Op 12 maart 2010 09:59:44 schreef mrblue:
Ik dacht even dat ik de + en - verkeerd aansloot, maar toen ik ze switchte viel de stroom uit in het huis :-) Ik zit met een blauwe kabel en een gele. op de massa komt een gele en een zwarte aan...

Volgens het schema moet je er wisselspanning op zetten (gewoon uit het stopcontact). Wat heb jij nu precies gedaan?

Hij zal daar wel wisselspanning opgezet hebben , zie viel de stroom uit in het huis

Dat de stroom uitvalt mag zowizo niet gebeuren, aardlekje ergens? Gaan de buizen nog gloeien?

Er gebeurt helemaal niets. Ik had de originele kabelaansluiting behouden, maar ze dan op dezelfde manier aangesloten op een powercon.

Er zijn geen buizen die gloeien, en ook het powerlampje gaat niet aan.

Voeding transfor doormeten , gloeidraad , hoge spanning 330 AC , meten is weten , zie dat er wisselspanning 220Volt op komt na de zekering

Eerlijk gezegd vind ik dit doodeng, met zomaar die "plus en min verwisselen", en die rare draadkleuren. Twéé aan massa?

Misschien even erbij zeggen dat dit allemaal als Chinees voor me klinkt ...

Gloeidraad hoge spanning AC. Ik weet wel wat de zekering is!!!! Nu nog een meettoestel halen..

Ik ken er echt niet veel van, vandaar mijn berichtje. Stel dat ik em binnendoe, en ze rekenen me er al 100euro voor een bestel aan..

Twee draden aan de massa lijkt volgens een paar fora te kunnen bij dit type versterker...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (13%)]

volgens schema zitten er wel 2 zekeringen in , en de eerste zal wel weg zijn , welk power lampje bedoelt gij ? en welke powercon?

Ah, je hebt gewoon geen flauw idee. Dat verklaart veel.
Natuurlijk waren dat geen plus- en mindraden.

Ik denk dat je, toen je zomaar lukraak draden ging verwisselen, de 0 en de aarde door elkaar hebt gehaald.
Toen de "stroom uitviel in huis", was dat de aardlekschakelaar?
Als het de zekering zelf was, heb je misschien zelfs fase en aarde door elkaar gehaald.

Hoe dan ook, het klinkt nogal gevaarlijk wat je zo uithaalt.

Als gij er niets van kent blijft er dan van af , want daar staat heel hoge spanning op en zeker op de anode van de lampen.

Ik had het over het power-lampje. Er zitten idd nogal wat kleurtjes draden verwerkt in het ding.

er zit maar één zekering achter op de versterker. Het was idd de aardlekschakelaar dei uitviel in het huis.
Het is nu ook niet zo dat ik de draden vasthoudt en de stroomkabel insteek...

Enig idee wat er STUK zou kunnen zijn? Of zit ik er helemaal langs , en ligt het waarschijnlijk enkele aan de aansluiting. Ik zou bij GOd niet weten hoe je het anders kan aansluiten.

Dit is de stroomkabel

http://theatertechniek.glr.nl/Picts/PictsKabels/Powercon.jpg

en dit is de input

http://www.ronsmeets.nl/theater/theater_bestanden/powercon2.gif

de zekering ziet er intact uit, of kan het zo zijn dat ik niet kan zien dat die stuk is. Het draadje erin is nog intact...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (9%)]

Staat er wel spanning op stopcontact , een ander toestel insteken en zien wat het dan doet , het kan ook zijn dat daar geen spanning door komt omdat de automaat uit geschakeld is , dan in de verdeler gaan zien.
Het kan ook zijn dat er in deze kabel http://theatertechniek.glr.nl/Picts/PictsKabels/Powercon.jpg een zekering zit maar ik kan niet lezen wat er op de stekker staat te onduidelijk misschien kunt gij de stekker beter beschrijven , dit zijn maar alleen veronderstellingen Heeft U een meter nu?
Als de aardlekschakelaar uitgeschakeld was kan er nog een andere automaat open liggen?

Er zijn blijkbaar toch wel twee zekeringen... Ik dacht dat de schroef diende om enkel te kiezen tussen 110 of 220v.
Ik heb nieuwe zekeringen gehaald om te kijken wat dat geeft. In eentje zit zand, dus ik weet of die nog deugde...

De getoonde pluggen zijn nogal a-typisch voor dit soort versterker. Het is in principe een ouderwetse 4xEL34 bak die als input jacks (6,25) gebruikt en deze ook meestal voor de aansluiting van de luidsprekers heeft.
Heb je uberhaupt luidsprekers aangesloten? Buizenbakken houden er namelijk niet van zonder belasting te werken.

Als je geen meetapparatuur hebt is het haast onbegonnen werk om zo'n versterker te controleren/repareren. Het feit dat je niet weet of die ene zekering (zand) nog goed is zegt mij eerlijk gezegd voldoende.

Mijn advies is sowieso dit onderwerp ook te plaatsen op www.gitaarmarkt.nl, gitaarforum, vintage versterkers. Hier zitten mensen die bij wijze van spreken de hele dat niets anders doen dan aan dit soort versterkers sleutelen.

Of: breng hem naar een echte reparateur! Die 435 volt is behoorlijk gevaarlijk!

Je hebt toch niet de powercon op de speaker uitgang geprikt?
Zou verklaren waarom de zekering in de meterkast tript. AC heeft geen + en -.

Zet hier eens goede detail foto's van die amp neer. Net aansluiting, uitgang,voeding e.d.

Ik ga vandaag eerst een multimeter halen...

Ik heb de powercon niet op de speakeruitgang aangesloten. Speakon ken ik wel!

Volgens mij had de vorige eigenaar de voeding al verkeerd aangesloten.
Ik ga straks wat dingen meten en dan ben ik hier terug.

Mr Blue,

dit is een buizenversterker. Was je vast al opgevallen. :-)

Deze werken op hogere spanningen dan niet-buizen versterkers.

Als een ervaren electronica hobbyist zo'n versterker moet repareren, gaat ie stap voor stap alles nameten. Te beginnen bij de stekker.

Als onervaren electronentemmer, is het niet verstandig om direct aan zo'n hoogspanningsding te gaan werken. Enerzijds is het gevaarlijk, anderzijds gaat er vaker iets kapot door mishandeling van de onderdelen, dan dat er iets gerepareerd kan worden.

Bij zo'n schakeling is het eigenlijk het beste als je je beperkt tot: "zekering vervangen".

Als het die niet is, zijn er nog 1 of twee suggesties mogelijk voordat er gemeten moet worden.

Als je echt wilt doorzetten: Regel een multimeter. (Richtprijs: EUR 8,-)

Dan moet je zoeken wat de primaire kant van de voedingstrafo is. Daar moet je 230V meten. Daarna moet je de uitgangen van de trafo gaan meten. ruim15 volt op geel/blauw, rood-rood moet ruim 300 zijn, en de andere twee 6.5V.

Hoi.

Het ding werkt! De vorige eigenaar had doodleuk enkele kleurtjes verwisseld, waardoor er een aardingsprobleem was.
Ik werkte telkens met de stroomkabel uitgetrokken. Ik ben ook niet (helemaal) gek.
Jullie waren in ieder geval allen erg vriendelijk, waarvoor dank!

Op 13 maart 2010 20:58:19 schreef mrblue:
Ik werkte telkens met de stroomkabel uitgetrokken. Ik ben ook niet (helemaal) gek.

Ondanks dat blijft er nog een tijdje levensgevaarlijke spanningen op onderdelen staan.

Maar het speelt nu, dat is weer een pluspunt.

Alles is ook netjes geaard nu, wat ook een pluspunt is.

Toch nog nog een vraagje:

als ik speel lijkt het alsof ik na enkele minuten een zachte plof hoor waarna ik precies een licht volume verlies heb dat zich dan weer herstelt. Kan het zijn dat de lampen gewoon versleten zijn en dat het daar aan ligt?

Alvast bedankt!

Buizen gaan niet zo vaak stuk, condensatoren en elco's veel vaker. Controleer die eens.

Hoeveel volt zijn de 50uF elco's?

Als het lekke koppelcondensators zijn dan kan het alsnog je buizen kosten.

De buizen branden allemaal. Ik las dat elco's zelfherstellende eigenschappen hebben. Kan het zijn dat het probleem zich oplost als het ding terug wat gespeeld heeft? (Het is de laatste 20 jaar waarschijnlijk niet gebruikt...)

Dat noemen ze dus wishful thinking...
Elco's kunnen geformeerd worden, maar ploppen ed zijn een heel slecht teken.

Condensators vervangen!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (38%)]