hoi, ik onze Peugeot partner uit 2002 is de zekering van de sigaretten aansteker kapot ik heb er al een paar doorgemeten met mijn multimeter maar, ik kan nergens een vinden die kapot is.
maar ik weet ookniet welk nummer van die zekering is.
kan iemand mij daar mee helpen?

mvgr. Wezz

Hoe meet je deze door? Haal je ze d'r stuk voor stuk uit?

meestal is het 10A (rood) soms 15 (blauw?)

zit er geen plaatje aan de binnenkant van de zekeringdeksel?

eventueel ff kijken onder de motorkap, zitten de hoofdzekeringen.

Op 19 mei 2010 13:31:04 schreef Jochem:
Hoe meet je deze door? Haal je ze d'r stuk voor stuk uit?

ik zet de draaiknop op hetΩ teken 1 pin aard ik en de andere zit ik op de zekering

Op 19 mei 2010 13:31:13 schreef Progger:
meestal is het 10A (rood) soms 15 (blauw?)

zit er geen plaatje aan de binnenkant van de zekeringdeksel?

eventueel ff kijken onder de motorkap, zitten de hoofdzekeringen.

bij onze auto zit geen boekje meer ik heb overal gezocht maar aan de binnenkant van de klep zit ook niets van een sticker of iets wat daar op lijkt. bedankt voor de tip ik zal daar eens nieuwe zekeringen in zetten.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (50%)]

Wezz, zo ga je weinig meten. omdat je apparaat eerst nog tussen de zekering en de aarde (chassis bedoel je?)

je moet tussen de twee pennen meten, of daar weerstand is. < 2 ohm = goed, anders niet. (meetsnoer heeft ook een beetje weerstand)

wat je ook kan doen is (met een adapter in de aansteker!) meten of er spanning staat over de zekering. is hij goed dan niet, anders wel.

je kan de zekering er in het eerste geval uithalen, bij sommige zekeringen kun je er van boven ook pennen op zetten. (links en rechts van de 7.5 in dit voorbeeld)

http://www.sandyblogs.com/techlink/apr_07_techlink_fig3.jpg

en natuurlijk zie je dat het draadbrugje weg is als hij kapot is.

1 voor 1 vervangen kan natuurlijk ook.

Op 19 mei 2010 13:32:18 schreef wezz:
[...]
ik zet de draaiknop op hetΩ teken 1 pin aard ik en de andere zit ik op de zekering

De zekering zit doorgaans in de plus-lijn. Doorpiepen tussen chassis en zekering werkt dus niet, of ik begrijp je verkeerd. Daarbij heeft de zekering 2 'kanten', dus je beschrijving is niet compleet.

Doorpiepen 'over' de zekering kan ook een verkeerd beeld geven omdat je in het systeem meet.

Het beste kun je gewoon op de 'V'-stand de spanning meten. Zet je ene meetpen op de - van de accu en meet met de andere of op beide kanten van de zekering nog 12V staat.

Het kan ook zijn dat je 2 kastjes in je auto hebt waar zekeringen in zitten. Ik maak me sterk dat de peugeot-garage je geen kosten berekend als je de monteur even vraagt om de zekering aan te wijzen.

Op 19 mei 2010 13:49:12 schreef Progger:
Wezz, zo ga je weinig meten. omdat je apparaat eerst nog tussen de zekering en de aarde (chassis bedoel je?)

je moet tussen de twee pennen meten, of daar weerstand is. < 2 ohm = goed, anders niet. (meetsnoer heeft ook een beetje weerstand)

wat je ook kan doen is (met een adapter in de aansteker!) meten of er spanning staat over de zekering. is hij goed dan niet, anders wel.

je kan de zekering er in het eerste geval uithalen, bij sommige zekeringen kun je er van boven ook pennen op zetten. (links en rechts van de 7.5 in dit voorbeeld)

[afbeelding]

en natuurlijk zie je dat het draadbrugje weg is als hij kapot is.

1 voor 1 vervangen kan natuurlijk ook.

je hebt denk ik wel gelijk dat dat niet gaat lukken. ik denk dat ik die pennen in de aansteker steek om te kijken of er stroom op staat. heel erg bedankt voor de moeite.

Op 19 mei 2010 13:49:34 schreef Jochem:
[...]De zekering zit doorgaans in de plus-lijn. Doorpiepen tussen chassis en zekering werkt dus niet, of ik begrijp je verkeerd. Daarbij heeft de zekering 2 'kanten', dus je beschrijving is niet compleet.

Doorpiepen 'over' de zekering kan ook een verkeerd beeld geven omdat je in het systeem meet.

Het beste kun je gewoon op de 'V'-stand de spanning meten. Zet je ene meetpen op de - van de accu en meet met de andere of op beide kanten van de zekering nog 12V staat.

Het kan ook zijn dat je 2 kastjes in je auto hebt waar zekeringen in zitten. Ik maak me sterk dat de peugeot-garage je geen kosten berekend als je de monteur even vraagt om de zekering aan te wijzen.

ik ga het eerst doormeten en dan bel ik wel naar de garage of ze weten welke het is. bedankt voor de moeite. weer een mysterie opgelost!

Op 19 mei 2010 13:54:26 schreef victor1:
http://amtgarageforum.nl/forums/storage/3/161282/4281%20Peugeot%20Part…

Op pagina 2 staan de fuses

kijk hier maar even of je eruit komt

Victor

hoi victor, bedankt voor deze PDF ik zal hem opslaan in de computer.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (16%)]

Zekering F16, 15 A blauw. heb je er nog maar 5 om uit te kiezen.

succes!

(als er in die 8 jaar wel altijd netjes een blauwe voor is teruggezet :P)

hoi, heel erg bedankt! jha nu maar hopen dat er een blauwe voor is teruggezet in die 8 jaar. ik zal het vanavond uit gaan zoeken want de auto is op dit moment weg.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (45%)]

de sigarettenaansteker heeft vaak 15 amp en zit weleens met de alarmlichten samen , alsmede de radiogeheugenspanning . en let wel dat veel auto's en busjes meer als 1 zekeringkastje hebben tegenwoordig . vaak zit er 1 bij de accu en 1 bij de bestuurder onder het dashboard .

Wezz wat ik vaak doe is als ik een hele meute zekeringen in een werkend circuit moet meten.

Laat ik ze er in zitten en zet ik de meter op 20 volt bereik .

Het circuit waar de zekering van door is geeft dan 12 volt aan .
(personenwagens)

Want als een zekering heel is meet je op je meter niks. (0.00 dus)

Kijk maar naar de foto van progger dan zie 2 meetpuntjes .

Scheelt je een hoop geharrewar daar zekeringkasten soms op een makkelijke plek zitten .

@wezz: Een forum is geen chatbox, gebruik de edit, verder alleen quoten wat nuttig is. En niet constant de groeten doen, je nickname staat links.

Huisregels: http://www.circuitsonline.net/forum/faq

Ik heb het topic niet helemaal doorgelezen... Maar een zekering hoeft niet altijd in een zekeringkast te zitten! Ik heb een keer een opel corsa met hetzelfde probleem gehad. Hierbij lag deze zekering ingetaped los achter de accu bijvoorbeeld. Daar heb ik ook wel even werk aan gehad:P

waarschijnlijk is dat zelf erbij geknutseld. zelfs mijn wagen uit 1992 (bijna meerderjarig!:P) heeft keurig een 80A hoofdzekering in een aparte box naast de accu. vervolgens een hele rits onder het stuur, met sticker.

Nou, het ding was zo'n twee jaar oud en eigendom van de regiopolitie... We hebben een hoop dingen in auto's gebouwd, maar een zekering op zo'n rare plek kan niemand bedenken :P

Even terzijde: pas je op dat je niet altijd blind 15A voor een sigarettenaansteker kunt plaatsen. Ik heb er één met 15A, de rest is 5A en dun bedraad. Dat zijn 12V outlets die precies op sigarettenaanstekers lijken. De bedrading daar aan is zeker niet geschikt voor een 15A zekering.

ok alvast bedankt anders had ik gewoon die zekering vervangen zonder omkijken

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (71%)]

Nameten van zekeringen zou ik niet doen in de ohmstand (als je ze er niet uithaalt). Mijn achteruitrijschakelaar maakte kortsluiting. De zekeringen controleren gaat als volgt:

Pak ergens het chassis met de zwarte draad, zet de meter op volts, en tik de zekeringen 1 voor 1 aan beide kanten aan met de rode kabel van de multimeter. 1 kant zal wel aan de accu (al dan niet door het contact geschakeld) staan. De andere kant moet hetzelfde voltage hebben. Alletwee 12V, dan is ie in orde, alletwee 0V, dan moet je het contact aanzetten o.i.d. 1 12V, de andere 0V: zekering kapot.

Wat rew beschrijft probeerde ik bovenin ook te beschrijven, misschien was ik niet helemaal duidelijk.

Wat daandc beschrijft doe ik ook weleens, maar je moet daarbij opletten:

Op 19 mei 2010 17:41:11 schreef daandc:
Het circuit waar de zekering van door is geeft dan 12 volt aan .
(personenwagens)

Want als een zekering heel is meet je op je meter niks. (0.00 dus)

De door jou gebruikte meetmethode gaat uit van ingeschakelde verbruikers in elk circuit. Als je een circuit tegenkomt wat geen stroom voert, dan meet een kapotte zekering ook 0V.

Klopt jochem maar dit is een kwestie van verbruikers inschakelen .

Of nog mooier er zijn zekeringen in de handel met een klein lampje .

Als de fuse heel is brand ie niet .

Zodra het lampje flipt gaat ie branden.(uiteraard voor de luie monteur. :P

In een fusebox vol zekeringen waar je niet van weet waar ze heen gaan is het niet altijd makkelijk om alle verbruikers in te schakelen. Je hebt ook fuses die leiden naar delen van het systeem die niet 'met de hand' in te schakelen zijn.

Maar ik heb jouw meetmethode ook weleens gebruikt hoor, het ging mij er alleen even om dat TS niet zomaar op die manier kon gaan meten zonder de nu aangehaalde kennis.

ik heb eergister de zekering vervangen. maar nu begint het lampje van de airbag te knipperen! is ie stuk en moet ik ermee naar de garage of moet ik geen actie ondernemen? p.s. de aansteker werk weer:D

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (30%)]

Ik zou naar de garage gaan. Je komt er sowieso niet mee door de APK op deze manier. Lampje verwijderen werkt niet, bij het inschakelen moet dit lampje even gaan branden ten teken dat hij een selfcheck doet.

Bovendien is een malfunctionerende airbag wel heel erg gevaarlijk. Hij zou zomaar niet kunnen functioneren als het nodig is of er zomaar tijdens het rijden uitfloepen. Dat laatste is vrijwel uitgesloten, maar je wil het toch niet meemaken.
Als het een bedrijfwagen is waar personeel mee op pad moet zou ik die auto niet eens weg durven sturen!

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (33%)]