DanielBakker
Quidquid latine dictum sit, altum viditur
ik heb nog een beetje geëxperimenteerd met bepaalde aanlsuitingen aan de "ruis-ground" en enkele aan de schone, en het beste resultaat kreeg ik met de gnd-pin van de lt1074, de rc van de Vc pin, de diode en de condensator van het eerste filter aan de ruis-ground en de rest aan de schone. ik vind dit eigenlijk een beetje vreemd, in de datasheet wordt het high current deel (alle condensatoren en de diode) aan de ruisground gehangen en de rest (senseweerstanden, gnd-pin, Vc RC filter) aan de schone voor het beste resultaat. hoewel ik de switcher nu wel een beetje 'misbruik', laat ik maar uitgaan van m'n eigen metingen.
en nu, stap 2, het lineare deel!
ik heb een schema in mekaar gezet. het is behoorlijk simpel. ik zou zeggen, schiet maar raak!
edit: i.v.m het verwisselen van de afbeelding op het uploadarchief is het schema per ongeluk verwijderd
DanielBakker
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Ik heb twijfels over die LT1083. Nu heb ik daar nog nooit mee gewerkt, maar wel met de LM2940-5. Bij beide regelaars beveelt de producent een tantaal-C van 22µF op de uitgang aan. Bij de LM2940-5 moet je daar niet op bezuinigen, of onstabiel gedrag zal je deel zijn.
DanielBakker
pros
Ja, maar die elco zit niet tussen de uitgang en de GND van de LT1083! Nu kan het zijn dat dit perfect werkt, hoor. Maar ik zou het toch eerst op een testbordje opbouwen.
DanielBakker
DanielBakker
ik heb 't getest, maar met een ietwat verrassend resultaat...
omdat het niet meteen goed ging heb ik de schakeling voor het testen even vereenvoudigd. de stroombegrenzing heb ik dus weggelaten, ik heb de voedingsspanning op 12 volt en de -3 heb ik gewoon met de ground verbonden.
wat is nu het probleem: je zou verwachten dat als de opamp een spanning van 12 volt uitspuugt, de LT1083 zijn uitgangsspanning net zo lang verhoogt tot de uitgang van de opamp weer omlaag gaat, totdat er dus een evenwicht is. maar het vervelende is, dat gebeurt niet. de uitgang van de LT1083 blijft 0 volt, en de spanning op de adjust pin is maar 1.5 volt, dus na die weerstand van 10K. de wet van ohm vertelt ons dat die ADJ pin dan dus ong. 1 mA gebruikt, wat al niet helemaal klopt, hij hoort maar 50 µA te gebruiken. maar dan nog, als ik de ADJ pin direct op de uitgang van de opamp aansluit zakt de spanning op de uitgang van de opamp naar 2.5 volt! als ik de LT1083 loshaal is de uitgangsspanning van de opamp gewoon 12 volt...
iemand een helder moment? bij mij is het op dit moment windstil...
pros
Ik snap er niets van, of ik begrijp je verkeerd.
Als de uitgang v/d opamp 12V levert, staat er maar 1.5V op de GND-pin van de LT1083?! Dat betekent dus, dat die GND-pin stroom opneemt, terwijl je toch zou verwachten dat er een stroompje uitkomt.
Ik zou vooreerst de LT1083 eens op de normale manier aansluiten, om na te gaan of die nog OK is.
Vervolgens nogmaals de laatste testopstelling bouwen, maar er voor zorgen dat de ingangsspanning van de LT1083 enkele Volts hoger is dan de maximum uitgangsspanning van de opamp. Ik weet namelijk niet hoe die LT1083 reageert als zijn ingangsspanning 12V bedraagt èn als de spanning op zijn GND-pin óók 12V bedraagt. Best mogelijk, dat hij daardoor gekke dingen gaat doen...
DanielBakker
bijna. de ingang van de lt1083 is 1.5 volt als er een weerstand van 10K in de lijn van de opamp naat de lt zit. als die weerstand er niet zit is de spanning 2.5 volt..
ik heb hem al gewoon los getest, geen probleem. ik zal je suggestie een proberen.
[Bericht gewijzigd door DanielBakker op (95%)]
pros
de ingang van de lt1083 is 1.5 volt als er een weerstand van 10K in de lijn van de opamp naat de lt zit
Als T1 in je schema afwezig is, krijgen we dus zoiets:
Opamp(12V) -> 10k -> GND(LT1083) -> uitgang(LT1083)
Hetgeen dus betekent dat er --zoals je al aangaf-- zowat 1mA in de GND-pin van de LT1083 vloeit, terwijl daar juist een (minieme) stroom moet uitvloeien.
Als je de weerstand weglaat, is de spanning iets hoger (maar niet veel, omdat de opamp maar een 5mA kan sourcen?).
DanielBakker
correct. wat dus uitermate vreemd is, want volgens de handleiding hoort hij maximaal 50 µA te slurpen.
DanielBakker
ik heb je suggestie even getest, ik had nu de opamp aan een 7805 gehangen zodat de uitgang niet hoger dan 5V werd. helaas had dit geen effect. nou begon ik die LT1083 een beetje verdacht te vinden, dus ik heb even een tweede lt geprobeerd, met hetzelfde resultaat. toen heb ik eens geprobeerd of het met een LM317 wel werkt, de LT1083 is gebaseerd op de LM317, en verrassend genoeg werkte het toen wel, zelfs met de opamp gewoon op 12 volt!
het lijkt er dus op dat de LT1083 niet geschikt is om op deze manier gebruikt te worden. maar, heeft iemand een idee hoe ik de LT1083 dan wel digitaal regelbaar zou kunnen maken?
DanielBakker
uiteindelijk is het me wel gelukt om dat ding digitaal bestuurbaar te maken, domweg dac -> opamp als x10 versterker -> normale spanningsdeler 1 op 1 tussen uitgang opamp en uitgang LT1083 met midden naar de adjust pin van de LT1083, zodat hij 'denkt' dat hij op een normale manier gebruikt wordt. dit werkt wel aardig, maar met die stroombegrenzing erbij begint hij onzin uit te kramen, dus ik denk dat ik het idee van de LT1083 moet laten varen.
nieuw plan: gewoon een transistor, de TIP147 gebruiken. omdat ik niet zo veel vermogen hoef weg te stoken heb ik aan 1 stuk genoeg. die heb ik nu niet liggen dus ik kan het nog niet testen, maar hier is alvast het schema, alle tips zijn welkom 

pros
Ga je een power-oscillator bouwen? 
Moeilijk stabiel te krijgen, hoor. Of je moet een elco van 1000µF of meer aan de uitgang plaatsen.
De geringste spanningswijziging op de uitgang van IC1 wordt versterkt door de BC550. Vandaar gaat het naar de TIP147, die het nogmaals versterkt. Het bekomen resultaat is daardoor groter dan verwacht, waaop IC1 zijn uitgang in de andere richting gaat bijstellen, met uitslingering in de andere richting tot gevolg...
Waarom geen TIP142, die rechtstreeks door IC1 gestuurd wordt?
DanielBakker
haha, nee, dat was niet mijn bedoeling 
'k heb het schema aangepast, meteen ook een paar andere kleine verandering doorgevoerd. het nieuwe schema:

Zet eventueel een 100pF (richtwaarde) C-tje tussen in- en uitgang van IC1 (schema is btw lastig te lezen, onleesbare en 90o gedraaide refdes).
pros
En doe C5 weg! Die gaat alle rimpels, die op de niet-gestabiliseerde spanning voorkomen, lekker doorgeven aan de basis van Q1. Dat is toch het laatste wat je wil?
Over de stroombegrenzing kan je ook eens nadenken. Als die nu ingrijpt, zal T1 een deel van de stroom door R9 wegsnoepen. IC1 gaat daarop reageren, door zijn uitgangsspanning te verhogen, waardoor T1 nog méér stroom moet wegsnoepen, enz...
Misschien krijg je een betere (minder zenuwachtige) stroomregeling, als je T1 laat ingrijpen op de niet-inverterende ingang van IC1.
DanielBakker
jahee, die C5 heb ik wel stiekem afgekeken van jouw labvoeding hoor 
hee, da's een goeie, ik had er even niet aan gedacht dat de spanningsregeling dan natuurlijk wel gewoon nog de spanning constant wil houden als de stroomregeling ingrijpt. de nieuwste versie:

DanielBakker
dit werkt. er is alleen een gekkigheidje: er zit een soort hysteresis in de opamp van de stroombegrenzing. als ik de stroombegrenzing instel op bijv. 1 A, dan schakelt de stroombegrenzing pas in bij 1,1 A. en het vreemde is, hij begrenst de stroom dan wel tot 1 A. die 100 mA die de begrenzing er dus naast zit komt overeen met een spanningsverschil van 100 mV op de ingang van de opamp
ik heb de opamp voorzien van offset-nulling potmeter.
heeft iemand enig idee waar deze hysteresis vandaan komt, en wat ik er aan kan doen?
welke waarde heeft de potmeter.
wat zijn de speficicaties van deze schakeling?
max ampere, max spanning, kortsluit stroom...spanning?
pros
die C5 heb ik wel stiekem afgekeken van jouw labvoeding hoor
Merk op, dat bij dit (verouderd) schema de C tussen basis en emitter zit, inclusief emitterweerstand. Dat maakt een heel verschil!
er zit een soort hysteresis in de opamp van de stroombegrenzing
Heel raar. Ik kan er geen verklaring voor verzinnen. Tenzij het geen hysteresis is, maar enkel een afwijking. Maar ook dan is 100mV erg veel.
Wat doet het ding, als je de stroombegrenzing-spanning langzaam terug laat stijgen?
@wilske: er komen geen potmeters aan te pas, vrees ik. Met uitzondering van enkele instelpotjes.
DanielBakker
goed nieuws, de kaboutertjes zijn vanacht langsgeweest en hebben het voor me gefixt. om onverklaarbare reden is die rare hysteresis nu weg.
ik heb met de scoop ook meteen maar even gekeken hoeveel ruis dit ding produceert. daar ben ik nog niet helemaal tevreden mee: als de stroombegrenzing niet ingrijpt zit er een sinusje in de uitgang met 20 mVpp, als hij wel ingrijpt is dat een blokgolfje van 70 mVpp. dat vind ik nogal veel. weet iemand iets om de ruis te verlagen?
[Bericht gewijzigd door DanielBakker op (55%)]
DanielBakker
ik heb ondertussen alweer een beetje gespiekt bij Pros z'n labvoeding en ik heb een C'tje tussen de uitgang en de min-ingang van de spanningsregelings-opamp gezet. werkt wonderbaarlijk goed!
heeft iemand een idee hoe ik de stroombegrenzing wat meer kan stabiliseren?