http://www.zws.com/products/picxie/img/picxie.gif

Even een paar vraagjes, over de code van deze.

Tot zo ver dat ik kan zien, stuurt de µC zowel + als een - op zijn poorten.

A B C D
1 O O O O
2 O X O O
3 O O O O
4 O O O O

Dus als ik het goed begrijp, als ik op de rij 2 een - zet, en op de kolom B een + zal het ledje branden zoals het Xje het aangeeft ?

Hoe zeg ik in assambler, dat die op het zelfde moment een + moet zetten op RB0 en een - op RB1 ?

Ik weet dat de source van picxie beschikbaar is, maar er staat wat te veel code in, zodat ik het bos niet meer zie door de bomen.

Alvast bedankt aan de personen die mij iets "Slimmer" kunnen maken

Mvg,
David

OP het zelfde moment is een beetje overdreven en kan in de praktijk helemaal niet.
Er mogen er gerust enkele microseconden zelfs enkele milliseconden tussen liggen voordat de uitgangen geschakeld worden. Zeker niet wanneer de "1" het laatste komt op RB0-3.

Op 27 januari 2004 08:36:43 schreef mississippi:
OP het zelfde moment is een beetje overdreven en kan in de praktijk helemaal niet.

Lijkt me toch wel kunnen hoor. Gewoon MOVWF functie gebruiken..

Klopt, maar voor deze schakeling is dat niet nodig.

Op 27 januari 2004 12:21:50 schreef mississippi:
Klopt, maar voor deze schakeling is dat niet nodig.

Hoe bedoel je, bij deze schakeling is dat niet nodig?

Heb je een voorbeeldje, van een - en een + output die bijna simultaan loopt?

Groeten en bedankt voor de reactie's,
David

http://users.pandora.be/seatboy/test.GIF

Dit is eigenlijk het schema, dit is een DEEL (Voor copyright redenen ) van de Velleman kit MK124.

Daar in zit de 16c58B die ik zou willen vervangen door een 16f628.
Die heeft de zelfde kenmerken, alleen heeft deze meer geheugen.

Maar deze werkt ver op het zelfde systeem dan picxie.
hoe de schakkeling werkt weet ik, maar hoe zet je dit in een pic.

Hoe ik een Positieve spanning kan zetten op een I/O van de pic weet ik, maar hoe zit het met de negative spanning?

Iemand een voorbeeldje ?
bv. hoe ik led 18 laat branden

Led 18 is het middelste ledje , de anode is verbonden met RB4 en katode met RA0.

bedankt aan de persoon die mij kan helpen !!!

Mvg,
David

Je kunt een uitgang van een PIC niet negatief laten schakelen (niet zonder componenten eromheen).
Volgens mij is dat hier ook helemaal niet nodig.
Als een uitgang (zoals jij wilt:RA0) hoog is staat er een spanning van +5v op, als je op datzelfde moment RB4 laag maakt, dan staat er gewoon 5v over het ledje en zal hij branden.
De uitgang van een PIC kan als het ware dienst doen als een min-pool als hij laag is(mits je niet boven een bepaalde stroom komt, ik dacht 50mA).
Bij de led's die je op dat moment niet aan wilt hebben maar wel in dezelfde 'kolom' staan als led18 zul je dan moeten zorgen voor een hoge uitgang, zodat zowel op de anode en de kathode van de led +5v staat wat resulteert in een gedoofde led.

Volgens mij heb ik hierin wel gelijk...maar weet het niet helemaal 100% zeker:)

Even terug naar boven brengen.