Hoi Asje,
Heeft nix met spookverhalen te maken.
Mijn vraag was enkel of je ergens anders nog een RIFA rookbom had gevonden in deze scoop (ikzelf heb er geen meer gevonden, maar je weet maar nooit).
Maar in Tektronix SPS in bv de TEK 2215 zitten er 4 RIFA rookbommen (die ik niet in een Tektronix zou verwachten) en als je die niet vervangt ontstaat er heel veel vervolgschade.
Voorkomen is beter dan genezen! Succes met de revisie van je scoop.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op dinsdag 25 juni 2024 21:55:52 schreef asje:
Je maakt nogal een spookverhaal van een oude film condensator.Meestal vervang ik deze ja bij een dergelijke restoratie-. Door hetzelfde type.
Zorg dan wel dat het gloednieuwe zijn die nog geen tijd hebben gehad om tijdens ongeklimatiseerde opslag te vergaan (20 jaar gebruik overleven ze vaak wel, 20 jaar opslag bijna nooit), en geen N.O.S.. Ik zou het eigenlijk ronduit afraden. Waar papiercondensatoren ueberhaupt geen plaats hebben in dit soort apparaten, bevatten die van RIFA bovendien constructiefouten.
Daarnaast heeft het niet zoveel zin om elke keer een forum vol te zetten over een zeer lichte sigaret rook veroorzakende voeding film C.
Als het onderwerp voorbij komt.
Dat is omdat er kennelijk nog steeds mensen zijn die het probleem niet kennen, of er wel van gehoord hebben maar het niet serieus nemen. Collega TV verzamelaar Marcel (marcelstvmuseum.com) heeft de brandende televisie nog net de deur uit kunnen slepen voordat zijn museum in brand stond (niet overdreven, ik heb de foto's gezien). Het gaat dus NIET alleen om wat "lichte sigarettenrook". Ook als het toestel niet in brand vliegt, is het een zware, penetrante en waarschijnlijk behoorlijk ongezonde rook.
Papiercondensatoren waren soort van een oplossing toen er nog niets beters was, maar op een paar niches na wist de industrie niet hoe snel ze die technologie moesten verlaten. In de jaren '50 wist men al dat het verbruiksonderdelen waren, meer zo dan elco's en werden waar mogelijk polyestercondensatoren ingevoerd. In de jaren '70 heeft men al mixed dielectric togepast omdat polycarbonaat niet ideaal was en polypropyleen nog niet goed genoeg. Vanaf de jaren '80 waren de mogelijke excuses om nog RIFA's en consorten te gebruiken, voornamelijk niet-technisch. Het heeft geen zin om daar nostalgisch naar om te kijken en jezelf nodeloos in de problemen te brengen.
SMPS voeding. Ja 2215 en ja 2235.
Jaren '80 '90 apparatuur.
Je zou eens een foto studio flits apparatuur open moeten maken. Zo'n zwitserse Broncolour de licht blauwe bakken. Daar zitten er meer dan 5 in. Ik heb nooit begrepen hoe die Zwitsers van dergelijke prints en apparatuur bouw betrouwbaar apparaten in konden maken.
Best mooi hoe geregeld geladen condensatortjes in een flits lamp worden ontladen.
Ik ken Philips Fluke en Tektronics niet van de Phyrotechniek.
De meet instrumenten tak van Philips is overgegaan naar Fluke en van Fluke naar Tektronics. Er waren diverse samen werkings verbanden. Philips Fluke en Fluke Tektronics. Je kunt zomaar t zelfde type nr. bij zowel tek als fluke zien bij oscilloscopen. Er werd vaker bij elkaar afgekeken als studenten in het onderwijs dat deden.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (33%)]
Op woensdag 26 juni 2024 09:05:43 schreef Tidak Ada:
Wáár zitten die RIFA's ?? En zou dat voor de 2235 ook gelden (Is een opvolher in heyzelfde jasje)?
Hi Tidak Ada.
Tidak ada yang rumit.
In de TEK 2215 (analoge 2 CH scoop, 60 MHz) zitten er 4 stuks in het Pre Regulator Board.
C903, 904, 907 en 908, 2n2, 300V , X2 , Bijlage 1-4.
Ze zitten idd ook in de SPS van de TEK 2235 en kunnen daar dezelfde schade veroorzaken.
TEK had in deze scoops nog niet veel ervaring met SPS.
De MK1 's zijn alleen gemodificeerd (af dealer), maar die RIFA's lieten pas na ca. 10 jaar hun slechte kant zien.
Binnen die tijdspanne hadden ze uitstekende karakteristieken..
(RIFA Minprints werden ook veel in Thyristor Ontstekingen in de Motorraces toegepast en waren daar heel betrouwbaar (maar ja, zo'n motor gaat max. maar 1-2 seizoenen mee)).
Overigens TIDAK ADA:
Er is een mooie TEK Group, waarbij heel veel ex Tektronix medewerkers van advies geven.
Wat ik opgepikt heb, is dat je in de TEK335 ook NVRAM s preventief moet vervangen.
Hierbij een link:
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Geen paniek, maar mijn ervaring met de TEK 466 is de bouw dermate compact en complex dat deze oude man (oogjes willen iet meer zo) toch voorzichtig wil zijn. Duidelijke foto's!
Terima kasih telah menjelaskan. Saya akan mulai mengerjakannya di musim dingin. Hari ini terlalu panas! 
Je maakt nogal een spookverhaal van een oude film condensator.
Het is niet de bedoeling iemand af te kraken als je het ergens niet mee eens bent: https://www.circuitsonline.net/forum/faq#replys
Op zaterdag 15 juni 2024 10:10:22 schreef redguuz:
Hi Asje,Bedoel je met de X Film Condensator de C1801 (220 nF) op de SPS print, wederom een beruchte RIFA rookbom?
Of heb je er nog een RIFA uitgevist?
Dan hoor ik dat graag.
Nee. Henry. De 2 vragen krijgen het antwoord die het verdient.
Besef je wel, wat voor een eenenkele kutvraag de eerste vraag is? 
Het antwoord zit namelijk al volledig in de vraagstelling opgesloten.
Een ander iets in de mond leggen. Alsof een ander voor me (vooruit) denkt of kan denken. Bijzonder.
Ik zie het niet zitten daarin mee te gaan.
Ieder zijn heug en meug.
Deze componenten voldoen aan UL, CSA & VDE wat betreft de EN 60384-14.
Ik heb een keer WIMA gekozen ter vervanging RIFA voor reparatie en heb daar geen moeite mee. Dat is wel een beetje schema positie afhankelijk. ls een kleine fuse als F901 1A T er?
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Je maakt nogal een spookverhaal van een oude film condensator.
[...]
Daarnaast heeft het niet zoveel zin om elke keer een forum vol te zetten over een zeer lichte sigaret rook veroorzakende voeding film C.
Als het onderwerp voorbij komt.
Ik neem daarom aan dat je zelf nooit zo'n ding in rook op hebt zien gaan dan wel de nevenschade daarna hebt gezien.
Ik heb het allebei meegemaakt: de eerste keer in een netvoeding van m'n vader. We waren bezig om de Faller racebaan (waar de originele voeding van ontbreekt of stuk is, ik weet het niet meer) aan te sluiten aan de hand van aantekeningen die m'n vader had gemaakt.
Alles aangesloten zoals hij dat ook had laten zien en op tekeningen had staan. Voeding aan... nou, uit elk ventilatiegat kwam me toch een rook (en stinken, niet te harden!).
Ik was net 10 jaar of zo, schrok me natuurlijk een ongeluk en snapte er niets van.
Ik durfde niets te zeggen, bang als ik was dat ik toch iets verkeerd gedaan had (ondanks dat het een heel goedkope voeding was).
Toen m'n pa 'm enkele dagen later voor iets wou gebruiken en vast inschakelde, begon het ding opnieuw gigantisch te roken. Dat bleek dus later zo'n Rifa rookbom te zijn.
Bij vrienden van me een keer een print in handen gekregen: zij is elektriciën van beroep en weet daardoor ook wel wat er mis kan gaan met sommige zaken, dus toen zij zei 'En een rook jonguh! De hele ruimte stond blauw man!' wist ik wel voldoende. Print was aardig verkoold op de plek waar een Rifa had gezeten...
Op donderdag 27 juni 2024 10:12:06 schreef asje:
[...]Nee. Henry. De 2 vragen krijgen het antwoord die het verdient.
Besef je wel, wat voor een eenenkele kutvraag de eerste vraag is?
Het antwoord zit namelijk al volledig in de vraagstelling opgesloten.Een ander iets in de mond leggen. Alsof een ander voor me (vooruit) denkt of kan denken. Bijzonder.
Ik zie het niet zitten daarin mee te gaan.
Ieder zijn heug en meug.
Dat is jouw mening, maar je heb je wel aan onze forumregels te houden! Als je het ergens niet mee eens bent, dan kan je dat ook uiten zonder je arrogant en afkrakend op te stellen. Ik heb je een linkje met de forumregels gegeven. Ben je het daar niet mee eens, dan is er op dit forum geen plaats voor jou.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Inderdaad, maar ik hoop dat Asje na een rumoerige entree toch zijn draai kan vinden hier. Zo'n heftige reactie kan uit specifieke onkunde of verbazing komen. De kont tegen de krib gooien is dan een van de mogelijke keuzes - gegeven nieuwe informatie die (in dit geval zeer terecht) stellig gebracht wordt. De beste keuze is natuurlijk even de kat uit de boom kijken met de mogelijkheid om wat te leren. Ik meen dat te herkennen (beide opties) omdat ik zelf in de elektronica al sinds het prilste begin van de hobby, fragmenten van kennis opdoe "as i go". Dan weet je soms rare dingen niet of juist wel.
Toen ik al wist dat die dingen konden roken, hield ik me nog vast aan het idee dat ze toch heus geen brand zouden veroorzaken (normen en keurmerken enzo *). Toch heb ik dat nou al meerdere keren gezien of meegemaakt. De bekende foto van een uitgefikte Revox circuleert online. Verder had ik van Marcel toestemming om de foto's van zijn ver-aste TV te publiceren, maar die staan op een oude telefoon die nog wacht op resurrectie. De brandlijn ligt exact ter hoogte van een RIFA. Daarboven is de boel uitgefikt, eronder redelijk intact. Van een WIMA MP3 is de extreemste fik die ik zelf gezien heb (nadat hij uit was) in een PE2169 voeding geweest. Die zit in een blikken doos dus geen uitslaande brand, maar aan de omgeving van de condensator was te zien dat deze daar heet genoeg voor was geweest. Die is dus bij het oudijzer beland.
Overigens is er wel enig verschil tussen RIFA PME en WIMA MP3. Ze roken en fikken allebei als de beste, maar de giethars van WIMA lijkt iets beter dus daar duurt het langer voordat ze gaan. Maar ze gaan. Altijd.
Tenslotte zie ik sowieso niet dat redguuz hem iets in de mond legt, hij informeert of asje nog meer ver-assingen (sorry) heeft gevonden en preventief gerooid. Inderdaad een heel normale vraag. Zelfs als je geen voorkennis hebt, is het niet echt een listige vraag ofzo.
*) Zulke papiercondensatoren voldoen als ze nieuw zijn inderdaad prima aan de aangehaalde normen. Minstens 56 dagen voor sommige tests... De enige manier waarop een dergelijke condensator al eerder dan dat faalt, zal op mechanische tests zijn - bij bedrijfsinterne tests die strenger zijn dan de nationale normen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
geloof me, ik weet nog zat van die ouwe rifa's te zitten en die doen nog steeds hun werk. ik vervang ook niet direct alle rifa's in een apparaat waar er 1 in rook is opgegaan. de plek waar deze rifa zit is belangrijk, direct op de netvoeding is de plek waar je deze zeker niet wilt. naar de aarde als ontstoring en doorgaans ook erg kleine waarden gaan vrijwel niet kapot.
maartenbakker
Golden Member
Bij continubedrijf zijn ze een stuk betrouwbaarder dan bij opslag of intermitterend bedrijf (zoals een oude scope). Dat onderschrijf ik zonder meer. Ik denk dat thermische stresscycli daar een rol bij spelen, maar ook continu lekker warm en droog staan. De belangrijkste reden om preventief te vervangen in industriële apparaten zou ongeplande downtime zijn. Anders kan ik me er wel wat bij voorstellen om alleen de defecte te vervangen. Het blijft een afweging, want je weet dat ze gaan alleen kan het lang genoeg duren.
Y condensatoren zijn sowieso tricky. Die tussen nul en aarde ziet meestal geen spanning en mag al flink ver heen zijn voordat die problemen kan geven. Die tussen fase en aarde is net zo riskant als tussen fase en nul. Vervelender wordt het in een dubbelgeïsoleerde omgeving. Daar kan zo'n ding kneiterlek zijn en je merkt het pas als je het apparaat ergens op aansluit - of het aanraakt....
sja beetje offtopic maar hier ook een paar akkefietjes gehad met rifa's, dan denk je ach...het rookt en stinkt wat en dan vervang je ze. En toen was er een dag dat er even iets stond proef te draaien,het eten kwam net op tafel en de kat kreeg een hoestaanval en ja dan hoorde ik ook nog een paar keer 'pop' uit mn hobbyhok. Alles tegelijk , vriendin mekkeren maar ik ging voor de zekerheid toch nog even kijken. Sja de vlammen waren al een halve meter hoog, de plank waarop het stond brandde al en je zag door de rook heen de vlammen nog net - uche-uche.
Ik heb houten vloeren en een rieten dak dus dat gaf wel wat stress...
Sindsdien dan toch maar overal brandblussers, rookmelders en de brandhaspel eens goed gangbaar gemaakt. (want ach allemaal overdreven toch?) Vanaf nu gaan Rifa's er als eerste uit!
Huis heeft nog een week naar fik gestonken ,bijkomend voordeel was wel dat alle knaagdieren m meteen gepeerd waren dus we begonnen met een schone lei wat dat betreft 
Wat de ingietmassa betreft heb ik al twee keer zo'n cascade ingegoten met pu en wat andere rommel en beide werkten niet goed. De schakeling eerst aan de lucht getest en dat was ok dus het is denk ik toch de verkeerde pu geweest ( was om leds in te gieten , sja dat had ik nog) wel iets om voorzichtig mee te zijn gezien de hoeveelheid werk om het over te doen. Ik ga nu ook maar eens zo'n chinees bestellen wat om het nog een keer uit te pulken heb ik geen zin meer in. Dan ook maar bestellen wat hier al als goed getest aangegeven wordt.
[Bericht gewijzigd door Eastwood labs op (23%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de slechte rifa's zitten vooral in oude toestellen, oa in meetapparatuur want merkspul nieuw heeft de hobbyist vaak niet het geld voor. mede daarom staat hier niks van dat op de werkbank constant onder spanning, 2 polig geschakeld heel dat spul. oa philips was heel goed in rifa's in netfilters steken die dan ook nog voor de netzekering en schakelaar zaten.
en ja ik ken de rifa rookwolk ook wel, precies op zichthoogte gehad bij een PE1540, zo'n valwolk ineens van de labo apparaten plank af. en de jaren 80 philips 24V voeding die sinds 20 jaar geen stroom had gezien. dat was de ene na de andere rookontwikkeling, rifa's en elco's.
meest uitgekiende was toch de delta die precies toen ik erboven hing de 50 jaar oude potelco groot als een soepmok even een stoomfluit werd. denk dat de TU-E dat ding toch al wat langer niet meer had gebruikt..
weardguy; Sorry 2de foto rechts boven.
Daar zit iets dat net zo ver heen is als de cursus bloemschikken die je bent vergeten te doen op je tafel.
Broncolour heeft een 404 modelletje.
Daar zijn dan meestal best goede foto's van gemaakt. Je kunt bij dat model kiezen of je de elco bank in 15 seconden vol wilt hebben of in 1.6 seconde, dat laatste trekt een "gewone" B automaat niet, een 16 A traag wel.
De broncolours zien er altijd zo uit als op de foto's. En zitten ram vol met van alles en nog wat. oude geengineerde meuk.
Dat extra pinnetje in de euro stekker.
Ja ja producten onderspanning laten staan open op de meettafel en dan weglopen. Omdat het meisje je roept.
Ik heb meetapparatuur kapot gekregen. Ooit heb ik 20kV rechtstreeks bij vergissing op een multimeter gezet op de spannings ingang.
Dag multimeter dat wel. Dat ging goed.
Ik moest er even over nadenken.
Niet over oude papier C's da's LBO elektrotechniek voor mij althans. Ik weet niet of dat nu nog verteld wordt op het LBO er was eens een papier C en een dingetje met vocht.
Meer voor mezelf.
Ik heb 2 dubbelpolige schakelaars in serie in de meettafel.
1) Een oude aardlek die geen aardlek meer is want daar is de sens/meet spoel uit gehaald in de kabelgoot net boven het tafelwerkblad. De testknop is er niet meer.
2) Een dubbelpolige wisselschakelaaar. Voor de wasmachine en de droger op de badkamer verkrijgbaar bij bouwmarkten. Ik dacht voor de noodgevallen blijk ik die trekschakelaar het meeste te gebruiken.
Deze zit boven op een plankje/schap bij de tl lamp, hmm ik zou daar toch een led van moeten gaan maken. Maar ja wat niet stuk is vervang je niet.
De trekschakelaar heeft 2 standen uit en een lang trekkoord, 1 stand aan met een kort trekkoord.
Dan hang ik ook nooit boven de open spanning als er uitgeschakeld mag worden. Want rennen naar de meterkast is zo ver. Daarnaast is de instructie je moet aan dat lange koord trekken zo makkelijk voor een huisgenoot (een leek).
Ik ga een HV trafo uit elkaar halen in elkaar lijmen en de cascade in lucht daar instoppen. Ik zal vast tegen een probleem aan lopen maar daar leer ik van.
+/
OSCI72 74 83 101 102 110 166 service handleiding.
Heeelemaal klaar met deze rifa daar zit zoveel L in mH tussen zo offtopic.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op zaterdag 27 juli 2024 22:39:05 schreef asje:
weardguy; Sorry 2de foto rechts boven.
Daar zit iets dat net zo ver heen is als de cursus bloemschikken die je bent vergeten te doen op je tafel.
Ga eerst eens goed lezen voordat je weer een beetje uit je slof schiet, want ik heb geen idee over welke foto's van mij je het hebt. Dat klopt ook, want ik héb geen foto's van mezelf in dit topic staan.
Op zaterdag 27 juli 2024 22:39:05 schreef asje:
Heeelemaal klaar met deze rifa daar zit zoveel L in mH tussen zo offtopic.
Nou, daar kan je in je laatste reactie anders ook aardig mee terecht.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
weardguy
Ja en wat probeer je nu te zeggen? Eerst loop je iedereen af te kraken die naar jou mening spookverhalen vertellen en vervolgens bevestig je diezelfde spookverhalen blijkbaar.
En wat je nu precies bedoelt met 'Daar zit iets dat net zo ver heen is als de cursus bloemschikken die je bent vergeten te doen op je tafel.' weet ik niet. Wie denk je dat je voor je hebt?
maartenbakker
Golden Member
Mensen die wartaal naadloos begrijpen. En gezien de laatste foto ook postzegelverzamelaars. Ik ben de draad in elk geval kwijt, maar als het resultaat van de reparatie goed is, vind ik het al lang best.
Jongens laat gaan. Beter dat 'X' zegt dan de 'dokter', want laatste weet waar die over praat. Gelukkig telt dit forum meer dokters dan 'X'en 

)