Ik gebruik ook veel "bread boards". Ze blijken inderdaat lang mee te gaan. Let wel op dat je er geen te dikke pootjes in stopt. Ook moet je erop letten dat de lijmresten van tape van de pootjes van de componenten af is. Tevens moet je de stromen tot circa 1A beperken. Als aan deze voorwaarde wordt voldaan gaan ze bij normaal gebruik vele jaren mee.

die dingen zijn echt vet handig maar ook met stromen tot 3 A kan geen kwaad bij mij hoor, niet dat dat regelmatig gebeurd. je kunt ook makkelijk veranderen of aanpassen en als je klaar bent haal je alles er zo weer uit.

Martijn Berntsen

Voor diegene die nog niet weten waar we het over hebben of gewoon willen weten hoe ze er (ook) uit kunnen zien.
Dit is er een
http://www.smallbearelec.com/Projects/TweakO/Image56.jpg

[Bericht gewijzigd door Jeroen op ]

ik gebruik gewone experimenteer plaat, werkt super, eilandjes van 2 punten, en je kan ook gewoon opnieuw iets doen

Maar dan moet je toch ook desolderen??
Gaan de componenten dan niet op een end kapot??

Ik snap iets niet goed bij dat experimenteerbord. Voor wat dienen die twee grotere,rode aansluitingen bovenaan?

Op do 02-05-2002 19:37:56 schreef Thomas:
Ik snap iets niet goed bij dat experimenteerbord. Voor wat dienen die twee grotere,rode aansluitingen bovenaan?

volgens mij om de voedings bron erop aan te sluiten

Het is inderdaad om de voeding op aan te sluiten

Op do 02-05-2002 20:16:48 schreef Michaël:
Het is inderdaad om de voeding op aan te sluiten

Mmmmm, 2x VCC :?, dan zal je project goedwerken :P

Op do 02-05-2002 21:54:07 schreef Diamon:

[...]

Mmmmm, 2x VCC :?, dan zal je project goedwerken :P

Wat denk je van 2 verschillende voedingen??
Voor de gnd heb je er maar een nodig, maar voor de voeding......!!!!

[Bericht gewijzigd door Bastiaan op ]

Al je de afbeelding in een nieuw venster opend, zie je 3 knoppen !!
1 Massa/ GND die is zwart en 2 VCC Rode (Waarvan maar 1 gebruikt wordt)

Op do 02-05-2002 23:10:38 schreef Stefan:
Al je de afbeelding in een nieuw venster opend, zie je 3 knoppen !!
1 Massa/ GND die is zwart en 2 VCC Rode (Waarvan maar 1 gebruikt wordt)

hoe wil je die afbeelding in een nieuw venster openen?

Op vr 03-05-2002 09:04:31 schreef Roel:

[...]

hoe wil je die afbeelding in een nieuw venster openen?

Ik heb z'n bericht even aangepast. Klik op het plaatje voor grote versie.

jah nu kun je ut beter zien, dat er inderdaad 3 knoppen op zitten.

ff belangrijk (vind ik) ik wil graag weten hoe dat ding er van onderen uitziet kwenie of iemand daar een plaatje van heeft????? dan kan ik zien hoe die eilandjes/ sporen lopen. kan ik er misschien ook een kopen dan hoef ik niet meer zoveel te vragen.....

Jeroen break: laat je posts niet zo opvallen a.u.b, dat is nergens goed voor.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op ]

Op vr 17-05-2002 09:33:05 schreef bart II:
ff belangrijk (vind ik) ik wil graag weten hoe dat ding er van onderen uitziet kwenie of iemand daar een plaatje van heeft????? dan kan ik zien hoe die eilandjes/ sporen lopen. kan ik er misschien ook een kopen dan hoef ik niet meer zoveel te vragen.....

Jeroen break: laat je posts niet zo opvallen a.u.b, dat is nergens goed voor.

sorrie vind ik gewoon leuk.

http://www.endoria.net/upload/index.php/2038329569

Let op, dit is een goede nabootsing van de realiteit, toch is het zo dat het aantal puntjes (gaatjes) waar de componenten in kunnen niet overeenkomt met de aantal in het echt op zo'n boardje.

[Bericht gewijzigd door Bastiaan op ]

toevoeging:

Dan wordt een IC normaal gezien in het midden in de lengte
richting geplaats ( op foto geen IC).
en zijn de langste banen normaal gezien voor voeding.

H, ik had ook nog een vraagje over het experimenteerboard.
Ik ben een complete newbie en ben me eigenlijk net aan 't verdiepen in de elektronica omdat ik wil beginnen met een midibox project.
Nu vroeg ik me af, kun je elke schakeling maken op zo'n experimenteerboard? en hoe lopen dan die banen ? kun je elk element op zo'n board plaatsen? en idd hoe zit het met die voeding, waar komt die binnen en wat is het voltage ?

je kunt eigenlijk elke schakeling wel op zon board maken de een is wat moeilijker als de ander uiteraard ,over die banen betreft op de vorigepagina staat een link met een foto en word uitgelegd hoe ze zitten en je kan eigenlijk elk element op het board plaatsen en op de board zitten waarschijnlijk aansluitklemmetjes speciaal voor de voeding maar die moet je natuurlijk zelf wel voeden met een voeding
dat komt niet zo uit de lucht weg vallen als je begrijpt wat ik bedoel :)

Ja het leek me al zo sterk dat de hele plaat onder stroom zal staan... :)) Maar 't begint inderdaad wat meer duidelijk te worden. Denk dat ik morgen maar ff naar een elektronica boer moet gaan, om zo'n ding live te bekijken.
weet iemand een goedkope online winkel?

Op ma 20-05-2002 01:05:19 schreef Carel:
H, ik had ook nog een vraagje over het experimenteerboard.
Ik ben een complete newbie en ben me eigenlijk net aan 't verdiepen in de elektronica omdat ik wil beginnen met een midibox project.
Nu vroeg ik me af, kun je elke schakeling maken op zo'n experimenteerboard? en hoe lopen dan die banen ? kun je elk element op zo'n board plaatsen? en idd hoe zit het met die voeding, waar komt die binnen en wat is het voltage ?

Hoe die banen lopen kun je zien in een paar posts terug van mij in een plaatje. Het is gewoon een bordje met allemaal gaatjes met soort klemveertjes waar je componenten en draden in kunt prikken en zo weer eruit kunt trekken. De voeding moet je zelf via een draadje op het bordje krijgen, dus je bepaalt dan ook hoeveel stroom/spanning.

Ik heb nog ff een kleine opmerking die ik nog nergens heb gezien: bij die tekening van de achterkant van het breadboard, staan de banen waar normaalgesproken de voeding op wordt aangesloten (2x links en 2x rechts) aan één stuk getekend. Meestal zijn deze in het midden een keer onderbroken, op de foto die geplaatst is zie je de doorverbindingen zitten op de plaatsen waar de onderbrekingen zitten......

ff een opmerkingetje van mijn kant........ ;)

Op do 23-05-2002 01:12:48 schreef Jaco van der Linden:
Meestal zijn deze in het midden een keer onderbroken

Goed dat je het ff zegt. Maar bij mij zijn ze wel gewoon doorverbonden.