hulp bij etsen nodig

hallo,

ik ben voor het eerst gaan etsen en heb al een heel hoop geprobeert maar het wil maar niet lukken. ik heb het volgende gedaan:

1) De printplaat belicht van 5 minuten to wel 20 minuten aan de koperkant. (teststrip met papier de belichtingtijd verdeeld per minuut)
2.1) Daarna heb ik het in natriumpersulfaat gelegt en er gebeurde niks.
2.2) Ook heb ik het met gootsteen ontstopper geprobeert ( met natriumhydroxide erin zoals nodig was). er was een pracht van een reactie maar niet de goede want in plaats van dat het koper eraf ging liet een laagje van de achterkant van de print los :P ook heb ik niets gezien van de magische paarse/rose "wolken" in de oplossing.

Note: belichten heb ik gedaan met een gezichtbruiner, bovenop de testprint heb ik een glasplaat gelegd zoals me was geadviseerd.

maar het is nog steets niet gelukt en ben een beetje uit mijn ideeën van wat ik zou kunnen doen ( heb ook al op picbasic gekeken)

alle hulp is van harte welkom ( liefst een stappenplan van hoe te handelen)

mvg. mister-f-j ( ten einde raad :P)

1: Je hebt toch wel fotopositief printplaat gebruikt? (misschien een open deur, maar het zal vast wel eens gebeuren)

2: Natriumpersulfaat is bij mijn weten het etsmiddel: je moet een foto-printplaat eerst ontwikkelen voordat je gaat etsen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

ja

1) Ik heb een epoxyprintplaat en als ik daar het blauwe plastic vanaf haal zie ik een koper laagje en die heb ik belicht.
2) dat ontwikkelen heb ik geprobeert met gootsteenontstopper. als het fout is hoe moet ik het dan doen en met wat?

alvast bedankt voor de hulp

mvg. mister-f-j

Gootsteenontstopper is correct, neem wel de korreltjes versie, en niet de vloeibare! ongeveer 1 dopje oplossen in 1L water.

Na het belichten moet je de print hier in gooien, nu zou je haast direct de fotolaag waar belicht is zien moeten verdwijnen!

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

ik heb de vloeibare versie :(
waarom kan die dan niet?

Ik heb zelf ook de vloeibare. Ik doe 1 dopje in ongeveer een halve liter water. Gaat echt prima.

ps Waarom juist die met korrels?

ok heb ik dan te kort belicht dat ik geen resultaat heb met de ontstopper?

Wanneer je zelfs tot 20 min belicht heb kan dat het probleem niet zijn. Dus je zag geen 'rode wolk' toen die in het badje zat?

Weet je id zeker dat de pcb goed is? Waar heb je die gekocht? Als je deze hebt is die goed:

http://www.octamex.de/shop/?page=shop/flypage&product_id=141&c…

Maar deze is meer voor bv te frezen, is niet geschikt voor te belichten ontwikkelen:

http://www.octamex.de/shop/?page=shop/flypage&product_id=147&c…&

Ik vint 5-20 min nogal veel om te belichten. Heb je op de website van frits (www.picbasic.nl) gekeken? Daar staat het namelijk erg mooi en duidelijk op.

edit//: Je hoeft eigenlijk nog niet eens te ontwikkelen om te zien of de belichting goed is gegaan. Je kan de sporen dan al zien.

ik heb de mijne bij mijn werk gehaald (radio rotor)
het merk is Bungard (fotoprint)

Note: het is wel een hele oude gezichtsbruiner van ik denk wel 20 jaar oud/ ja ik heb op die uitleg gekeken op picbasic

Dan zou ik eens proberen minder dan 5 min te lichten. Ik weet niet of het wel mogelijk is, maar misschien is die 5 min al veel te lang en zie je er niks van.

Makkelijkste is even een smal stukje nemen en dan om de minuut de pcb wat meer blootstellen aan het uv licht. Ik doe zelf altjd 2.15 minuten belichten,maar dit is van veel factoren afhankelijk.

Ik gebruik ook bungard printplaat
eerst belicht ik 210 sec dan 1 min in de ontwikkelaar tot dat er geen paarse kleur meer bijkomt( vloeibaar ,1 dopje op 400ml ongeveer )
En dan etsen
Als je layout echt zwart is kun je bijna niet over belichten .
Je kunt het beste een teststrook maken zoals Rupke Flupke schrijft

ok ik ga dan nog maar even wat tests doen

alsnog bedankt allemaal

ik belicht ook met een gezichtsbruiner.

dan heb ik amper tijd nodig. Ik heb de eerste keer ook de test van picbasic aangehouden. en elke stap was eigenlijk goed gelukt. dus ik heb het maar op een gemiddelde van 3 min gehouden. en dat werkt nog steeds prima.

ook met bungard platen.

en let wel op dat er fotolak op zit. een klasgenoot van mij is uren bezig geweest met een plaat zonder fotolak. tja dat werkt niet.

Note: het is wel een hele oude gezichtsbruiner van ik denk wel 20 jaar oud/ ja ik heb op die uitleg gekeken op picbasic

Misschien een domme vraag? zijn in die 30 jaar die buizen misschien vevangen door per ongeluk de verkeerde kleur (geen UV)? En zijn alle gootsteenontstoppers wel geschikt als ontwikkelaar?
Zelf gebruik ik natriumhydroxide (ook van Bungard)van € 3.75 bij de meeste elektronicaboeren wel verkrijgbaar.
Mijn belichtingstijd op Bungard PCB met een philips gezichtsbruiner = 2 min.

de lampen die erin zitten zijn de orginele buisen ( het apparaat is zeer weining gebruikt)

veel gootsteenontstoppers zijn goed te gebruiken zolang er maar natriumhydroxide in zit

Nieuwe buizen erin is de oplossing.

ik heb nu wat meer tests gedaan en ik krijg wel paarse wolkjes ( tussen de 30/90 sec belicht)met 5 verschillende tijdswaarde)maar er blijft een koperlaagje opzitten of gaat dat pas weg met het natriumpersulfaat? ( boven 2 minuten belichten krijg ik geen wolkjes meer)

Mvg. mister-f-j

[Bericht gewijzigd door mister-f-j op maandag 26 april 2010 23:14:12 (11%)

@ mister-F-j: ik denk dat je toch beter nog wat informatie over etsen door moet lezen:
Je hebt hoofdzakelijk gezien 3 stappen:
1. Belichten van de printplaat.
2. Ontwikkelen met gootsteenontstopper of iets dergelijks.
3. Etsen met Natriumpersulfide, koperchloride of enig ander bekend etsmiddel.

Nou weet ik zelf niet hoe een ontwikkelde printplaat eruit ziet (ik pas zelf alleen de strijkboutmethode toe) maar een koperlaag hoort alleen achter te blijven op de plekken waar geen licht bijgekomen is: daartussen in hoort alles weg te zijn...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

is jou layout wel zwart genoeg?

**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun

Ik heb het donkerbruine vermoeden dat je hete telkens omgekeerd doet. Tenminste, dat lees ik in elk bericht weer.
Probeer de volgorde aan te houden van Weardguy.

Stap 1: Belichten
Zodra je dat juist hebt gedaan (qua tijd) zul je inderdaad een kleurverschil op het printje te zien krijgen. Bij de een is dat verschil groter dan bij de ander. Daarnaast is de belichtingstijd afhankelijk van de sheet / het papier waarop je schema afgedrukt is.
Bij sheets is het een kwestie van een aantal seconden. Ik gebruik juist A4-papier, en zit dan aan een belichtingstijd van 10 minuten vast.

Stap 2: Onwikkelen
Het ontwikkelen is er voor om delen van de fotogevoelige laag op de print te verwijderen. Sla je deze stap over, dan blijft de fotogevoelige laklaag de koperlaag beschermen. Zie het als een dun laagje plastic die je geldeeltelijk verwijderd van de print, zodat het etsmiddel bij de koperlaag kan komen.

Stap 3: Etsen
Natriumpersulfaat of elk ander etsmiddel tast het koper aan (vreet het weg). Het is daarbij belangrijk dat het etsmiddel wel bij het koper kan komen. En juist daarom dien je eerst te ontwikkelen, zodat het beschermende laagje verwijderd wordt van de print.

OPM : Wanneer je de vloeistoffen uit stap 2 en 3 verwarmd, verlopen de stappen 2 en 3 nog sneller. Ik heb ze dus ook in die bakjes van de Chinees bewaart. Ontwikkelvloeistof verwarm ik in een paar seconden naar lauwwarm. Het etsmiddel maak ik kokend heet in 2 minuten. Kortom, het belichten duurt bij mij altijd het langst.

TIP : Het is prettig om je printer zo in te stellen dat ie diepzwart print.(zoals Erelce ook al opmerkt)

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Die stap twee hierboven gaat dus met de natrium hydroxide, oftewel gootsteenontstopper.

Ik zelf doe het ontwikkelen met 10 gram NaOH per liter, op kamertemperatuur in een seconde of 30-60....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

nog even over het belichten ik kan me herrineren dat bij iets van 12 minuten ik een goed verschil zag tussen het belichte en het onbelichte deel van de teststrip

bedankt voor alle hulp, ik ga het nog maar eens proberen

mvg. mister-f-j

Proberen is goed, maar zorg dat je het proces goed kent en dus ook weet wat het hoort te doen. Zorg dat je weet wat het spul doet wat je bij elkaar giet. Vervolgens moet je er eerst zeker van zijn dat het belichten en ontwikkelen goed is. Anders blijf je echt maar proberen en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Als je foto's van de teststrip voor en na post kunnen we je misschien ook wat beter helpen, dan zien wij namelijk ook wat je precies doet.

ps Gebruik je verder nog andere middelen bij het proces? Of alleen de gootsteen ontstopper en het natriumpersulfaat? En wat gebruik je als bak voor het koper weg te etsen? Is die ook verwarmd?

ik heb het WEER geprobeerd en weer niets :(
ik heb een strip belicht van 2 tot 14 minuten in kleine stukjes
daarna heb ik hem in de gootsteenontstopper geknald ik zag rose wolkjes daarna heb ik hem in de natrium..... geknald wat ik heb opgewarmd met een koffiezetapparaat er gebeurde praktisch niets pas toen ik hem eruit haalde begon hij als het waren te "eroderen" maar het koper bleef er gewoon opzitten er was alleen een kleurverschil op de plekken waar ik een zwarte streep op had gezet ( onder de stift was het meer goudkleurig) en de rest was.. tja.. wat lichter van kleur
maar er gebeurde gewoon niets niet eens een plekje waar de koper eraf ging :( . ik ben echt door bijna al mijn geduld heen na 3 dagen proberen en niks lukken ik krijg de neiging om het gewoon door de pui te gooien

ik heb echt een gouden tip nodig want dit is gewoonweg K.U.T ( kwalitatief uitermate teleurstellend )

Heb je ook gewacht tot er geen rode gloed meer afkwam of heb je hem er gelijk uitgehaald?

Hoe lang heeft die ongeveer in het natriumpersulfaat gelegen? Wat was de temperatuur van het natriumpersulfaat ongeveer? Kokend of....?