Hallo allemaal,

Ik hoor allemaal dat buizen zo goed klinken en dat het ene mooi warm geluid geeft. Nu dacht ik zelf ik dat wil ik ook wel een proberen.

Dus ik ben aan het zoeken gegaan en heb de volgende schema's gevonden.

De versterker:
http://dc207.4shared.com/img/245485222/6fe287ee/EL84Schematic.jpg

De bijhorende voeding:
http://dc207.4shared.com/img/245485214/adac7118/EL84psu.jpg

Kan deze voeding ook 2 van deze versterkers aan of is dit afhankelijk van de voedingstrafo?

De voedingstrafo die ik wil gebruiken:
http://www.newtone-online.nl/downloads/TF200N.pdf

De uitgangstrafo:
http://www.newtone-online.nl/downloads/TF02011N.pdf

Volgens de site waar ik de schema's vandaan heb kan de versterker 2.25 watt geven. Moet ik dan ook precies dat wattage speakers nemen of mogen ze ook zwaarder zijn dan de versterker kan leveren net zoals bij een transistor versterker.

Van de website:
EL84
Small pentode valve. It can provide 4.5watts max alone but when we use it for single ended in triode mode it will go down to about 2.25watts max.

Ook zou ik er graag een volume regeling in hebben zodat als ik iets afspeel op de pc dat hij niet in een keer volledig gaat versterken.

Ik heb ook eens gelezen dat als je de gloeidraad spanning (6.3V) direct als wisselspanning aansluit dat de buis dan langer mee gaat. Is dit dan net zoals een PWM signaal zoals bij led sturingen dat deze langer mee gaat en minder stroom verbruiken?

Met de trafo uit je link kan je twee versterkers (stereo) voeden.
Per versterker zal het ongeveer 45mA hoogspanning en 1A gloeispanning zijn.

R1 kan je vervangen door een log potmeter als volume regeling. Neem wel een 0,1µF condensator in serie met de ingang.

Een gloeidraad van een buis kan je niet vergelijken met een LED en PWM sturing. Vergelijk het met een normale lamp.
AC of DC op de gloeidraad maakt niet uit. AC is makkelijker, dat levert de trafo. Anders moet je weer een DC voeding voor een 3A gaan bouwen.

die voedingstrafo is wel genoeg voor een stereo versterker.
luidsprekers gaan alleen kapot als je er te veel vermogen op zet, minder is niet erg.
een volumeregeling doe je door een stereo potmeter van 50K ohm oid te pakken en ervoor te hangen.
wel een log potmeter pakken.

Dus dan kan ik het best speakers van 2watt pakken dat zit het dichtste bij de 2.25 watt die er geleverd kan worden.

en dan moet die de volume regeling worden:

0.1uF ceramisch
         ------------ naar rest v/d versterker
  ||    .|.
 -||--->| |
  ||    | | 500k log
        '-'
         |
       o -------------

Het lijkt mijn slim om de potmeter 500k te maken omdat dit het dichtste bij de originele waarde van R1 zit.

Is de PSU zelf zwaar genoeg voor stereo of moet ik hem twee keren bouwen?

voor de speakers gewoon een stel bozen die je normaal ook in de woonkamer gebruikt. 10W tot 50W boxen mag geen probleem zijn voor deze versterker. Het is wel handig als die speakers een beetje rendement hebben. >90dB op 1m.

Ik heb nog 2 speakers van 8 watt 4ohm liggen dat zal wel zwaar genoeg zijn ze staan namelijk maar 1.5 meter van me vandaan.

De voeding met de weerstanden dat zijn gewoon 5watt vitro-ohm weerstanden of niet is dit zwaar genoeg voor stereo of moet ik een dubbele bouwen.

[Bericht gewijzigd door bart112 op (38%)]

Ik zou de loper van de potmeter met de condensator aan de buiskant zetten en de hoge zijde aan de signaalingang. Anders sluit je het ingangssignaal kort als de potmeter op 0 staat. De weerstand van 470k laat je gewoon zitten!

Ik snap niet wat je bedoel Benadski maar ik begrijp wel dat m`n ingangssignaal dan kortgesloten word. Maar ik zie de manier die Hugo net beschreef bijna in alle versterkers gebruikt worden.

Je moet inderdaad de potmeter omdraaien. De loper naar het rooster van de EC(C)81.
De condensator komt dan tussen de ingang en potmeter.

0.1uF ceramisch
    ||
  --||---|
    ||   |     |------ naar R2
        .|.    |
        | |<---|
        | | 
        '-' 500k log
         |
       o -------------

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (42%)]

Ojaa natuurlijk! Zo kan hij nooit in sluiting komen! En dan kan je R1 gewoon laten vervallen.

Nu nog even over de voeding met de weerstanden is deze zwaar genoeg voor een stereo versterker als ik deze uitvoer met 5watt vitrohm weerstanden?

P=I2*R, bij 100mA zal dat dus 1,8W en 1W zijn. Met 5W weerstanden zit je zeker goed! :)

Dit gaat mooi worden :P

Alle weerstanden metaal film tegen de ruis (behalve R9)
Mooi een aluminium behuizing in elkaar buigen houten ondergrond en bouwen maar.

[Bericht gewijzigd door bart112 op (22%)]

Op 20 maart 2010 21:01:11 schreef bart112:
Ojaa natuurlijk! Zo kan hij nooit in sluiting komen! En dan kan je R1 gewoon laten vervallen.

Maar heb je wel het nadeel dat je instelling van de buis zo iets verandert. Het wordt veel zo gedaan, maar mooi is het niet.

Beter is de orginele weerstand te laten zitten een potmeter via een condensator aan te bieden aan het rooster.

Op 20 maart 2010 21:18:33 schreef bart112:

Die moeite hoef je niet te doen, je zal geen verschil horen.
Wat wel belangrijk is, is het gebruik van ½W weerstanden op plaatsen met veel spanningsverschil (anodes, schermroosters).

Ik zou dier 820kΩ katode weerstand in de ingangstrap maar 2 Watt maken!! Daar gaat de hele anodestroom door. Bij 1 mA is dat al bijna 1W!! Neem weerstanden ook niet te krap qua vermogen Als ze dicht tegen het opgegeven vemogen aan werken kunnen ze behoorlijk warm worden (soms zelfs "au"!) Bovendien werd in de buizentijd een hudige ½ Watt weerstand als ¼ Watt beschouwd!! Kwestie van warmte afgifte!

Op 20 maart 2010 21:18:33 schreef bart112:

Als je 'm gaat gebruiken om dingen weer te geven vanaf de PC (mp3tjes of youtubefilmpjes via hoofdtelefoonuitgang van bedenkelijke geluidskaart?) dan is dat zoiets als siervelgen op een beerkar :-p

Ik zou dier 820Kohm katode weerstand in de ingangstrap maar 2 Watt maken!!

Misschien is het wel slim om alle weerstanden in het eindversterkings gedeelte 2 watt te maken dan zit ik altijd veilig.

Beter is de orginele weerstand te laten zitten een potmeter via een condensator aan te bieden aan het rooster.

Bedoel je dit henri?

------
              220ohm        |    |
ingang         ___         _V_   |  ||
--------------|___|-------|___|-----||-  naar rooster
         |                          ||
         |               50k log
        .-.
        | |
        | |470kohm
        '-'
         |
----------------------------------------- 0

Henry bedoeld het zo:

0.1uF
 in     
 --------|          ||
         |     |----||-- |----- naar R2
        .|.    |    ||  |-|
        | |<---|        | |R1
        | |             | |470k
        '-' 50k log     '-'
         |               |
         o --------------o--------

Oke bedankt Hugo.

Ik zag net de prijs van de condensators van de voeding die dingen kosten 5 euro per stuk.
Mag ik deze ook vervangen voor 470uF 400V condensators die ik uit een geschakelde voeding heb?

Op 21 maart 2010 10:27:38 schreef bart112: [...] Misschien is het wel slim om alle weerstanden in het eindversterkings gedeelte 2 watt te maken dan zit ik altijd veilig.

Nee, dat is beslist niet nodig!
Alle weerstanden in het signaalpad kunnen rustig ¼ Watt zijn.
De anode en kathode weerstanden 1 à 2 Watt; gewoon even uitrekenen met P = I × R. Gebruik de datasheet van de buizen om de maximale stroom te weten te komen. Die EC(C)81 zal echter op een laag pitje staan: neem daarvoor de stroom door de weerstanden, die je met de wet van Ohm kunt uitrekenen:

Vb ÷ (Ra + Rk) = IRa+Rb --> (270÷820=0,32 mA)

Ik denk dat je dan met 1 Watt voor kathodeweerstandgoed en ½W voor de anodeweerstand uitkomt. De stroom door die weerstanden ligt n.l. in de orde van 320 µA (ik ging eerst van 1mA uit).
De schermroosterweerstand van de EL84 voelt zich wel lekker met 1W.

Bedankt Tidak Ada dat is heel handige info!
Ik ben alles al aan het na rekenen.

Mag ik de condensators in C RC RC filter van de psu vervangen met hogere van 470uF ik heb deze namelijk nog thuis liggen en nieuwe kosten 5 euro per stuk

470µF is wel héél erg groot! Denk eens aan de inschakelstroom door je gelijkrichter.....
Komen de elco's uit een flitser/wegwerpcamera?
5 Euro is niet zo erg veel voor een hogspannings beker-elco. Dat kostten ze vroeger ook in guldens toen één gulden gelijkwaardig was aan minstens vijf Euro nu.
Ik begrijp dat je zakgeld beperkt is, maar je trafo vind die laadstroom ook vast niet prettig.
Je zou misschien de dioden kunnen vervangen door een EZ 81, maar ook die vindt dergelijke hoge laadstromen niet echt aangenaam en je moet er een andere voedingstrafo voor hebben (dubbele hsp wikkeling).
Ik zou zeker de ingangs elco (de C1 van het filter) niet hoger nemen. De andere elco's worden begrensd door de weerstanden.
Eigenlijk was een waarde van 50µF heel normaal in de buizentijd.

http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=18…
das elco, 1,45 ipv 5 euro.
en anders moet ik thuis ff kijken vanavond, misschien heb ik nog wat liggen.

Nee ze komen niet uit een Camera maar uit een PSU van een grote Ricoh kopieer machine.
De trafo kan 120mA voeden en als het moet heb ik brugcellen liggen van 1000v 15A

Kan die condensator 100uF door de brievenbus, want ik moet toch bij dickbest bestellen.

[Bericht gewijzigd door bart112 op (21%)]

bart112, ik zou liever kleinere elco's nemen.
anders heb je een goede kans dat de trafo de oplaadpiek niet kan leveren.
als je in nederland woont kan ik denk ik wel wat elco's verzenden, ik denk dat ik thuis nog wel wat heb liggen.
als je in de buurt van arnhem woont is het nog makkelijker, kan je ze ophalen ;)

Ik bestel sowieso de eerste elco bij dickbest en dan zal ik die ander wel bij newtone bestellen. Maar toch bedankt voor het aanbod

[Bericht gewijzigd door bart112 op (16%)]