Heeft niemand een idee waarom die gele/rode draad rechtstreeks aan de accu wordt gekoppeld ?
Is dit een compensatie voor het spanningsverlies van de diodebrug/verdedeler ?

Dank

Dat is inderdaad een sensedraad die de 0.7V over de diodeblok moet compenseren.

Meer (Copyright))info in je mailbox.

Op 30 maart 2010 05:40:35 schreef bobs:
Bij het zeilen zijn er 2 opties voor de schroef.
Je fixeert ze door in achteruit te schakelen, op die manier draait de schroefas niet meer mee (minder slijtage , minder geluid).Wel verlies je hierdoor een halve knoop (halve zeemijl) aan snelheid door de wrijving.
Of je laat de schroef freewheelen, maw meedraaien in de stroom van water terwijl je zeilt.Met omgekeerde voor en nadelen uiteraard.
Ik opteerde voor het laatste en wil die energie via een schroefasgenerator omzetten in .......elektrisch laadvermogen.
Ik gebruikte hiervoor een windmolengenerator (3fasige) die ik via een dumpload regelaar wou temmen naar 13,5 volt.

ehm... hoeveel knoop denk je dat de boot nu zachter gaat. alle energie die je opwekt met je windmolengenerator tijdens het freewheelen van de schroef as moet jan de wind wel extra in je zeilen blazen

Als je een hekel hebt aan zonnepanelen, en veel liever draaiende onderdelen hebt om energie op te wekken, dan snap ik het wel. ... nee correctie. Dan snap ik het nog steeds niet. :-)

Onder omstandigheden kan het lonen, experimenteren is sowieso leuk, maar gratis energie bestaat niet (ik neem aan dat de TS dat gewoon weet). Ik zou er niet moeilijk over doen.

Op 3 april 2010 14:16:26 schreef rew:
Als je een hekel hebt aan zonnepanelen, en veel liever draaiende onderdelen hebt om energie op te wekken, dan snap ik het wel. ... nee correctie. Dan snap ik het nog steeds niet. :-)

Hallo rew ,

ik heb 350 watt(piek) aan zonnepanelen staan , helaas geven die bij het zeilen 's nachts geen millivolt af.
Voorts staat er een windmolen op van een 300 watt/uur (bij voldoende wind uiteraard.
Die schroefasgenerator is in mijn geval wel noodzakelijk om de verbruikte energie in de nacht te compenseren.
Navigatielichten , radar , chartplotters ,sonars , marifoon en nog meer van dat lekkers zuipen stroom.
Tot voor kort diende ik bij nachtelijke trips steeds de motor af en toe te laten draaien om de batterijen op te laden.
Ik hoopte om dat te kunnen oplossen met een schroefasgenerator.
By the way , het blokkeren van de schroef bij zeilen doet mij 0,5 knoop aan snelheid verliezen, meerdere keren gecheckt.

Intussen heb ik een nieuwe regelaar besteld en hoop hiermee het initiele probleem op te lossen.
Maar hiermee ben ik nog niet van dat andere probleem verlost , namelijk het feit dat de regelaar van de schroefasgenerator met die spanningpiek de alternator naar de vaantjes hielp.

Het betreft een dumpload regelaar (met relais) die blijkbaar niet snel genoeg de accuspanning boven de 13,5 volt kan opvangen.

Kan iemand me zeggen of wat er zou gebeuren indien ik die dumpload zou uitschakelen ?
Ik was van mening dat dit soort regelaar gebruikt wordt om te vermijden dat een windmolen op hol slaat niet ?
Ik wil namelijk niet dat de dumpload gaat lopen met opgewekte energie die via de schroefas wordt geleverd en die de boot onnodig doet vertragen wanneer de accu's al opgeladen zijn.
Ik neem aan dat het relais in die regelaar er voor zorgt dat de bij laden de accuspanning niet teveel oploopt nietwaar ?
Alleen is blijkbaar die regelaar niet snel genoeg om te vermijden dat de piek oploopt tot een eind boven de 13,5 volt.
Misschien zou een extra electronische regelaar voor die beveiliging kunnen instaan.

PS:
MGP , bedankt voor de interessante link.

Beste groeten

als je wilt opladen met een schroefas die meedraait in het water zonder motorkracht , denk ik dat dit moeilijk wordt . gezien de afname van stroom zal er vlot 11 a 15 ah bij moeten om gelijk te blijven en dan zal de schroef stil komen te staan door de mechanische kracht erop .ook lijkt me dat het rpm te laag is .

als je stil wilt bijladen kun je ook een kleine stille agregaat inbouwen die start bij een bepaalde spanning en stopt bij 13,8 v( afhankelijk van je boordspanning ) gewoon een zware acculader aan de agregaat koppelen en je bent een hoop herrie kwijt , gezien de scheepsmotor door het hele schip dendert en de agregaat kun je verend opstellen . ik zou gaan voor een geschakelde acculader met regelaar aan boord , gezien deze een betere cosinus hebben en daar kan een agregaat beter mee overweg . en een koppeling met de motor maken zodat motor aan > agregaat uit blijft .

de schroef loos laten draaien is echt anders als hem stroom laten genereren .

Die halve knoop ben je ook wel zeker kwijt (of meer) als je hem stroom laat genereren, maar het kan voor jouw probleem een goede oplossing zijn. Het beste zou zijn om de alternator gewoon volledig los te koppelen als je met de schroefgenerator laadt. Zorg wel dat daar een goede laadregelaar opzit.

Op 4 april 2010 11:52:15 schreef testman:
als je wilt opladen met een schroefas die meedraait in het water zonder motorkracht , denk ik dat dit moeilijk wordt . gezien de afname van stroom zal er vlot 11 a 15 ah bij moeten om gelijk te blijven en dan zal de schroef stil komen te staan door de mechanische kracht erop .ook lijkt me dat het rpm te laag is .als je stil wilt bijladen kun je ook een kleine stille agregaat inbouwen die start bij een bepaalde spanning en stopt bij 13,8 v( afhankelijk van je boordspanning ) gewoon een zware acculader aan de agregaat koppelen en je bent een hoop herrie kwijt , gezien de scheepsmotor door het hele schip dendert en de agregaat kun je verend opstellen . ik zou gaan voor een geschakelde acculader met regelaar aan boord , gezien deze een betere cosinus hebben en daar kan een agregaat beter mee overweg . en een koppeling met de motor maken zodat motor aan > agregaat uit blijft .

de schroef loos laten draaien is echt anders als hem stroom laten genereren .

Testman ,

ik vermoed dat er een bepaald evenwicht zal ontstaan tussen het vertragen van de schroef en de opgewekte stroom.
Trager draaien betekent minder stroom produceren en minder tegenemk voor de generator.En omgekeerd.
De praktijk zal moet uitwijzen waar dat evenwicht in mijn geval ligt.
Heeft uiteraard ook te maken met de grootte van de schroef en de zeilsnelheid waarmee gevaren wordt.

Maartenbakker,
dat is nu net wat ik op dit moment aan het uitzoeken ben.
De laadregelaar (dumpload) die ik nu heb geinstalleerd voldoet blijkbaar niet in de praktijk.
Ik had daarom graag een andere (betere) gevonden.

Iemand suggesties ??
Die zijn meer dan welkom.

Beste forumgenoten ,

wat research (ondermeer hier op CO) bracht me bij een low drop regelaar - de PB137 - die mijn probleem met die uitgangsspanning van de dumploadregelaar wel zou kunnen oplossen.
Gezien het feit dat ik niet verwacht dat de 3fase generator meer dan 40 volt zal opwekken , daar is de snelheid van de schroefas we iets te laag voor , zou de PB137 handig van pas kunnen komen.
Lastig wordt het wel voor wat de stroom betreft.
De PB137 zou tot 1.5 amp kunnen schakelen (laden) maar ik had die laadstroom liever tot een ruime 20 Amp gezien.
Dat wil wellicht zeggen dat er minstens 15 regelaars parallel moeten worden geschakeld om dat vermogen op te bouwen.
Zou iemand mij daar een schemaatje van kunnen bezorgen ?
Of bestaat er een ander type spanningsregelaar met een hogere laadstroom zodat ik niet zoveel PB137's moet gebruiken ?

Zou ik hier misschien niet beter een ander/nieuw topic van maken ?

Bedankt en beste groeten.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (21%)]

Je zoekt om te beginnen een schakeling met een comparator en een relais, zodat je alternator volledig losgekoppeld wordt en de schroefgenerator aangekoppeld zodra je schroefgenerator richting 12V gaat. Misschien zelfs gewoon manuele bediening inplaats van een comparator. Dat is doodsimpel. Dan kan je ongeveer elke willekeurige spanningsregelaar die je tussen 13,7 en 14,5 volt instelt gebruiken. Hoeft dus geen -veel te lichte- PB137 te zijn.

Hallo maartenbakker,

die comparator waarnaar je verwees is wellicht niet nodig.
Ik heb de schroefasgenerator namelijk al op een apart accuset gezet die ik via een (gezekerde ) schakelaar met de huishoudaccu's kan verbinden.
Klinkt omslachtig , maar die extra accuset had voordien een andere (nu overbodige) functie , en ik dacht om ze nu te gebruiken en zo het boordnet -met gekoppelde motor alternator - enigzins te beschermen.
Er is dus een manuele bescherming voorhanden.

Welke regelaar stel jij dan voor om die (max ) 40 volt gelijkspanning te reduceren naar een stabiele 13,8 volt , weliswaar met een stroom tot max 30 amp.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (30%)]

Kleine update van het initiele probleem voor wat de defecte alternator betreft.
Het was dus niet de regelaar die stuk was , maar 1 pers diode in de diodeplaat.
Ik had gemakkelijkshalve een nieuwe regelaar geplaatst , maar daar leek het probleem echter niet mee van de baan.
Dan maar de alternator volledig uit elkaar , en vermits het een onderdeel betreft voor maritieme toepassing was/is ook de diodeplaat met extra waterwerende isolatie behandeld zodat het moeilijk -om niet te zeggen onmogelijk - om gegevens af te lezen.
De diodes werden één voor één wat afgeschraapt en doorgemeten.
Resultaat: één diode van het negatieve gedeelte leek doorgeslagen.
Dan maar een nieuwe plaat.
Getest en goed bevonden.

Analyse van het verhaal, de test -zoals ik in eerdere postings beschreef - is me nogal duur uitgevallen.
De fallout (defecte alternator) is nu wel opgelost , maar ik zit nu met een reserve regelaar en diodeplaat waarvan één diode stuk is.

Foto van de oude diodeplaat.
http://www.uploadarchief.net/files/download/herschaalde%20kopie%20van%…

Foto van de nieuwe plaat met gegevens

Kan er by the way iemand mij zeggen over welke diode het gaat ?
Op de nieuwe plaat staan op de diodes een verwijzing.
Googlen gaf echter geen resultaat zodat ik niet weet welk type te bestellen bij de electronicaboer.
Ik zou uiteraard die defecte plaat willen proberen te herstellen.

Zoals ik al zei, de defecte diode bevindt zich in het negatieve gedeelte van de diodeplaat, spreken we hier dan over een negatieve diode ?
De kenners weten allicht dat in zulke platen 2 types pers diodes worden gebruikt , de positieve en de negatieve.
Het betreft een alternator met max 60A laadstroom.

Beste groeten

Een gelijkrichter heeft vier diodes. Die zijn normaliter alle vier identiek.

Op iedere "ingang" vanaf de alternator zitten altijd 1 anode en 1 kathode aangesloten. Op de negatieve uitgang zitten twee anodes aangesloten, en op de positieve uitgang zitten twee kathodes aangesloten.

Voor 60A heb je niet zomaar huis-tuin-en-keuken diodes. Dus mogelijk hebben ze een speciale diodes voor aansluiting op de negatieve kant (die je dus evt. een negatieve diode kan noemen), maar anders hebben alle diodes gewoon een positieve kant (anode) en een negatieve kant (kathode).

(de stroom moet van de alternator door de diode naar de plus. De alternator zit dan aan de anode, en de negatieve kant van de diode dus aan de plus.)

Niet elke gelijkrichter heeft 4 diodes, 6 komt ook vaak voor, en ze zijn ook niet per definitie identiek.

Het verschil in een geval als dit kan zijn dat de helft van de diodes de anode aan het huis heeft en de andere helft de kathode. Ik denk dat dat in dit geval bedoeld wordt met positieve en negatieve kant.

Het vinden van passende diodes kon wel eens moeilijk worden, maar ik laat de vraag nog even in m'n achterhoofd bezinken.

Zo is het maartenbakker, de huizen mantels van de diodes zitten in de diodeplaat geprest.
Anode en kathode verschillen naargelang de diode met de mantel in het positieve gedeelte of het negatieve gedeelte geperst zitten.

En deze diodeplaat heeft 9 diodes btw.
6 dikke (3 positieve en 3 negatieve) en 3 kleinere die ook op het positieve gedeelte van de plaat zitten.

Beste groeten

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (42%)]

Uit ervaring weet ik dat het vervangen van een enkele diode in zo'n plaat niet echt zinvol is.
Meestal gaat na een korte tijd dan weer een andere diode in die plaat stuk. Ondanks dat je nu meet dat alles nog goed is.
Bovendien kosten die HUCO imitatie-platen zo weinig dat het niet zinvol is.

Hi jerdijk,

de kostprijs van die imitatieplaat liep toch op tot 63 Euro.
Enigzins krankzinnig wanneer je weet dat er op internet al nieuwe alternatoren te koop staat voor minder dan 200 Euro.

Maar mijn bedoeling zou zijn om van een slechte plaat een goede (al was het maar tijdelijk) reserve plaat te maken.
Heb jij dat enig idee over welke diodes het gaat ?

Beste groeten

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (34%)]

Ik vermoed niet los te verkrijgen, tenzij je achter de plaat flink ruimte hebt en schroefdiodes kwijt kan (die zitten niet in de plaat geperst maar bovenop het gat geschroefd. Die worden wel in lasapparatuur gebruikt.

Zijn waarschijnlijk gewone standaard press-fit diodes.
Zie bijv: http://www.diotec-usa.com/Buttons.htm

Bobs,is misschien al eens gevraagd geweest: "heb je de batterijaansluiting van de alternator losgemaakt TERWIJL de motor in werking was?"

Dat is belangrijk!!

Mvg,
Paul Siemons

Neen Paul , de batterij aansluiting was niet los gemaakt.

Maar inmiddels is het initiele probleem al opgelost hoor.
Er was een diode van de diodeplaat stuk.
Dat onderdeel is vervangen en de alternator werkt terug naar behoren.

Wat ik nu zoek is een geschikte diode om die defecte diodeplaat te herstellen zodat ik een reserve heb.
Op een boot in het midden van een oceaan is dat geen overdreven luxe nietwaar.

Beste groeten.

De andere diodes kunnen ook een klap gehad hebben. Als je er echt midden op de oceaan mee zit, wil je gewoon een nieuwe of goed geteste plaat hebben. Dan is het maar helemaal de vraag of alle diodes samen niet gewoon duurder zijn dan een plaat, als je ze kan vinden.

als de plaat eruit kan , kun je de persdioden eruit halen met een m 12 bout en een tik erop geven . een nadeel is ook dat je dioden uit dezelfde batch komen en kwa merk en temperatuur gelijk zijn nu is er kans dat de nieuwe meer te verstoken krijgt en zoals maarten zegt midden op zee het loodje legt . ik zou ook liever 6 nieuwe erin zetten dan .

overigens heb ik uit een philips voeding ( dacht pe4804 ) van die m8 schroeffittingen voor die persdioden , dus ze kunnen los gebruikt worden .

let ook op dat met het bewegen van de plaat je niet de aansluiting los krijgt waar de stugge draad opzit aan de soldeerzijde van de diode , dit valt niet meteen op maar gaat onder vibreren van de motor uiteindelijk fout .

Bobs, ik zie nu pas dat je nog een vraag stelt. Niet gezien, ik lees namelijk nooit verder dan de eerste pagina 'forum >> laatste discussie's'.
Van de diodes heb ik geen nummer omdat die van de leveranciers kwamen die ook de platen o.i.d. leveren. b.v Huco.
Die hanteert nu het motto op=op. Vraag even bij de zaak die je de diodeplaat geleverd heeft. Misschien hebben ze nog wat liggen. Of vraag een sloopplaat, haal je daar wat uit.
MAAR MIJN ADVIES BLIJFT NIET AAN BEGINNEN.
Als je Huco nummers wilt hebben dan wil ik die wel voor je opzoeken want ik heb hier ergens nog wel van die diodes met verpakking liggen.

Nog even iets over het defect gaan.
In bijna alle gevallen gaat er een diode stuk door warmteontwikkeling. Vooral op bootjes komt dat vaak voor. Men vaart te weinig op de motor, gebruikt te veel electriciteit en denkt dat als het dynamootje 50A is dat hij dat dan ook continu kan laden. Vergeet dat maar, bij 50A is na 10 a 15 min is de dynamo loeiheet (meestal nog slechte koeling ook) en dan floept er een diode uit. Degene die het ongunstigst zit op de plaat gaat het eerst, meestal de middenste. Dus het kan geen kwaad om dat eens te bekijken hoe of dat het bij jouw Volvo-Penta spul zit. Want dat zijn bekende jongens wat dit betreft. Kan je misschien je nieuwe plaat heelhouden.

Beste MGP

Ik kwam je hulp tegen bij cicuitsonlie betreffende een Valeo Alternator in het hoofdstuk: alternator laadt niet meer na vreemd manoeuvre

Wellicht kan je mij helpen hoe de alternator aan te sluiten tezamen met een diode brug.

In de bijlage (gemaild naar je email adres) heb ik getekend hoe het waarschijnlijk zou moeten, het regelaar gedeelte heb ik ingeschat omdat ik er geen origineel schema van heb.
De functie van het gele draadje is nergens te vinden.

Concreet heb ik twee vragen:

1e heb je een intern schema van de alternator met ingebouwde regelaar?
2e klopt mijn schema zoals ik dat heb getekend?