hoelang ligt je print in het etsmddel?
Op 27 april 2010 19:40:55 schreef Rupke Flupke:
Heb je ook gewacht tot er geen rode gloed meer afkwam of heb je hem er gelijk uitgehaald?nee ik heb keurig gewacht tot er geen rode gloed meer afkwam
Hoe lang heeft die ongeveer in het natriumpersulfaat gelegen? Wat was de temperatuur van het natriumpersulfaat ongeveer? Kokend of....?
nee ik heb keurig gewacht tot er geen rode gloed meer afkwam
tja dat weet ik niet precies denk een minuut of 5 en de temperatuur was denk ik ongeveer 50 graden ( in het begin) heb het niet warm gehouden. daarna heb ik het nog een lange tijd erin gelegd maar dat hielp ook geen sier
Golden Member
Als je de print in het natriumpersulfaat legt, dan wel de vloeistof in beweging houden, anders kan het etsen wel heeeeel lang duren...
Het gaat niet helemaal vanzelf....
Als het goed is wordt de print vrij snel roze van kleur en daarna zul je zien dat de koperlaag waar deze belicht is gaat verdwijnen.
[Bericht gewijzigd door Roches op dinsdag 27 april 2010 19:56:28 (28%)
dat doe ik ook gewoon. ik hou de vloeistof wel in beweging
hij werd inderdaad een beetje rose maar verder gebeurde er niks, ja pas toen ik hem eruit haalde ( hoelang duurt dat verdwijnen ongeveer)
[Bericht gewijzigd door mister-f-j op dinsdag 27 april 2010 19:59:00 (11%)
Golden Member
In een verwarmde etstank met een luchtpomp erachter kan het al 10 minuten duren.
Jij doet het met de hand en zonder lucht pomp, dus duurt het langer.
Verwarm anders tussendoor het etsmiddel nogmaals op...
En net zo lang bewegen dat alles wat je weg wilt hebben ook weg is.
Moderator
Je natriumpersulfaat oplossing mag niet koken, 40°C tot 50°C is het maximum. Het kan inderdaad even duren voordat het koper netjes is ge-etst.
de temperatuur is wel goed dan, maar je moet wel even geduld hebben. Het feit dat het koper onder de marker nog in tact was duit er wel op dat er iets gebeurd is. Ik zou het inderdaad verwarmen en de print zeker 10 min in een bewegingen oplossing houden.
tja dan gaan we dat maar even proberen want zelf heb ik geen ideeen meer
[Bericht gewijzigd door mister-f-j op dinsdag 27 april 2010 20:51:27 (31%)
Bij mij opschool duurde het ongeveer 20minuten om te etsen met natriumpersulfaat. (Verwarmt + in zo'n bubbeltjes bak)
Dus je moet eventjes geduld hebben
meestal na een minuutje of 3begonnen de belichtte plekken idd roze te worden, en vervolgens duurt het best lang .
Geduld, is een schone zaak
@ mister-F-J: Probeer anders eens wat met een stukje printplaat zonder fotolaag: mieter dat in je oplossing, en houd dat gewoon eens een tijdje vol: blijf bewegen, en houd, als je geen verandering ziet, het lekker een half uur of zo iets, vol.
Als er dan niets gebeurt, is er iets mis met de oplossing zelf.
@weardguy, dat is een goed idee zal ik ook even proberen
bedankt voor de hulp
mvg. mister-f-j
Zorg dus wel dat je blanco koper hebt. Dus niet die bedoeld is voor foto-belichting.
Als je alleen maar dat spul hebt, dan kan je een STERKE oplossing maken van NaOH (of gootsteenontstopper). Iets van 20 gram van het spul op 200CC water. Als je de onbelichte plaat er in doet, moet je zo'n paarsige wolk gaan zien. Goed schudden dat het er af "waait"..
Daarna schoonspoelen en etsen.
Controleer ook even de sterkte (concentratie) van je etsmiddel. Als je een grotere bak water hebt, moet je er ook meer etsmiddel in oplossen... Op het etsmiddel staat de dosering vaak wel aangegeven.
Het is niet zo erg om dat een beetje ruim aan de houden (behalve dat het dan wat meer kost).
Ik "veeg" de resten fotogevoelig materiaal er tijdens het ontwikkelen meestal voorzichtig af met een zachte penseel. Geen harde penseel gebruiken die de laag die achter moet blijven kan beschadigen!
Geeft bij mij betere resultaten dan wanneer ik enkel ontwikkel door de print te schudden in de vloeistof.
ik heb het vandaag nog eens geprobeerd en je raad het nooit maar het is GELUKT hij is niet foutloos, voor de allereerste keer zag ik mijn lay-out goed op het printje. bepaalde plekjes zijn niet helemaal goed gelukt ( stukjes in de lijntjes ontbreken en een klein stukje was niet zichtbaar ) maar ik ben er toch goed over te spreken.
als mijn volgende printje die ik maak met deze lay-out goed lukt en de led dot matrix is klaar zal ik foto's uploaden om jullie het resultaat te laten zien
allemaal bedankt voor jullie hulp het heeft mee reuse geholpen
mvg. mister-f-j
[Bericht gewijzigd door mister-f-j op woensdag 28 april 2010 21:41:59 (16%)
Mooi om te horen. Het zijn vaak de details die het perfect maken, maar geduld is een schone zaak.
Succes ermee!
En wat heb je nu anders gedaan?
Hij had niet lang genoeg geetst.
[Bericht gewijzigd door Rupke Flupke op donderdag 29 april 2010 07:27:55 (57%)