ik in ieder geval terug kunnen vinden hoop ik

Ik heb netjes een aantal Raaco kastjes staan met 2 tot 3 vakjes per lade. Netjes labeltjes er voorop met de inhoud. Voordeel is dat je eenvoudig je kast kan herindelen. In de raaco kasten liggen de torren, opamps uC en andere IC's en potmeters etc netjes per soort gesorteerd. Daarnaast een aantal ladekastjes voor de weerstanden en condensatoren (netjes op waarde gesorteerd) en een aantal assortimentsboxen voor SMD RLC spul en IC/Torren.

Een aantal grote dozen voor overvoorraad en altijd een bakje met losse meuk.

Ik hou geen overzicht bij op de PC maar controleer gewoon af en toe de voorraad en bestel dan weer een aantal nieuwe als het nodig is. Vaak via e-bay van die goedkope onderdelen waar je dan van denk "ach die kon ik ook wel eens nodig gaan hebben", dus die komen er dan ook maar weer.

Mzzls

[OT]Fred, kijk even in de link in m'n vorige posting....[/OT]

Ik heb 2 raco's waar de meeste dingen inzitten, en een doos koelplaten op zolder. Verder slingert er nog een envelop van Niels SK met daarin headers, 9V blokaansluitclips en nog wat. Ik weet globaal wat ik heb en waar het ligt, maar houd niet ieder weerstandje bij. Ik kom toch bijna elke dag langs m'n elektroboer, dus als ik nét dat ene weerstandje mis heb ik dat gewoon direct in handen voor 10 cent...

Zelfs van het elektronicalab op school begin ik door te krijgen waar alles ligt...

door mijn verzameling onderdelen zit ik niet gauw zonder . ik kan zo een tweetal regelbare 15amp voedingen bouwen met wat ik heb liggen , onlangs nog een 20 nieuwe inbouwkastjes gekocht zelfs ( wel van mp )

hoewel ik het meeste van mijn werk heb , en afgesoldeerd van oude printen van boilers en philips tv's en nog veel meer . heb ik ook al meerdere verhuisdozen met componenten gekocht op mp en dan heb je voor 30 euro echt veel ( onlangs 45 kilo ) met 40 volle reels met triác's fet's en ic's .

hoewel elco's wel nieuw gekocht worden steeds , die worden gewoon slecht van lang liggen .

Ik ben momenteel software aan het schrijven om via excel bij te houden wat mijn voorraad is. De computer staat eigenlijk altijd aan als ik in mijn kamer ben (deels mijn verwarming) en anders schrijf ik het op een post-it. Deze software start automatisch op als ik de computer aan zet en is te zien in de rechter bovenhoek.

Je kiest wat voor een soort onderdeel het is, dan vul je de waarde in (of de waarde kun je kiezen met drop-down menutje) en dan de hoeveelheid en dan of je ze eruit of erin doet.

Als er belang is kan ik hem delen en misschien zijn er nog tips.

Ik zelf heb een flinke bak weerstanden gekocht van een vriend (gesorteerd in 3 bakken) en die heb ik in 3en gezaagd en er een ladenkast bij gebouwd. de rest zit in raaco kastjes en schoenendozen (ik heb nog niet zoveel troep leuke dingetjes).
Leime

Zoals de meesten hier, ben ik van mening dat ladenkastjes het beste werken. Mocht je ergens wat extra ruimte willen, kan je de rest van de lades een plekje opschuiven. Stickertje erop en je weet gelijk wat erin zit ;)

Raacokastjes werken idd het beste. Heb ook al vaak nagedacht over het bijhouden van de voorraad maar elke keer komt het er maar niet van.
Gewoon zorgen dat je alles goed en zichtbaar gelabeld hebt en dan grijp je niet erg vaak mis.

Afgelopen weekend nog aan 't stickeren geweest.
http://www.janfernhout.nl/CO/THMB_RaacoKastjes.JPG
En dan kom je er toch achter dat het aantal laatjes telkens minder lijkt te worden, zeker als ik kijk naar wat er nog in moet. Misschien wordt het binnenkort weer tijd voor één of twe kastjes erbij.

Alle (te) grote onderdelen verdwijnen in doosjes zoals er boven op de kastjes staan en de nog grotere onderdelen gaan in grote curver look-a-like bakken onder de kast.

Heel veel weer teruggevonden (ook dubbel :+) na een heftige sorteerklus.

http://www.uploadarchief.net/files/download/zolder081109.jpg

Binnen 5min weet ik of iets wel of niet heb. Dan kan het nog wat tijd kosten om een vervanger te vinden maar het bewuste bakje is dan al bekend.

Wat het groffe materiaal betreft weet ik ongeveer wat ik heb.

Op 17 december 2009 13:22:00 schreef bprosman:
Vaak leg je m niet eens terug maar komt ie in een bakje "diversen" te liggen op je bureau.

Idd, ook ik heb zo'n pot op tafel staan met niet teruggelegd kleinmateriaal.
Dat is typisch breadboarden ;)

Op 17 december 2009 13:27:27 schreef fred101:
Ik heb alleen mijn buizen in excel zitten. Als ik dan weet dat ik hem heb moet ik hem daarna alleen nog zien te vinden.

Dat zou voor mij ook het enige wezen waar ik een bestand voor zou willen maken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (64%)]

Haha best wel grappig om te zien hoe iedereen hun voorraad beheerd. Wat in het meeste geval niet echt beheren is meer van bakje word al wat leger en wala volgende bestelling is al geplaatst :}. Wel tof hoor ik heb nog lang geen muur vol met spul maar het groeit wel snel. :} begon deze topic eigenlijk om te kijken of er namelijk animo is voor een programma, ben een best goede programmeur.(kan beter programmeren dan elektronica :} ) maar zag dus net dat iemand al een programma had gemaakt. Had alleen zelf niet voor Excel gekozen, gebruik liever MS SQL Compact DB. Maar goed dat ben ik :}

Na wel tof hoe jullie het allemaal wel doen.

Mijn ervaring is wel dat als je alles zoveel mogelijk bij elkaar in een ruimte kunt houden je beter weet weet je hebt. Ik had vroeger, vanwege ruimte gebrek, overal wat (schuur, zolder, enz.). Ik wist op een bepaald moment echt niet wat er b.v op zolder lag.

Nu ik alles in een kamer heb is er veel meer overzicht. Maar ik weet ook dat dit niet voor iedereen is weggelegd.

Op 17 december 2009 20:52:32 schreef Precious roy:..begon deze topic eigenlijk om te kijken of er namelijk animo is voor een programma,

Animo is er denk ik zeker wel .. alleen is het voor de meesten zowieso een te grote drempel om zelf iets te maken waar je de voorraad in bij kunt houden. Als er iets zou zijn wat makkelijk te hanteren is dan zullen er vast wel mensen overstag gaan.

ughe... zeker wel, wil geen namen noemen...

Het probleem blijft dat je dat consequent moet bijhouden ... en ik weet nu al dat dat bij mij niet gaat gebeuren.

Zeker niet als je even snel wat nodig hebt ... oh dat vul ik later wel in ... uhu

Zeker interesant ik heb nu drie vakkendozen met componenten en helaas niet op type maar op soort gesorteerd.
Een stukje software om te zien of het ubehaupt ergens is lijkt mij super.

Precies, en daarbij heb ik zelf bijvoorbeeld nogal veel samengestelde onderdelen (sloopbaar, maar nog niet gedesoldeerd o.i.d.), dus die zijn lastig in te boeken.

Ik heb geen muur voor onderdelen; ik heb een huis, berging, en garagebox vol. Maar dat is dan ook niet allemaal elektronica, de motorfiets onderdelen nemen ook een aanzienlijk deel voor hun rekening.

Over het algemeen weet ik wel wat ik heb, en kan ik het redelijk snel vinden als ik het nodig heb.

Hier is een boek over geschreven: "a perfect mess". De strekking is eigenlijk dat het opzetten en onderhouden van een systeem vrijwel altijd meer tijd kost dan het oplevert, zolang je een redelijk goed geheugen hebt, en de ruimte / voorraad met niemand anders hoeft te delen.