pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Je zou ze kunnen gebruiken. Hun hfe is verrassend laag voor een darlington, misschien moet je R4 wat kleiner nemen. Neem dan meteen een 2W-weerstand.
R4 zit daar om de basisstroom te beperken als de DUT de ingestelde stroom niet kan leveren, of als er helemaal geen DUT aangesloten is. In dat geval blijft de spanning over de emitterweerstanden lager dan de spanning op de niet-inverterende ingang van de opamp. Die gaat zijn uitgang zo hoog maken als hij kan, en R4 moet beletten dat T1 of de eindtorren hierdoor beschadigd raken.
pros
Dat ding kan 125W aan, maar wie voorzichtig is houdt het op de helft.
Als je tot 50V en tot 10A wil gaan, kan het dus met 1 tor. Maar dan zal je wel andere emitterweerstanden moeten kiezen. Twee stuks 0.47R/5W parallel, bv. Of je neemt 2 torren, met elk 2 1R/5W emitterweerstanden. Dan mag de koelplaat een tikkeltje warmer worden, omdat je twee maal de thermische overgang tussen chip en koelplaat parallel hebt staan.
Een goede, geforceerde koeling blijft evenwel een must. In het ergste geval moet je 500W kunnen verwerken, wat niet weinig is.
Op 30 januari 2010 17:22:51 schreef pros:
Dat ding kan 125W aan, maar wie voorzichtig is houdt het op de helft.
Als je tot 50V en tot 10A wil gaan, kan het dus met 1 tor.
klopt dit wel? zit je hier niet een factor 10 naast?
[Bericht gewijzigd door richard.k op (44%)]
The Engineer
Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
50*10 is echt 500 watt hoor, en zelfs ik zie dat die arme tor dat niet fijn gaat vinden:P
tenzij je je altijd bij de 125 watt gaat houden, dus bij 50V niet meer dan 2.5A maximaal(=limit) gaan verstoken.
[Bericht gewijzigd door The Engineer op (39%)]
pros
Oeps! Hoofdrekenen is blijkbaar niet meer wat het geweest is... 
Met een stuk of 8 torren zou het moeten lukken. Meer mag ook, natuurlijk. En voor T1 maar meteen een BD651 of zo?
zou een tip29 ook goed zijn? of een bd243? of vindt de opamp dat niet leuk?
Schalen die emitter weerstanden door zoals je in je vorige post vermeldde? of zal ik ze op 2x1R per tor houden?
Op 30 januari 2010 19:10:47 schreef richard.k:
zou een tip29 ook goed zijn? of een bd243? of vindt de opamp dat niet leuk?
Die wordt al gebufferd door T1, dus kan allebei.
Schalen die emitter weerstanden door zoals je in je vorige post vermeldde? of zal ik ze op 2x1R per tor houden?
Dat kan, liever niet hoger, lager mag wel.
Op 30 januari 2010 19:44:15 schreef Henry S.:
[...]
Die wordt al gebufferd door T1, dus kan allebei.
Ik bedoelde een tip29 of een bd243 als T1, ik neem aan dat pros de BD139 wilde vervangen omdat die het niet gaat halen om de 8 powertorren te sturen. Of heb ik het mis?
pros
De doorsnee-opamp heeft een kortsluitvaste uitgang. Maar T1 kan het zwaar te verduren krijgen als er geen DUT aangesloten is. Liever te zwaar dan te licht, dus. En koelen!
Emitterweerstanden: als je de stroom beperkt tot 10A, en je gebruikt 8 torren, krijgt elke emitterweerstand maximaal 1.25V over zich. Je kan dus elke tor één emitterweerstand van 1R geven. Die verbruikt dan iets meer dan 1.5W.
De spanning, die de DUT levert, heeft immers geen invloed op de emitterweerstanden. Het zijn de torren die het gros van het vermogen moeten verwerken. Dat zou anders zijn, als je bv. wil testen op max. 10V en max. 50A. Dan wordt het aandeel van de emitterweerstanden veel groter, terwijl het totale vermogen gelijk blijft.