Er zijn verschillende oplossingen mogelijk.
- voor RMS spanningen van 12Vrms of minder(wegens max voedingspanning +/15V van OP's), dan kan U een blokgolf van hogere spanning (van een blokgolfgenerator) door OP en dioden tot + en - waarden van gekalibreerde gelijkspanning begrenzen.
Dus heeft U een OP (mag een 741 zijn) van winst = -1 nodig om de twee polariteiten van de gekalibreerde gelijkspanning te hebben.
Dan de + en - spanningen van blokgolf door twee snelle OP's met diode begrenzen.
- voor hogere RMS spanningen, kan men een zerzwakte blokgolf uitgangspanning door OP (zonder verlies) gelijkrichten en deze spanning met gekalibreerde gelijskspanning vergelijken om uitgang van de blokgolfgenerator te corrigeren.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik ben bang dat ik niet genoeg van opamps weet om dat in een schema om te zetten. Dat schema wat ik plaatste heeft me al een hele tijd gekost.
Maar het principe snap ik wel denk ik. Het is wel de richting die ik op wil. Dat wordt dus nog meer opamp theorie. Dat betekend dat ik een keer moet calibreren en daarna gewoon een aantal vaste spanningen heb. Als generator een 4060 en ik heb gelijk een paar frequenties
Het lijkt me ook wel leuk om als experiment een DC motortje op mijn DC calibrator aan te sluiten. Dan met de stroboscoop het toerental monitoren. Als dat stabiel is dan is de spanning dat ook.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Tidak is hier net langs geweest en we hebben het er nog even over gehad. Het leek hem, gezien mijn collectie, verstandig even opnieuw te definiëren wat de bedoeling is. Ik zou wel graag willen maar het moet wel haalbaar zijn en het blijkt toch een stuk lastiger dan verwacht.
Ik wil mijn (vaak min of meer antieke) multimeters kunnen calibreren maar stel daarvoor waarschijnlijk wat te hoge eisen. Nu heb ik één HP met veel cijfers achter de komma, maar de rest is analoog of doet 1 cijfer achter de komma. Ik denk dus dat ik het AC bereik van die HP maar voor lief moet nemen en hopen dat dat nog klopt en een AC bron moet maken die dus bruikbaar is voor de andere meters. Dat wil dus zeggen dat de het waarschijnlijk voldoende is om binnen 0,05V te zitten
Ik weet niet hoeveel de netspanning varieert, maar 230 naar 235 is bij 1V of lager bijna verwaarloosbaar. Ik zou dus eerst eens regelmatig de netspanning kunnen meten om dat te weten.
Bij 20V is dat echter te veel. Daar is 5 volt verandering al 0,4V Maar veel stabilisatie is dus niet nodig. Wel het bereik want die oude meters moeten soms per schaal worden geijkt. Boven de 250V lig ik daar niet wakker van. Dus met een simpele manier om de netspanning binnen bv 1V stabiel te houden ben ik al een eind. Als het dan met hogere frequentie moet kan dat nog zoals ik het nu doe met de scoop en meetzender.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Fred, ik meen te herinneren dat de amplitude van de netspanning met +6/-10volt mag variëren. Althans, dat meen ik kortgeleden hier op het forum te hebben gelezen. Ik heb eigenlijk altijd gedacht dat dit ± 10 Volt was.
Dat zou dus +6÷230×100 = +2,6% tot -10÷230×100 = -4,35% zijn.
Ik denk dat dat een stuk slechter is dan bij een klasse 1.5 meetinstrument (bijv. een goede Gossen meter). Je moet dan alleen nog de mogelijke en relatieve fout van de aflezing er bij optellen.
Het is jammer dat ik ooit mijn diktaten foutberekening heb weggegooid. Dat zou mooie litteratuur zijn, maar misschien geeft Wiki soulaas?
fred101
Golden Member
Ik heb nu mijn schakeling gebouwd. Eerst een ua741 als generator. deze geeft een blokgolf van 200Hz. Daarna de schakeling van de vorige bladzijde met de 2,5 precisie zener als referentie en een tweede 741 op 15V. Dit geeft dan zo te zien een stabiele output. Het eerste half uur verliep het nog een paar tiende, maar daarna leek het stabiel te blijven.
Even wat scopen en meters eraan gehangen. Ik heb nog geen weerstandsdeler dus er hangt nu iets van 1,1MOhm naar massa dmv wat verschillende willekeurige weerstanden.
Na de eerste weerstand meet ik dan bij elke scoop en meter iets anders, lekker begin. Voor de Rigol gaat het al fout met de probes. 1:1 en DC koppeling geeft een heel andere waarde dan AC en/of 1:10 probes. Als ik het met DC vergelijk dan klopt de 1:1 in DC mode het beste.
Vrms is bij een blokgolf de helft. Volgens de HP1740 scoop was het precies 25V, dit gecontroleerd tegen DC uit de DC calibrator en met 1:10 probe !!. De philips was het daar redelijk mee eens (24,8), De tek465 vond het 23,9, de Tek 2445 maakte er 24,8V en de rigol 24,1. De rigol bleek dus achteraf verschil tussen 1:10 en 1:1 te hebben en maakte er met 1:1 probe 25.1 van maar wel 12,5Vrms. Dan zal het wel 25,06 ofzo zijn geweest.
De Multimeters die ik even geprobeerd heb:
Fluke 77III na 15 jaar mishandeling: 13,24V
HP3490A: 13,909V
HP3434: 13,72V
extech(stroomtang/multimeter): 13,10V
HP3400 AV Vrms meter: 12,4V, zelf gerestaureerd en afregeld, analoog.
Philips AC Vrms meter, ook analoog: 13,5V Door de vorige eigenaar op zijn werk afgeregeld tegen een gecalibreerde meter.
Kortom, ze maken er allemaal iets anders van.
Uitgaande van 25V piek-piek zou het dus 12,5Vrms moeten zijn. Alle meters , op de HP na maken er echter 13,5-14V van. Staan ze nu allemaal fout of moet ik een correctie toepassen omdat het een blokgolf is (de rigol vindt van niet)
Kan je het totale schema eens laten zien? In jou simulatie schema op pg 1 vind ik die 2.2MΩ weerstand maar raar zitten. Ook kan ik de weerstand van de LM385 naar de V+ niet zien.
Je blokgolf generator werkt die volgens dit principe ?
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/Electronic/square.html
@fred101:
Staan ze nu allemaal fout of moet ik een correctie toepassen omdat het een blokgolf is (de rigol vindt van niet)
Blokgolf mag alleen gebruikt worden om TRUE RMS multimeters te kalibreren.
Dus, HP3400 AV Vrms meter klopt (12,4Vrms ...zou idd 12,5Vrms zijn), Philips AC Vrms meter klopt niet (misschien is 200Hz te hoge frequentie voor deze multimeter of buiten kalibratie)
Me dunkt dat de andere multimeters geen true rms multimeters zijn, dus kunnen ze maar met sinus spanning gekalibreert worden.
fred101
Golden Member
http://www.uploadarchief.net/files/download/ac_calibrator_def.png
De oscillator komt van de schakelingen sector, het tweede deel uit een boek over opamps. Het is een constante spannigsbron.
#$@$% dat wist ik niet.
De bedoeling was eigenlijk om niet-true RMS meters te calibreren. Maar met dit ding kan ik dan in ieder geval die true rms meters doen en die weer gebruiken om AC uit een trafo met spanningsdeler te controleren voor de rest. Ik moet toch ergens beginnen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (42%)]
Op 22 maart 2010 23:52:34 schreef fred101:
Ik heb nu mijn schakeling gebouwd. Eerst een ua741 als generator. deze geeft een blokgolf van 200Hz.
Die eerste opamp is een wienbrug oscilator, en die geeft een sinus en niet een blokgolf.
Circuit rond tweede opamp snap ik (nog) niet. Het lijkt op een integrator maar dan met extra weerstanden (R14/R15).
[Bericht gewijzigd door flash2b op (17%)]
rbeckers
Overleden
Fred,
scoops:
HM1004 20Vpp
TDS210 10,1V
DSO3202A 9,99V
multimeters:
TTI1604 10,08V
TTI1604 10,09V
Protek506 10,14V
gemeten met 200Hz blok.
Edit:
HP400E 10,1V
zelf gebouwde TRMS 10,1V
[Bericht gewijzigd door rbeckers op (20%)]
fred101
Golden Member
Flash,: Die eerste kan een sinus geven maar ik laat hem tegen zijn voeding aanlopen om een blok te krijgen. De tweede stond in een boek als spanningstabilisator. Ik fdenk het beetje het idee zoals HP in zijn oude apparaten deed. Een vaste referentie spanning op de basis van een comprator.
Rene,: Dat die allemaal kloppen had ik bij jou ook niet anders verwacht 
zijn dat allemaal true rms meters. Volgens de manuals zouden die HP DVM's van mij dit toch juist moeten kunnen meten.
Dus kan ik mijn meters calibreren met een blok of gaat het dan bij een sinus helemaal fout ?
rbeckers
Overleden
Je kunt een niet TRMS meter wel calibreren met een blok.
Maar dat is wat moeilijker. De bandbreedte van de meter moet voldoende hoog zijn en je moet omrekenen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Root_mean_square
De HM1004 en de H400E meten geen TRMS.
fred101
Golden Member
Ik heb gezien dat de ene soort meters V-piek meet en dan dat "omgerekend" aanwijst als rms. Maar andere meten V-average en geven het rms equivalent daarvan weer.
Dat moet je dus weten bij calibratie en dan kan je dat rekenkundig compenseren. De dutycylcle is dan minder van belang maar bij een true RMS meter is dat natuurlijk wel heel belangrijk. Kortom moeilijker als ik dacht. Wel interessante materie.
Wat ik nu ga doen is eerst een zo goed mogelijke spanningsdeler maken. Dan moet ik voor een calibratie eerst één basis sinus-signaal meten. Dat kan dan met een scoop. De andere spanningen haal ik dan uit die spanningsdeler. Dat scheelt een hoop gedoe. De basisspanning kan ik dan gewoon tijdens de calibratie met een willekeurige meter monitoren. Zolang die de zelfde waarde blijft aangeven is er geen verloop in de netspanning of signaalgenerator. Die blokgolf is dan een mooie test voor de rms kwaliteiten van een meter. Dan ga ik ook van een zo hoog mogelijke spanning uit. Door het delen wordt de afwijking steeds kleiner. (edit: dom het afwijkings percentage blijft gelijk)
Een korte meting hier van de netspanning leert dat de fluctuaties tweeledig zijn. Er is een snel verloopt van ongeveer 0,5V. Om de paar seconden verloopt hij 0,1 tot 0,2 op en neer. Over tien minuten is er een golving die wat groter is. Hij varieert langzaam van 229,6 tot 231,1 Maar dat is natuurlijk onderhevig aan de situatie. Als de wasmaschine aanspringt ofzo.
Ik vond net een artikel over een 555 die als hoogspanningsgenerator wordt gebruikt om een magisch oog te testen. Die kan ik met een heel stabiele spanning (DC calibrator) voeden en in een thermische ruimte inbouwen. Eens kijken of dat een stabieler sinus oplevert.
Dan maak ik die voor een paar frequenties.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (24%)]
Er zijn al verschillende topics over RMS meetingen geopend geweest, maar ik bemerk dat deze grondige kennis is nog niet wel begrepen.
Misschien zou het nodig zijn wat een rms waarde is weer duidelijker proberen uit te leggen.
Ik hoop dat de mods het mij niet kwalijk zullen nemen.
Er bestaan verschillende waarden voor spanningen en stromen:
- piek waarde (V of Ip)
- piek tot piek waarde (V of Ip to p)
- middelbare waarde (V of IAv)
- effectieve ( = RMS = Root Mean Square) waarde (V of Irms)
Dat is geldig voor alle golfvormen, inbegrepen pulsen.
Bij symetrische wisselspanning/wisselstroom zijn de middelbare waarde altijd = 0V en waarde piek to piek = 2 x waarde piek.
Om duidelijker te begrijpen waaartoe middelbare en effectieve dienen,
- middelbaare waarde van stroom is de hoeveelheid electrons die zich verplaatsen per seconde
- effectieve (rms) waarde is de waarde van een gelijkstroom die dezelfde verhitting dan de gemeten wisselstroom (voor belasting door dezelfde weerstand) zou veroorzaken.
Laten we bijvoorbeeld kijken welke belang dit heeft als men een batterij laad met gelijkgerichte wisselspanning:
- middelbare stroom is de stroom die werkelijk de batterij is aan te laden.
- effectieve waarde is de stroom die laat de batterij verhitten, wat schadelijk kan zijn.
De RMS waarde is ALTIJD grotere dan de middelbare waarde uitgezonderd voor gelijkstroom waar middelbare waarde = RMS waarde.
Daarom is het altijd beter een batterij met gelijkstroom (zonder ripple) te laden.
Gewone multimeter meten de piek waarde of de middelbare waarde van de gelijkgerichte wisselspanning en zijn gekalibreerd voor sinus in RMS volgens de "ratio":
Vrms = Vp x 0,707
VAv = Vp x 0,636
Voor gelijkgerichte sinus spanning: Vrms = VAv x 0,707/0,636 = VAv x 1,111
Dus, aflezing van deze multimeters is in V of Irms maar in werkelijkheid meten ze geen rms waarden.
Aflezing van niet true rms multimeter is dus alleen geldig voor (niet of weinig vervormde) sinus en zeker niet geldig voor blokgolf, driehoek, en andere golfvormen.
In tegendeel, true rms multimeters geven de correcte aflezing, onhafhankelijk van de golfvorm.(binnen gespecificeerde bandbreedte en max ratio piek/rms van de toestel)
Voor sinusvormige spanning of stroom te meten is een gewone multimeter voldoende.
Idd,volgens informaties van HP,vervorming heeft weinig invloed op aflezing:
- fundamental + 10% tweede harmonic : rms waarde 100,5Vrms aflezing : 100Vrms
- fundamental + 20% tweede harmonic : rms waarde 102Vrms aflezing : 100 - 102Vrms
- fundamental + 50% tweede harmonic : rms waarde 112Vrms aflezing : 100 - 110Vrms
- fundamental + 10% derde harmonic : rms waarde 100,5Vrms aflezing : 96 - 104Vrms
- fundamental + 20% derde harmonic : rms waarde 102Vrms aflezing : 94 - 108Vrms
- fundamental + 50% derde harmonic : rms waarde 112Vrms aflezing : 90 - 116Vrms
Dus voor sinus wisselspanning te meten is een gewone multimeter voldoende.
Maar om wisselstroom te meten (stroomtang) is een true rms ammeter onmisbaar wegens niet lineaire belastingen.
We moeten de correcte rms waarde van stroom kennen want verhitting van de kabels hangt van de rms stroom.
Wat betreft analoge wisselspanning/wisselstroom meters:
- de meters die gebruiken mobiele spoel met gelijkrichter zijn middelbare waarde gevoelig
- de welke die mobiele ijzer gebruiken (meestal industriele meters) zijn rms waarde gevoelig.
Een mooie samenvatting. De aflezing van een 'gewone' meter hangt dus af van de fase van de harmonische. Je ziet dat de echte RMS waarde altijd verhoogd wordt door een aandeel harmonischen.
De aflezing van de 'gewone' meter gaat bij een tweede harmonische gedeeltelijk omhoog. Bij een derde harmonische: omhoog OF OMLAAG! Gaaf hè?
In Simetrix kun je dit mooi zien. Run met de fase als variabele. Kies dan Graphs and Data en dan Performance Analysis....
Voor het eerste voorbeeld zou je nog mogen noemen:
- fundamental + 10% tweede harmonic : rms waarde 100,5Vrms aflezing : 100 - 100,5Vrms
(als de meter 4 bruikbare cijfers heeft)
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (12%)]
Heel bedankt.
Informaties komen van een "operating instruction" HP 331A distortion analyser af.
Ik ben erg druk bezig (verhuizing van een garage) deze laatste tijden, dus heb ik weinig vrije tijd om te antwoorden.
Maar ik zal nog iets schrijven over: - beste oplossing om een AC multimeter te calibreren en - hoe een hoge precisie en goedkope blokgolf AC calibrator te maken.
Dat zal zeker nuttig zijn in deze topic.
fred101
Golden Member
Op 23 maart 2010 16:17:41 schreef Emilien:
Maar ik zal nog iets schrijven over: - beste oplossing om een AC multimeter te calibreren en - hoe een hoge precisie en goedkope blokgolf AC calibrator te maken.
Dat zal zeker nuttig zijn in deze topic.
Dat zou heel fijn zijn want ik loop een beetje vast. Wat ik in gedachte had produceert ook een blokgolf maar ik heb nu al een stabiele blokgolf. De bedoeling was eigenlijk dat dit de stabiele referentie werd welke ik dan tot sinus kon omvormen (evt via een trafo optransformeer) en dan via een deler aftap. Dat kan natuurlijk met een filter maar dan zit ik met uitgangsimpedanties denk ik. Ik heb alleen ervaring met RF filters. Ik heb nog wel een paar hele grote smoorspoelen. Edit: 630mH en twee 330nF condensators maken er een sinus van. Dat wordt een aardige spoel.
rbeckers
Overleden
Een methode om van blok naar sinus te komen is via een driehoek.
Een condensator via, een door de blok gestuurde, stroombron te laden en ontladen geeft een spanning over die condensator die de vorm van een driehoek heeft.
Van driehoek naar sinus kan met een diodenetwerk.
Dan een goede versterker.
fred101
Golden Member
Ik ben weer wat verder. Ik heb nu een keurige sinus van 32,9Vtt of te wel 11,63Vrms
Ik heb een pi-filter gemaakt met een 230V-xxV(??) trafo (de xxV kant)
en 2 680n condensators. Deze was de juiste waarde zoals berekend en levert een nette sinus. Ik wilde van de secundaire kant dan 180V afpakken maar die is niet mooi sinusvormig en als ik hem belast zakt het al in. Er moet dus eerst een buffer amp na het filter en dan een tweede trafo.
Nu kloppen de metingen ook beter. De rigol op kanaal B klopt beter dan A. Kanaal A is way off, net als kanaal A van de HP1740 (maar die heb ik met de rigol als referentie gecalibreerd dus dat is wel te verklaren)
Rigol A:32,4/11,4Vrms B:33,6/11,8Vrms
HP1740 A: 30,7Vtt B: 32,9Vtt (kanaal B klopt tov de DC calibrator)
De HP3400 vindt het nu 11,6V
de extech, 11,63V (bijna nieuwe meter)
de hp3435: 11,72V (ook tov de rigol gecalibreerd 
de ouwe fluke, 11,42
de philips true rms 11,4
HP3490: 11,49V
Voor de grap: AVO 8: 8V (is dat toeval
) en een leger buizenvoltmeter (nog koud) 13,1V, deze heb ik pas gecalibreerd met de rigol als basis)
Ik begin ergens te komen en heb nog heel wat werk wil ik alle scopen en meters op een lijn krijgen. Dat van die Rigol snap ik niet. Toch China-speelgoed ?
Zou je pi-filter het niet beter doen als je het ook afsluit met 1.5K (of waar je hem op ontworpen hebt)?
Verder kun je nog overwegen je spanningsdeler aan de uitgang te verplaaten naar de ingang van X3. Dan blijft je uitgangsimpedantie tenminste laag.
En had je niet ook ooit een bolometer gemaakt (voor RF)? Die zou je kunnen gebruiken om het equivalent DC niveau te vinden voor een gegeven AC signaal. DC of 1GHz maakt dat ding toch niet uit. Je hoeft slechts een labvoeding aan te sluiten en deze op te draaien tot dezelfde uitslag.
fred101
Golden Member
Ik heb daarmee geëxperimenteerd maar echt goed heb ik dat niet gekregen. Ik heb pas een bolometer gekocht voor mijn HP maar die deed raar bij trillingen. Bleek een van de thermistors los te hangen. Dat is niet gelukt te maken. Ik heb dus alleen powermeters met diodes maar dit is wel een goed idee. Ik heb nog wat thermistors en voor meer vermogen werkte het wel. (thermistor op een weerstand die je dan "heet" stookt) Ik probeerde toen alleen -80dBm enz te meten. Niet wetende dat een HP dat ook niet kan.
Het filter: Ik heb hem nu afgesloten met 1Mohm ivm de spanningsdeler en 10K op de ingang.
De laatste versterker blijkt niet nodig.(wat goed uitkomt aangezien ik door mijn 741's heen was) Met de tweede trafo goed afgesloten door een 1 uF tussen de trafo's en dan een tweede 1 uF naar massa heb ik een hele strakke 30Vrms 200Hz na de trafo. Dat lijkt me een bruikbare waarde voor het meeste afregel werk. Ik wil wel nog een 5V trafotje proberen naast deze 220-15V. dan kan ik omschakelen. Ik heb nu 20 van de 30 5K 1% metaalfilm weerstanden ingesoldeerd. Om de tien zit een 5K multi-turn potmeterje met 1K in serie. De schakelaar heeft 24 standen. Ik zit te denken aan nog een extra schakelaar voor bv 1mV, 10mV en 100mV
Ik heb zelfs al een kastje, waar het tot nu toe in past en ik heb dit keer niet eens dead bug gewerkt maar een printje gefreesd.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (39%)]
fred101
Golden Member
Hij is klaar maar ik kom er niet uit. Het ziet er uit als een redelijke sinus, helemaal perfect is hij niet (de risetime is niet helemaal gelijk aan de fall, maar zo op het oog zeker niet slecht.
De meters kunnen er echter niets mee. Er van uit gaande dat mijn DC calibrator voldoende klopt, zet ik bv 60VDC op mijn scoop op kanaal A (die klopt dus wel, het uncal lampje brandde dus ik had het kunnen weten
) Dan is dit ook precies 6 vakjes.
Dan zet ik een 200Hz uit mijn signaalgenerator op het tweede kanaal en draai dat zo dat die precies gelijk valt met kanaal 1 (via een meetversterker) Dat zou 21,2132 Vrms moeten zijn. Daar zijn de meeste (betrouwbare en reeds gecalibreerde) meters het gemiddeld aardig mee eens. De Rigol geeft de op de gratitude ook 60V aan maar geeft op zijn meetdata 60,8V aan en een RMS waarde van 21,6V.
Nu pak ik mijn AC calibrator. Deze zet ik op zijn hoogste stand, dat is 53,8Vtt op de HP. Nu krijg ik op alle meters en op de rigol een veel hogere RMS waarde. 19,02 Vrms wordt nu op de net her-gecalibreerde 3425 (met DC standaard als referentie) als 20,4V weergegeven. Dat scheelt 7%.
Kortom, wat een handig ding had moeten zijn is dat niet echt geworden. Toch nog beter filteren en de oude avo achtige kunnen er helemaal niets mee. Mijn net gecalibreerde simpson denkt dat het iets van 9Vrms is. Dik de helft dus.
Maar het werk is niet allemaal voor niets. Ik kan er ook een extern signaal in sturen via de extra bnc via mijn signaalgenerator en HP meetversterker. En dat kan ik nu door de weerstandsdeler en 10 slags pot heel precies mbv de scoop en DC calibrator op de gewenste waarde en frequentie goedzetten. Dit in tegenstelling tot de signaalgenerator zelf die je nu niet echt tot op een tiende kunt verdraaien. Daar ging de meeste tijd in zitten.
Ik heb om het te vieren mijn oude simpson eens lekker verwend. Weer een oud beestje wat helemaal klopt (makkelijk, maar 4 instelpotjes, gelukkig klopte de boel onderling tussen de bereiken). Maar ik ga eerst eens op deze manier de HP3490 volgens het boekje afregelen. Alleen het ohm gebeuren wordt wat lastig. Die Daar heb ik namelijk ook een referentie voor nodig. Die gebruikt een 4 punts meting. Mijn VNA kan wel heel precies meten maar dat is niet op DC en ik zit met de aansluitingen. Ik denk dat ik daar een 75ohm terminator voor gebruik en een hogere waarde van een smd en bnc maak.
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=50&t=1321 : een foto van het bouwsel
Zou het er niet mee te maken kunnen hebben dat de omgekeerde net trafo die je gebruikt niet voor 200Hz is gemaakt? Persoonlijk zou ik gaan voor een ferite trafo uit een geschakelde voeding of een oude portable transistor radio.
Dat zou de zuiverheid van de sinus op de uitgang kunnen veroorzaken en daarmee een andere waarde.